Vasárnapi Ujság – 1855

1855-06-10 / 23. szám - A tűz. Hegedűs 181. oldal / Természettudomány

181 glos­szák (mellékjegyzetek) talán nem lesznek fölöslegesek és hiába írottak. Mindenek előtt gratulálok szép nyelvünknek, hogy belőle a kalendáriom kifejezésére is olly helyes, közértelmű és rövid szó merült fel; mig az európai mivelt nyelvek mindnyájan a rég ki­halt római kalendár czimet tartják, igen keveseknél tudva­levő értelmével. Nyilvánítjuk tehát mi írók, az ös­szes magyar olvasó közönség előtt ünnepélyesen, hogy a kalendáriom czim helyébe a naptár ezimét most már végképen megállapítjuk, elfogadjuk, nyelvünk bizalmában megörökítjük, és a sok évszázadon át használt római czimnek jó szolgálatát megköszönvén, tőle ezen­nel végbucsut veszünk. A jövőre is még talán ez a­ kovászt meg­tartó és latin czimet viselő naptárnak anathema (átok) helyett azt kívánjuk, hogy annak vásárlója magyar ember ne találtas­sák senki. 1. Első észrevételem az uj naptárak idő előtti kora pengeté­sére vonatkozik. A „Pesti Napló" folyó évi február hóban már jelentett az 1856-diki évre illy tárgyú előfizetési felhívást, melly után több naptár-irók hasonlót cselekedtek, az uj Naptár elké­szülését és boltokban árultatását már augusztus hóta hirdetvén. Az illy idő előtti tolongásuk a Naptár-szerkesztőknek, ránk vidé­kiekre igen kellemetlenül hat és rosz vért csinál. — Részemről legalább, bár nem vagyok türelmetlen ember, mondhatom, hogy az első illy kora aláírási felhívásnak olvasásakor, egész kedélyem felberzenkedett — azon egy perczben nem tudtam, irótársimra boszankodjam-e, vagy a nyomdászok nyerészkedési mohóságára, és és Himfy­ként „Illés fejét csóválta Az Isten fiáért! hol van még az 1856-diki újév. — Mit nem hozhat még addig a nagyszerű eseményekkel viselős idő! Hogyan adhatják máris a jövő évi névtárakat?—Magára a kiállítandó naptárra nézve nem volna-e czélszerűebb, olvasóknak kedvesebb, írókra is dicsérete­sebb, a naptárakat csak a folyó év fogytán adni át a közönség kezeibe, — mint igy aztán kívánatos újdonságot, — holott az augustusban már kiadott mű, a kellő időre ósággá lesz. A leg­nemesebb igyekezetek és vállalatok mellett is megtartandó az­­ elv : „Nil nimium!" (Semmit nem tulozni), nehogy az irodalom­nak és írói becsületnek inkább ártsunk, mint használjunk. Vidé­kemről ítélve , magyar fajunk nehezen érik meg az olvasás-ör­vendésre, még most kevéssel is beéri, és az irodalomnak e rendkivüli bő gyümölcsözése, vagyis inkább a sürüen termő uj meg uj könyvekre előfizetéssel ostromoltatás, benne kedvtelés helyett kedvfogyatkozást idéz elő , és elidegenülést mind iroda­lomtól, mind íróktól. 2. Naptár-szerkesztők el ne feledjék soha, hogy a nép szá­mára írnak. Tehát a czikkek felvételében ne azt tekintsék, hogy mit tart az ő izlésök, vagy hogy ezt a czikket ez s ez a barátunk küldötte , hanem azt, hogy mi a népnek való, mi épületes, kön­­nyen érthető , érdekes és tanulságos. Aztán a nőnemet gyalázó és csúffá, nevetségessé tevő aljas tréfák és anekdoták, — minők­kel korábbi közönséges naptáraink felsallangozvák, — távol maradjanak ujabb naptáraink hasábaitól örökre, mint i­ót s nem­zetet gyalázók. Pedig valami illyes czikket a f. é. Képes naptá­rok egyikében is találtam. 3. Naptárban mennél többféle tárgyak közlendők, a válto­zatosság okáért; következőleg egy-egy tárgy mennél rövidebben adandó Hosszú czikkek, akár prózában, akár versben, könnyen unalmat szülhetnek. 4. Időjóslatok, mint naptárak természeti kellékei, belőlök ki ne hagyattassanak; ám ha csak olly alakban is, minőben azok a Protest, naptárban találtatnak. Az ember a jövendők tit­kai iránt átalján igen kandi, és szeret azokba csak egy piczinyt is bekukkantani, szeret itt még csalódni is. Hagyjuk a népnek ezt az ártatlan szükségletét, kivált mikor az a czél, hogy azt ol­vasásra édesgessük és szoktassuk. Ez a törekvés nem babona, hanem emberi gyarlóság, mellynek beszámitandók sok babonák is. Csak ne akarják tudósok az ő agy-modelláikba önteni a pub­likumot is. Babonák a minket környező szellemi világba benyúló szálak, mellyek érintkeznek a pietással sőt vallással is. Azért vastag és ártalmas babonák ellen (minők az igézések rontások stb.) feddőznünk felvilágosítás utján szükséges ugyan , de min­den babonát világból kiirtani akarni teljes lehetlenség és bal­gaság. 5. Naptárból ki nem hagyandó tárgyak a következők : zsi­dók naptára, kikkel országszerte minden faluban közünk van, — a tehenek üzelkedésének és ellésének tabellája, — a mező­gazdasági teendők időrend szerint, — kamatok táblája mellé. 6. A külön helyre vagy néposztályra viszony­ló naptár fe­leljen is meg czímének az egészben. Hölgyek naptára feleljen meg a hölgyek igényeinek. A Protestáns naptár képviselje a pro­testantismus érdekeit, a folyó évben minden más névtárt adott, csak a protestánsokét nem. 7. Botrányos hibáktól épen óvja művét minden naptári szerkesztő, nehogy az olvasó nép bizalmát elveszessük, mellyet meg akarunk nyerni minden áron­ 8. Naptárak külsején se találtassék semmi fitymálható vagy szintén eltaszitó, holott effélét rajtuk a vásárló ugy is keres. Mi­kor a Prot. naptárnak mindjárt a czime franczia canon-cursio szokatlan betűkkel nyomatik, — kötése alig forgatva összedűl és elmúlik, — boritéka fehér papir, hamar elszennyesül, — mind­ez jövőre kerülendő hiba. 9. Végre ajánlanám, hogy tennénk kísérletet cselédek, pász­torok és különösen juhászok naptárával is. Csak kísérletet, mon­dom. Az megmutatná, illy új­lóság hogyan lenne fogadtatva. *) Igaz, hogy itt fő akadályul áll útban , az olvasni nem tudás. De áll ez a baj az összes magyar népben. Nem tud népünk olvasni. És ez ismét hangos felhívás a Magyarhonban működő 8000 nép­iskolai tanítókhoz, hogy a feledés martalékául eső sokféle tanok helyett, jövőre több szorgalmat fordítsanak arra, hogy az uj nemzedéket tanítsák meg jól olvasni. A tüz­­ ele nyomán Dr. Hegedűs. (Folytatás.) Edei Illés Pál: Malog nélkül mi volna földünk? zord, fagyos, élet­ és öröm­telen tömeg, mellyen sem virág nem illatoznék, sem állat nem élvezné a lét pillanatnyi gyönyöreit. De mert olly nélkülözhet­len, nem lehetett, hogy a nap képezze ez áldásterjesztő tünemény kizárólagos forrását, kellett, hogy minden test, bár különféle mértékben, bírjon olly tulajdonsággal, miszerint bizonyos körül­mények között felhevülvén, majd áldott majd átkozott hatást gyakoroljon. Melegülni s melegütni mindegyik testnek tulajdonsága, de ezen tulajdonságot ébreszteni kell. — Valamint a feszült húr rezgése csak akkor ébreszt hangot, ha ezen rezgés bizonyos erő­vel történik, ugy a melegülő test cak akkor válik meleggé, ha a meleg rezgései olly erősek, hogy érzékeink által észrevehetők, — s csak ha e rezgés bizonyos erőe emelkedett, a test bizonyos fokig melegült, bir az élen­nyel egyesülni, s csak ha ez gyorsan történik, bír fényt és hőséget kifejteni, vagyis tüzet gyújtani. Ha a tűz kigyúlt, nem kell többet melegről gondoskodnunk, az égő testnek élen­nyel­ egybekeése közben nagyobb meleg fejlődik, mintsem ez egybekelés elidézésére kívántatott. A tudomány olly pazarul szerlte fel mindennapi életünket, — hogy e gazdagság közepett, ajádékait figyelemre alig mél­tatjuk. — Tüz kell ? egy intés, — bvánatunk teljesedett, lobbot vet kezünkben a gyufa; — s mit a görög hitrege szerint egykor Prometheusnak mennyből kelle elozania, minek tiszteletére a régiek templomokat építettek s szü­ket szenteltek őrzésére, — mi előtt pogány őseink**) imádva b­orultak, egy intésünkre tá­mad. — De nem igy volt ez régen 1 . . őseink mint a vad indiá­nok Amerika belsejében, ágat ágbe dörgölve, nagy üg­­gyel bajjal bírtak csak tüzet gerjeszteni alig néhány évtizeddel ez­előtt még, aczél, kova, széltében divaozot hazánkban. — S va­lóban aczél kova általi tüzgerjesztés és a valamivel tökéletesb dörzsölés — semmi egyéb. — Az aczél­­ keményebb kován se­ *) Hallomásunkba már tettben van. Szerk. **) T. i. Ule ur ősei, mert a mieink nem valtak timádók. Szerk.

Next