Vasárnapi Ujság – 1855

1855-06-03 / 22. szám - Mi a szinészet? Edvi Illés Pál 174. oldal / Szózatok

1­74 1846. irtak, akkor magam is szegedi lakos valék;a Ly­ceumot nt. Horváth Cyrill igazgatá; a tanítói karnak egy igen jeles egyéne nt. Tóth János vala; a siremlék eszméje e két tudós férfiúé. Kimondák tanártársaiknak az igét, közlék szent czéljokat rendjeleikkel, elmondák több jólelkű polgárnak is, s a felszólí­tottak közül egy sem maradt hátra, mindenik szivesen hozá el áldozatfillérét s az ige csakhamar testté len. Néhány hó haladott el azalatt, s a siremlék Pesten a legcsi­nosabban elkészülvén, Szegedre szállitatott, hol is a dicsőült sirhalmánál a legszívélyesebb kegyeletnek üde emlékeül, rend­társai és tisztelői koszorúja környezetében a legelevenebb ünne­pél­­lyel állíttatott fel.— Ki mondja, hogy messze a föltámadás? !­i a színészet? Vidéki olvasók azon hírlapi czikkeket, mellyek színészetet tárgyalnak, rendszerint mellőzik, elfordítják és olvasatlanul hagyják, azt ütvén bele, hogy az efféle czik nekünk falusiaknak, — kik a szinészet élvezeteiben nem részesülünk, — érdektelen. Sokan a hírlapok olvasói közül Pesten soha sem voltak, oda jutni nincs is sem vágyások, sem remények; a nemzeti színház­nak pompás épületét nem látták, benne gyönyörű estéket nem töltöttek, a színészi személyzetet nem ismerik ; következőleg illy dicső dolgok után nincsen semmi óhajtásuk és reményük. Még számosabb olvasóink lehetnek pedig ollyanok is, kiknek a színé­szet felől helyes fogalmuk sincs. Mindezeket, a színészet nagy­szerű ügyének becsülésére bírni, és nekik e fontos tárgyban némi felvilágosító eszmékkel előjárni : czélja jelen értekezésem­nek, mennyire t. i. ezt elérni, mint szoba-tudós és falusi iró, ké­pes lehetek. Kezdjük azzal, hogy mindenek előtt e tárgynak nevét értsük meg világosan és teljes fényben. A szinészet eleitől fogva a földön minden polgárisodott né­peknél kisebb nagyobb mértékben, egyik vagy másik mód sze­rint gyakoroltatott. A chinaiak, régi görögök és rómaiak ide főleg példákul felhozandók, e két utóbbi hires nemzettől maradt mű­darabok máig is kezünkben lévén és bámulattal olvastatván. Magyar fajunk is miután e hazában jól megmelegedett s a fegy­verzörejek csillapultával ráért, szelídebb mulatságokat keresni, a szomszédok nyomdokait követve, próbálta ízlelni a színészet­nek nemes mulatságát; eleintén a játszók csak valamelly kis ár­nyékos helyen, színben (félszerben, pajtában) tevén előadásaikat; — honnét van ma is magyar czíme a játszási helynek. Ugyan e szótól viseli nevét, másféle játékoktól megkülönböztetés vé­gett, színjáték is. Értendő pedig ez alatt valamelly költött vagy igaz történetnek előadása élő szóval, költészi stílben, személy­zetekkel és cselekményekben, hozzá illesztett változatos jelene­tek mellett. Mai időkben, népesebb városokon , az efféle játékok előadásához állandó és nagyszerű épületek hozattak létre ; mind­azáltal, kifejezésekhez megtartjuk folyvást a szín czimet (szín­házak) ; — sőt ezt használjuk mind az előadandó egyes játék­darabokhoz (színművek) , mind az illy játékoknak művészi ta­nulmányozására magukat szánt egyének cziméhez (színészek), — sőt az egész vállalatnak jelentéséhez is a szinészet szó van gyakorlatba véve és megállapitva, — mig azalatt minden euró­pai nyelveken e czélra a görög theatron műszó divatozik, melly látványságot fejez ki. A köznép szájában forgó komédia és komédiás czimekről meg kell jegyezni, hogy azoknak az így értelmezett színészetben is van helyök, mennyiben a szinmű lehet vagy közönséges da­rab (dráma), vagy daljáték (opera), vagy szomorújáték (tragé­dia), vagy bohózatos és nevettető vígjáték (komédia). De mit a köznép rendszerint komédiának nevez, az jelenti a falazó alako­sok és szemfényvesztők mutatványait állatokkal, babákkal, sipládákkal, mesterséges testmozgásokkal, kötélen tánczolással stb. — mellyek ugy különböznek a színészettől, mint a csillagok­ból jóslás a csillagászattól, kuruzslás az okos orvoslástól, a há­zaló butyros zsidó a pesti boltos kalmártól. A kik efféle aljas mutatványokat űznek faluról falura vándorolván, azok (igenis) komédiások vagy alakosok, de nem színészek, kiket tehát komé­diásoknak czímezni nagy tudatlanság volna, és a szinjátéki ne­mes művészetnek lealacsonyitása, csufolása. Színjátszónak, vagy röviden mondva ssí­­réssnek lenni te­hát igen tisztességes hivatal; mellyre nem is alkalmas minden­ember, mivel arra születni kell. Ahoz különös talentom és tudo­mányos kimiveltetés kívántatik; — mellé ép test és érzékek, kellemesen zengő tiszta beszédhang, ékes éneklési szózat, éles emlék­tehetség, bátorság, sok gyakorlat és utazás. Egy-egy szín­játéknak előadásához pedig számos, illyen játszó egyén szük­séges, férjfiak és nők, gyermekek, öregek, kik közül a minden egyikre eső játékrészt szerep-nek (rolle) szokás hívni. Előadá­saikhoz bizonyos igazgató alatt társulatba egyesülnek, vagy ide s tova vándorolva és népesebb helyeken ideig megtelepedvén, vagy nagyobb városokban, — mellyekben diszes szinház létez, (pl. Kolosvár, Szabadka, Győr, Miskolcz, Arad, Sopron stb.) mara­dandó állomást foglalván. Illy állomásokon jutalomban is, ügyességi fokozat szerint, ollyanban részeltetnek, hogy sorsuk biz­tosított uri jóllét. Elhíresült színész vagy színésznő (prima donna) évi diját pl. közép-számmal hatezer pftra tehetni. *) De a hazá­ban szerte működő színész társulatok még nem bírták magukat valamelly középpontban egyesíteni, és mindnyájan a cs. k. ma­gyar Helytartóság felügyelése alatt állnak, magát a nemzeti színházat sem vévén ki Pesten. És most már ugyanezen Pesten díszelgő magyar nemzeti színjáték-házhoz közelebb járulván, erről minden jó hazafinak és leánynak tudni kell legalább a következendőket. Az ez az u. n. kerepesi ut elején, 1836 és 1837 évek folytán Zitterbarth, pesti polgár és kőmives által építve, Földváry alispán urnak felügyelése alatt. Felállítását az 1825 és 1832­­­-dik országgyű­lésen maga a nemzet indítványozta, határozta és költségekkel is fedezte. Elkészülvén, ritka örömünnepélylyel megnyittatott, 1837-ben aug. 22-én, melly alkalommal előjátékul Árpád ébre­dése adatott. Mint nemzetnek drágalátos tulajdona országos pár­tolás alatt áll; mindenkor egy külön országos választmányra bizva, melly hozzá igazgatót választ, a megkívántató diszitvé­nyekről, zenéről, kivilágositásról, műdarabokról, személyzetről és költségről, — szóval a nagyszerű intézetnek minden szükség­leteiről időről időre gondoskodik. Mind a mellyek (elgondol­hatni) tömérdek pénzösszeget igényelnek. E czélra az 1844-dik évi országgyűlés 450 ezer ezüst ft. tőkét határozott, egyedül a nemesi rend által fizetendőt. Az épületnek mesterséges belszer­kezetét a nagy függönyön belül, a színpadot (a játszók fellépési emelt terét) , a súgónak búvó­helyét, a díszitvények és ruhák tárát, az öltözködési szobákat, a háttért az u. coulisses. Több (vál­tozékony) belső függönyöket, az ezek mögött történt dolgokat, a csavarokkal és erőművekkel teledes alsó felső padlásokat, a színészek számára készült ki­­s benyíló­sok ajtókat, a légszes­­szeli kivilágítás és fűtés gépezetét, és más ide tartozó több ér­dekes tárgyakat egy ollykor színről színre megnézni és gyerme­keinknek is megmutatni, jobb, mint róluk papíron bár­mennyit olvasni. Egyébiránt kivül az épületen semmi felírás sem olvas­ható. Mi pedig illeti a szinészet fontosságát és jelentőségét a pol­gári társaságban , az minden ép testű és lelkű honpolgárt és nőt érdekel; neki roppant nagy is levén publicuma, melly égető szükségletét érzi. Azért népesebb városokban szinház, — sőt több is egynél, — elkerülhetlen intézet. Ez ügynek hírlapokban állandó czikk van szentelve , sőt külön szinészeti hírlapok is szerkesztetnek. Társalgásban a közbeszédnek szinészet a legszo­kottabb tárgya. Színházak, a­hol léteznek, mindenütt a városnak díszépü­letei közé számíttatnak, mint a templomok. És ha e két­félét összehasonlítani szabad, tehát Magyarhonban a mi templo­mok között az esztergomi bazilika (primási székes­egyház) , az színházak között a pesti nemzeti színjáték-ház. Látni kell csak, miként tódul ide a mindkét nemű és minden osztályú népsereg esténként; miként állnak zsúfolva az ülőhelyek minden rétegei; miként siet ide a Pestre megérkező vidéki vendég vagy idegen ?) Tisztelt hazánkfia nagyon jó akarattal van müvé­szeink iránt, midőn fizeté­seiket illy magasra szabta. Voltaképen legelső művészeink fizetéseinek legnagyob­bika csak 1800 forint, mellyért a színésznők még a színpadi öltözékeiket is maguk tartoznak kiállítani, ama nagy díjban egy két énekest szokott részesíteni. Szerk.

Next