Vasárnapi Ujság – 1860

1860-04-22 / 17. szám - Révész Imre (arczkép) 193. oldal / Élet és jellemrajzok

194 néhány hónap múlva műve beadása után, csakugyan megbánta tettét, s vissza akarta venni, az előtte már ekkor csekélynek látszó pályamunkát; azonban — a bírálók készen voltak, a jutalom ki­hirdettetett, s a nyertes a pályázók közt Révész Imre jön ! — E mű­véről szólva irja egy ösmerősének : „ha mostani eszemmel nézem , nyomorult silányság az; de szép tárgyánál fogva még ma is édes­deden emlékszem reá." — Igaza van Senecá­nak : sokan elérhet­nék a bölcseséget,ha oly könnyen el nem hinnék, hogy elérték azt!­­ Látjuk, hogy Révész nem fog e könnyen hivők közé tartozni. S ép azért, a szerénységnek e négyszemközt tett szigorú nyilatkoza­tában, ki ne ösmerne rá, a valódi bölcseség biztos zálogára? Hányat nem ragadott volna magán kivül ez Európa előtt oda­nyújtott koszorú ? A mi 19 éves ifjúnk homlokát nem kábítá el. Kettőzött szorgalommal irányzó tanulmányait a nemzet történel­mére, melynek ősi dicsősége iránt csaknem a rajongásig fokozott tisztelettel viselteték. S irodalmi látkörének, e téren ugy, mint átalában, szélesbitésére, igen kedvező módot és alkalmat szolgál­tatott neki azon körülmény, hogy a debreczeni főiskolában (mely­nek minden osztályait kitűnő előmenetellel végző) az olvasó tár­sulatnak több évig választott könyvtárnoka, majd iskola pályája utolsó két évében, a kollégium gazdag könyvtárának is őrzője és búvára volt. A könyvek olvasása azonban nem elégíté ki az ismeretszom­jas ifjú vágyait. Önmivelésének egy uj szakát akarta megnyitni s azt utazással kezdeni, melynek oly hatása van a lélekre, hogy, mint Chateaubriand mondja, valakit csak megérint, már nemesiti. Utazás nélkül alig is lehet befejezett miveltség. Ez után vágyódott Révész is; s daczára annak, hogy még iskolái bevégezte előtt, elébb szent­mihályi, később balmaz-újvárosi lelkésznek meghivatott . 1851-ben külföldre elind­ult. Bécsben kellett engedélyt és útlevelet kérni. Azt mondták : elvárhat az­után félesztendeig is! — Visszafordula? Nem! Azt felelte : tehát várni fogok fél esztendeig. S e félévet a császári könyvtár búvárlásával tölté el, kutatva és tanulmányozva abban a nemzetünk történetére vonatkozó codexeket, régi magyar nyomtatványokat és kéziratokat ép oly szorgalommal, a­mely hí­ven látogatta másfelől az ottani theologiai intézetet. E közben a félév eltelt, útlevelet pedig ez idő alatt sem nyer­hetvén, kénytelen volt haza­jöni, s későbben, 1852. tavaszán kia­dott utazási engedélye, már balmaz-újvárosi lelkészi állomásán letelepedve találta. És igy tán már igénybe sem vette a későn érkezett passust? Néhány hét múlva, vándorbottal kezében, uton találjuk a hi­vatalát odahagyott, tapasztalás után sóvárgó fiatal lelkészt, Német­alföld felé; s Hollandiát, Belgiumot, Helvetiát s az ausztriai biro­dalom több tartományát beutazván, mindenütt a tudományos éle­tet, a könyvtárakat, s azokban a hazánk és nemzetünkre, s hitfe­lekezetére vonatkozó adatokat te­tte figyelme legfőbb tárgyául. Utjának több pontjáról, az akkori „Magyar Hírlapban" terjedelmes közléseket adott ki. Lombard-Velenczében befejezvén utazását, Trieszten, Laibachon és Bécsen keresztül visszatért újvárosi hívei­hez, s kedvencz tanulmányaihoz. A Magyar Hirlap, Pesti Napló, Magyar Sajtó, Uj Magyar Muzeum, Sárospataki Füzetek, Protes­táns Egyházi és Iskolai Lap, — melyek közöl többnek, éveken ke­resztül rendes munkatársa volt, — igen számos értekezést, szigorú és alapos birálatot hoztak tőle, leginkább a hazai történelem és nyelvészet köréből; valamint több rendbeli papi dolgozatai is je­lentek meg. Nagyobb önálló munkái pedig : 1. A protestáns egyház-alkotmány alapelvei. 1856. 2. Vélemény a magyar prot. egyházalkotmány főpontjai felett. 1857. .... 3. A pesti theologiai intézet tanárainak felszólitására minden dij nélkül forditotta . A theologiai tudományok encyclopaediáját és methodologiáját. Irta Hagenbach, 1857. 4. Erdősi János magyar prot. reformátor stb 1859. 5. Etel laka,vagy Etele hun király birodalmi székhelye stb. 1859. Mindezeket a tudományos birálat érdemek szerinti elismerés­sel fogadta, szerzőjüket pedig a magyar tudományos Akadémia azon­ méltó kitüntetéssel jutalmazá, hogy történelmi osztályába közaka­rattal tagul választá. Nincs miért késedelmeznünk azon biographiai adatok fölött, hogy Újvárosról két évi ottlakás után Szentesre, onnnan szintén két év múlva debreczeni lelkészszé hivatott, s 1856-i május óta itt hir­deti ihletett ajakkal az urnák igéit. Inkább akarván jellem- mint életrajzot adni, azon körülményekre fektetünk nagyobb súlyt, me­lyek a charakter vonásait emelik ki. S ezért még két körülményt említünk fel. Révész Imrét már két tanári székkel kínálták meg. Debreczenben a magyar irodalom, Kecskeméten a theologiáéval. De ő nem azért pap, hogy legyen miből élni, hanem lelkész hivatás­ból, és nem hagyja el az oltárt, mely mellett az Urnak és a tudo­mányoknak áldozni oly jól összefér. És ő egészen, és csupán e ket­tőnek akar élni. E miatt történt az is, hogy 1856. óta minden dij nélkül vitt egyházkerületi aljegyzői hivataláról is legközelebb le­mondott. De hiába. Több mint háromszáz egyház szavazata úgy kivánta, hogy foglalja vissza előbbi helyét, s ő, engedve a bizoda­lom és körülmények igényeinek, ismét a jegyzői székben ül. Végezni akarjuk a rajzot, melynek koránsem itt volna befe­jezése, ha mindazt el lehetne mondanunk Révész Imréről, a­mit ismertetői tisztünk szerint fel kellene hoznunk, hogy a­ kép, mely­hez kezdtünk, tökéletes és egész legyen. De e tekintetben határ van előttünk, melyen átlépnünk ezúttal nem lehet. Szabad legyen azért vázlatunkat egy szellemdus iró birálatával rekeszteni be, ki a Szent István-társulat által kiadott életrajzgyüjtemény II. köteté­ben Révészünkről így szól : „Iratai nálunk ritka alaposságú tör­ténelmi s kritikai tanulmányairól tanúskodnak, melyeknek vala­mint férfias és szabatos nyelve és irálya, széles és kimerítő olva­sottsága. Révészt méltán irodalmunk kitűnőbb férfiai sorába emelik, mint kitől még szintén igen becses munkákat várhatunk, miután jelenleg is, a hivatásából folyó sűrü elfoglaltság között, a magyar protestáns egyház és egyházi irodalomtörténet megírásán fáradozik, mit irodalmi élete kitűnő czéljául tűzött ki, s melynek megírására, vallásfelekezetének bizonyára egyik legalkalmasabb férfia." Teljes hitünk, hogy Révész Imréről el fogja mondhatni a ma­gyar reformált egyház : „Ez az én szerelmes fiam, kiben megvi­gasztaltattam." Békési Szathmári Károly. Mohács. Fűzfás Tiszaparton, tábor közepében, — A népe lehetne vagy negyvenezer — Áll Zápolya János bő sátora, szépen Felütve a sikon, Szegedhez közel. Sátorban a vajda fényes lakomát ad; Öreg kapitányok s ifjú daliák Szék­ére üritik együtt a kupákat; Fejekbe a jó kedv s bor mámora hág. — Hát egy hegedős sincs? — felszólal a vajda, — Egy sincs, ki minékünk most zengene dalt : A lányka szerelmét epedve, sóhajtva, Vagy lelkesedetten bajnok-diadalt ? *•­ Hát egy hegedős sincs? — vendégei szólnak, — Szolgák ide gyorsan egy énekelőt! . . . Még jól ki se mondták s egy roskadozó agg Ott áll közepettök, a vajda előtt. — Dalt mondják urak? dalt, mely lelket emeljen, S behasson a szivek mély rejtekibe? Elmondhatok egyet, egy ujat, a melyen Majd lelketek is sir, Mohács a neve. Ujj­­ngnak az ifjak, suttognak­ a vének, Egy arcz besötétül, másik kipirul, A vajda meg int s igy gyöngyödzik az ének Az őszhaju lantos agg ajkairul : „Gyors hirnökeit szétküldözte királyunk, Ez hangzik a völgyön s bérez ormairul : A kontyosok ellen harczolni kiálljunk, Otthon ne maradjon se szolga, se ur! Egy kard se heverjen gyáván a hüvelyben, Készen legyen a kürt, ij és buzogány, A férfi családját megvédeni menjen, Biztassa, bocsássa ifját a leány. Hanem mi magunkban : hol volna segítség? Fegyverre ki nem korcs, ki honfi, vitéz, Gyorsan fel! az ellent kiűzni segitsék. A késedelem csak bajt bajra tetéz.

Next