Vasárnapi Ujság – 1856

1856-10-26 / 43. szám - A rézpataki lelkész. Jókai Mór (1 kép) 375. oldal / Elbeszélések

375 5. Tőnek gyártva 710 ft. pp. 6. Tollkés és borotvának 6,570 „ „ 7. Óraláncz s u. n. Berlini mód. . . . 6,660 ,. .. 8. Fényes gombok s ékszerekül . . . 8,970 „ „ 9. Nyaklán­czokul 13,860 „ „ 10. Inggombokul 58,960 „ „ 11. Óra-hajszálingókul 500,000 „ ., És pedig ezek nemde mind napi fogyasztási czikkeink, számtalan szer­számokkal egyetemben! Mesének sem rost mondjátok, ámde mutassatok elő mezőgazdákat kik tiz forint értéket csak százra is felfokozhatnának, habár a legnemesb állattal a lóval etetik is fel terményöket. Mutassatok példákat, hogyan gazdagodha­tik meg 3—4 hold föld termékéből egy család, míg én példákat mutathatok, miként lett milliós úrrá egy-egy gyufagyárnok, egy fényes gombgyártó, egy aczélpenna­, egy tűgyártó stb. és miként gazdagodhatik meg némelly ember néhány hold föld terményeiből, ha azokat nem táp -, hanem öltözékül ad­hatja el. M. Montgomery szerint : „2 hold földöni lentermeléshez kell 7 férfi napszám, 54 női, 4'/2 ló napszám." „Terem legalább 8 mázsát." Ehhez kell 12 hóig 158 fonó napszám (ha nem géppel fonatjuk,) heten­kint 3­/2 ftpp. díjjal, miszerint összesen kell 13,690 ft 13,690 ft. Kell 18 szövő 10 hóra 120 ft. havi dij 4,320 „ Kell 40 varrónő 52 hétre 2 ftjával 4,160 „ A len ára 2 holdról 750 „ 22,920 ft. Mielőtt tovább mennénk, mi magyarok csudálkozunk ugyan, hogy Iz­landban 2 hold föld terméséből ennyi ember képes a gyáros tápot, s kerese­tet nyújtani de elborzadunk roppant kiadásaitól s irtózva kérdjük, ki fizeti meg ezen 216 személy egy évi munkáját? Igaz, ez­­­, erővel is kiállhatott volna gépek által, de nem fél megfizetni ezek árát az angol, mert ő ezeken felül még szép összeget nyer csak eme két hold terméséből, és pedig nem másokon, hanem épen rajtunk, mert hiszen ezek zsebkendőket csináltak számunkra s pedig jutányost mert gyönyörű munkájok 12 darabját csak 25 ftért adják, holott selyem zsebkendőink 12 da­rabja 36 ft, s nem illy szép, nem illy tartós, nem illy czélszerü, ámde 1050 tuczat zsebkendő került ki a 8 mázsa lenből s igy összesen 26,250 ft. jött be­értük, mellyből levonatván a 216 személy élelme és dija marad tiszta haszon 3,220 ftpp. Legyen e pár példa elég az iparüzlet előnyei kimutatására. Nihil est agricultura melius, nihil dul­ius,­ nihil homini liberó dignius. De hasznunkat s függetlenségünket valóban mindig inkább biztosithat­óo­o o­juk az iparüzlet terén mint a gazdálkodásén, mert hiszen mihelyt tápszükség­leteink kielégitvék, azonnal az iparművek élvezetét szomjazzuk, és ne keressük az életben az édes és kellemes pályákat, a földmives nem egyszer adja oda kön­­nyedén aratott terményeit egy-egy öltöny darabért, maga vagy családja szá­mára, nem egyszer jön igen-igen szorult állapotba, mig az iparos, ha kell, na­ponta ujabb-ujabb terményt hoz világra és könnyedén beszerzi ön s családja szükségleteit. Kellemes és könnyű életmód a gazdálkodásai, bár iparüzletre neveltet­nék ama sok tős gyökeres hét szilvafás nemes, ki az iparüzlet terén idővel családja támasza lehete, mig a gazdászatin, csak elháritlan sűlyedésnek megy eléje. Ama 325 iparág közül, melly Páris városában gyakoroltatik, mellyik legszükségesebb, commentár nélkül kitalálhatjuk,ha államéletünkre, s család­életünkre egy pillantást vetünk. Országos kiadásaink legnagyobb számai 1. a pamut­kelmék, 2. a gyap­júszövetek 3. a kender- és lenszövetek. Gyapotba öltöznek e széles Magyarország gyermekei, női és leányai közül legtöbben. Gyapjú, len- és kenderszövetet fogyasztanak legtöbben a birtokosok közül, mert hiszen öltözeteik,­bútorzataik számtalanféle czikkei is ezekből gyártják. A fonás, szövés, és mert az üzlet már illemi szabály, a szövetfestés tudo­mánya az, mely helyzetünkhöz legszükségesebb. 3,400,000 font jó gyapjút adogálunk el évenkint és 593,713 font hit­vány gyapotért adjuk oda árát, holott önmagunk sokkal czélszerübben dol­gozhatnék fel, és tantalusi szomjjal esvén a földmivelésnek, hogy eme gyapot­fogyasztási igényünknek eleget tehessünk, elhanyagoljuk az élet második fo­kozatát, a mivelődés második fokát, az iparüzletet, melly pedig csak addig marad második, mig az első meg nem tétetett. Tanuljuk meg tehát a fonás, szövés, a selyem-, gyapjú-és gyapotfestés, a len- és kenderfehérités és a szövetszinezés mesterségét ugy, mint azt a nagy nemzetek gyakorolják, állítsunk gyárakat, mellyek saját szükségeinket kielé­gitendik, s mi is, ha nagyok nem leszünk is,legalább megismerjük az élet kel­lemeit, mellyet amazok élveznek. Tanuljuk meg kielégíteni életszükségletünk legátalánosb s a táp után legelső igényeit, állítsuk ide belföldre ama gyárakat, mellyeknek czikkeit nél­külözni nem vagyunk képesek. Meg bírjuk szerezni ezeket nyers terményeink árán, midőn földeken drága kenyéren dolgoztatnak fel? Valóban akkor még inkább megfizethetjük itt helyben, hol a fuvart, a drága munkát, és ama nagy nyereményeket, mellyeket nyugat Európa gyárai a keleti vadonokból húz­nak, önmagunk megnyerjük. Ne várjuk, hogy ama gazdag nemzetek dolgozzanak miránk, ne várjuk, hogy azok hozzák ide gyáraikat, elég anyagunk, elég időnk van,s ha nagyobb birtokosaink a bérrendszert megismerik, pénzök is elég lesz, hogy gyárakat állitsanak, s munkát nyújtsanak azoknak, kik a földmivelésre nem alkalma­sak, és igy­en gyáraikban készittessék meg ama czikkeket, mellyekért jöve­delmök legtöbb része szivárog külföldre. (Folytatása követk.) A rézpataki lelkész. Elbeszélés JÓKAI MÓRTÓL. (Folytatás.) A megszorult kisértet dehogy merte azt mondani, hogy ő il­­lyen meg amollyan elkárhozott lélek a pokolból, sőt inkább attól félt, hogy most mindjárt lelket csinálnak belőle, s igazán a pokolra küldik. Egy ideig azon törekedett, hogy kiszabadítsa magát az ifjú vas kezei közül; annyi volt az, mintha valaki a gőzhajó gépeit akarná puszta kézzel feltartóztatni. Bertalan úgy megkötözö öt saját vaslánczával, mint egy gyermeket. Akkor oda álln­á egy szegletbe, meggyujtá a gyertyát s lehúzta a lepedőt a kisértet fejéről. Az ember arcza be volt festve korommal és mészszel szép tar­kára. Ollyan volt rá nézve, mint a legeslegszebb ördög, a szeme körül fehér, az orra fekete, és igy tarkázva az egész pofa. — Ki vagy? Mi neved? kérdé tőle most már csendesebb han­gon a lelkész. A rém sajátságosan elváltoztatott hangon válaszolt. — Kérem szépen, én a Juliska leányasszony szeretője vagyok. Igy szoktunk összejönni, hogy rajta ne kapjanak. A kisértetet ezúttal csak az irgalmas Isten kegyelme őrizte attól a rettenetes pofoncsapástól, a mi a pap tenyerén már utalványozva volt számára ezért az undok hazugságért. Bertalan legyőzte ma­gában azt az emberi haragot, a­mi e szóra támadt szivében s még egyszer nyugodt hangon szólt az ismeretlenhez : — Egy bű­nt kettővel akarsz takargatni. Előbb rosz hírbe hozod a fogadót, aztán el akarod lopni a legártatlanabb hajadon tiszta becsületét. Ez hazugság. Azonban folytasd. Mondj még akárhányat, hogy ki fia vagy , én elhallgatom, de a­míg azt mondom rá : ez hazugság volt, addig el nem bocsátalak. Ki vagy hát? A megnyomorított gonosz lélek nagyot fohászkodott erre a vigasztalásra s más hangon kezdett beszélni. — Megk­övetem, t­iszteletes uram. Nem vagyok én senk­i egyéb, mint a zsidó k­ocsmáros a szomszéd faluból. Azért t­ettem ezt, hogy a vendégeket elijeszszem innen. — Ez megint hazugság! — szólt a lelkész. A szomszéd kocs­máros derék, becsületes ember, nem vetemedik illyen dolgokra. Mondj mást. Ki fia vagy? A kisértet most már mérgesen telelt. /­­ — Én vagyok az ispán, a­ki lelke van! — Hm. Ez úgy látszik, hogy reggelig itt akar hazudni, monda a pap. No majd végit szakítom én ennek egyszerre. Mindjárt meg­tudom én, hogy ki vagy jámbor lélek ? Azzal megfogta az árva lelket, odavitte a mosdó tálhoz, melly­ben reggelre el volt készítve a víz; a nyavalyás bekent pofáját min­den kapálózás daczára beledugta a vízbe s egy darab szappan­nyal lemosta róla a kormot és meszet szépen, meg is törölgette azután a kendörei­ ispán. Az utolsó szava igaz volt a kisértetnek. Csakugyan ő volt az . Ollyanforma kicsapott ispán, a kit minden tisztességes helyről elkergettek, a kit sehová be nem fogadtak, a kivel semmi uradalmi tiszt nem akart együtt szolgálni, s a ki utoljára egyik úrtól a má­sikhoz tolakodott, s engedte magát mindenféle szolgálatra hasz­nálni, s föl sem vette, ha innen-onnan kikergették és viselte az ispán nevet valamennyi pályatársa méltó botránkozására. A tiszteletes úr leölelite a kezeit ezen csúnya foglalatosság­ után, s meg is törülgeté szépen. > — Bögöly uram — szólt azután. Minthogy már megismertük egymást, jelentem, hogy én egy kézzel sem fogok kegyelmedhez többet nyúlni. Ennek Bögöly uram csak örült. Hanem a lelkész ezt mondván, a somfa suh­ogót a hóna alá vette, a­miből megint Bögöly uram azt a siralmas következtetést kezdte húzni, hogy kézzel nem akar hozzá nyúlni, hanem bottal:

Next