Képes Folyóirat - A Vasárnapi Ujság füzetekben 34. kötet (Budapest,1903)

«A regényesek.» 125 elődjük. Romeo mintájára, eskető barátot, — merül föl a kérdés. Egyik kalandos eszme a másikat kergeti lázas agyukban. Ezúttal azon­ban nem kerülhet döntésre a sor. Neszt halla­nak. Megzavarják pásztorórájukat. Találkát ad­nak egymásnak estére a kertben. Ott majd kieszelik a mentő gondolatot. A holdvilágos est minden reményt túlhaladó váratlan eredménynyel koronázza az első légy­ottot. Alig jelenik meg a kőfal egyik oldalán sóvárogva Peremet s a másikon szívszorongva Sylvette, nyomban álarczos rablók rohanják meg a halálra rémült kis galambot s egy szálas férfi hatalmába ejti őt, hévvel czipelve a zsák­mányt. Egy pillanat műve, hogy Percinet átveti magát a falon. Hőssé, óriássá teszi őt szerel­mesének rémes helyzete. Kardot rántva közbe csap s mint szélvihar söpri el a tuc­at álarczést, a főtettest vágásokkal földre terítve. A zajra előkerülnek az apák. Az egyik a fia hősiességén hízik. A másik a leánya megmentőjét öleli. Gyűlölködésük elsimul. Kész a megoldás. Vő­legény és menyasszony lesz az ifjú pár s a­mi a fődolog: világra szóló hőstett révén eveznek a révbe. A darabnak ez az első felvonása életteljesen folyik, fokozza az érdeklődést és pompás hu­morral van teli. Mert hát a leányszöktetés, Per­cinet hősiessége és az apák viszálya tulajdon­képen véve mind csak műdolog. Humora abban rejlik, hogy aranyértéknek veszik azt a szerel­mes felek, a­kik pedig a teljes egyetértéssel közös czélra törő apáknak valójában csak báb­játékai. Régi tervük volt a fiatalok összeboro­­nálása. A két szomszédos vagyon egybeolvasz­tása a kiindulási rugó. De ismerték a gyere­kek kalandos, szertelenre hajló regényeskedő természetét. A szülők vágya­s beegyezése ily esetben nem czélhoz vezető út. Akadály kell ahhoz. Kieszelték hát az ellenségeskedés cse­lét. Korholta mindegyik a maga gyerekét, a mint a kert falánál lelte őt s mikor végre meg­győződtek módszerük sikeréről, egy műszökte­­tést is rendeztek a regényeskedés rajongóinak, a­melyből aztán nemcsak az ő vágyuk teljese­dése került ki, hanem a fiatalok is mint első­rangú regényhősök jutottak a czélhoz. Csakhogy a titok nem sokáig maradhatott titok s aztán keserves tapasztalatok forrása lett. Maguk az apák rántották le róla a leplet. A gyerekek a regényesség gyönyörében kéje­­legve készülődtek az esküvőre. Az apák meg már eleve egyesítették a kertjeiket is. Lerom­bolták szabad érintkezésük egyetlen akadályát, a kőfalat. S mi lett belőle. Az egyetértő békéből zsörtölődő dörmögés, a közös udvaron élés apró tűszúrásaiból tűrhetetlen együttlét. Hozzá még rájönnek arra is, hogy a gyerekek magas vessző­­paripáról, mosolylyal nézik le nyárspolgári élet­­nézeteiket. Egy összekülönbözés rohama alatt aztán Bergamin egyszer csak kihökkenti a leánya előtt, hogy az ő nyárspolgári eszük túljárt lég­ben kóválygásaikon; a leány révén megtudja Percinet is, hogy szerelmük az öregeknek báb­játéka volt s a boldog pár nyomban a világ leg­szerencsétlenebb két gyötrődője lesz. A fiú világgá megy, a leány meg hoppon marad. Ebben igen sok a lelki igazság, bár mennyire kételkedőn csóválja is fejét a józan számítás. Miért is szakítanának, hisz szeretik egymást. Az apák cselvetésével jutottak a boldogsághoz vagy a nélkül, teljesen közönyös, magán a tényen fordul meg a kérdés. A gondolkozás sze­rint : igen. Csakhogy ez a tizenhat éves lány és húsz éves ifjú nem gondolkozik. Lenézi a latol­gatást. Koruk kiváltsága ez. Cselekvéseikre ke­­délyi impressziók, pillanatnyi hatások a döntők. Náluk az ébrenlét jogos álmodozásának kora járja. Az a boldog időszak, a­mikor egy álom szétfoszlása óriási csapásként nehezül a ke­délyre, míg a való veszteségen úgyszólva át­siklik az ifjú csapongás. Ez a virágok illatától megkábult bájos két gyerek tulajdonképen véve azzal sincs tisztában, hogy miben is rejlik a boldogságuk. Az egymásért lángolás jelenti-e azt, vagy hogy az azzal egybefűzött titokzatos­ság s a képzelt akadályok ellen való rajongó küzködés édessége ragadja-e őket erősebb köte­lékkel. Kétségtelenül az utóbbi. A szerelem rá­juk nézve egy körül nem irható öntudatlan sejtés jellegével bír csupán — öntudatos az az ellenállhatatlan csab minden után, a­mi az élet mindennapi rendjén fölül áll. Világukat a föld fölé építik a talaj nélküli űrben s otthonuk magasából most lezuhannak a földre. Szárnyai­kat lenyesik. Szerelmük kettészakításával egy­nek tekintett veszteségül sújtja őket a csapás. Ezzel a keserves csalódással végződik a má­sodik felvonás. A harmadikat a gyógyításnak szenteli a költő. A vőlegény kereket oldott, a házasság szétment s az apák egymással tör­tént szakítása jeléül újra visszaépülőben van a kőkerítés is. De a költő nem engedi egészen fölépülni azt a válaszfalat. Odaállítja a fiatalok orvosául a kalandos élet egy kipróbált alakját: a kalandort, a­ki az apák terhére egy fizetetten számlát hord a zsebében. A leányrablást azok megrendeléséből ő rendezte, a műbajvívásnak ő volt a mestere, s mint hivatásos vívó, csak színleg esett el a fiatal Percinet lapos kard­vágásai alatt. A színjátéknak azonban számla szerint kialkudott ára volt. Ezt a számlát a há­zasság tervezésében csalódott apák most nem akarják kiegyenlíteni. De az élettapasztalat szá­mító lovagja ügyesen érvényesíti azt. A világgá ment vőlegény kiábrándulását biz­tosra veszi, a leányt meg majd alaposan kigyó­gyítja ő maga. «Az ifjú úr csak cserkészszen ka­landra ! Jós nem vagyok, de tudom, abbahagyja. S míg hazagázol száz mocsáron át a zord való­ság útvesztőiből s hínárba veszti ábrándsarúját, addig majd itthon szép kényelmesen, Sylvette kisasszony jár úgy tévemen.» Beáll pallérnak s ő építgeti most a kertnek lerombolt kőfalát — na-

Next