Vasárnapi Ujság – 1864

1864-10-23 / 43. szám - Markó Károly 43. szám / Arczképek, Hazaiak - Markó Károly (arczkép) 449. oldal / Élet- és jellemrajzok - Az akad. palota szobrai: 3. Mennyiségtan 43. szám / Épitészet; emlékművek; régiségek, Hazaiak - Vörösberényi zárda és templom (Veszprémmegyében) 43. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - Képek az állat-életből (7 ábrával) 43. szám / Természettudomány; ipar; művészet; gazdaság; népisme

L « 43-ik szám. Tizenegyedik évfolyam. Előfizetési föltételek 1864-dik évre : a Vasárnapi Ujság és Politikai Újdonságok együtt : Egész évre 10 ft Fél évre 5 ft. Csupán Vasárnapi Ujság : Egész évre 6 ft. Félévre 3 ft. — Csupán Politikai Újdonságok : Egész évre 6 ft Fél évre 3 ft. Hirdetési dijak, a Vasarn­pi U­jság és Politikai l'jdonságokat illetőleg, 1863. novem­ber 1-től kezdve : Egy, négyszer halálozott petit Bor ára, vagy annak helye, egyszeri igtatásnál 10 krba; háromszor­ vagy többszöri igtatásnál csak 7 krba számíttatik. — Külföldre nézve kiadó-hivatalunk szá­mára hirdetmények etfogad, Hamburg és Altonában : Haasenstein és Vogler. — M. Frankfurt­ban : Otto Moilien­ és Jaeger könyvkereskedése; Bécsben : Oppelik Alajos, — és Pesten : a ker­tész-gazdászati ügynökség is. József tér, 14. sz. a. Bélyeg-dij, külön minden igtatás után 30 nykr. A véletlen ugy hozta magával, hogy ez európai hírü képiró-művészünk arczképe a Vasárnapi Újság csarnokában még eddig meg nem jelent. Midőn e mulasztást most pótolni sietünk, reméljük, hogy a néhány évvel ezelőtt elhunyt jeles férfiú életrajzá­nak vázlata is érdekes és tanulságos olvas­mányul fog szolgálni e lapok olvasóinak. Markó Károly a Szepesség fővárosában, Lőcsén 1790-ben született, hol atyja György városi mérnök volt. A fiút atyja szintén mérnökségre szánta s már gyöngéd korában a rajzolásra s festészetre oktatta, később a mérnöki tanfolyam be­végzésére Pestre küldte. Midőn a mérnöki oklevél már kezében volt, Markó Károly ismét vissza­tért a Szepességre, s először is Lublón, az ottani kamarai ura­dalomban nyert napi dijnoki ál­lomást, utóbb gróf Eszterházy László, akkori rozsnyói püspök, nevezte ki uradalmi mérnöké­nek. Gömörmegye regényes tájait szemlélve, mindinkább felébredt benne festészeti hajlama. Üres óráit már ekkor tájképek festé­sére használta, s vezető kéz és mintaképek hiányában, maga a gyönyörű természet volt ápoló dajkája, kinek éltető emlőin csüggve, mindinkább fejlődött lappangó tehetsége. Rozsnyón és vidékén csakha­mar figyelmet ébresztettek a na­turalista művész képei s a ma­gyar aristokratia több tagja nem csak serkentő a megkezdett pá­lyán , hanem segélyzéséről gondoskodott. Ily biztatások kö­v­­vetkeztében történt, hogy keble sugalatát követve, Markó Károly elhagyta mérnöki hivatalát 1818-ban Pestre költözött, azon s reményben, hogy művészeti szen­vedélye számára itt tágasabb hatáskör nyilik meg. Pesten nagybátyja Schedel Ferencz há­zában szives fogadtatásra találván, tanulmá­nyait szorgalmasan folytató, a műárusok számára aquarellképeket festegetett s azon kitüntetésben is részesült, hogy a művészet egyik akkori hatalmas barátjának, Brüdern József bárónak be is mutathatta magát, ki M­a­r­k­ó I K­á­r­ol­­­y. (1790—1860.) nemcsak szivesen fogadá, hanem azonnal szá­mos megrendelést is tett nála. Ekkor, 1821 táján, kezdett Markó először olajba festeni, még pedig minden tanító és kalauz nélkül s említett pártfogója számára többi között a két magyar főváros és egyéb hazai vidékek több részletét festé. Báró Brüdern végre Bécsbe utaztatá Markót, hol ő maga mu­tatá be a tehetséges kezdő festészt a szépművészetek cs. kir. akadémiája igazga­tójának. Legjobb ajánlólevele azonban itt azon véletlen volt, hogy azalatt, mig a báró az igazgatóval külön értekezett, a fiatal Markó a báró komornyikját hirtelen leraj­zolta s kevés perez alatt nemcsak élethű ar­czot, hanem valódi antik modorú fejet va­rázsolt elő rajzpapírjára. E körülmény elég volt arra, hogy az igazgató figyelme reá irányuljon. Markó ezután szorgalmasan látogatá a bécsi festészakadémiát s ámbár pártfogójá­val, nem tudni, mi okból, hevesen összezör­rent s ez tőle megtagadta segélyét, továbbra is Bécsben maradt, hol a szerencse változan­dósága közben, többnyire szegényes viszo­nyok között 11 évet töltött. Egyenességén s szilárdságán megtörtek elleneinek s ver­senytársainak minden ármányai s az évek haladtával mind művészi hite növekedett, mind anyagi viszonyai javultak, ámbár mű­vein mindig többet nyertek a műárusok, mint ő maga, s ámbár soha sem volt valami jó gazda. Különben igen vissza­vonult életet élt. Bécsben tartóz­kodása alatt vette nőül dobsinai születésű Springer Katalint, kivel még Rozsnyón ismerkedett meg. Bécsből gyakran tett kirán­dulásokat a közel s távolabb vidékekre, különösen Eszterházy herczeg birtokára Kis-Martonba, s az ottani regényes tájakat nagy előszeretettel festette. Festmé­nyeit különösen kedvelte az ak­kori dúsgazdag bécsi bankár, K. Geymüller, ki pénzzel is segité Markót, hogy 1833-ban végre a művészet hazájába, Olaszországba utazhasson. Családját ideiglene­sen még Bécsben hagyván, Ró­mába utazott. Itt csakhamar mél­tányolni kezdék tehetségét, s Thorwaldsen, a híres dán szobrász és Lützow osztrák követ karol­ták fel leginkább a reményteljes művészt. Jobb napjai Markó Károlynak csak itt kezdődnek, de még ekkor is sokat kelle küzdenie a sors mostohaságával. 1839-ben még Rómában volt; innen Pizába köl­tözött, hol már családja is együtt volt vele; végre Florenczben tele­pedett meg, hol később a tosca­nai nagyherczeg a festészakadé­mia tanárává nevezte ki. Mig gróf Reviczky Ádám volt az osztrák követ Florenczben, ez nagylelkűen segélyzé több ott tartózkodó magyarral együtt Markót is. Ez időben több kitüntetés érte az európaszerte ismert nevü művészt, igy a képzőművészetek bécsi aka­démiája rendes, a magyar tud. 1840-ben levelező tagjává M­A E K­O­K­A­KOLY.

Next