Vasárnapi Ujság – 1855

1855-07-29 / 30. szám - Toulon (kép) 236. oldal / Nép- és tájrajzok; ismertetések; utleirások

236 hottunk; de bizonyítja ezt a tatárjárás is , mert másfélévi pusz­tulás alatt minden ösvényeink elenyésztek, holott a római utak­nak majd 2000-d éves maradványai ma is bámulatra gerjeszte­nek. — A folyókoni közlekedés is szerfölött meg volt nehezitve , mert a magyarok hajói ez időben még igen esetlenek valának, a vontatást pedig a feneketlen mocsárak sokszor meggátolták. Ezekhez járult az utaknak hel­lyel-korral teljes bátortalan­sága. Körülményeinkben rejlett oka, hogy a tolvajok és útonálló rablók, bár törvényeink szigorúak valának ellenök, és királyaink meg-megújult erővel üldöztették őket, miként ezt nekik érdemül róttuk fel a segédeszközök közt, nemcsak nem irtattak ki, sőt a korszak végén inkább elhatalmasodtak, mint egyébkor. Már Sz.­István törvénye szerint, ki harmadszor lopáson érezett, halállal lakolt. Sz.­László alatt pedig valódi drákói (vérrel irt) törvények alkottattak az illy gonosztevők ellen. A 10 filléren aluli lopások szemvesztéssel vagy orr­csonkítással, a 10 fillérnél (30 per) na­gyobb értékű tárgy orzása pedig, ha a tolvaj tetten kapatott, halállal büntetteték. És mégis III. Béla már kénytelen volt a tolvajokat és rablókat, kik a háborgó időkben módfelett elsza­porodtak, újabb szigorú rendszabályok által irtani. Kun László alatt pedig az akkori szüntelen zavargásban megszaporodott rablók és zsiványok elállván az utakat, azok elannyira bátorta­lanokká lettek, hogyne miatt az ipar és kereskedés ellankadt. A tatárjárás után, királyaink buzdítására, számos várak építtettek az ország védelmeü il, de némellyikével visszaélt a nemesség és rablást ű­zött belőle. Az ekkor kezdődött iIlynemű kicsapongás több századon át dúlt azután hazánkban ;az 1298-ai törvények­ben olvassuk először : „hogy azon erősségek, mellyekből foszto­gatások fizetnek, rontassanak le." — A nagyváradi bűnlajstrom­ban följegyzett 306 bűneset közöl 223 rablás, erőszak, lopás­ és csalásra vonatkozik. E szerint is azon bűnök valának tehát ná­lunk tulnyomóak , mellyek a közlekedés bátorságát veszé­lyezteték. (Folytatjuk.) Kerékgyártó: Toulon és Marseille. Mióta a török-muszka háborúban tettleges részt vesznek a francziák, igen gyakran előfordul a hirlapi tudósításokban Tou­lon, de kiváltképen Marseille tengeri városok neve. Ennek egy­szerű oka az ,hogy Krimiába a francziák mindent tengeren szállí­tanak, s kiinduló pontul azon két város híres kikötői szolgálnak. Azért ítéltük érdemesnek mind a kettő rajzát olvasóinknak bemutatni, s néhány sorban megismertetni. Toulon a mostani hadviselésben valóságos fő éltetőere a franczia tengeri hadseregnek. Eredete még Krisztus urunk előtti időkre esik, s már a rómaik virágzó korában történeti neveze­tességű város volt. Gondolhatni mennyi viszontagság érhette azóta éppen ollyan országban mint Francziaország, mellynek hol magával hol másokkal, de nagyon sűrűen szoktak viszálko­dásai lenni. Jelenleg Toulonnak 40,000 lakosa van, tehát népességi te­kintetben is nem megvetendő város, de sokkal fontosabb magá­nál a városnál kikötője mind kereskedelmi, mind kiváltképen hadi tekintetben. Hadi fontosságát e kikötő XIV. Lajosnak kö­szöni, a­kiről a történetírók mint nagy uralkodóról és nagy hódítóról emlékeznek. Minthogy a természet úgyszólván semmi­vel sem járult vizén kivül e kikötő fontosságához, temérdek kincsbe került annak létrehozása. A város tojásdad alakú, s a tengerparttól menetelesen emelkedik a közellevő hegylánczolat oldalához. Várművei rend­kívül erősek, roppant erős kettős bástya és mély sánczkerités fogja körül az egészet. Mint többnyire minden régi város, két egymástól egészen különböző részből áll : az ó és uj városból, mellyek egyike csi­nosságban, másika tisztátalanságban szokott kitűnni. Marseille Toulon után legnevezetesebb kikötővel bir a fran­czia birodalomban. E város szinte nagyon régi származású. — Régi irók könyveiben Massilia név alatt fordul elő. Valamint amaz hadi, ugy ez kereskedelmi tekintetben foglal első helyet a franczia kikötők között, távirati sokágú összeköttetéseire nézve pedig talán legfontosabb város az egész országban.—Olly bájos helyzete van Marseillenek, hogy a feléje közelgető tengeri utat alig tud nálánál szebbre emlékezni, s többnyire nagyságát is túlbecsüli a városnak, melly fölött a háttérben levő hegyhá­takon mindenfelöl gyönyörű nyárilakok fehérlenek kisebb na­gyobb távolságból. Csak az kár, hogy e különben gyönyörű táj­képnek nagyon szűken juttatott a növényország, viruló sző­nyegeiből. A város csaknem patkó alakban kanyarodik a kikötő körül, melly sokkal többet köszön a természetnek mint az előbbi, s minthogy az emberi szorgalom is sok évszázadon át tatarozza, tökélyesiti, nem csuda, hogy a legjelesebb világkereskedelmi kikötők sorában áll. Valamint Toulonban a sok katonáról hamar ráismerhetni a hadi tengeri városra, így Marseille-t a világ mindenféle né­peinek tarka csoportjaiból azonnal kereskedelmi tengeri város­nak kell tartani. Toulon.

Next