Vasárnapi Ujság – 1854

1854-04-02 / 5. szám - Mentelli a magyar Diogenes 36. oldal / Életirások; jellemrajzok

36 As életkor nem kisebbedett. Az emberi élet hajdan sem volt hoszabb, mint ma, már a 90-ik zsoltárban, melly Mózes imájának mondatik, olvassuk, hogy az ember élete 70, és ha jól megy, 80; valóban méltán csu­dálnunk kell az isteni bölcseséget, melly a világot ugy rende­zé, hogy nem romlik s enyészik, mint a gyarló halandó műve, de ifjú erőben áll évezreden át. Régi anyakönyvek mutatják, hogy az emberek hajdan sem értek el nagyobb kort, mint napjainkban, de mutatják egyszers­mind azt, hogy azok száma, kik ezt elérték, kisebb volt, mint­ nap­jainkban, a természet változatlan maradt, de életmód s intézmé­nyek sokban kedvező változást idéztek elő. A tisztaság növekedett, öt hat század előtt gyolcs ruha, még a vagyonosb osztály között is ritkaság volt, — a városok tálakkal és bűzhödt posványokkal, árkokkal környezve,­­ ut­czáik setétek, szűkek s kövezetlenek valának, — s az ezek foly­tán keletkezett járványok, mint a fekély s a fekete halál, szám­talan lakost sírba döntöttek, — mindez, habár lassan is javult, s a javulás jótékony következményei érezhetők. Az emberek étel s italban mértékletesebbek lettek, — a je­lenkor lakomái, ha a hajdankor lakomáival s az ott felemész­tett élelem mennyiséggel összehasonlittatnak, figyelmet alig ér­demelnek. Ezekhez járul több egészségrendészeti intézmény, a himlő oltása, mellynek ezerek éltüket s egészségüket kö­szönhetik ; — s azon előítélet hanyatlása, melly az embereket varázslóktól s babonás szerektől javulást várni késztette, — melly azonban fájdalom­­ még korunkban sem veszté el erejét olly mértékben, mint azt méltán kivárni s azon századtól, melly magát olly igen felvilágosodottnak tartja, követelni lehetne. Az emberi­ nem erkölcsileg javult. Hogy az emberiség állapota anyagilag javult, a fentebbiek­ből világos. Más kérdés az: valjon erkölcsileg szinte javult-e? Vannak, kik a régi időkről, mint a bölcseség s­erény korá­ról szólanak, — de a régi kor ezen dicsérete az előbbeninél még kevésbé érdemeltebb, — s helytelenül cselekednénk, ha előre is bocsátanók annak okát, miért nékik sokban hátra kellett m­a­radniok. Valamint az egyes, idővel mindinkább többet tapasztalván s tanulván, okosabb lesz, ugy az emberi­ nem is csak idővel, las­sankint, egyik nemzedék a másiktól tanulva mivelődik, s az is­meretek ismeretekhez járulván,terjednek mindinkább szét a fel­világosodás áldást hozó sugarai. — A hajdankort régi időknek, s őseinket öregeinknek nevezzük, s azt hisszük, hogy nékik már ezért is különös tisztelettel tartozunk, — holott azon régi idők, mellyekben öregeink éltenek, az emberi­ nem gyermek s ifjú nap­jai valának, s a jelenkor nemzedéke öregebb, idősb s ezért ta­pasztaltabb, mint elődei voltanak, — de erre büszke ne le­gyen , — utódai ismét idősbek, s még tapasztaltabbak lesznek; — s iparkodnia kell, hogy azon kornak, mellyben élt, utódai előtt szégyenére ne váljon. Őseink között legátalánosb erény , a harczi vitézség volt, mellyre ép azért, mert a felvilágosodásban hátrább voltak, gyakoriabb volt szükségük, mint jelen korunknak. — A szakadat­lan viszályok, mellyben éltek, — törvénykezés s szilárd kormá­nyok híjában, — durva s vaddá tevé kedélyüket, — boszu­s rablási vágy olly tetteket vitt véghez, mellytöl a jelenkor népei s emberei irtóznak. — A felvilágosodás terjedésével ezek nagy­részt eltűntek, s jelen korunk mindamellett az elszántság s hősi­ség olly tetteit birja felmutatni, mellyek a régi korbeliekkel mél­tán vetélkedhetnek. A vitézség dicsérténél sokkal helytelenebb azon magaszta­lás , mellyel a régi becsületesség s szótartás halmoztatik, — ha ugyanis az akkori események szemtanuk által tett leirását ol­vassuk, — majd minden lapon szószegés, sőt hitszegésre is fo­gunk akadni, mit ha a haszon kívánta, elkövetni csak ritkán ir­tóztak. Mindezeknél sajnosabb s szomorúbb volt azon, setét kor­szakokban uralkodó, s e fejét maiglan sem egészen vesztett bal­vélemény, azon szerencsétlen eltérése az emberi észnek, mit a közéletben babonának nevezünk. Még pár század előtt is nagy súlyt helyeztek a csillagok különféle állására, ezekből jó s rész befolyást jósolván az embe­rek sorsára ; — nem csak a köznép, de koruk leglángeszübb fiai egy Wallenstein vagy Hunyady Mátyás sem voltak-e tévedéstől mentek, —­s csak későn vették észre, miszerint a csillagjósok jövendölései, részint tévedésen, leginkább csaláson alapultak. Boszorkányok s ördöggel szövetségben lévő emberek lété­nek hite átalánosan el volt terjedve, s gonosz emberek által, kik egyik vagy másik szer káros hatásának tudásába jutottak, a legborzasztóbb módon legönzőbb czélokra kizsákmányoltatott.— Tetőpontját az emberi oktalanság azon álhitben érte el, mellytöl vezetve kicsiny és nagy, tudós és tudatlan, bajainak enyhülését olly embereknél kereste, kikről azt hitte, hogy az ördöggel szövet­ségben állanak. Az ész­t keresztény hit által egyaránt kárhoztatott bal­itéletek kiirtásában , a természet törvényeinek ismerete, s ezzel járt felvilágosodás hathatósan segété elő a kereszténység áldás­teljes működését, — s ki a történet menetét figyelmesen követi, csakhamar észre veendi, miszerint a felvilágosodás s keresztény­ség karöltve jártak, s hogy valamint a keresztény hit az embe­reket mivelte, s lelküket felvilágosította, ugy viszont, mennél miveltebbek lettek, annál készebbeknek mutatkoztak az ü­dvö­zítő vallásáról hirdetett szerénység s szeretet parancsainak tel­jesítésére. A felvilágosodásnak műve, hogy a kereszténység s emberi­ség által egyaránt megszüntetni követelt rabkereskedés mind­inkább valódi, — egész «szennyes színében tüntetett elő, — s Vl­ik Keresztély dán király volt azon nagy férfiú, ki e gyaláza­tos kereskedés megszüntetését példájával elősegité;—gr. Schim­melmann volt pedig azon emberbarát, ki ezen intézkedést, daczá­ra számos négerrab által mivelt nyugot-indiai birtokainak, legin­kább ajánlá, — valóban az emberiség illy tiszta s a felebaráti szeretet illy nemes s fényes cselekedetét híjába keresnők a közép és régi kor setét századaiban. A mondottakhoz még csak azt akarom végül megjegyezni, hogy azon emberek száma, kik az elnyomottak védletét a szegé­nyek ápolását s a vétkeseknek javítását tűzték ki czélokul, na­ponta növekedik, s hogy a jelenkor emberének a hajdankor em­berei előtt pirulnia nem kell, — de ha erényben s ismeretekben a jelenkor az előkort mindinkább túlélni nem iparkodik, embe­rei méltán tarthatnak attól, hogy utódaik előtt ezt kellene tenniök. Nagyon félreértetném azonban, ha olvasóim azon véleményben hinnének lenni, — hogy a hajdankorban semmi nagy szép vagy jó sem történt volna, — illy tévedés távol legyen tőlem. — Je­len soraimmal csak azt, miszerint a világ bár lassan , de egész­ben javul, — kívántam megmutatni, — s utalni az ösvényre, mellyen az emberiség egy szebb jövő felé haladott, — hogy igy mindenki áthatva ezen szent érzettől, hasznos ismeretek terjedé­sét kisebb nagyobb körében annál örömestebb előmozdítani ipar­kodjék. Montelli, a magyar Diogenes. Vannak az emberek közt, kiknek életét teljesleg megmagya­rázni nem tudjuk; kik mint tünemények megjelennek, s ismét eltávoznak, a­nélkül, hogy őket valóban megismernék. Illyen volt Menteili is. Lássuk életét. Menteilit legelébb Tessedik Ferencz ismerteté meg a ma­gyar közönséggel a Tudományos Gyűjtemény 1827-ki­cl-ik kö­tetében. Tessedik ugyanis Párisban tartózkodván, figyelmessé tétetett az ott lakó, s Mandelynek nevezett, magyar tudósra, kit már azelőtt egy angol utazó fölkeresett, s­­ róla a New-Monthly Magazin-ban tudósítást közlött. E tudósítás kijött a Revue brit­tanique czímű franczia folyóiratban is, mellyben a tudós Mentei­linek neveztetik. Az angol utazó Mentellit egy kerti faházban találta, minthogy akkor ott lakott. Ezen, körülbelől hét láb át­mérőjű kunyhót ingyen engedé át a ház tulajdonosa Mentelli-

Next