Vasárnapi Nógrád Megyei Hírlap, 2004. július-december (7. évfolyam, 27-50. szám)

2004-10-31 / 44. szám

Autó, motor Rangért a nemzeti parkokba! Elkezdődött a nemzeti parkok dzsipcseréje. Az igazgató­ságok fokozatosan cserélik le a régi Lada Nivákat, ame­lyek fenntartása - a nagy fogyasztású erőforrások, a ma­gas szervizköltségek és a kieső üzemórák miatt is - rop­pant költségesnek bizonyult. Az öreg monstrumok helyé­be 33 Ford Ranger gördül be idővel. A közbeszerzési eljárás során a Ranger 2.5 TD 4x4 típusú terepjárók bizo­nyultak a legmegfelelőbbnek, ugyanis bírják a nemzeti parkoknál fellépő fokozott igénybevételt, és személy-, valamint teherszállításra egyaránt alkalmasak. Kelet-európai logisztikai központ Főként a kelet-európai piac kiszolgálására új logisztikai központot épített a PSA az ausztriai Spinemben, Korneuburg közelében. A beruházás mintegy 40 millió gall euróba kerül, s 2005-ben készülhet el teljesen a bázis. Az autóipari konszernnek jelenleg Stockerauban van lera­­kata, innen 1995 óta szállítanak a szlovákiai, a magyar és a csehországi telephelyekre. A 140 országban jelen lévő PSA Peugeot Citroen csoport tavaly 3,2 millió autót értéke­sített, s ezzel világviszonylatban a hatodik helyen áll. Az öreg kontinensen másodikok - 1,9 milliós értékesítési mutatóval -, bár a haszonjárműrészleg ennél is jobban megy, minthogy a franciák a piacvezetők. Jövőre kevesebbet lopnak BMW-ből? Nyugat-Európában a luxus terepjáró kategória egyik sztárjá­­­­nak számít a BMW X5-ös modellje. Aligha véletlen, hogy a számos motorvariánssal kínált bajor dzsipet imádják a tol­­vajok. Az EU-államokban száz X5-ös jelzésű járgányból átla­­­­­­gosan 3-4 darabot lovasítanak meg, így a gyártónál el kellett­­ gondolkodni azon, hogy miként növelhető az úgynevezett passzív biztonság. Titokban tartott elektronikai újításokkal a BMW-kereskedők most azt ígérik, hogy a - javarészt kelet-európai megbízók kérésére elkötött - státusszimbó­lum 2005-ös példányait már nehezebb lesz elmozdítani. Izmosabb lett, ám többet is hörpint a Mini ! Az ötvenes évek végén útjára indított Mini-legenda a jelek szerint folytatódhat. A napokban piacra dobott brit kiskocsi ugyanis sportos csúcstípusának teljesítményét 7 lóerővel növelték meg a konstruktőrök. A vadonatúj Mini Cooper S 1,6 literes, immáron 170 lovas bajor - a BMW-től eredő - erőforrása 222 km/órás végsebességet garantál. Nem túl­­ jó hír viszont, hogy a hatmillió forint alatti kisautó-család új tagja 100 kilométerenként átlag 8,8 liter benzint fogyaszt, virgonc vezetés esetén pedig 12-13 litert is felhörpint. 3 I Erőre kapott az indiai Skoda . A Volkswagen Skodákkal akarja erősíteni jelenlétét Indiá­ban. Az autóipari konszernnél azt tervezik, hogy az indiai Aurangabadban idén februárban létrehozott üzemben nö­velni fogják a gyártókapacitást, s az idén 8000 autót fognak­­ helyben előállítani. A Skoda indiai igazgatója elmondta, hogy a cég a következő években 50 százalékkal akarja nö­velni értékesítését Indiában, 2005 végére pedig - elsősor­ban a Fabia jóvoltából - a gyár rááll a tömegtermelésre. Saab-rekorderré lépett elő a 9-3 Cabriolet A Saab legújabb szupergépe, a 9-3 Cabriolet értékesítési rekorddal ün­nepli első születésnapját. A vászonte­­tős automobilok piacán ugyanis 2004 <2 végére akár a 20 ezres eladási álom­határt is beérhetik a skandinávok. Az európai értékesítés augusztusra meg­közelítette az előző évi 130 százalékát, ami szintén rekord. A 9-3 Cabriolet tí­pus egyébként egy külön erre a célra kialakított üzemben, a grazi Magna Steyrnél készül. ÍSI&3S8S3S8SH$5s$<>1 T­inggwwmm Gépkocsinkkal könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor semmiképpen sem tudjuk elkerülni az ütközést. Az állatok például gyakran okoznak fejtörést a sofőröknek. Országúton, lakott területen kívül találkozhatunk kisebb, vadon élő állatokkal (fácán, vadnyúl), amelyek elütésekor tulajdonképpen csak a csattanástól származó nagy hang okoz ijedséget, látható kár szinte nem keletkezik az autón. Nagyobb állatoknál lehetnek olyan külsérelmi nyomok, amelyeknek kijavítása elég költséges. Lakott területen belül a háziállatok által okozott sérülések az állatok mérete miatt nagyobb kárral járhatnak az autón. Ilyen esetben csak az esetleges casco könnyíti meg anyagi kiadásunkat, vagy ha felderítjük az okozó állat tulajdonosát, annak lakásbiztosítá­sára javíttathatjuk ki a kárt. Fia a hiba mértéke nem olyan nagy, csak arra figyeljünk, ha a festék lepattan vagy meg­reped, azonnal kenjük be javítóanyaggal vagy alapozóval, nehogy rozsdásodni kezdjen a felület. Krampek Autójavító, Bp. XVI., Budapesti út 124. 2004. október 31., vasárnap Jövőre startol a Forma 1/2­ ­ . A tervek szerint 2005 áprilisában startoló gyermekközlekedési 1. park az Allianz Hun-Németországban sok gye­rekring működik, a leghíre­sebbek közé a Daimler- Crysler berlini tanpályája, a Kaltenkirchen, valamint a ravensburgi betonparadi­csom tartozik gária támogatásával valósul meg, stílszerűen a mogyoródi ringen már sok-sok éve műkö­dő vezetéstechnikai centrum területén belül. A leendő bázi­son - játékos elméleti és gya­korlati oktatás keretében - az „oktatók” már hatéves kortól igyekeznek formálni, alakítgat­ni a jövő autósainak és gyalo­gosainak közlekedési szemléle­tét. - Jól mutatják a baleseti statisztikák, milyen nagy szük­ség van egy efféle létesítmény­re - kommentálja a hírt Kálózdi Tamás,­ az Allianz Hungária Biztosító Rt. vezérigazgató-he­lyettese. - Magyarországon ugyanis 20 ezer sérüléssel és halállal végződő közúti baleset történik évente. Ennek 12 szá­zalékában 14 éven aluli gyere­kek az áldozatok. Korántsem mindegy tehát, mikor és ho­gyan teszik meg első tanulólé­péseiket - fűzi hozzá Kálózdi. A valóságos városi közleke­dés méltó és élethű bemutatá­sához persze speciális autókra is szükség van. Ezeket az apró, de az igaziakhoz a megszólalá­sig hasonlító szerkezeteket az egykori magyar bajnok pilóta, Szabolcsfi Péter és kis csapata jegyzi. Nem kezdek ezen a te­rületen. Varga Zsolt Ferenczy­­díjas formatervezővel már évek óta sorozatban gyártják a lekicsinyített, ámde működő­képes modelleket. Anno ők ké­szítették el a B300-ast is, amely egykoron a soros frankfurti au­tószalonon is cso­daszámba ment. Idővel Szabolcsfiék ko­moly rangot/nevet szereztek elektromoskisautó-fronton. Miniatűr alkotmányaikhoz egyébként üvegszálas poliész­terből készülnek a karosszéria­­elemek. Nemrég a Mercedes A-osztályát is elkészítették gyerekeknek. Majd a mini- Beatle és a Mini Cooper minije következett. Most Procar Roadsterben „utaznak”. Ez a járgány már ki­mondottan a Hungaroringre lett szabva. S a napokban, ha csak néhány órára is, de ebben ülve fedezhette fel az első gye­rekcsapat a vezetés, a Forma 1/2 gyönyörűségét. A biztosí­tócég azonban nem éri be ennyivel. A speciális pálya fel­építése mellett szintén ők jegy­zik az iskolakezdési és iskola­zárási gyermekbaleset-megelő­­zési kampányát, amelynek ré­sze a veszélyes útszakaszokba telepítendő fényvisszaverő­rendszerek (ki) építése, támo­gatása is. Szabó Zoltán Attila különleges, bár korántsem egyedülálló ötlettel rukkolt ki az egyik hazai biztosító­cég és néhány „csatolt” társa. A Hun­­garoringen vezetéstechnikai centrumot kívánnak létrehozni gyermekek részére. A projekt megnevezése abszolút telitalálat Forma 1/2 Fiesta-roller a jövőből A Ford kutatási bázisán néhány hete már ott díszeleg Daniel Kok Fiesta­­mutánsa, a MICRO HYBRID. A szerkezet lelke egy speciális csodaaksi aniel Kok legújabb­­ projektje egy 1,4 lite­res, benzines, 80 ló­­erős Ford Fiesta. Olyan finoman indul be, mint egy elektromos roller. A Ford mérnökeinek végre sikerült megszabadítaniuk a zötyögős indulástól a Fiestát. A fejlesz­tést Micro Hybridnek nevez­ték el. Azaz olyasféle járművet tisztelhetünk eme járgányban, amelynél üzemanyag-megta­karítást érhetünk el egy kiegé­szítő elektromotor segítségé­vel. Ez a Fiesta egy ravasz kis akkumulátorral dolgozik, mely leadja és elraktározza az energiát. A kétmotoros hibri­dek - ilyen még a Honda Ima vagy a Toyota Prius is - attól különlegesek, hogy rendkívül alacsony a károsanyag-kibo­­csátásuk. Dugóban vagy piros lámpa előtt ugyanis a motor automatikusan kikapcsol. A Ford úgy számol, hogy az autó városban tizenöt száza­lékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Tény azonban, hogy a VW Golfnál már a kilencve­nes években találkozhattunk az itt is fellelhető start/stop funkcióval, a Citroennél pedig hamarosan elkezdik gyártani (!) az első ilyen járgányt. A ne­ve C3 Stop & Start lesz. A Ford viszont várakozó álláspontra helyezkedett: addig nem moz­dul, amíg a hibrid-trend valóban di­vatba nem jön. A Fiestát legkorábban 2006-ban kezdik el gyártani, ezért még az árát sem lehet most megsac­­colni. Csak annyit árul­a­nak el, hogy takarékos változatért fizetett plusz nem lesz több egy jó rádió áránál. Ha ez igaz, akkor a Micro a Hybrid kevesebbe fog kerülni dízelváltozatnál, viszont ugyanolyan takarékos lesz. ADATOK TELJESÍTMÉNY: 59 kW (80 lóerős LÖKETTÉRFOGAT: 1388 cm3 TANK:________ 45 liter VÉGTEMPÓ: 167 km/h ÖNSÚLY:_______ 1105 kg A forradalom automobiljai Egyre harapósabb a Peugeot-oroszlán Korabeli Csepel teherautó indult útnak október 23-án Miskolcról Budapestre. A múltidéző jár­gány november 4-ig marad is a helyszínen, s benne „élő múzeum” működik, ahol az érdek­lődők nyomon követhetik a 48 évvel ezelőtti tragikus eseményeket. No meg a hasonló korú buszt, tűzoltókocsit és dömpert is. A Peugeot a jelek szerint nagyot dobott a 407-es­­sel. A májusi premier óta csak idehaza közel 300 efféle gépezet lelt gazdá­ra, s az oroszlános lendü­let alighanem év végéig kitart. Főként, hogy im­már a kombi változat is­ megszületett és elsőre­ igen jó benyomást tette a tesztpilótára, aki első, önfeledt SW-körözését a Páty területén, sűrű köd­ben abszolválta. Ugyan­ kettők nagyon bíznak az eladott automobilok itt, a helyi fogadóban a sikerben, hiszen az elő- toplistáján. Kategóriája­­mutatták be a jellegzetes, jelek Európa-szerte biz-­ban máris a hatodik­­ panorámatetővel ellátott fotók. Tény, a szimpla (?) a Peugeot-oroszlán jelen­kombit. A ceremónián el- 407-es pillanatok alatt leg a Toyotát üldözi... hangzott: a hazai keres- előkelő helyre keveredett Sz. Z. A. LL

Next