Vasárnapi Újság, 1844 (11. évfolyam, 504-554. szám)

1844-01-14 / 506. szám

37 fő akadályul gö­rdül elébe, hogy a5 végrehajtás eszközei, amaz avult, de mégis teljes erőben divatozó tanmód szerint készült tanítók. Azonban, rész­letekbe nem ereszkedve, a3 terv átte­kintéséből látszik, hogy a3 jó felé már némi lépés csak azzal is téve van, miszerint a3 távolabbi geographiai is­mereteket a3 közes tárgyak, Európát a3 haza, a3 többi földrészeket Europa ismertetése előzi­ meg. Más visszásság a3 geographia Schlendrian tanításában az, hogy e­­zen egészen nézeten (intuitus) alapzó tudományt csaknem egészen szó-em­lékezet tárgyévá tették. A3 szóban for­­­­gó intézetben a1 természet és föld­­abroszok (országképek) a­ geogra­phia tanításának nem segédei vagy kí­sérői, hanem alapjai, forrásai és tu­lajdonképi eszközei, melyeknek a 3 mon­dott és írott szó csak rendezőül,átadá­si és világosítási segédeszközül szolgál. Ezért csak is a’ földabroszokat emlitjük­ meg, melyeket használunk. Közintézetben mindenek felett nél­­­­kü­lözhetlenek a’ nagy fali földképek (Wandkarten). Erdélyé egy kézzel raj­zolnál van pótolva; Magyarhoné a’ mivel lehet, csupán Europa is a­ töb­bi földrészek képei állanak utoléret­­len remekül halhermeink falain, Sy­­dow munkáiban, melyeket ismételve is, tapasztalásunk után, minden isko­labarát figyelmébe ajánlunk. Megjegyzendő még az, hogy a3 je­leiben ismertetett tanítási tervben a3 geographia a3 statisticától merőben megkülönböztetik és az alosztályi tárgy csupán csak a­ szigorúan érlelt föld (földalakok, hegy­, völgy, lapály­, viz, termék, népek, városok ) ismere­te, melyekről legalább is századokig fel lehet tenni hogy változást nem szenvednek. 38 Azon elvből, miszerint egy jól el­rendelt tanítási tervben egy tárgyat sem kell elővenni, mire az előtte ta­nultakban készület nem volt és alap nem vettetett, kihozható, hogy a 3 mathematica és physica geographia, az alosztályi tanokból ki van zárva. Ez ellent nem áll, hogy a3 földrészek megtanultával az egész földieke elő ne mutatassék és rajta mechanicai gyakorlások ne tétessenek. Ilyenek például a3 zónák ismertetése, a3 szé­lesség és koszaság fokai kikeresése, az órák és delek különbözése a3 föld külön tájain 3sat. A3 históriára nézve csak azon ész­revételt tesszük, hogy a3 két magyar­hon történetei a3 philosophiai leczkék közt még egyszer, de már terjedel­mesben tanítta­tik. Orosz­országban a3 nemzeti érzelem kifejtésére leghatóbb eszköznek tartják a3 haza históriáját és ennek tanítására minden kis és nag’y iskolában nem csak igen nagy, hanem mindeneknél nagyobb gondot fordít­­nak; úgy hogy a3 muszkatanuló nem­zete dicső tetteivel és hazája iránti lelkesüléssel eltelve kél ki a3 legcse­kélyebb intézetből is. — Tervelő urak! jutott-e önöknek elég jelentőségében eszébe a3 népnevelés ezen ága? Még csak a3 mértani (mathesisi) rész van hátra, mint a’ melynek éven­­k­én­ti ismétlése némi túlsúlyra vagy előszeretetre mutathatna a‘ tervelők részéről. De vegyük csak egy kissé fontolóra a 3 dolgot. Minthogy a 3 mértan igazságai oly határzottak, bizonyosak, minthogy el­vei olly álalánosak, szabatosak, rend­szeresek, tehát ezek meggondolása könn­yen azon balvéleményre vezethet­ne, mint ha tanításuk is igen könnyű és egyszerű lenne. Hiszen csak ama.

Next