Vasárnapi Ujság – 1856

1856-02-17 / 7. szám - Férjzsarnokság. Edvi Illés P. 54. oldal / Értekezések

54 A férj-zsarnokságról. Irta : EDVI ILLÉS PÁL, m. akad. 1. tag. V. De tréfán kívül, uraim! Sajnáljuk a nőnemet, melly ezen emberi hajlamunkra olly méltó is. Hiszen a nő már önmagában szánako­zást gerjesztő lény, és férfi, mindennapi imájába befoglalhatja hálá­ját Istennek, azért a szerencséért, hogy leánynak nem született.­­ A nők nálunk férfiaknál erőtlenebbek lévén, mégis a paradicsomi átok sulyját kétszeresen, sőt háromszorosan is hordozzák, mert ke­nyerüket arczajok verítékével eszik, és mindig csak a maguk föztét; azonfölül a szaporítás terhe is rájok van vetve,melly miatt—nekünk férfiaknak ismeretlen — ezerféle nyavalyák seregével küzködnek, sokan kora halálukat is ebben lelvén. A gyermeknevelés első éveit, — a leginkább lecsigázókat — kiválólag ők viszik, azzal a beléjök oltott édes anyai szeretettel, melly olly kitartó és önfeláldozó. Szám­talan családban nőtestvérek a fivéreknek úgyszólván meg annyi bolondaik. Végre a nők leghűbb és legügyesebb ápolóink beteg­ágyainkon; — mint ennek is nagyjában dicső példáját adták a fran­czia szorgalmas szüzek és a Nightingale kisasszony kíséretében elu­tazott angol hölgyek, 1854. és 1855. folytán, a szövetséges hadse­regek táborában és kórházaikban. Sajnáljuk a nőket még akkor is, midőn fanyarok és haragos szeszélyüek; vagy, ha az erény útjáról eltévelyedtek is. Mert mind­ezekre őket ingerlékeny m­askatuk ragadja el könnyebben, mint a férfiakat. A szerencsétlen házas­ságban pedig ismét ők a sujtottabb fél. És most kérdem, urak, „közülök ki akarna fehérnép lenni — ollyan szép divatos hölgy, kit a költészek megénekelnek, ki körül az udvarló ifjú lovagok haj­longnak, kiknek ezek kezet csókdosnak, — kérdem, ki szeretne fehérnép lenni?" — Itt megengedem a közbeszólást. (Mély hallgatás.) Ugy­e, urak, senki sem felel. Azért halljuk tovább az előadást. Mikor a házasság mind a két félre nézve szerencsétlenül ütött ki, és az efféle lánczok férfit is nyomnak , ő azokból ki-kiszakaszt­hatja magát. Neki van szabadsága a nem-tetsző házi kört,mikor akarja, odahagyni. Ő hazulról elszáguldozván, bemerülhet a külső foglalko­zások örvényébe , vagy társalgási körökben, utazásban és testi kéjel­gésekben kereshet az elhibázott életboldogságért szórakozást, kön­­nyebbülést, kárpótlást és vigasztalást. Szintén ha a nő lélegzenék is nagy hibákban, még azok szüntetésére vagy korlátozására is a férjnél sok képen van hatalom , de nem ám megfordítva. Mert mit tehet, vagy mit szabad tenni az asszonynak szerencsétlen férjesü­lés esetében? A tiszta erkölcsnek és női teendőknek kötelékeivel szorosan a házhoz csatolva, és olly foglalkozásokra rendelve, m­el­­lyek kevés szórakozást nyújtanak, — ebben a beszorított körben kényszerül ö életét eltölteni, mellynek csupa gyötrelemmé kell válni, ha a szerelemnek mindenható lehellete azt nem enyhiti. És igy a nők a rájok erőszakolt vagy az önválasztotta viszonyoknak segitség nélkül vannak átadatva. Teherh­ordozásra, tűrésre születve, nekik még a panasz is tilalmas ; — ugy hogy a kegyetlen férjhez marta­lékul esett nőnek sorsa : enni a siralom kenyerét — járdalni vérző tövisen és mocczanás nélkül búsan haladni a sír felé, csak a mellyen tul virágzik neki a keservesen kivivott pálma. De hátha a zaklatott nő terhe alatt elméjében megbódul, vagy testében nyomorékká lesz? Hátha a vereség következtében meg­hal ? Hátha öngyilkosságra vetemül, vagy a folytonos bú férge miatt lassadan felemésztetik, és ebben leli kora halálát, — talán neveletlen árvákat is hagyván a zsarnokra , akkor ez hogyan áll­hat azon nőnek sirja fölött, kit ő halálra üldözött és a ki már most, további kínzásoktól megmenekülve, elment az örök bírónak ítélő­széke elé, ott őt zokogó sírások között bevádolni. VI. Milly gyászos következményei vannak pedig a nők fölötti zsar­nokságnak, gyermeknevelésre és az egész családi életre : azt is még tárgyalni, a jelen felolvasás mértékét nagyon túlhaladná. De nem vihetem el lelkemen, lelépni e szószékről, hogy a nekintásnak rész ügyéhez az óvó és védeszközökröl, — egyszersmind a vigaszokról is meg ne emlékezzem. Melly tárgyban vajha többet mondhatnék jámbor óhajtásnál, vagy szép . . . semminél; m­ert tettleges ellen­szegülésről szó sem lehet. És itt önkénytelenül jut eszembe még most is, a­mit 1815-ben egy a jénai egyetemi könyvtárból kihozott vén könyvből (Secreta mulierum, asszonyok titkai) tanultam, — Isten bocsá bűnömet, — hogy bűvös szerekkel miként lehet a férfi karját, mikor ő azt verésre épen felemeli, rögtön elbém­ítani, hogy úgy járjon, mint ama gonosz zsidó király Jeroboám *). De hisz ezt maguk a nők sem tennék meg, ha nekik ezt az arcanumot megsúgnám is. Aztán : miként lehet férfit egy évig nővé átváltoztatni , a­mi már még derekabb volna. Csakhogy ehez viszont a reczeptet az én kisczeli patikári­usom (fájdalom) nem tudja megcsinálni. Ha nem idves lenne talán, ha nők a férj elöl minden felbőszü­léskor elfutnának. De, uraim, ak­kor a nő akár mindennap futhatna, — ruházatja, hozománya és gyermekei nékül, mellyeket a férj nem ad ki. Élelmeződni pedig miből ? Lakni hol? — nem lévén Madarak Magyarhonban, mint nemrég olvastuk az elfutott asszonyok menedékhelyéről Törökhon­ban. Az elfutott nőt férjének buszúállása üldözni szokta minden­ütt, és ha visszatér, sorsa gonoszabb az elsőnél. Vagy tán jó lenne, ha szomorú ügyét a nő lelki atyja elébe terjesztené? Oh! megint itt is a lelki atya legyen a szükségben­ segitő! Ó, — kinek a physikai okokat vizsgálni nem illik , — alig tehet többet, mint a háborgó feleket béke gondolatira, megbocsátásra, szeretésre birni, — melly­nek tüze pedig ki van oltva. Ha lelkész a zsarnok férjet komolyan megdorgálja, azzal is csak a panasztevőnek sorsát nehezbíti, ki efféle folyamodásáért bizonyosan búvaltatni fog. Vagy folyamodjék-e nő a világi birákhoz? Hisz ezek maguk is férfiak lévén, már ennélfogva nem­ képesek egészen arra, hogy magukat egy szegény zaklatott nő­társnak helyzetébe és keserveibe beletalálják, s azokat méltányo­san megbírálják. De hátha biró uraimék (csak a falubirákat értem ám!) maguk is épen házi basák és nőbecsmérlők, kik aztán mindig inkább a férfit pártfogolják, mint a szenvedő asszonyt. Birák a raffi­nált zsarnokságot nem is fenyíthetik, csak a vastag bántalmazá­sokban kitörőt. Azonban tegyük, hogy birák a garázda férjre kemény büntetést mérnek, azáltal ő még bosszúállóbb lesz, és a vele tovább is lakni kötelezett nőtárson ezzel sincs segitve gyökeresen. Vagy: örök elvállásra vessék-e fej őket a zaklatott nők? ez már a kétségbe­esésnek iszonyú lépése, és nem megy könnyen ; — aztán nőknek az urahagyott czím­ elviselhetlen dolog is a nyelvek miatt. De hát valljon, mi adhatna itt vigaszt nőnemnek ? Megmondom, mi : — egy olly házassági törvény, mellyet férfiakból és asszonyok­ból kinevezett választmány fogalmazna ; mellyhez mindenesetre pár zaklatott feleséget is meg kellene hivni szólásszabadsággal; jegy­zőül pedig az én feleségem férjét, ki viszont elvinné zsebében a Code Napoleont és a //«^'-szigetiek törvénykönyvét, — a Talmudból azt a fejezetet, melly zsidóknak az elvállást olly igen megkönnyíti; s akkor aztán mi is ollyan hátbaütő pálczát készítenénk a vadsze­szélyü férfi uraiméknak , hogy durva bántalmaktól a nőnem Ma­gyarhonban emancipálva lenne örökre. Addig is idves volna, ha e szép honban nőnem-becsülési társu­lat alakulna, mellybe magát minden jólelkű ujhazas férfi beíratni köteleztetnék. De még-még addig is, mígnem ez egylet létesülhet, ajánlok szenvedő némber-testvérimnek egy bűvös talizmánt, melly­nek az a titkos ereje van , hogy, ha azt amulet-képen éjjel-nappal köblökön (akarom mondani keblökfter) hordozzák , meggyőzendnek bármi kemény sorsot. Ez pedig a béketűrés lelke és a vidor könnyelműség, m­ellyekkel ők egyébiránt is nagyobb mértékben vannak felruházva, mint a férfiak; — és a mellyek gyógyerejét az ártatlanság belérzete csudaképen is növeli. Illyen öltözékben tet­szenek ők legjobban a szent Istennek. Sokat olvasunk ij időnkben, nőnevelésről és nőnevelő intéze­tekről. Nem tudom, hová akarnak ezzel a férfiak czélozni, oda-e hogy a nőnem így is, a­mint sorsa most áll, ahhoz képest idemuttas­sék, vagy hogy a korábbinál tökéletesebb nevelést nyerjen. Részem­ről csak azt az észrevételt teszem, hogy nőnevelés ügyéhez ne me­részeljen szólni más író, mint a­ki maga is egynöü házasságban él istenesen, és ezzel a nőnem becsülésének csalhatlan bizonyságát adta — egyszersmind a ki maga is nevelt leánymagzatot és férjesitett. Bezárom immár e farsangi felolvasást a következő kis mythus­sal (azaz : szent regével) : Midőn Jupiter — a hajdani világ istenségeinek fejedelme — legelső asszonyt teremtette, annak idvözlésére minden istenek é istennek eljöttek, hogy őt megajándékozzák. Pallas tűz adott nek Venus tükröt, a grácziak pedig kellemet és vidorságot. Akkor Jupi­ter felszólamlék és monda : „Mindezen szép holmitekkel a leányk *) I. Király, XIII, 5.

Next