Vasárnapi Ujság – 1863

1863-08-02 / 31. szám - Az alvás és álmodás. Szeberényi L. 270. oldal / Elmélkedések; Értekezések; fejtegetések - Soós Miklós. A sárospataki kollégiumban 270. oldal / Költemények

melyet a boldogultnak még életében — min­den ellenzése daczára is, „Hrabovszky-ala­pitvány"-nak nevezték el. Mint magán­ember, valódi példányképe volt az öszhangzatos,jól elrendezett életnek. Benne az egyéni szabadság és férfias függet­lenség eszméjének megtestülése volt látható. Teljes életében mértékletesen s még kedve­zőbb sorsában is ugyszólva szegény­ diákosan élt; a munka-szünidőt is komoly társalgásra s okos eszmecserére használta fel; de azért magán körökben férfias komolyságát gyak­ran váltotta fel szivélyesség s élet és vi­dorság. Nem szolgált hiú önérdeknek és pénzvágynak, de a­mit becsületes úton szerzett, azt gyakran teli marokkal oszto­gatta majd gyermekei neveltetésére, majd szegények fölsegélésére, majd közczélokra — mert ha a haza, vagy az egyház oltárára kellett áldozatot lerakni, az ő neve mindig az elsők sorában jelent meg. Arczképének férfias vonásai csak fennebbi jellemrajzunk bővebb magyarázói. A derék férfiú f. évi február 22-én, éle­tének 64-ik évében végezte be áldásos éle­tét. Tudósitónk szavai szerint, oly halotti kiséretet, mint a Hrabovszky Jánosé e na­pon volt, Kőszeg városa sohasem látott. Je­len voltak a résztvevők sorában a I. kerületi tábla, Vas- és Sopron megye főurai és tiszt­viselői, Kőszeg minden rendű lakosai, de leginkább kitűnt a végetlen néptömegben a díszruhában megjelent í-r> gyászoló lelkész, a felső-lövői tanári kar 3 tagja, a soproni főiskola tanári kara, csaknem teljes szám­mal, s ott gyászolt a sir felett a dunántuli evang. egyházkerület jelenlegi főfelügye­lője is. A hazai prot. egyház, egy erős oszlopát vesztette el benne, a mely veszteség fájdal­mát a sirja felett szónoklott két lelkész, a lelkes kőszegi pap : Schneller Vilmos, és a felsővasi esperes az egybegyűlt hiveknek meghatóan tolmácsolták. A sárospataki kollégiumban. (1862. julius 12.) Édes gondos anyám, nevelőm, gyámolom; Az Isten áldása legyen talaidon. Be nagy az örömem, mintha gyermek volnék — Hogy újra láthatnom engedett a jó égi Eveket feledek szomorú éltemből, S ott kezdem, a mikor letéptek kebledről; Mikor elszakadtam, mint levél a fától, S elfujt a sors szele messze innen, távol! Régen láttalak már; azóta tartottad Arany,—vagy mondhatom — gyémánt lakodalmad. Mert három századot néztél immár végig . . . Három század alatt sok jó, rész történik! S most még erősebb vagy, mint valaha voltál. Úgy tűnsz föl előttem, mint egy régi óltár. Melyen ujabb-ujabb lángok gyúlnak egyre, Meleget, világot szórván nemzetemre . . . Régen láttalak már, az idő azóta A pályatársakat szinte széjjelszórta. Némelyik már czélnál . . . legtöbb most is fárad, Hogy elérje azt a tündéri légvárat, Mit rak a képzelet — a szép ifjú korban — Azután a férfi megleli bus­zomban; De, hiszen most nekem mi gondom van arra ?! Legyen lelkem emlék­kincsekkel telt kamra! Gyermekeket látok, ifjakká nőve; Ki akkor ifjú volt . . . férfi lett belőle, S egy-egy ismerős arcz, ha előmbe téved; Leszámitok róla hosszú öt, hat évet; Akkor ismerem meg, hogy ez is barátom, S karom önkéntelen ölelésre tárom, Ezer kérdés siet ajkamra s arkára . . . Egymás feleletét lesve, be se várva. A boldog fészekből kizavart az élet, Most már vivunk küzdünk, és ki hogyan élhet! És bár legyen egünk borús, avagy tiszta, A multat sajnáljuk, sóhajtozzuk vissza. .270 Es fáj a sziv érte, mégis édes érzet Visszagondolni rád kedves diák-élet! S melyben drága évek teltek égve, fázva, Újra látni téged tudományok háza! Te harczedzett bástya, te tisztes vén szikla! Mindig zöld körüled az életkedv bokra. Olyan öreg vagy már, mégis az öledbe Vidámság ifjúság van letelepedve, S hiában jő az ősz, tél hiában havaz, Lakóid lelkében virágzik a tavasz, Nem sokat törődvén csenddel, zivatarral, Kiárad a kedély, fel-felcsattan a dal. Es nekem e dalon oly édes élvezet Most, mint egy csolnakot, ringatni lelkemet, Ringatózni rajta, merre egykor jártam, Mikor még az élet meg nem tépte szárnyam, Mikor a legelső kis levélkét vettem, S csillagos mennyország nyilott meg f­ölöttem . . . Midőn szent titkom a fiuk közé került . . . Mind látom a dalban, s mind olyan gyönyörű! Majd képzeletemben előjönek sorba Azok is, a kik már leszálltak a porba. Vezetnek lépteim ki a temetőbe . . . Itt, két-három uj sír, a többi benőve. Nézem , a sirokon mit szólnak a kövek ? Állok, gondolkozom, szememben köny remeg... S mint a holló­ sereg által meglepett fa, Búval, gyászeszmékkel ugy meg vagyok rakva. Szeretném, ha többé sose lenne kedvem. Úgyis kevés okom van rá életemben. A­mióta innen elköltözni kelle Legtöbbször állottam a balsorssal szembe . . . De ha végignézek ez ifjú arczokon, Mennyi jó kedv rajtok, mily kevés agyalom , S rákezdik dalomat; újra köztök állok, S­zeng : „Tavasz tájban, ha nyilnak a virágok."' Édes gondos anyám, nevelőm, gyámolom, Az Isten áldása legyen talaidon, Csakhogy újra látnom engedett a jó ég, Szárnyad alatt most is oly örömest volnék! De már az én hajóm tengeren jár régen, S mikor fog pihenni az ehajtott révben ? Nem tudom , de legyek egykor bármily boldog, Rólad a legszentebb kegyelettel szólok Soós Miklós. Az alvás és álmodás. (Folytatás.) 2. Kiolvas és ébredés. Az alvás tehát az agyvelő nyugvása, de nem rögtöni megbénítása. Hogy erről meg­győződjünk, csak azon különbségre kell ügyelnünk, mely a nyugvó és megbénított tag közt tapasztalható, és mely különbség azon embereken látható, kiknek arcza egyik oldalon szélhüdésben szenved. Az egészsé­ges oldal, még midőn nyugszik is, oly vilá­gosan különbözik a másiktól, hogy azon el­ferdült állás, mely az ily fél oldalon szélhü­dött egyéneket jellemzi és őket oly borzasz­tókká teszi, innen származik. Az alvó, noha az agyvelő nyugvásánál fogva az akaratot nélkülözi, hogy izmait mozgathassa, bír mégis mindig az izmok bi­zonyos feszültségével, jeléül annak, hogy az agyvelő ereje nyugszik ugyan, de azért ak­korra sem tűnt el végképen, míg ellenben az agyvelő valóságos tétlenné váltakor e fe­szültség elenyészik, mint azt a holttestek sajátságos alakja eléggé mutatja. Azon mód is, mikép az alvás jó és eltű­nik, s az elalvás és fölébredés közben a kü­lső nyugalom és belső izgultság közti középál­lapot uralkodik, mely álmodásban nyilatko­zik, tanúbizonysága annak, hogy az agyvelő nyugalma más valami, mint tevékenységé­nek, habár csak ideiglenes, de teljes félbe­szakítása. Az alvás csak lassankint jó, a szél­hűdés mindig rögtön, noha olykor előjelei mutatkoznak, midőn egyes tagok jelentékte­len szélhűdése a nagyobb bajt megelőzi. Ha tehát a költők az álmot a halál test­vérének nevezik, arra azt kell mondanunk, hogy a két testvér nem hasonlít egymáshoz. Az első, mi elalváskor eltűnik, az az élénk öntudat, és a környezet tudata. Kinek szo­kása elalvás előtt olvasni, bizonyosan már nemegyszer meglepetve tapasztalta, hogy oly állapotban volt, midőn az előtte levő írást olvasta ugyan, hanem az olvasottat nem ér­tet­te. Nemsokára ezután azon pillanat követ­kezik, midőn egészen más szavakat olva­sunk, mint a melyek előttünk állnak; ez azon pillanat, midőn a szem elhomályosul, de a betűk eddigi benyomása által annyira föl van izgatva, hogy ennek folytán oly be­tűket és szavakat veszünk észre, melyek va­lóban nem léteznek. Ez állapotban a kéz még képes a könyvet tartani, de ez nem származik a kéz izmainak öntudatos és ön­kéntes erélyétől, hanem azon körülmény­től, hogy elalvás közben átalában félig zárva tartjuk kezünket s alvás közben is csak uj benyomás folytán nyújtjuk ki egészen, vala­mint átalában azon izmok, melyek a test tagjait kinyújtják, elalváskor leghamarább ellankadtak. Ebből ered, hogy kinyújtózta­tott testtel nehezebben alszunk el, és kön­­nyebben engedjük át magunkat a szender­nek, ha a tagokat kissé összehúzzuk, térdein­ket meghajtjuk, hátunkat meggörbítjük, könyökünket összehúzzuk és nyakunkat is kissé előrebocsátjuk. Ha ily félszenderből erőszakosan fölébresztetünk, erősen nyújtóz­kodunk. Ez azon nyújtózkodás, melyről a nép azt mondja, hogy az ember általa az ál­mosságot elűzi. A félszender állapotában a szempillák lecsukódnak, a szemek kissé fölfelé fordulnak, mely helyzeteket azonban mély alvás köz­ben megváltoztatják. Ki ily pillanatban még képes magára ügyelni — mi, közbevetőleg legyen mondva, nagyon nehéz föladat, anél­kül, hogy fölébredjünk — az észreveszi, hogy hallása még tökéletesen ébren van. Halljuk a beszélgetést, de nem­ értjük töké­letesen ; néha kísérletet is teszünk, hogy fe­leljünk, de érhetetlenek leszünk, vagy sza­vunk elvesztette hangzatosságát. Gyakran beszélés közben észreves­szük, hogy egészen mást mondunk, mint amit mondani akar­tunk, és még gyakrabban a szó közepén elal­szunk, s ekkor egyszersmind erősebben lé­lekzünk ki, mint közönségesen. Minthogy a test, név szerint a mellkosár, kileheléskor összeesik, belégzéskor pedig kinyújtózik és kiterjed : igen természetes, hogy ennek az elalvásra és ébredésre is van befolyása. Ha azon pillanatot, midőn a va­lódi alvás bekövetkezik, átalában meg lehet jelölni, akkor az bizonyosan a legerősebb kilehelés pillanata; ha pedig az ébredést észrevehetni, kénytelenek vagyunk elismerni, hogy belehelés közben ébredünk föl. Ennek oka nem csupán abban keresendő, hogy a kissé görnyedt testtartás átalában legked­vezőbb arra, hogy elaludjunk, hanem való­színüleg azon körülmény is, hogy az agyvelő kileheléskor emelkedik, belégzéskor pedig alábbszáll. Minthogy pedig az agyvelő emelkedése által a koponya tetejére nyomást gyako­rol, kileheléskor pedig e nyomás szűnik, a különben észrevehetlen nyomás ingere is közreműködik, hogy kileheléskor az agy­velő tevékenysége csökkenjen, mint az min­den erősebb nyomásnál tapasztalható, va­lamint annak ellenkezője belélegzéskor az ébredést előmozditja. 3. Az­ almok. Legjobb bizonysága annak, hogy az agyvelő működése alvás közben egészen meg nem szűnik, az álmodás. Szóljunk tehát erről is valamit.

Next