Vasárnapi Ujság – 1861

1861-11-10 / 45. szám - Képek a hazai népéletből: 8. Tolnamegyei csősz a csárdában (képpel) 533. oldal / Hazai tájleirások; intézetek; népviseletek; épitészeti művek - Tollrajzok az állatvilágból: 1. A nyul 533. oldal / Természettudományok; ipar; gazdaság

33 tunk, kellemes hűvösséget érzünk, mely testünket ismét felüdíti és mely csupán az erdőnek párolgása okozta hűvösebb légmérsék­letből ered. Szólanom kellene itt most még az erdőnek az iparvilágra szóló hasznairól, a kedélyre ható kellemeiről, a madarak zengései­ről, a vadászat élvezeteiről stb., de ezeket az olvasóra bízom, ki, hacsak egyszer is erdős hegyi vidékben utazott, a sokféle kellemes benyomásról tulajdon költői ihlete és emlékezete szerint festhet magának egy-egy idylli képet (Folytatása következik.) Képek a hazai népéletből. (VI-VII.) A magyar földön lakó népek viseletének és szokásainak ismer­tetéséül lapunk mai száma ismét hoz két rajzot, melyek a termé­szet és élet után készült hű másolatok. Az egyik kép : VI. Bara­nyavár vidéki szerb eredetű nők viseletét ábrázolja, melynek feltűnő sajá­tossága azon­nal szembeöt­lik. A nő föve­ge turbánsze­rü, s közepe táján kendővel tarka van a fejhez köt­ve. Egyéb ru­házata a leg­egyszerűbb fehérszinü , s szoknyája tér­dig fel van gyűrve s mel­lényét piros szalagcsikok diszitik. A­mi a lábviseletet il­leti, e nők leg­felebb csak vasárnapokon vagy nagy hi­degben visel­nek harisnyá­kat; egyébkor mindig mezít­láb járnak. Kö­tője tarkaszí­nü, vastag gyapjukelmé­ből van ké­szítve. VII. sz. ké­pünk Sterio rajza után egy tolnamegyei csárdai jelenetet ábrázol. A fő­hős benne a csende­sen iddogáló és pipázgató öreg csősz, egy ősjellegü magyar alak, melytől a természeti épséget, férfias erőt s némi méltóság­teljes, öntudatos felsőbbségi érzetet első pillanatra is megtagadni nem lehet. A rajznak azon becse van, hogy élő alakok után ké­szült másolat. Tollrajzok az állatvilágból. I. A nyul. Ki ne ismerné a nyulat az ő festői lapátfüleivel? Ki ne lett volna már legalább egyszer nyulat életében, ha egyébütt nem, a­­ tálban ? Minden lelki furdalás nélkül hagyhatom tehát el ezen sülve kedves állat külső leirását, nem akarván az egyszeri iró példáját követni, a ki még az embert is tetőtől talpig leírta, azon föltevésnél fogva, hogy jöhet oly korszak, a­mikor az egész emberiségből egy szál sem lesz már fönn, s mily jó hasznát vehetik akkor az ő könyvének! Megtanulhatják belőle, hogy nézett ki az egykor lé­tezett, de már végkép kiveszett emberiség ! Bizonyos tekintetben alig lehet kényelmes­ életet képzelni, mint a nyúlé, mely oly egyszerű paradicsomi életet él, hogy még a szokásos reggeli mosdás és fésülködés fáradságától is megkímélheti magát. (Közbevetőleg legyen mondva : a víznek nem nagy barátja, mert sohasem iszik, de az ily természetű emberektől abban mégis különbözik, hogy a borral sem szo­kott élni.) Hátha még azt is megemlítem a cs. k. rendőrség engedelmével, hogy adóért sem exequálják! Vájjon ki ne irigyelné tehát állapotát? De e mellett a nyul élete még némi előkelőség színével is bír, mert csak az est beköszöntével szokott némi tevékenységet kifejteni, s napjait, hogy úgy mondjam, csak éjjel élvezi, midőn az állatvilág dolgozó osztálya, név szerint a ló, ökör, szamár stb. már édesen pihen durva szalmaágyán, s kimerültségében a csontjait is alig bírja mozgatni. Ekkor kezdődik a nyúl lako­mája, melyhez már napnyugta előtt kiszemeli a gyenge, friss vetéseket; va­lódi epikureista módjára gondoskodik arról is, hogy étlapja minél változa­tosabban legyen összeállítva, s e végből majd a kövér lóherföldeket s fiatal repczeveteményeket, majd a szőlőhegyeket tiszteli meg látogatásával; ha pedig ünnepnapot akar ülni, addig jár-kel, míg káposztát vagy petrezselmet nem talál, mert ezek szerencsések kedvencz­ eledelei közé tartozni. Ha bendőjét tisztességesen megtömte, csak akkor jut eszébe, hogy hiszen az ember . . .­ akarom mondani, a nyúlnak az evésnél nemesebb rendeltetése is van. Eszébe jut, hogy ő is halandó, s ha utódok nélkül múlik ki az ár­nyékvilágból, ki örökli az ő nemes erkölcseit? Kire hagyja a szépen viruló veteményeket, káposztáskerte­ket stb., melye­ket a jó Isten kétségkívül csu­pán és egyedül az ő fogai alá teremtett ? E nemes indokból tehát párt keres magának, kivel aztán a szűz holdvilágnál é­des perczeket tölt, miközben néha oly buzga­lommal tánczol, mintha másnap valami világhiri, színpadon a „Szerelmes ör­dög"-ben akar­na föllépni. — Végre fölpirul a hajnal, s a sze­relmes nyul, egy holdvilágot imá­dó poétának is becsületére vá­landott sohajok közt, felkeresi tanyáját, ott la­pátfüleit kecse­sen fejére lapít­ja, s az éj fára­dalmai után jó­izüen alszik — nyilt szemmel. Ki merné tehát tagadni, hogy a nyul sok előkelő ember életmód­ját követi ? Sok természetbúvár oly udvariatlan a nyul iránt, hogy megtagad tőle minden tanulékonyságot. Igaz, hogy doktorságig bajosan tudná fölvinni, de azért tőle minden talentumot elvitatni, igaztalanság, világos rágalom. Nem egy nyulat láttam, mely fiatal korában holmi kötéltánczosok fogságába esvén, annyira vitte, hogy dobolni s gyermekpuskát elsütni tudott. Van tehát a nyulak közt is elég kapaczitás, s hogy mindamellett még eddig sokra nem vihették, arról ők nem tehetnek, mert hiszen „czivilizátoraink" annyira el vannak foglalva a mi czivilizálásunkkal, hogy a szegény nyulakról egé­szen megfelejtkeztek. Az organologok fölfedezték, hogy a nyul feje oly lapos, hogy ennél­fogva csupán a félelem organuma fejlődhetett ki benne nagyobb mértékben. És valóban e félelem oly nagy, hogy óriási árnyat vet a nyul jellemére. In­nen származik a „nyulszivü" czim is, mel­lyel ha valakit megtisztelnek, képes érte párbajra szállni, bebizonyítandó, hogy egy kicsit mégis vitézebb a nyúlnál, mely a legkisebb zörejre is ugy megijed, hogy ilyenkor látja csak, mily tökéletlen teremtés ő, hogy csak négy lába van, holott legalább is százzal szeretne futni a képzelt veszély elől. A félelem ekkor annyira erőt vesz rajta, hogy egészen elbódul, se lát, se hall, s gyakran épen ellene tor­kába fut, vagy úgy falnak szalad, hogy be is töri bölcs koponyáját. Látni­való tehát, hogy nemcsak doktor, de katona sem igen válnék belőle, habár Képek a hazai népéletből : VII. Tolnamegyei (iregi) csősz a csárdában. (Sterio után.)

Next