Vasárnapi Nógrád Megyei Hírlap, 2007. július-december (10. évfolyam, 26-48. szám)

2007-07-01 / 26. szám

14 m ■EQ33ES91 Egyre kisebb a Ferrari, de azért erős marad KÖNNYEBB, TAKARÉKOSABB és kisebb autókat gyártana a jövőben a Ferrari. Erről a gyár szóvivője beszélt egy, a márka hatvanadik szüle­tésnapja alkalmából rende­zett ünnepségen. A méret­csökkenés azonban nem je­lenti a teljesítmény csökke­nését. A motorok kisebbek lesznek, de a kilogrammok­ra vetített lóerők száma nem lesz kevesebb, mint eddig. Mégsem jön létre a Mercedes-BMW-frigy? HIÁBA KÖZÖSKÖDÖTT VOLNA a BMW a Mercedesszel, a stuttgartiak úgy döntöttek, nem akarnak együttműköd­ni legnagyobb konkuren­sükkel. A BMW marketing­igazgatója nemrég még azt nyilatkozta, keresik a közös munka lehetséges területeit. A Mercedes azonban a hib­rid hajtás fejlesztésén kívül nem akar más területen kö­zösködni versenytársaival. Tessék, tessék, olcsó Jaguart vegyenek! bővül a Jaguar­ok kínálata. Elkészül ugyanis a modell legolcsóbb változata, ame­lyet ősztől lehet megvásárol­ni. A jelenlegi két V8-as mellett egy kisebb, 258 ló­erős alapmotor jelenik meg a kínálatban. Az új XK-hoz 75 ezer euróért (18,5 millió forint), csaknem 2,5 millió forinttal olcsóbban lehet hozzájutni, mint korábban. A Jaguar ezzel újabb vevő­ket szerezhet magának. További márkáit is eladná a Ford A nyereségnövelés érdeké­ben újabb prémiummárkái­nak eladását tervezi a Ford. A világ harmadik legna­gyobb autógyártója az Aston Martin után a Jaguar és a Land Rover márkát bocsátaná áruba - írja az Economist. Korábban felme­rült a Ford tulajdonában lé­vő Volvo eladása is, de erről egyelőre nincsenek hírek. A Land Rover iránt a Fiat korábban már érdeklődött. A Scania bemutatta a jövő autóbuszát NORMÁL MÉRETŰ, alacsony padlós városi buszok sorozatgyártását kezdi meg rövidesen a Scania. Az új járművek akár kilencven százalékkal csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást, ha etanollal működnek. Első lépésként tizenkét Scania­ hibridhajtóművel felszerelt, etanolüzemű buszt állítanak forgalomba 2008-ban és 2009-ben a stockholmi városi tömeg­­közlekedési vállalatnál. Csendes és tiszta az új Scania AUTÓ, MOTOR smmmmmmí wmmmm­w<wíwimwwhwW'Mí|iíI»'I'M >-.»-> innráv^s**?*- 2007. JÚLIUS 1., VASÁRNAP Üvegfelület öt négyzetméteren C4 Picasso A franciák átlátszó családi modellje kicsiben is nagyon népszerű A Citroennél csípik az egyterűeket. Olyannyira, hogy kínálatukban jelen­leg több ilyen típus is szerepel: a Berlingótól a Xsarán és a Picassón át a C8-as buszlimuzinig. Árvay N. Tivadar Hatalmasra duzzasztotta egyterű­kínálatát a Citroen. A haszon­­gépjármű kategóriában a sze­mélyautós kényelmet nyújtó Berlingóval jelentkeztek, a palet­ta túlvégén a minden jóval ké­nyeztető C8 feszít, a kettő között pedig ott található a Picasso-duó. A Xsarából szabott egyterű az el­múlt nyolc évben bőven kiter­melte a fejlesztésre szánt költsé­geket, de az utód C4 Picasso megjelenésével sem küldték nyugdíjba, 2010-ig gyártásban marad. Az igazi újdonság azon­ban a C4 Grand Picasso, illetve kistestvére, a C4 Picasso. Ez utóbbi lényegében meg­egyezik nyurgább névadójával, eltérést csupán a hátsó túlnyúlás mutat: átrajzolták a farrészt, s ez néhány milliméteres magas­ságkülönbséget is jelent. Futó­műve és motorizáltsága azonban megegyezik a nagyobbik tesóé­­val. A minimálisan átszabott fa­zonnak köszönhetően azonban a kisebb Picasso kiérdemelte a fiatalos, a sportos és a dinami­kus jelzőt. A másfél tonnánál kezdődő össztömeg mellett per­sze az ötszáz kilós slankítás nem teszi sportautóvá az ötüléses Pi­­cassót, de ránézésre valóban harciasabb, mint a hétszemélyes Grande. Az egyik leglátványosabb di­­zájnelem az övvonal játékos íve, mely a B oszlopnál enyhén meg­törik, hogy aztán a korábbi len­dülettel emelkedjen tovább a hátsó lámpatestek irányába. S bár a tető csapott íve valóban sportosabbá teszi a kisebb C4- et, a hátsó lámpák unalmasabb­ra sikerültek, mint a Grande Pi­casso D oszlopra felkúszó világí­tása. A magasabb felszereltség­hez járó krómbetétek azonban sokat dobnak a látványon, és a homlokfal új fazonja is a spor­tosságot sugallja. A fényszórók megegyeznek a Grande Picasso lámpáival, a lökhárítót átszelő, trapéz alakú légbeömlők és a ködlámpák körüli díszítőelemek azonban a C4-es sportkupé or­rán is jól mutatnának. S bár a két modell közötti eltérések funkcionális különbséget nem jelentenek, a sportosabb hatás vitathatatlan. Nagy változás az utastérben sincsen, egyszerűen kihagyták a Grande Picasso leghátsó sorá­nak két ülését. Mivel így nem kell a csomagtérbe oldalról be­jutni, a második sor üléseit sem lehet előrebuktatni. Megmaradt viszont a hosszirányú mozgatás és a támlák dőlésszögének vál­toztatásának lehetősége. Szük­ség esetén a támlák egy síkba fektethetők a csomagtartó szint­jével, így a raktér 550-ről 1734 li­terig bővíthető. Ez kisebb, mint a Grande Picasso 1951 literes maximuma, de ez az ára a spor­tos hátsó traktusnak. Az utasok helykínálata azonban nem rom­lott. Egy átlagos magasságú fel­nőtt kényelmesen elfér a máso­dik sorban, a vezető mögött is. A műszaki felszereltséget és a motorokat teljes egészében a Grande Picassóból örökölte meg a kistestvér. Az ok egyszerű: nem kevésbé felszerelt autót akart gyártani a Citroen, hanem azoknak kínál alternatívát, akik kevesebb térrel is beérik. Hason­ló filozófia szerint született a C2- es és C3-as duett, ahol csak a mé­ret változott. A választáskor a döntő szempont az ésszerűség lehet: vagyis az, hogy ne azt vá­sároljuk meg, amire futja, ha­nem, amire szükségünk van. Hi­szen a Grande Picasso csaknem negyedmillió forinttal kerül töb­be, s ha kihasználatlan marad, feleslegesen cipeljük magunk­kal a pluszterhet. A C4 Picasso átszabott homlokfalának, középen megtört övonalának és a csapott tetővonalnak köszönheti, hogy kiérdemelte a sportos, dinamikus családi autó jelzőt Az ízléses műszerfal felett a kategória legnagyobb szélvédője terül el Hátul is bőséges a fej- és a lábtér A nyári forróság az autósokat is nagyon megviseli balesetveszély Csökken a vérnyomás, emelkedik a pulzusszám, lankad a figyelem A forróság nemcsak az autót, az autóst is megviseli. Már 25 fok körüli hőmérsékleten is lassul a reakcióidő, lankad a fi­gyelem, ennél melegebb időben pedig már komoly veszély lesel­kedik a vezetőkre. Még a lég­kondicionálóval felszerelt jár­művekben sincs tökéletes bizton­ságban a sofőr, hiszen a helyte­len klímahasználatnak is igen fájdalmas következményei le­hetnek. A tűző napon parkoló autók­ban az utastér minden eleme át­forrósodik. A levegő akár 40-60 fokosra is felhevül, és hasonlóan meleg lesz az ülések kárpitja, a kormány, illetve minden kezelő­szerv. Beszállás előtt ezért át kell szellőztetni a kasztnit. A kocsi­ban megrekedő forró levegő rosszullétet, sőt ájulást okozhat. Az utastér túlzott átmelegedése elkerülhető, ha az ablakokat hővédő fóliával burkolja. Ez a 30-40 ezer forintos beruházás a napsugarak 60-70 százalékát visszaveri. Olcsóbb megoldás a szélvédőre rögzíthető hővédő napellenző, amely beárnyékolja a műszerfalat, és 5-10 fokkal hű­vösebben tartja az utasteret még nyílt terepen is. Az egyszerűbb darabok 200-300 forintért meg­vásárolhatók. Ha van az autóban klímabe­rendezés, beszállás után állítsa a legnagyobb fokozatra. Az ab­lakokat csak akkor húzza fel, ha már kezd hűvös levegő áramla­­ni a légbefúvók nyílásaiból. Amint a klíma legyőzi a forrósá­­got, kapcsolja kisebb teljesít­ményre a ventilátort, és belső keringetésre a szellőzést, hogy a lehűtött levegő cirkuláljon az autóban. Légkondicionáló nélkül is van élet, de a trópusi hőségben ké­szüljön fel arra, hogy izzasztó utazásban lesz része. Komforto­sabban érezheti magát, ha az ülé­seket letakarja egy frottírtörülkö­zővel. Az ablakokat tartsa lehúz­va, de a ventilátort csak akkor használja, ha nem forró levegőt szállít a motortér felől a kocsiba. Illatosított frissítőkendő és ás­ványvíz mindig legyen kéznél. Folyadékpótlásra akkor is szük­ség van, ha a palackban már kis­sé felmelegedik a frissítő. ■ Árvay Akik nagyobb veszélyben vannak: a gyerekek, a kismamák és az idős emberek A KÁNIKULA MINDENKIT megvi­sel, de az idősek, a kisgyere­kek, a kismamák, illetve a ke­ringési betegségekben szenve­dők még nehezebben tűrik. Aki teheti, ne induljon útnak ilyenkor. Ha mégis elkerülhe­tetlen az utazás, készüljön fel az ilyenkor jellemző tünetekre. A melegtől csökken a vérnyo­más, emelkedik a pulzus, sok folyadékot veszít a szervezet Ettől romlik az agy vérellátá­sa, csökken a figyelem, és őt koncentrálóképesség is rom­lik. Hosszabb vezetés közben sűrűbben tartson pihenőt A lég­kondicionálóval is okosan bánjon, 5-10 foknál nagyobb hőmérséklet-különbség ne le­gyen a kinti levegőhöz képest!

Next