Vasárnapi Ujság – 1854

1854-07-02 / 18. szám - Természettudományi különösség 153. oldal / Ipar-; müvészet-; gazdászat-; természettudomány - Szuvaroff halála 153. oldal / Történeti rajzok

153 a) A föld felső, vagy termő, tehát a légkör elemei s főleg annak vize által áthatható rétegének mélységétől, egybefüggési állapotától s szinétől. b) A földfajnak hő­ s vizfogékonysági s megtartási képessé­gétől. A mondottakból világos, hogy már csak magának a lég­körnek lehető felhasználása is, szükségessé tesz némelly, magán a termő­földön eszközlendő műtéteket is; illyenek : annak felső rétegébeni áthathatósága, hő­­s vizfogékonysági képességének fokozása végetti mélyitése,porhanyitása skorhany részekkeli el­látása; ha ugyan a tapasztalás szerint ez utóbbi által a tápszer egyenesen nyújtásán kivül,azon czél is nagymértékben eléretik, továbbá ott hol haszonnal lehet, magának a földfajnak is czél­szerü átalakitása, keverés, égetés s szinváltoztatás végetti felü­letes megtérités által. E munkálatok legtöbbje által a gazda czéljai más oldalról is mozdutlathatnak elő egyszersmind, mint ezt következő czikkeimben alkalmilag kifejtendem. Kerkapoly: Históriai rajzok. Mahmud életéből. Az ázsiai mohamedán dynastiák között nevezetes helyet foglal el a ghasnawidáké, melyet 975 tájékán Gbasni és Kabul­ban Sebegteghin alapított. Ennek fia volt Mahmud a hatalmas hóditó, ki a balki csatában (1009) annyi tatár törzset győzött le, s birodalmát Ispahantól Araiig s a Kaspi tengertől Indusig ter­jeszté ki. Rettegett fegyverének súlyát a hatalmas India is érezte. Az India elleni hadjáratban, midőn Guzeráte királyságig nyomult, ez állam öszves népessége öszvegyült, hogy legfőbb szentségét, a somnathi templomot, megvédelmezze. De mit hasz­nált minden öröködése Mahmud harczedzett fegyveresei ellené­ben? 50,000 hindu esett el a város védelmében, a­nélkül, hogy megmentését elérte volna. Mahmud végre az óriási szentség, a híres bálvány előtt állott. A papok mintegy százmillió forintnyi öszveget ígértek Mahmudnak, csak hogy bálványuknak kegyel­mezzen. „S az utóvilág, mond Mahmud, azt mondja rólam, hogy bálványalkusz voltam?" S ollyat sújtott szekerczésével a bál­ványra, hogy ez öszveomlott. A rom belsejéből pedig olly tömér­dek kincs hullott ki, hogy ezek értéke a papok által ajánlott öszveget jóval felülmulta. — Ugyanezen hadjáratban egy szegény hindu panaszkodott, hogy Mahmud egyik harczosa éjenként házára tör s nején erő­szakot tesz. Mahmud parancsolá, hogy egy illy alkalommal hivja el őt. Harmadik éjjel a hindu Mahmudhoz szalad azon jelentéssel, hogy a bevádolt házánál van. Mahmud testőreivel körülveszi a házat, eloltatja a fáklyákat s a tetten kapott bűnöst rögtön lefe­jezteti. Meggyújtatja a fáklyákat, megtekinti a bűnös tetemét s örömkiáltással térdre borul s hálaimat rebeg. Végeztével a bá­muló hinduhoz fordul s így szól : „Tudd meg, hogy azt hittem, mikép a bűnös fiaim egyike. Azért oltottam el a fáklyákat, nehogy atyai szeretetem kegye­lemre bírjon. Isten megjutalmazta igazságszeretetem : a bű­nös idegen!" S csak e meggyőződésre jutva, enyhítette éhségét három napi kínos böjtölés után. zS. Szuvaroff halála. Szuvaroff volt az orosz hadsereg leghíresebb tábornoka. Egyedül ő volt képes a győzelmes franczia fegyverekkel meg­mérkőzni s azoktól nem egy diadalt kicsikarni. Midőn visszatért Moszkvába, I. Pál czár annyira fel volt iránta lelkesülve, miszerint ünnepélyes ukázt adott ki, mellyben meghagyá, hogy Szuvaroff diadalmenettel vonuljon be a minden oroszok fővárosába. Az ünnepély nagyszerűen volt rendezve. Roppant lovas­seregnek kellett mérföldekre a diadalmas vezér elé menni, s hosszú sorban kétfelől felállított gyalogsági rendek között ki­sérni őt a főváros kapujáig; minden háznak zászlókkal és zöld ágakkal kellett ékesítve lenni; minden harangnak meghúzatni a tornyokban, s az ágyuknak dörögni a Kreml előtt, a midőn a vezér megjelenend a császári diszhintóban a város falai előtt s onnan egyenesen az uralkodó palotájába vitetik s ott leend la­kása a czárral egy födél alatt. A város legnépesebb piacza közepén emléket parancsolt emelni a czár Szuvaroff számára érczből és márványból, melly annak tetteit az utókor előtt örökitse. A vezér jól tudá mind e készületeket és elgondolás hogy illy magas tisztességben még egy orosz alattvaló sem része­sült soha. Egy napon azon parancsot kapja Szuvaroff, hogy a vissza­térés ideje alatt minden nap más meg más tábornokra bízza a napi parancsnokságot. Ez tisztán formasági kérdés.­ A fővezér azonban, minthogy tábornokai között egyedül Bagratim volt képes a sereget vezetni, az egész után mindig ő rá bízta a napi parancsnokságot. Ez csekélység, mondhatni : semmi. És íme a diadalmas Szuvaroff e semmiség miatt egyszerre megbukik, rögtön visszavezetnek a parancsok az ünnepélyes el­fogadásra. Szuvaroff egyedül érkezik meg Moszkva falai alá, senkitől nem kísérve, senkitől nem fogadva, betegen, félholtan, innen egyenesen Pétervárba viteti magát édes­anyjához; min­denki elhagyja, az udvarnál ki nem mondják többé nevét. Szu­varoffnak ismerőse sincs az egész országban, ugy elfeledték, mintha soha sem élt volna. Meg is halt néhány nap alatt. Midőn a czár megtudta Szuvaroff halálát, elfeledkezék ha­ragjáról, és azt mondá, hogy e férfiú halála országos szerencsét­lenség. És az udvaronczok rögtön utána mondák , hogy bizony nagy férfi volt Szuvaroff, és sajnálni lehet, hogy engedetlensé­gével bemocskolá babérait, különben kár érte, hogy meghalt. " M. , * Természettudományi különösség. Mint tanítja a fecske fiait saját mesterségére? E napokban egy ismerősünk sajátszerű természeti tüne­ményre figyelmeztetett bennünket, melly, mint tanúbizonysága az állatok okossága és leleményességének, méltó, hogy a termé­szet titkaiban gyönyörködök számára feljegyeztessék. Padlásán ugyanis a fecskék laktak s barátunk számtalan­szor gyönyörködött benne, milly gyöngédséggel ápolta a fecske­pár pelyhedző fiait. E közben azonban feltűnővé kezdett lenni előtte, hogy azon a tájon, hol a fészek volt rakva, olly szerű döngést, zúgást hallott, mintha egész méhkas volna oda rejtve. Miután e zúgás okát sokáig ki nem birta találni, végre tudni­vágyból felmászott a fészekig s bámulattal győzödék meg a fecs­kék leleményessége felöl. A fészek körül ugyanis a padlás deszkái finom lágy sárral voltak betapasztva s az anyafecske ebbe a puha sárba dugdosta bele félig a fiainak haza hordott mindenemü bogarakat, mintha egy egész bogárgyűjteményt szedett volna össze valami mu­zeum számára; az elevenen hagyott rovarok ugy voltak a sárba dugdosva, hogy szárnyaik kívül maradván, életük jelét adhatták, de ki nem szabadulhattak s ez okozá az említett zúgást. A fecske így akarta fiait az eleven bogarak elfogására kapatni, s a kicsi­nyek szorgalmasan látszottak tanulni az eléjük rakott feczkét. A madarak rendesen szájukból szokták etetni fiókjaikat, hanem ezzel sok idő eltelik; ki adhatá azt az eszmét ennek a madárnak, hogy illyen újítást találjon fel régi rendszerében, melly annál sokkal tökéletesebb? Török adoma. Magyarhonban történt, a török uralom korában, midőn a legutolsó török kalmár is megkívánta a nagyságos czimet, hogy egy szegény paraszt bevetődik egy illyen nagyságos török kal­márhoz. * — Nagyságos ur! egy mázsa kősóra volna szükségem. Be­teg a tehenem s azzal akarnám nyalatni. Aztán házi szükségre is kellene.

Next