Vasárnapi Ujság – 1866

1866-06-03 / 22. szám - Weber Henrik 22. szám / Arczképek, Hazaiak - Weber Henrik (arczkép) 261. oldal / Élet- és jellemrajzok - Vasco de Gama szobra Cintra mellett. Keleti G. 22. szám / Táj- és utiképek, Külföldiek - Gyémántfuró 22. szám / Természettudomány; ipar; művészet; gazdaság; népisme

22-ik szám Tizenharmadik évfolyam Előfizetési feltételek 18»«-dik évre: a Vasárnapi Ujság és Politikai Újdonságok együtt: Egész évre 10 ft.­­ Fél évre 5 ft. Csupán Vasárnapi Újság: Egész évre 6 ft. Fél évre 3 ft. — Csupán P­oliikai Újdonságok: Egész évre 6 ft. Fél évre 3 ft. Hirdetési díjak: a Vasárnapi Újság és Politikai Újdonságokat illetőleg, 1866. január 1-től kezdve: Egy, négyszer halálozott petit sor ára, vagy annak helye egyszeri igtatásnál 10 kiba; háromszor­ vagy többszöri igtatásnál csak 7 kiba számíttatik. — Külföldre nézve kiadó-hivatalunk számára hirdetményeket elfogad, Hamburg és Altonában: Hansk­iNlciu és Vogler. — M.­Frankfurtban : Jieger könyvkereskedése; Bérsben : Oppelik Alftjos. — Bélyeg-dij, külön minden igtatás után 30 ujkr. Május hó 16-kának délutánján a képző­művészeti társulat küldöttsége, egy gyászoló fiatal özvegy kis gyermekével és közel roko­nok és barátok szomorúan seregeltek a ko­rán kimúlt Wéber Henrik koporsója köré. Alig his­szük, hogy e név olvasóink előtt idegen hangzású lenne; ő magyar festé­szeink egyik képzettebbje volt s alig van terem, melynek falát jeles képe „Hunyady Mátyás Budára vonulása" nem ékítené. Wéber Henrik 1818-dik évi május 24-én született Pesten. Atyja közbecsülésben állott kereskedő volt, ki a kis Henrik­ből mindenkép tudós férfiút akar­ván képezni, korán a könyvek mellé szók­tá. Henrik örömest ta­nult, de még örömes­ebb rajzolta be könyve lapjainak szegélyét képzelmephantastikus alakjaival, ha pedig egy-egy képes könyv akadt kezeibe, órákig ellapozga­tott benne. Atyja, észrevéve a gyermeknek a rajzolás iránti haj­lamát, egy alkalommal rajzmes­terrel lepte meg. Rövid idő alatt oly nagy haladást tett a rajzo­lásban , hogy mestere a leg­szebb reményeket táplálta iránta.­­ A gymnáziumi tanfolyamot 1834-ben befejezvén, az ifjú előtt állott a pályaválasztás nehéz órája; érezte, hogy a művészi pálya számtalan tövissel van megrakva, de azért kijelenté szü­leinek, hogy a bécsi képzőművé­szeti akadémiát óhajtaná láto­gatni. Atyja e vágyát nem elle­nezte és a fiatal, alig 16 éves Wéber Henrik édes ábrándok közt indult Bécsbe, ifjúsága ró­zsaszínben festé le előtte a mű­vészvilág dicsőségeit. Szorgalma­san látogatta 1835-től a képző­művészeti akadémiát, és noha szabad ideje alatt rajz­órákat adva és egy bécsi kőnyomdában rajzolva, ke­reste is az élet fenntartására szükséges esz­közöket, rövid időn az akadémia legjelesebb tanítványai közé küzdötte föl magát. Ki­tartó szorgalommal rajzolta vázlatait és tanulmányozta kedvetcz tárgyát, a törté­nelmet, melynek megkapóbb alakjai élénken Wéber Henri­k. (1818-1866.) foglalkoztaták fogékony lelkét. 1837-ben az akadémia tanárai mint legméltóbbnak, neki itélék a báró Gundeltől a történelmi szakra alapitott első dijat, mely kitüntetés nem kis ösztönül szolgált a fiatal művész dicsőség­vágyára. Az akadémiában eltöltött négy év után már mint festő látogatta meg szülőföldét, ro­konai, ismerősei tárt karokkal fogadák és szá­mos arczképre kapott megrendelést. De úgy látszik, az arczképfestésben nem talált nagy örömet. Nemsokára újra fölvette vándor­botját, utazásának czélpontjául a műkincsek­ben gazdag Münchent tűzvén ki, itt is huza­mosabb ideig látogatta a képzőművészeti akadémiát, 1841­ és 1842-ben pedig számos kirándulást tett a szomszédos Tyrol és Sveicz gyönyörű vidékeire, hogy a leghivebb forrásból, az örökszép természetből merít­hesse tájképfestői tanulmányait. 1846-ban ismét nagyobb művészi körútra indult Mün­chenből ; Velencze, Florencz, Róma oly he­lyek voltak, melyeken már rég titkos áhítat­tal andalgott az ifju lelke, és most alkalma volt mindazon műremekeket saját szemeivel látni, tanulmányozni, melyek fölött a világ legelső művészeinek halhatatlan szelleme lebeg; bejárta Velencze és Florencz gallériáit és álmélkodva nézte az örök város műkin­cseit ... a művész álmai szépek, csak az a kár, hogy elérhetlenségüknél fogva oly­kintók. Huzamosabb ideig tar­tózkodván Rómában, szorgalom­mal tanulmányozta és másolta a nagy mesterek müveit. Itt készité azon szép festményének vázát is, melyet a pesti műegyesület 1855. évi mülapjának választván, „Hu­nyady Mátyás bevonulása Bu­dára" czim alatt ezer és ezer példányban köre nyomatott. Wéber Henrik szellemi kin­csekkel megrakottan tért vissza olaszországi hosszas tartózkodása után szülőföldére, és állandóan megtelepült Pesten. Művészi hire megelőzte, ugy hogy számos arczképekre és egyéb művekre kapván itthon megrendelést, nem kényszerült több más festészünk szomorú példájára külföldre vo­nulni vagy a megélhetés keserű harczát küzdeni. E mellett szor­galmasan dolgozott eredeti kom­pozíczióin, melyek nem egy család teremének képezik ma hazánkban díszeit. Számos jobb műve közül különösen kiemelendők: „Sala­mon király a börtönben.1" — „Ju­dith és Holojernes" — „Aratási ünnepély" — ,,Mátyás a juhász­néved" — „Rebekka" — „Jézus a gyermekek közt" — ,, V. Ferdi­nánd király megkoronáztatása Pozsonyban" — „A haldokló dalnok" stb. 1858-ban a szerelem rózsaláncza éltét egy kedves, szellemdús hölgygyel, Calderoni Annával fűzé össze, mely boldog házasságá­nak gyümölcse kiskorú fia Henrik, kiben az atyának minden öröme, boldogsága ösz­pontosult. WÉBER HENRIK.

Next