Vasárnapi Újság, 1846 (13. évfolyam, 608-658. szám)

1846-08-02 / 638. szám

467 módszerükkel, érintve a’ I. szerző sa­játságait. A’ III. a’ Népiskola kül- és bel­s­z­e­r­k­e­z­e­t­é­t és fegyelmet,é­rintvén szerzőnknek viszon­yainkhozi */ alkalmazását. Melyeknek előterjesztése után a’ bizottság általános véleményét jelen munkáról az előadó következőkben olvasá fel: „Mindenek elött édes kötelessé­géül ismeri a’ bizottság kijelenteni, hogy az egész munkán gondolkozó lelek, gyakorlati tapintat, az oksze­­n­­ methodicának szép ismerete ömlik el és mindenhol látszik szerző ügyes­sége a’ kitisztult elveknek minkörül­­ményeinkhez illesztett czélszerű alkal­mazásában. Úgy, hogy ha ídltanudl­unkban ( miként kellene ’s miként va­lóban lehetne is) pályájukra képzést és szükséges utasítást nyernének nép­nevelőink, a’ bizottság nem kételked­nék jelen munkát egyenesen sajtó a­­lá és vezérfonalul ajánlani a’ ké­szülő népnevelőknek, mert a’ nagy gonddal és széles olvasottsággal ké­szült mű egy „vezérfonalo”-nak szinte minden kellékeivel bir ’s az ily ve­zérvonalak­hoz mindig szükséges ma­­gyaráza­­t ( commentárt ) megadná az ille­ő­képezdei tanár. Jelen körül­ményeink közt azonban, minthogy már pályán lévő falusi mestereink, ki­­vévén a* kiveendőket, nem bírnak anynyi előkészülettel, hogy egy bár­mily jelesen irt rövidebb vezérfonal szükségeiket kielégíthesse: a* kézalat­ti munka rövidsége miatt nem te­remhetné meg azon gyümölcsöket, melyeket tőle méltán várhatnánk.­— Ezokból ajánlaná a’ bizottság, hogy szerző szem előtt tartván mes­tereink mostani miveltségét, még egyszer dolgozná át ma­ 4SS ve két első részét, és egészitné ki a’ bizottság által kijelölen­dő hiányokat. Ezt megteendvén, nemcsak seminaristák használhatnák sikerrel jeles dolgozatát, hanem mos­tani falusi mestereink is. A* bizottságot jelen véleményére a* munkának következő általános­ fénypontjai és hiányai bírák: Fénypontok: az I részben fő­leg a* népnevelő mi­vel­ts­égi kel­lékei, emberi és nevelői pály­áját ér­deklő tanulmányok ( Studium ), a' nép­szerű lélektani adatok kevés pótlás­sal... A’ nevelés czélja, a’ rész­­­­letes­ nevelési és oktatási sza­bályok, nevelői kellékek a’ nőven­­dék egyéniségét, az oktatás­tárgyakat­, tanfolyamokat és ezeknek előadási modorát (taní­tás-alakot ) illetőleg igen derékül kivive. A’ beszéd- és szemlél­tető (érzékeltető) gyakorlatok alaki és anyagi ezé­m­j­a, fo­n­t­o­s­­sága. (Csak egy kevés gyakorlati ki­vitel kell még hozzá ). Az olvasástanitás és anya­nyelv, számtan, történet- és vallástanitás módszerü és min­denek felett a’ vallástanitás körüli nehézségek legtöbb tárgyismerettel és szerencsésen vannak megoldva, úgy hogy felkérné a­ bizottság a’ t. szer­zőt egy elvei szerénti vallásta­­nitási kézikönyvnek kidolgozá­sára. Az egész munka koronája azon­ban az egész III ik rész t. i. a* nép­tan oda- és belszerkezete, a' tanítási idő- és órarend, fel­járatás. Az iskolakezelésről (i­g­a­z­g­a­­tás, fegyelem) szóló czikket pe­dig k­öz­fel­ol­va­s­á­s­r­a ajánlja a­ bizottság, anynyival is inkább, hogy a 3­­. kör a­ tárgy fontossága mellett megismerkedhessék szerzőnk paeda-

Next