Vasárnapi Ujság – 1856

1856-12-28 / 52. szám - Oroszlánok harcza (kép) 456. oldal / Érdekességek - Csesznek vára (kép) 456. oldal / Hazai tájleirások

hogy alatta evezhet a tutaj egész kényelemmel, a kimosódott üre­gekből vízi kigyók s más kétéltű állatok pislognak; — egy uj me­rész kanyarulat más panorámát tár föl a sonkolyosi barlanggal, — magas, kapu alakú nyilasa néhány ölre kezdődik a víz tü­kre fölött, — a tágas előteremből, melly a füst­ s hamuról itélve, gya­kori éji szállásul szolgál, szűkebb nyilás vezet a barlangba, mellyet fáklyahiány miatt be nem járhatunk, s csak a tutajról eldurrant pisztolylövésnek százszorosan visszadördűlő hangjában gyönyör­ködtünk; csúcsba végződő csodás torony alakú sziklakúpok emel­kednek közel a vízparthoz, mig másikon a szomorú nyirfacsopor­tokat ügyes kézzel rendezé a nagy természet angol kertésze; hosszú sziklafal mellett gyakran nagy köveken akadozva úszott innen tuta­junk tovább, mellyre magasról apró kavics hullott, s föltekintvén, szép oláh leány arcza mosolygott le a szikla tetejéről, beburkolva fehér kendőjébe az égető nap heve ellen, s uj kavics hajintással incselkedett; kevés idő múlva festői sziklacsúcs csoportozat között igen magas scarpirozott bérez alján elénkbe tűnt a tündérvár, egy a sziklához tapasztva, látszott kis bástya-rom; alatta a parton sző­kés az előbbi oláh leány, mutatta egészséges fehér sor fogát, s könnyeden merité meg két korsóját a vár melletti sziklacsorgó for­rásból; mire kiszálltunk, már távolról hangzott méla danája, talán egyike volt a váracska régi lakóinak. — E kis vár, mint látszik, a sziklafal oldalához kézzel fölhordott kődarabokon épült, két ablak­kal a víz felé; létra nélkül nem igen lehet belé menni; mögötte a sziklában magas mély nyílás van, miről azt tartják, hogy a hegy túlsó részén vezet ki. E tündérvárról azt mondja a rege, hogy azt még Mén Ma­róth épitteté, ki ott kéjelgett a vidékről orzott nőkkel, s az általa meguntakat onnan buktatván le a Körösbe, ott lelek sírjo­kat. — Azt is mondják, hogy Drágfy Mihály ide záratta nejét 1460. táján, s éhhalálra kárhoztatá, de egy nemes apróda a hegy­nyiláson át élelemmel látta el, mit Drágfy megtudván, nejét szere­lemféltésből meggyilkolá, s a Körösbe veté­ apródát pedig helyére zárá, hol csakugyan éhei veszett el; e miatt Mátyás király elvevén tőle jószágait, másik Drágfynak ajándékozá. — A sziklából folyó patakocska jéghideg vize fogába üt az embernek. — Szintén illett e képhez egy magas röptű kőszáli sas! — Itt és valamivel alább van a Körös völgyének legszebb része; mintha minden bájait utoljára akarná kifejteni e festői völgy; — alig hagyánk el Tündérvárat, midőn még tündáriebb helyre értünk, itt a sziklák egy tág közt alkotnak, kimenő nyilás alig látszik, s nemcsak a szemnek bezárva a láthatár; minden felölről hűs források ömlenek a Körösbe, mel­­lyek messziről ezüst szalagként ragyognak; sajnálom, hogy e kies helyen meg nem állapodánk, s le nem vázolhatám rajzónommal, e hét vagy nyolcz forrás aligha összeköttetésben nincs a tündérvári regével; de mi él róluk a nép ajkain, nem tudom; — magas szirtek között értünk innen ki, s a poezisből kiértünk a pongyola-prózába. — Révnél egyhangú sikba megy által rögtön a regénydús vidék , s nem akarván nevét meghazudtolni, mi is kikötöttünk, s ízletes ebéd után mentünk vissza odarendelt kocsinkon Nagyváradra. Bihari fiúk! ha még nem tettétek, úszszátok meg a Körös völgyét, meg nem bánjátok! Bihari. A­d­j 11 Ii­k szá­m­­o­t. Ez esztendő munkáját is beengedte végeznünk az idők ura. Befejezhet­jük számadásainkat, és elmondhatjuk, mi volt a haszon, mi volt a kár? Az elmúlt évre elég okunk lesz visszaemlékezni mind örömeiről, mind bánatairól, veszteségeinkről, nyereségeinkről. Magas fejedelmi kegy által hány család lett ismét egész, mellynek asztala mellett eddig üres hely maradt. Ez év kegyelem éve volt hazánkon. Az Egyház történetében nevezetes öröm ünnep volt ez évben a nemzet legnagyobb templomának fölszentelése; és a milly örömhír volt a fényes Újpalotának megnyitása, ép ollyan áldott ama kicsiny házak emléke is, miket vasárnapi és tanyai iskoláknak nevezünk ; valamint örömmel említhetők na­gyobb tanodáink, mikben ifjaink szorgalma és tehetségei becsületet szereznek a magyar névnek; ez év a népmivelődés emelkedésének éve volt hazánkban. Anyagi jóllétünk hatalmas lendítést kapott a vasutak, hitelintézet, gaz­dasági gépek, tagosítás, községi faiskolák eszméi által; hazai állattenyészté­sünk dicséretesen képviseltetett egy külhoni világtárlaton; külföldi börze­ingadozások nem rontották meg jóllétünket, s a mi csorbát a fájdalmasan sűrű tűzvészek ütöttek azon, a jótékony közszellem rögtön iparkodott begyó­gyítani. Nevezetes városaink iparkodtak lépést tartani a korral; országunk fővá­rosa Buda-Pest ez évben nyerte budai alagútját és gázvilágítását, miben Po­zsony sietett azt megelőzni. Kolozsvár egy derék hazafi gróf áldozatából nemzeti múzeummal gazdagodott; Debreczen faburkolatot kapott stb. Szellemi ügyekben sem maradtunk hátra, az idén megjelent könyvek száma az ezeresbe megy át; régi lapjaink száma szaporodott és közönségük szintén; a meglevők mind tartalomban, mind kiállításban tökélyesebb vitek, falukon községi könyvtárak állottak fel, s az ismeretek utáni vágy minden osztályban megélénkült. Művészeti ügyeink is haladásban vannak, a pesti nemzeti színház legnépszerűbb igazgatója alatt mind anyagi, mind szellemi tekintetben szilárdul áll; színészetünk Bécsben és Pozsonyban dicsérettel lőn bemutatva, s nagyobb városainkban buzgalommal ápoltatik. Irodalmunkat komoly eszmék kezdik foglalkoztatni, főtörekvéssé válik a tudományt az élettel összekötni ; időszaki sajtónk a költészetből csak a remeket, és a nem költőiből csak a hasznost válogatja. Vasárnapi Újságunk lapjai ez elmúlt évfolyamban 300 eredeti csikket kö­zöltek, azok közül a tudományos rovatban 21 közhasznú. Értekezésekben 27. Elbeszélésekben 15. Költeményekben 62.Eletirásokban 41. Tájleirásokban 37. Nép- és országismei szakban 23. Gazdászati és orvosi tárgyakban 25. Hazai intézetek felől 11. Régiségekről 7. Egyéb érdekes tárgyakról 34 czikket. Mind­ezen munkák irodalmilag legnagyobb elismeréssel biró s szaktudomániyilag leg­avatottabb iróink tollából eredtek. Azonkívül a közélet eseményeit, a mi újság, tárogató, színház, művészet és tudomány rovatai alatt folytonos figyelemmel kísértük; vidéki levelezéseket közöltünk hazánknak százhatvan különböző tájékáról, azon vidékek érdekeinek szolgálva. Ezen czikkekhez mellékelt met­szeteink száma tesz 203-at, tehát épen kér annyit, mint a tavalyiaké, s művé­szeti kivitelben metszeteink bármelly külföldi lappal kiállják a versenyt. Kö­zöltünk 54 arczképet, 80 tájképet, 7 allegóriai rajzot, 17 technikai ábrát s 45 elegy tartalmú képletet; vettünk ez évben 1886 levelet,mik közül 790-ra adtunk szerkesztői választ. Fő feladatunknak tartottuk átalában a közönség mindennemű igényei­nek megfelelni, az irodalom emelkedését nemes verseny utján siettetni; lap­jainkban semmi osztályt és felekezetet, a másik hátratételével nem pártolni, hanem a közmivelődés s nemzeti közszellem tekintetében, mellyben minden érdek összepontosul, közös találkozást szerezni számukra, hogy bárminő párt és felekezet tegyen is különbséget egyik magyar és a másik között; a nemzeti érzület és miveltség jelszavainál egység legyen közöttünk! Kis most nyugodt öntudattal nézünk a jövő év elé : bízunk ! Minn !•; minden becsületes munkára adja az áldást, bízunk közönségünknek eléggé meg nem hálálható szeretetében irántunk, bízunk derék munkatársaink igaz buzgalmában, s annyival inkább ígérhetjük, hogy lapjaink jövő évi folyama az elmultakat minden tekintetben meg fogja haladni, minthogy elmondhat­juk, hogy a Vasárnapi Újság, melly egy ideig csak fél kézzel működött, most mind a két kezével dolgozni fog az irodalom e fontos ügyének jelem­­tésében. Pesten, 1856. esztendő utolsó napjaiban. Jókai M­ór. Én pedig addig is, mig megragadhatnám a rég el­ajtott alkalmat, hogy szíves közönségünkkel ismét minél sűrűbben találkozhassam, legelső kötelességemnek ismerem, kettős köszönetemet nyilvánítani Jókai Mór mun­katársam és barátom irányában , ki súlyos betegség okozta távollétem alatt tőlem e lapok vezetését átvette. A feláldozó készség, mellyet e tiszt elválla­lása által személyem irányában tanúsított,tulajdonképen csak kettőnk dolga, magán érzelmem tárgya, mellynek emlékét az idő sem fogja kitörölni keb­lemből. De az elismerés másik részét munkatársam­ irányában a közönség szine előtt kell bevallanom, melly mint legbensőbb örömmel tapasztalom, folytonosan emelkedő részvéte által hangosan bizonyítja, hogy az, mi kény­szeritett visszavonultságomban történt, teljesen megnyerő helyeslését, hogy a bizalmat, mellyet lapunk első folyamat által fölébreszteni szerencsések va­lónk, a mult évben legfőkép Jókai Mór lankadatlan buzgalma s fényes tehet­sége nem csak csonkatlanul megőrzé, hanem bőségesen meg is som­­oro/­t. El nem hallgatható örömet érzek tehát s úgy hiszem, közönségünk tel­jes megnyugtatására szolgál a mi, midőn a miként szétküldött programmunk­ban már kijelentem, itt újra kinyilatkoztatom, hogy lapjainkat a jövő évben is azon főmunkatársak közreműködésével fogom szerkeszteni, kiknek munká­lódása eddig is a közönség megható rokonszenvével találkozott. Szóval , azon igen kedves helyzetben vagyok, kimondani, hogy kiadónk elismerésre méltó vállalkozási készsége mellett a „ Vasárnapi Ujság" ezentúl is állandó hű munkásai közé számítandja Jókai Mórt, épen úgy, valamint a „Politikai Újdonságokra" nézve sikerült továbbra is megnyernem Bérczy Károly értel­mes tollát, kinek tanulmányszülte higgadt előadását teljes méltánylással fo­gadta a közönség. Első eset s talán utolsó is lesz, hogy dícsérőleg emlékszem helyen sa­ját munkatársaimról s nem volna kivánatos — ámbár az utánzás mai kivált­ságos világában nem volna lehetetlen — hogy ez valamikép szokássá váljék irodalmunkban. De veheti-e valaki rosz néven a szerkesztőnek, ha, mint a gazda, ki hosszabb szünet után ismét munkához fog, számba veszi a sáfársá­got, melly távollétében történt, számba veszi az erőket, mellyek segedelmével újra akarja mivelni azon tért, honnan áldás teremjen mindnyájunknak? ha azon töprenkedik, lesz- e sikere fáradságának? s ha végre megfontolva min­dent, azon hittel veszi újra kezébe tollát, hogy : az Isten ezentúl sem fog el­hagyni bennünket! Boldog viszonttalálkozásig az uj évben! Pákh Albert. TAR­H­A Z.