Vasárnapi Újság, 1844 (11. évfolyam, 504-554. szám)
1844-01-14 / 506. szám
37 fő akadályul gördül elébe, hogy a5 végrehajtás eszközei, amaz avult, de mégis teljes erőben divatozó tanmód szerint készült tanítók. Azonban, részletekbe nem ereszkedve, a3 terv áttekintéséből látszik, hogy a3 jó felé már némi lépés csak azzal is téve van, miszerint a3 távolabbi geographiai ismereteket a3 közes tárgyak, Európát a3 haza, a3 többi földrészeket Europa ismertetése előzi meg. Más visszásság a3 geographia Schlendrian tanításában az, hogy ezen egészen nézeten (intuitus) alapzó tudományt csaknem egészen szó-emlékezet tárgyévá tették. A3 szóban forgó intézetben a1 természet és földabroszok (országképek) a geographia tanításának nem segédei vagy kísérői, hanem alapjai, forrásai és tulajdonképi eszközei, melyeknek a 3 mondott és írott szó csak rendezőül,átadási és világosítási segédeszközül szolgál. Ezért csak is a’ földabroszokat emlitjük meg, melyeket használunk. Közintézetben mindenek felett nélkülözhetlenek a’ nagy fali földképek (Wandkarten). Erdélyé egy kézzel rajzolnál van pótolva; Magyarhoné a’ mivel lehet, csupán Europa is a többi földrészek képei állanak utoléretlen remekül halhermeink falain, Sydow munkáiban, melyeket ismételve is, tapasztalásunk után, minden iskolabarát figyelmébe ajánlunk. Megjegyzendő még az, hogy a3 jeleiben ismertetett tanítási tervben a3 geographia a3 statisticától merőben megkülönböztetik és az alosztályi tárgy csupán csak a szigorúan érlelt föld (földalakok, hegy, völgy, lapály, viz, termék, népek, városok ) ismerete, melyekről legalább is századokig fel lehet tenni hogy változást nem szenvednek. 38 Azon elvből, miszerint egy jól elrendelt tanítási tervben egy tárgyat sem kell elővenni, mire az előtte tanultakban készület nem volt és alap nem vettetett, kihozható, hogy a 3 mathematica és physica geographia, az alosztályi tanokból ki van zárva. Ez ellent nem áll, hogy a3 földrészek megtanultával az egész földieke elő ne mutatassék és rajta mechanicai gyakorlások ne tétessenek. Ilyenek például a3 zónák ismertetése, a3 szélesség és koszaság fokai kikeresése, az órák és delek különbözése a3 föld külön tájain 3sat. A3 históriára nézve csak azon észrevételt tesszük, hogy a3 két magyarhon történetei a3 philosophiai leczkék közt még egyszer, de már terjedelmesben taníttatik. Oroszországban a3 nemzeti érzelem kifejtésére leghatóbb eszköznek tartják a3 haza históriáját és ennek tanítására minden kis és nag’y iskolában nem csak igen nagy, hanem mindeneknél nagyobb gondot fordítnak; úgy hogy a3 muszkatanuló nemzete dicső tetteivel és hazája iránti lelkesüléssel eltelve kél ki a3 legcsekélyebb intézetből is. — Tervelő urak! jutott-e önöknek elég jelentőségében eszébe a3 népnevelés ezen ága? Még csak a3 mértani (mathesisi) rész van hátra, mint a’ melynek évenkénti ismétlése némi túlsúlyra vagy előszeretetre mutathatna a‘ tervelők részéről. De vegyük csak egy kissé fontolóra a 3 dolgot. Minthogy a 3 mértan igazságai oly határzottak, bizonyosak, minthogy elvei olly álalánosak, szabatosak, rendszeresek, tehát ezek meggondolása könnyen azon balvéleményre vezethetne, mint ha tanításuk is igen könnyű és egyszerű lenne. Hiszen csak ama.