Vasárnapi Ujság – 1855

1855-07-29 / 30. szám - Rajzolatok a magyar nemzet mivelődésének történetéből. Kerékjártó Árpád 234. oldal / Tudományos rovat

235 érettek cserébe; tisztviselőknek sem, főkép olly országokban, hol ezek nagyrészt mezei gazdaságot bírnak, vagy fizetményö­ket termesztményben kapják, mint nálunk a jelen időszakban. Olly polgárok vehetik meg tehát csak a földmíves nyers termé­keit, kik ollyanokat épen nem termesztenek, és azon kívül az élelmezésen túl még egyébkép is nagy szükségük van azokra. Illyenek pedig a mesteremberek és kereskedők, ezek, ha a köz­szü­kségnek megfelelnek, nagy számban élnek az országban s abból táplálkoznak , mit a földmives termeszt; de azon kívül a műiparos többnyire mesterségét sem űzheti, ha nem szerez ma­gának a földmivestől nyers anyagokat, hogy azokat átalakítsa pl. a lent vászonná , a gyapjút posztóvá. Az illyeneket azután a kereskedő vásárra viszi, eladja, és vesz az árán nyers terménye­ket , vagy sokszor csere utján is eszközli ezt. Ezekből tehát az következik, hogy a földmivelés csak úgy virágozhatik, ha termé­kei elkelnek, és hogy a vásárlók és fogyasztók kiváltkép csak mesteremberek, gyárosok és kereskedők lehetnek. Még­is sokszor nincs segítve a földmivesen, ha a fogyasztó műiparosok külföldiek, hogy tehát a földmivelés kifejlése állan­dó biztos alappal bírjon, szükséges, hogy legyen elég és tehetős honi fogyasztó. Ugyanis, minden csere- és eladásnál a vevő is igyekszik nyereségre szert tenni, ha tehát a fogyasztó műiparo­sok belföldiek, ezeknek haszna szinte a nemzet vagyonát szapo­rítja. Van azonban a földmivelésre nézve magasabb érdek is, mi belhoni fogyasztást igényel, jelesen, a külföldiek számos oknál fogva minduntalan elmaradhatnak piaczainkról, s mi is jutha­tunk olly helyzetbe, hogy a külországokat meglátogatni lehetet­len. A föld termékei kelendőségének e bizonytalansága máris lankasztóan hat az iparágra, annak megakadása pedig, melly külföldi fogyasztás mellett évtizeden túl is eltarthat, elfojtja a földmives szorgalmát annyira, hogy az csak saját szükségeire termeszt. Olly okok pedig, mellyek a külföldiekkel a közlekedést megnehezítik vagy épen lehetlenné teszik, a következők lehetnek : pl. ha a külországgal háborúskodunk; ha a külföldiek olcsóbb piaczot lelnek a mieinknél; ha a pénzforgalomban zavar támad; ha jó utak nincsenek, és még inkább, ha azok lopás és rablás miatt bátortalanok is. Alkalmazzuk ezen elveket az Árpádok korszakára. Olvastuk fölebb, hogy nálunk akkor a mesterségek és kereskedés majd­nem a bölcsőben hevertek. Mü iparosaink (a földesurak rabszol­gáit vagy földhözragadt jobbágyait itt tekintetbe sem vehetjük) leginkább azon kevés kü­ldföldiek valának, kik koronként ná­lunk letelepedtek, ezek laktak ugyan már néhány gazdag vá­rost is, mint Pozsonyt, Esztergomot, Pestet, ide számithatjuk még Zimonyt, Fehérvárt s néhány felvidéki várost főkép a Sze­pességben, meg néhányat a Királyhágón tul a szászlakta vidé­ken, de ezek egyrészt még maguk is űzték a földm­ivelést, azon kivül pedig aránytalanul levén az országban felosztva, ezek és mezei gazdáink közt a távolság és utak nem léte miatt vajmi gyér lehetett a közlekedés, igy tehát a földmivesnek annál ke­vésbé volt alkalma termékeit becsérélni vagy eladni, mivel a külföldiek is , az imént elősorolt okoknál fogva, mellyek e kor­szakban mind uralkodtak, még ritkábban látogatták, főleg alföldünket, hogysem ez tetemesen emelhette volna földmive­lésünket. És igy különösen a honi fogyasztók hiányának is kell tulajdonítanunk azt, hogy a nyers terményeknek olly potom ára volt, miszerint az a földmives szorgalmát nem jutalmazta, innen azután a teleknek is vajmi hitvány ára lehetett, kivált miután csak a nemesnek volt joga ollyant szerezni, s mind ebből követ­kezett az, hogy a földmives jobbára csak tulajdon szükségeire termesztvén, a földmivelés pangott. Példákkal is kívánjuk állításainkat erősíteni. Már fölebb az e korbeli közgazdászatunk állapota rajzolásakor említők, hogy III. Béla alatt (1189. évben) 1 jó ökör % márka vagyis 1 arany forint, mai pénzben mintegy 2 pft. volt*), egy jó ló 16 pft, annyi föld, mennyit egy eke mivelhetett**), 16 pftért kelt. Lássunk azonban további példákat is, illyeneket pedig a váradi (bán-) lajstromban, melly aranybullás Endrénk alatt 1207 — 1235 évig terjedő időben íratott, eleget találunk. E szerint 3 rabszolga, 10 ökör, 400 akő bor és 50 mérő rozs 240 pftra be­csültetett; egyszer 1 ló 16 pftba, másszor 3 ló vétetett ennyibe; 4 ló, 6 ökör és egyéb kárnak ára 80 pftra tétetett; 40 csomó (kereszt) dézsmás élet még 1295-ikben is 8 pftért adatott el. *) A földmivelés elhagyatottságát bizonyítják a rabszolgáknak csekély árai is. Egy rabszolganő 24 pft, más esetben 1 rabszolga 20 pft, 1 rabszolganő fiastul 40 pfton kelt el; voltak azonban még potomabb árak is: 1 rabszolga neje­ és fiastul 48 pft, 1 má­sik rabszolga neje­ és fiával 24 pftért és 1 tehénért adatott el, egy földhöz ragadt jobbágy 7 pfttal számíttatott. E korszak­nál 127 évvel később bizonyosan kifejlettebb volt már közgaz­dászatunk , és jóval nagyobb a forgásban levő pénz mennyi­sége és számosabb az ország népessége, mégis, ha ezen árakat az akkor szabályozott csekély árakkal összehasonlítjuk, további erősséget nyer az, mit a földi termékek nagy olcsóságáról fel­hoztunk.**­ 11. Közlekedési eszközök hiánya, utak bátortalansága. Jó közlekedési eszközök alatt, ezen időszakban, értjük az ország­utak, hidak, folyókoni átszállítások jó karban­tartását és folya­moknak hajózásra alkalmassá tételét. Ezek czélszerűsége na­gyon előmozdítja, elhanyagolása vagy teljes hiánya pedig igen akadályozza az ipar emelkedését. Lássuk. Jó utakon hamarább és olcsóbban lehet szállítani a termékeket a vevőkhöz, itt tehát kettős nyereség mutatkozik. Ugyanis a kereskedő vagy maga a termesztő, kevesebb időt kénytelen az utazásra fordítani, s így nyer már az által is, hogy a megtakarított időt ismét termesz­tésre, tehát keresetre fordíthatja; továbbá, rövidebb ideig és vagyonkoczkáztatás nélkül történven az utazás, a szállítási költ­ségeknek is tetemesen kisebbeknek kell lenni. Mit fog ez okozni? Azt, hogy a termesztő nem kénytelen időveszteséget, rendkí­vüli áldozatait és nagy költségeket a portékák árához csapni,, mi­nt képessé teszi termékeinek, vesztesége nélkül, olcsóbb árak­ eladására. Így nyer a vevő, mert ugyanazon árért a kö­rülmények szerint majd két annyit kap, de nyerni fog az eladó is, mert nagyobb lévén áruinak kelendősége, növekedni fog nye­resége is, mi ösztönzendi őt még serényebb termelésre. Ellen­kező állapot jelenkezik ott, hol a közlekedési eszközök jó karban­tartásáról gondoskodva nincs, hol utak talán nem is csináltat­nak, hidak nem építtetnek stb. s gondoljuk még hozzá, mi az illy állapottal összeköttetésben van , hogy rengeteg erdőkön és sivatag pusztákon keresztül több napig kell utazni, a­nélkül hogy csak egyszerű kunyhó is nyújtana a kifáradt utasnak enyh­helyet ; vagy tegyük föl, mi az előbocsátottakkal szinte karöltve jár, hogy a kereskedőnek 3 szállitványa közül tán 2 ki is rabol­tatik. Mi következései lesznek az illy állapotnak? A kereskedési közlekedésnek az őszi és tavaszi esős időkben és a téli havazá­sok alatt, éghajlatunkban az Árpádok korszakán át néha féléven túl, majd teljesen meg kell szűnnie, de különben is nagyobb ter­hek szállítása, főkép távoliabb vidékekre vajmi lassan történ­hetik, az utasnak egész szállítványa elvesztésére, sőt élethalálra el kell készülnie. Így tehát a termelő czikkeit csak hosszas vá­rakozás után bocsáthatja áruba, sok időt veszteget utazásra, mi­alatt semmit sem termeszt; mind ezen veszteségeket, mind az utazási nagy költségeket, és ha netán kiraboltatott, zsákmányul esett portékáinak árát is kénytelen többi czikkeinek árához hozzácsapni, mi a termékeket megdrágitja úgy, hogy ritka bírja meg árát, csökken tehát a vétel és fogy az eladónak nyeresége is, vagy épen elapad az, mi elöli benne a vágyat a további ter­mesztésre, így azután természetes, hogy az ipar és kereskedés­nek sülyednie kell. Hogy ez időszakban még nem gondoskodtak nálunk a közle­kedési eszközök létrehozásáról, kitetszik az már azokból is, miket fenebb az akadályok közt földünk természeti minőségéről mon­ *) Az olvasó könnyebb tájékoztatása végett az árakat a mai pénzláb szerint tes­szük ki. **) Ily értelemben 130-150 hold föld vétetett nálunk. *) Egy kéve szemestül olcsóbb volt tehát 1 pkrnál, holott ma Budapesten maga a szalma kévénként 12 pkr. **) Zsigmond király 1427-ben a hadsereg számára így szabályozta az árakat : 1 mérő rozs, árpa, zab 30—37'/b kr, 1 ló szénája 1 napra l'/6 kr, 2 adag kenyér l'/s kr, 1 malacz 6 kr, 1 bárány 9% kr, 1 tyúk 3% kr, 1 csibe 2% kr, 1 akó bor 12 kr, 1 mázsa só 2 pft, 8 tojás kr.

Next