Vasárnapi Nógrád Megyei Hírlap, 2003. július-december (6. évfolyam, 27-51. szám)

2003-08-24 / 34. szám

14AUTO HÍREK Szabványos futóművek a Rábától­ ­ ■ A Rába Futómű Kft. megkapta a nemzetközi jár­műiparban a legújabb és legmagasabb minőség­­biztosítási szabvány szerinti működés tanúsítvá­nyát, az ISO/TS 16949:2002-t. Az erről szóló ok­iratot a napokban szignózták Győrött. A tanúsí­­tást egyébként a Coventry városában működő Lloyd’s Register Quality Assurance végezte. Ezzel a magyar cég újabb lépést tett afelé, hogy kiemelt­­ elsődleges beszállítóvá váljon, főként a futómű­­­­vek vonatkozásában. A legnyereségesebb autógyár I­BA német Porsche autógyár 70-75 ezer autó­­ eladását tervezi az idén, 7,7-15,4 százalékkal többet a tavalyi 65 ezer darabnál. Július 31-én­­ zárult le a cég pénzügyi éve a becslések szerint­­ ismét rekordhaszonnal. Úgy fest, a vállalatóriás­­ ez idő tájt a legnyereségesebb autógyár a vilá­gon. A gyár eladásai azért emelkednek a várt­­­­nál is nagyobb ütemben, mert a Cayenne luxusterepjáró világszerte kelendőnek bizo­nyult. Búcsú a nyári matricától HÍjövő vasárnapig még kapható az a négynapos, 1000 forintba kerülő matrica, amellyel a hét bármely négy napján autózhat a honpolgár az M1-es, M3-as és M7-es autópályákon. Az M5-ös pálya használatáért külön kell fizetni a felállított ka­puknál, mivel ez az út nem része az egységes díjfizetési rendszernek. Az egyéb tari­a­fák változatlanok maradtak, személyautók tíznapos matricája 1900, a havi 3200, az éves pedig 29 000 forintba kerül. Újjászületik a Corsa­ ­ ■ Az Opel Corsa mind belül, mind kívül újjászüle­tik, hiszen új orr-részt és motorokat kap. Külső­ségeiben az új fémkeretű lámpák, a hűtőrács formája, illetve a háromnyílású lökhárító, a több, színre fújt elem, és a már említett lámpák alatt végighúzódó, két vékony sávra zsugorodó orr jelent változást. A motorháztető alatt immáron az új Twinport-egységek dübörögnek, és megjelenik a palettán a Fiat gyártotta, 1,3 literes turbódízel motor. Jaguar: új cégér alatt ■ A Jaguar Hungary Kft. a jövőben Cél Motors Hun­­gary Kft. cégér alatt folytatja tevékenységét. Ha­­marosan beindul a legendás Jaguar márkakeres­kedői hálózata is, mivel várakozásaik szerint Ma­gyarországon már van akkora vásárlóerő, amely eltart országszerte 5-6, luxuskocsit ajánlgató üzlethelyiséget. A Cél Motors az európai uniós­­ csatlakozást követően arra készül, hogy 5-8 éves­­ távlatban régiós központként működjön a márka értékesítésében. Subaru Suzuki alapokon ÍR Hamarosan újabb taggal bővül a Suzuki-család. A Subaru legkisebb modellje, a négykerék-meghaj­­tású Justy nem sokban tér el az alapként szolgáló Suzuki Ignistől, ámbátor a hűtőtárcsa például az Imprezára emlékeztet. A Suzuki alapon készített Justy a Frankfurti Autókiállításon mutatkozik be szeptember közepén. Ezt követően nem sokkal, talán már késő ősszel idehaza is látható lesz. KRAMPERTANÁCSOK 9 Nagyon sokszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor gépjárművünkön kár keletkezik. Viszont némi figye­lemmel megakadályozhatjuk, megelőzhetjük, hogy ezek a bajok további kellemetlenségeket okozzanak. Ha autónk alatt valamilyen folt látható, azt okozhatja víz- vagy olaj­folyás. Ha fogy a víz az au­tónkból, fokozott figyelmet szenteljünk neki, mivel teljes elfogyásakor komolyabb gondot okozhat (például hengerfejtömítést kell cserélni). Ha olaj­foltot találunk valahol, az a gumialkatérszeknek­­ nem tesz jót, mert ott nem a kenést biztosítja, ha­­­­nem meggyorsítja azok elöregedését. Ha bordásszíj f | környékén van az olaj­folyás és ez szakadáshoz ve­zet, mélyen zsebbe kell nyúlni, mert a szelepek el­­­­görbülésén kívül akár motorjavítás is lehet a dolog­­­­ból. Ha nem ilyen tartozékokra csöpög, de fogy a­­ motorból, s hátul füstöl az autónk, akkor a na­­­­gyobb hibát egy egyszerű szelepszámszimering­­cserével orvosolhatjuk. A teljes olajfogyás esetén megszűnik a kenés, a motor csapágyas lesz. Az J 1 ilyen hibát a csapágysor cseréjén kívül a főtengely i 1 köszörülésével, gépműhely bevonásával lehet javí­­­­­­tani, ami szintén egy költséges megoldás. (Krampek Autójavító, Bp. XVI. kerület, Budapesti út 124.) 1 1 I 2003. AUGUSZTUS 24. Az autó már nem min­denütt státusszimbólum. Nyugat-Európában a négykerekű csak használati tárgy, semmi több. Magyarországon más a helyzet. Mifelénk még a roncsoknak is kijár a tisztelet... N­ A kispénzű emberek gyakran úgy „sakkoznak”, hogy egy ideig még kivár­nak, és utána - az EU-belépő megváltását követően - ba­góért fiatalítják „gépparkju­kat”: 15-20 éves szocialista autójukat 6-7 éves nyugatira csereberélik. De ez nagy csapda - állítja Perjés Gábor, a Citroen Wallis Autóforgal­mazási és Szolgáltató Kft. márkakereskedésének veze­tője, a Gépjármű-kereske­dők Országos Szövetségé­nek tagja. Mint mondja, a nálunk gazdagabb társadal­makban azonban az autó nem érték, hanem használa­ti eszköz. Csak drágább. Bár a nagy autós cégek már a rendszerváltás körüli években megjelentek Ma­gyarországon, az új autók kereskedelmének kezdeti fellendülését a Bokros-cso­mag hatása lefékezte. A sokkhatás néhány év alatt el­múlt, szép lassan leépítették a vámokat, és napjainkban már olcsóbban lehet négy­­kerekűhöz jutni e tájon is. Mindazonáltal ma is virá­goznak a használtautó-ke­reskedések. Sokan cserélték így 10-15 éves szocialista au­tójukat 6-7 éves nyugatira. Nyugat-Európában ugyanis a környezeti előírások egyre korszerűbb motorokat köve­teltek. Franciaországban, Németországban, Olaszor­szágban, Spanyolországban az állam támogatta az autó­cserét, kisöpörve a benzinfa­ló, környezetszennyező gé­peket. Ezeket szívta fel Ke­­let-Európa. Ezek persze még mindig sokkal kevésbé szennyezték a környezetet, mint a kétütemű Trabantok, Wartburgok. Ám hiába korszerűbb a motor, a fék, korántsem biz­tos, hogy a karosszéria is megfelel az útviszonyoknak - állapítja meg Perjés Gábor. Hozzáteszi: nem javasolja senkinek, hogy a 15-20 éves kocsiját jóval fiatalabb hasz­nált nyugatira cserélje. Elő­ször is, mert ahogy EU-tagok leszünk, folyamatosan szi­gorodnak a vizsgáztatási és környezeti normák. Az az autó, ami nem felel meg Ausztriában, Németország­ban, nálunk sem fog átgurul­ni a vizsgán. Egy új keletű szabályozás szerint a jövő­ben csak 111. EU-normás - 3- 4 éves - használt gépkocsi­kat lehet behozni Magyaror­szágra. Továbbá: Nyugat-Eu­rópában hamarosan beveze­tik a recycling programot, amivel az autógyárakat 80- 90 százalékban újrahaszno­sítható anyagok használatá­ra ösztönzik. Betétdíjat ve­zetnek be az autókra is, és az eladó cég köteles lesz a használt autót visszavenni. Az érvényes hazai jogsza­bályok szerint a roncsautó megsemmisítése az utolsó tulajdonos kötelessége. A kereskedő rögzíti: érdemes hitelt felvenni autóvásárlás­kor, elvégre már 10-20 szá­zalék előleggel új autóba ül­het a delikvens. A kisjöve­­delműeknek vagy azoknak, akik nem hitelképesek, vi­szont azt ajánlja Perjés, hogy a hazai márkaképvise­leteknél - akár a Citroennél is - vásároljon használt au­tót, minthogy ezekben az árudákban ellenőrzött nor­mák vannak, és mellé (ki)jár az ISO-minősítés és garancia is. Más cégek is fel­ismerték, hogy a kispénzű embereket ki kell szolgálni. Sorra jelennek meg az úgy­nevezett törpeautók. Azt ta­nácsolom, egy-két évig még járjanak a 15-20 éves autó­jukkal, és próbáljanak félre­tenni egy újra. H. E. Vége a roncsderbinek? H ®* mitt ® _iá ® (ezer darab) 1990 Hl 33 19911m 1995 50­ 1998­­ M 2000 11111 2001 Hű 11 m 2002 K­ISSEBBiB 96 Panda volt, Panda lesz A kis autók világában hagyományosan otthonosan moz­gó olaszok 1980-ban mutatták be az előző évtized utol­só éveiben megálmodott négykerekűjüket, az akkortájt forradalmian újnak tekintett Pandát. Nemrégiben azon­ban a régi példányok gyártásával véglegesen felhagyott a Fiat. Egy időre a Seicento került reflektorfénybe. Ám­bátor a vadonatúj Panda sem késik soká... ■ A XXL században csak ke­vés olyan autótípus létezik, amelyet már több évtizede gyártanak. Ilyen legendás kocsi a búcsúzó Bogár, az 1976-os keltezésű strapabíró Lada Niva, illetve az 1979- ben piacra dobott elegáns te­repjáró, a Grazban összesze­relt Mercedes-Benz G mo­dell. A kis autók világában viszont az egyik etalonnak egyértelműen a Panda szá­mít. A 650 és 1300 köbcenti közötti erőforrásokkal árusí­tott, összkerék-meghajtással és dízelmotorral is kínált, há­romajtós jármű fölött vi­szont mára eljárt az idő. A puritán stílusú, négy utas számára szolid komfortot ga­rantáló Pandák gyártását 23 esztendő után idén végleg le­állította a Fiat konszern, így 2003-ban a Lengyelország­ban készülő Seicento képvi­seli a modellpaletta legalsó szegmensét. Igaz, nem soká­ig, minthogy az ősszel Lisszabonban debütáló, új fejlesztésű talján városi kis­autó ugyanezt a márkanevet fogja viselni. A legújabb Fiat persze a legmodernebb technológiák segítségével készül, így meg­felelhet a kifinomult és igé­nyes vásárlók elvárásainak is. Mindenekelőtt sokoldalú és variálható járgány lesz, melynél a merev karosszé­riának, az egyedi biztonsági szolgáltatásoknak is fősze­rep jut. Ezenfelül a jövőbeli Panda a kifinomult motorvá­laszték terén is kiemelkedhet vetélytársai közül: az 1,3 JTD Multijet 16V erőforrás például a legmodernebb kö­zös nyomócsöves turbódízel technikát hordozza. Elem­zők szerint a Fiat döntése a Panda újbóli bevezetéséről azért is nevezhető bölcsnek, mivel a csőd szélén tántorgó vállalat ilyetén módon képes felvillantani valamit dicső múltjából is, ami a jelenkori kusza viszonyokat elnézve némi reményt, gyógyírt ad­hat. És ez utóbbi marke­tingszempontból most külö­nösképpen jól jön. M. G. Bár a Pandát a hetvenes években álmodták meg a Fiat mérnökei, a gyártás csak a nyolcvanas években indult el MONSTRUM Örömautózásra hangolva ■ A Pajerónak nemigen kell reklám. A háromgyémántos dzsip hosszú évek óta a hobbivadászok, az autóban oltalmat keresők, valamint a kivagyiságban szenvedők kedvenc négykerekűje. A mokány járgány 165 és 202 lóerős változa­tában egyaránt lenyűgöző teljesítményre képes. A két tonna önsúlyú terepnyűvőnek adott esetben egy 70 százalékos emelkedő sem jelent leküzdhetetlen akadályt. Ráadásul a monstrum még takarékosnak is mondható, minthogy a dízel­változat akár 10 literrel is beéri. A benzines nyilván többet „kajál”. Azonban aki megengedheti magának az öröm­autózást, nyilván belátja: ez még így is megéri! M. G. TOPMODELLEK Az esztergomi Suzuki esetében jól sikerült a modellváltás: miközben az új Ignisek is szépen fogynak, az akciós Wagon R+ és a Swift egyaránt kelendő a honi autópiacon. Versenyképes még az Opel, a Skoda, és feljövőben van a Toyota márka is. Meglepetésre a Golf nincs az első ötben. Suzuki Swift Opel Astra Skoda Fabia Suzuki Wagon R+ Suzuki Ignis Opel Corsa Peugeot 206 Daewoo Kalos Volkswagen Polo Renault Thalia Peugeot 307 Fiat Punto Ford Focus Renault Megane Toyota Corolla Toyota Yaris Volkswagen Golf Skoda Octavia Daewoo Matiz Seat Cordoba

Next