Vasárnapi Újság, 1845 (12. évfolyam, 556-607. szám)

1845-04-20 / 571. szám

243 latnai ugyanazon egy tárgyat vagy ec­setet illetőleg gyakran éppen ellenke­zőt kívánnak, sőt olyan dologra ösz­tönzik, mirel maga átlátja hogy sem­mit sem ér. Ezen jelenetet csak ab­ból is ki lehetne magyarázni, hogy r­­­ánk embere­kre nézve átalában semmi gém viszony talán (absolut), vala­mint abból, hogy mint a* testi világban a* tömegek, az erők, úgy az erkölcsiben is a* hajlamok, törvények és elvek egymást kölcsönösen korlátolják, és korlátolniok kell. De másfelől talán nem volna ta­nácsos az erényeknek ily tusáját, ily rész nyilatkozását megengedni. Hogy hogy? Hát minden külön erény be­cses, derék dolog, óhajtás és törek­vés tárgya? (már pedig annak kell lenni ha az erény nevet érdemli) és egyesülésük, együtthatásuk még­se le­gyen az? Erényt ne gondolhassunk valami jó nélkül, melyet cselekvés­ben, törekvésben, gondolkodásban vagy hajlamban czélba vészén és mégis a* környületekhez képest valami elismert világos rosszat okozhasson? Ezekben oly ellenmondások vannak, hogy ha aZ erényeket kimenteni *s mégis ama* jelenségeket elismerni akarjuk, más módunk nincsen, hanem hogy a’ szó­­ ban forgó tulajdonságokat, csak fel­tételes erényeknek nevezzük. Nincs egy erény is a* mely valami jót ne­venne czélba, már akár igyekezettel és cselekvéssel, akár indulattal és haj­lammal és a* mi jó, vagy a* mennyi­ben jó, csak az és annyiban lehet az utána való törekvést erénynek nevez­ni. Hogy ha már az erények valami olyat vesznek czélba a­­mi mindig, mindenütt és kifogás nélkül jó, ak­kor azon egy egyénben igen is jól és egyességben megférnek, követeléseik nem ellenkezendőnek és az az eset 244 hogy jó, rosszul üssön ki, nem tör­ténnék. De az a­ kérdés, hogy van-e ily kifogás nélküli jó *s következőleg e* szerént értelmezett erény egynél több? *) A* miket mi külön erények­nek nevezünk, mind oly dolgokra vo­natkoznak, melyek csak feltételesen és nem minden viszonyok közt jók, így per se hogy jöhetnek a­ dolgok *s ennélfogva a­ réájoki törekvések is ellenkezésbe. De azon esetben az el­lenkezés igazában nem jók közt van, hanem valamelyiküknek közülök nem *) A’ Ki kívánná tudni mi ez az egyetlen egy jó?mi a’neve vagy legalább jellemzete ? olvassa meg a’ summum­ bontanról (legfőbb jóról) nyilvánított véleményeket, irt könyve­ket ’s az er­kölcstanitók rendszereit. ’S ha olvastuk után valamikép nagyobb homályba ’s bizonytalanságba talál­­om­, azon egy cseppé­­se botránkozzék meg, se ne essék kétségbe a’ legfőbb jó léte felől. A’ nehézség nem a’ do­log valóságában, hanem csak megmondásá­­ban létez. Közös ez minden értelmezéssel. A’ frank akadémia hires szótára egy ily értelme­zések gyűjteménye. A’ frank tudósok virága, térfele szerkeszté és imé nincs talán egy ér­telmezés benne (szellemi, átalános eszmékről szólunk") mely ellen szakembernek inkább vagy kevésbé méltányos kifogása ne lenne vagy lehetne. Már pedig hogy mind azon tökélyte­­lenül jellemzett eszmék léteznek, okos ember nem kételkedik. Állat, növény minden bizon­nyal léteznek a’ világon, igen kevés kivétellel minden egyes esetben reájok is ismerünk; de mind e’ mai napig, a’ mi természet tudomá­nyi tökélyei dicsekedő korunkig, nincs termé­­szet tudós, ki ama’ két eszmének kielégítő ér­telmezését tudja adni. Azért higgjünk hát a’ summum bonumban, ha meg sem is tudják nekünk mondani; valahányszor látjuk vagy tapasztaljuk, soha sem fogjuk félre ismerni; — csak hogy hogy túl gerjedt érzékiség, indu­lat vagy szenvedély ne vakitsa szemeinket. Csak is ezek az okai’s nem belső lényegek,hogy az erkölcsi igazságokat kevésbé evidenseknek tart­ják mint a’ mértaniakat.

Next