Vasárnapi Ujság – 1856

1856-01-13 / 2. szám - Körösvölgyi népszokások (a huszár) 12. oldal / Nép- és országisme.

12 Egy egyszerű férfi, nem is gazdag, nem is tudós, nem is hatalmas. Semmi egyéb eszköz nem volt kezében ez óriási munkára, mint a vasakarat s a csüggedetlen szorgalom. A­mint megszülemlett agyában az a gondolat, hogy ő ez átkozott vidéket áldottá varázsolja át, azontúl meg sem pihent abban, a­mig végre nem hajtotta. Ismerői először is kinevették érte, midőn hozzá fogott, s valóban volt is okuk, hogy vállalatát lehetlenségnek nevezzék. Ő azonban bebizonyitá, hogy az emberi ész és lelki erő most is képes csodákat elkövetni. Legelsőbb is az ingovány egyik szárazabb dombjára lak­házat épített, s abba egész családjával beleköltözött, nem tö­rődve sem az ijesztő magánnyal, sem a zord hely okozta beteg­ségekkel s onnan kezdte meg legelső munkáját, a mocsárt lecsa­poló csatornát. Akár jó idő volt, akár rosz, ott volt a maga munkásaival, cselédjeivel, munkaképes fiaival, s dolgozott velük egy sorban; megvonta szájától a falatot, testétől az öltöző ruhát, minden ké­nyelemről lemondott, hogy jövedelmének minden forintját vég­czélja kivitelére fordíthassa; pedig e mellett még nyolcz gyer­meket kellett iskolába járatnia, neveltetnie. A csatornát készítő munkások (többnyire olaszok), lábaik alá csatolt hosszú deszka­talpak segítségével léphettek a feneketlen mélységű mocsár felszínére, mellyen összevissza nőtt fű- és nádgyökér, vizimoh, és csuhé képezett veszedelmes borítékot. A nagy csatorna végre elkészült, azonban még ez csak kezdete volt a nagy munkának, a hátralévő rész most még sok­kal nagyobbnak mutatkozott; más ember kétségbeesett volna rajta, ha azon végig gondol s ott hagyta volna a megkezdett munkát. Ez a derék férfi akkor azon szerencsés ötletre jött, hogy a csatorna lefolyó vizére malmot építsen. Három őszi hó­nap alatt megfeszített erővel dolgozott, maga volt építő­mestere, mérnöke, palléra a munkának; nem riasztatá vissza magát az őszi esőktől, nem hagyta félbeszakítni munkáját a korai fagyok által s új év napjára az elkészült malom legelső őrléséből sütött kenyér állt családja asztalán. Illyen édes kenyér sem volt feltörve még egy hamar. E naptól kezdve az a malom kereste ki az egész ingovány kiszárításának minden költségeit. Ez adott annyi jövedelmet, miből az óriási munkát folytatni lehetett. Három év múlva be volt fejezve az. Az emberek csak bá­multak, midőn látták, hogy a mezőkről eltűnt a víz, a kiszáradt zsombékos bürük alul üresen maradnak, egy egész földréteg a másik fölött. Akkor e kiszáradt zsombékokat minden felöl meggyujto­gatták. Tudósítónk, ki még akkor kis gyermek volt, beszélt, hogy ő is eljárt testvéreivel e tüzeket éleszteni, a mik hónapo­kig elégtek ott a turfás föld alatt, mig a felszinök beomlott s a libegő zsombékokra állva, ugy hintázta magát a lengő szövedé­kes bürün az izzó zsarátnak fölött. Szinte oda veszett egyszer e veszélyes mulatságban, ha bátyjai meg nem szabadítják. Igy porladtak el lassankint a zsombékok, elhamvadt az egész mocsár kiszárasztott felszíne, s e hamvakból egy uj para­dicsom támadt, mellynek kövér televény földében csak az apró csigahéjak engedik még gyanittatni, hogy ott valaha vizfe­nék volt. A táj, mellyből csak halál származott a vidékre, most éle­tet ad és gyönyörűséget. Ki e nagy müvet végbevitte, becsesebb előttünk minden hadvezérnél, s méltán megérdemli, hogy például mutassuk őt fel egész nemzetünk előtt. Im egy magános, kis birtokú férfi mily csodás eredményt birt kivivni egyedül, országos segítség nélkül, csupán elszánt akarata, személyes szorgalma, mindenét áldozatul hozó kitartása által. Hány illy uj paradicsomot lehetne még hazánkban, mint egy varázsütéssel felvirágoztatni, ha azon lelkesítő szellem, melly a magános embernek hatalmat adott, egész lakosságot közsé­get szállna meg! Mennyi gazdagsága, kincsforrása van még az országnak a viz alatt; hány uri telken osztoznak még most is kigyók, vízi kutyák, a hol a boldogság és megelégülés uri ké­nyelemmel üthetné föl tanyáját. Adja az ég, hogy a derék férfi példája gyümölcsöző legyen, s buzdítson másokat üdvös utánzásra. E dicső szorgalmú hazafi neve : Petrich Mihály. Most már azon földben nyugszik, mellyet szorgalma tett gyümölcsözővé. Nyugodtan alhatnak hamvadó porai, mert ö még a sirnak való földet is maga szerezte magának s minden kis fűszál s minden illatos virág, ami sirján nyilik és zöldül, az ö munkás kezeinek köszöni lételét. Fehér-Körösvölgyi népszokások. Aradmegye keleti részében, a Fehér-Körös völgyében fekvő falvak nevei oda mutatnak, hogy itt hajdan mind magyar nép lakott, mert ez ősi törzsökös magyar neveket annyi év óta sem ferdité el az ott lakó oláh (román) ajkú nép. Igy állnak fenn ma is épen Almás, Kisindia, Fényes, Solymos stb. helysé­gek nevei; de vannak elferdített nevek is, mint Kekerő, hajdan Kökaró, Revetyis, egykor Reketyés stb. Mind e helységekben kevés magyar kivételével a lakosság mind oláh. Igy vannak egyének el nem ferdített nevei u. m. Fokos, Fehér, Kovács, Szénás stb. de ezen magyar nevü emberek azért olly törzsö­kös oláhok, még azt sem értik, hogy mit tesz : adjon Isten jó napot! Az azonban csaknem egészen bizonyos, hogy ezek ős­elei magyarok voltak. E vidék ki volt téve a tatár, török és kurucz­futásoknak — a magyarság igen megkevesedett s igy történhe­tett, hogy több családok román szomszédaik közt elfelejtették magyar ősi nyelvüket. Nem csuda ha e népség a felvilágosodás terén hátrább áll, mert még én is ismertem e vidéken ollyan lelkészt is, ki írni sem tudott; hát aztán a köznéptől hogy lehetne kívánni valamit?! Illy lábakon állott előbb itt a népnevelés. Most is csak erővel adja gyermekét iskolába az oláh, pedig hála Isten, jelenleg min­den községben van rendes iskolatanító; de ha azon kérdést in­tézzük a román szülőkhöz, hogy mért nem iskoláztatják gyer­mekeiket, arra csak ezt felelik : minek, hisz nem akarok belőle pópát nevelni! és ritkaság is köztük a papon kívül az írástudó ember s igy nem csuda, ha minden apáról fira maradt mende­mondának máig is hitelt ád. Más különben a fejér-körösvölgyi oláh nép jó munkás nép és vallásos — no de nem is tud egye­bet, mint böjtölni és imádkozni; de tanulni nem is akar,annyira ragaszkodik régi jó, rosz szokásaihoz egyaránt. Ha valaki ferde felfogását fel akarja világosítani, azt mondja rá : meglehet, de el nem hiszi. Még papjában sem bízik; ha baja van, egy varázsló czigányasszonyban jobban hisz. Szokás volt előbb köztük korán házasodni; 13—14 éves fiúnak adtak 20—22 éves leányt; ugy hogy mire a fiúnak ba­jusza serdült, már apa volt, de most vége annak, 24 éves korig nem szabad feleséget venni — és ez nekik nem fér a fejükbe. Ha a házaspár közül a nő hal meg, férje avval gyászolja, hogy hat hétig nem hord föveget, legyen tél vagy kánikula. Így gyá­szolják egyéb rokonaikat is, de már kezdenek e szokással lejebb hagyni. — Ha az oláh útközben pappal találkozik, azt szeren­csétlenségnek tartja s szénát vagy követ hajt utána; de ha czi­gán­nyal találkozik, azt szerencsének véli. — Tavas­szal este a

Next