Vasárnapi Ujság – 1870

1870-11-06 / 45. szám - Páris és környéke. I-V. (térképpel) T. L. 574. oldal / Elmélkedések; Értekezések; fejtegetések - Pásztói: Báránykő 574. oldal / Költemények

m­enő csendőr-őrjárat aléltan találta őt s vitte be a városba, hol magához jött, de egy­úttal felismertetvén, felgyógyulása után mint fogoly, haditörvényszék elé állíttatott, mely őt halálra itélte. Ez ítéletet az akkori kegyelem utján 20 évi várfogságra változ­tatták. „Megbecsültek" — mondá az Ítélet kihirdetésekor, jó humorával, mely őt soha eem hagyta el. Fogságát Kufsteinban kezdte meg, később Olmü­tzben folytatta, honnan csak az 1857-ki átalános amnesztia által sza­badult ki. Kiszabadulása után gazdaságával kez­dett foglalkozni, míg az 1861-ki események újra a közügyekhez szólították, s még ugyanez évben mint Békés-Csaba ország­gyűlési képviselője foglalt helyet a képvi­selőház tagjai, és­pedig a határozati párt sorai közt. Ezóta háromszor egymásután válasz­totta Békés - Csaba országos képviselővé. Mindig a baloldalon, illetőleg a balközépen ült, hol a galambősz öreget mindig lehetett látni, alig mulasztva el egyetlen ülést is. A korelnökséget két izben vitte: 1865-ben, s az 1869 -i országgyűlés megnyiltakor. Boczkó Dániel soha nem nősült, s csalá­dott nem hagyott hátra; de barátai, elvtársai s a hazafiak emlékében neve és képe sokáig fenn fog maradni. Báránykő. Sehogy se jő szememre álom, Oly gyorsan ver szivem. — Amott az óriás sziklaszálon Torzképü köd pihen. Ezüst hold ragyogó sugáru­ Ráhinti pazarul; Mig a szellő suttogva jár itt És a völgy elborul. Tán a háromszáz szűznek lelke Kóborg ez éjszakán, A kik, erényöket megmentve Álltak a szirtfokán. És a pogány ott is elérte És hiszi: mind övé — De már ekkor a szüzek vére A völgyet öntözé. S a mig merengek a nagyságon, Érzem hogy reszketek; Félés, vágy, ébrenlét vagy álom Kinozza lelkemet? Eltűnt a köd a szirt ormárul Mint színpad függönye; S a mit rejtett, gyorsan kitárul Tündér­ lakott öle. Soha ily vállat, kezecskéket, Ilyen fényes hajat! Szemök lángja ide is éget — És mind hogy hivogat. Kik szüzerényökért meghaltak, Mostan mint szellemek Csábos gyönyörre maguk csalnak Egy gyarlót, — engemet?! Pásztói. .574 Páris és környéke. V. Sok és különféle utak vezettek a mult számainkban ismertetett királyi palotákba, hol az örökösödésnek rendes menete, hol diadalmas hadjárat, Páris bevétele vagy külsegedelem, de belőlük ki csak egy­­­St.-Denisbe, a franczia királyok ős temet­kező helyére. Mig e hatalmas uralkodók hajdan páratlan fénynyel, daczolva az enyé­szet mindent egyenlősítő kezével, vitettek az örök nyugalom helyére, mi felülünk a párisi északi vasút vonatára s egy negyed óra alatt czélnál vagyunk. Előttünk terül el a kis St.-Denis egyet­len nevezetességével: székesegyházával. templom s utána a helység nevét Szt.-Dé-E­nesről, Páris védszentjéről vette, kit a po­gány nép a ma is ez esemény emlékére Mont-martre-nak (Mons martirum) nevezett hegyen lefejezett, s ki azután a legenda sze­rint fejét hóna alá vette s ugy sétált el az innen körülbelől egy mértföldnyire eső St.­Denisbe, hol eltemették s sirjára előbb ká­polnát, később a mai nagyszerű székesegy­házat építették a jámbor hivek. Ez már magában igen nevezetes dolog volna, de még nagyobb nevezetességet nyert egy oly férfi által, ki a legendáknak többet ártott gúnyja s élczeinek nyilaival, mint a tudo­mány legnagyobb kaliberű lövegei. Egyszer Voltaire St.-Denisen utazott át. Kocsisa — tagja a hiszékeny tömegnek — ájtatos arcz­czal mondta el Voltairenak Szt.-Denis szo­morú esetét s fejetlen vándorlását a Mont­martretől St.-Denisig. De már ez igen sok volt a nagy philosphusnak, s ekkor a voltai­rei szellemet oly híven visszatükröző, a szent hazugságot leginkább pleonasmusában ostorozó hires szavakat mondó: Dans des pareils cas, il n'y a que le premier pas, qui coute! (Hja! ilyen esetben csak az első lépés jár bajjal, a többi aztán magától jő). Már a harmadik században Catulla ke­gyes nő jóvoltából kápolna jelölé a jámbor vértanú sírját, mely azóta többször feldúlva s újra felépítve Kis Pipin s Nagy Károly által tetemesen bővíttetett. Négyszáz év m­ulva VI. és VII. Lajos hires minisztere, a polgári rendnek városi szabadalmak osztása által ugy szólva teremtője, Suger st.-denisi apát, Clairvauxi Bernát s az első keresztes háború kortársa, uj templomot építtetett e helyen, mely időnek emlékét ma is régi, bár nagyon megrongált faragványok képvi­selik a kapuzatok (Portai) egyikén. Suger műve majd egészen tűz áldozata lett; a ma is fenálló épületet főbb részeiben IX. (szent) Lajos kezdé építtetni 1234-ben, s keresztes háborúja alatt történt halála után csak utóda végezhető be ötven év múlva. Azóta sok változáson ment át e templom, sok czélra szolgált s időnkénti világi rendel­tetése mellett, még más istenség is költözött — bár csak ideiglenesen —­ belé; ez az Ész istensége volt, melyet Hébert, Chaumette­s exaltált társai kezdeményezésére, a rémura­lom napjaiban elhírhedt s a konventnek nem egy tagja előtt nem egy tekintetben ismert szépség, Momor­o könyvnyomdász nejének személyében inaugurált az 1793-ki franczia nemzetgyű­lés s vezetett be nagy fénynyel, s a Bacchus-ünnepekre emlékeztető czerem­o­niákkal a párisi Notre-Dame tisztes falai közé, mely ettől fogva st.-denisi kollegájával együtt az „Ész temploma" nevet nyerte, mig öt hónap mulva, e gyalázatos komoedia fő­rendezői, Gobel u. n. párisi alkotmányos püs­pökkel együtt, a guillotine alatt vérzettek el Robespierre parancsára, ki maga lett azután annak főpapjául kiszemelve. De azért Robespierre bukása után is a st. - denisi templomra nem kevésbbé szomorú napok vártak. Ólomfedelét leszakították s golyókká öntötték , majd katonai raktár , kötéltán­czos bódé­s áruraktár foglalta el az oltár helyét, sőt már el volt határozva, hogy az egész templomot lerontják s helyére vásár­csarnokot emelnek, midőn a konkordátum ugyszólva az utolsó órában megmenté s 1806-ban Napoleon az apátság helyreállítását s a st.-denisi egyházat családja, a Bonaparte­dynasztia temetkező helyéül rendelé. Mi okozta a franczia republikánusok kiváló ellenszenvét St.-Denis ellen, mért jön ez a pusztítás s a megsemmisítés áldozatául kiszemelve? St.-Denis a republikánus szemé­ben egy bebalzsamozott Sodomna volt, mely­nek levegőjét királyok hamvadozó pora tette dögleletessé, melynek minden köve az átkozott királyi nagyság emlékét hirdeté, s halottaiban a múltnak napjait tartotta foly­ton szem előtt. Ennek nem volt szabad igy maradni; mindenre, mi királyi, ki volt mondva a halálitélet, s azt szigorúan végre­hajták még a holtakon is. Ki élve viselé a királyi nevet, a guillotine áldozata lett, kik­nek hamvát a királyi czimer­ekk­é, kivétet­tek sírjaikból s a leghatalmasb uralkodók porai a vad tömeg pusztító dühének szolgál­tak játékszerül. Nem egy király vagy királyi sarj, kit Francziaország népe egykor isteni­tett, kinek nevére ma is büszkén lobog fel a franczia szem, részesült a legutáltabb zsar­nokokkal egyenlő sorsban. A forradalom itt is megtartotta nagy elvét: az egyenlőséget; nem ismert különbséget a st.-denisi lakók közt; előhozta a franczia uralkodók földi maradványait a legrégibb idők hamvaitól a legújabb csontokig, földúlta sírjaikat, szét­rontotta koporsóikat, s mit szél és egyesek el nem vittek, az egyháztól balra fekvő u. n. Vale­s-féle temetőben egy nagy közös sirba vettetett. Napoleon — mint fennebb láttuk — vis­­szaállitotta ugyan az istentiszteletet St.­De­nis templomában, sőt azt a maga és dynasz­tiája temetkező helyévé jelölte ki, de a régi királyok csontjaival nem bajlódott, hisz az ő hatalma nem azok múltján állott mint alapon, s mint minden novus homo, ellen­sége volt a hagyományos nagyságoknak ; ki tudja, megfértek volna-e a Napoleonok s Bour­urbonok egymás mellett, egy közös sírban? Jött a restauráczió, mely az 1789 óta le­folyt időszakot nem létezettnek akarta te­kintetni, s ott kezdte a világtörténetet, hol akkor megszakadt. Mi természetesb, mint hogy előhozta a királyi hamvakat a hozzá­juk nem méltó nyughelyről s pompával visszavezette őket Sz.­­ Dénes kebelére. E szent csontok ma már újra együtt és egy­más mellett várják a székesegyház északi kriptájában a feltámadás megváltó trom­bitáját, mikoron nem kis bajukba fog ke­rülni illető egyes tagjaikat összegyűjteni, oly konfúziót s itt már igazán restaurálhat­lan konfúziót mivelt azok közt az 1793-ki látogatás. De uj vendégek is jöttek a régi lakókhoz; ezeknek a forradalom csak éltüket oltá ki, hamvaikat bántatlanul hagyta. XVI. Lajos, „az emberek legártatlanabbika, az uralkodók leggyöngébbike" 1793. jan. 21-ének reggelén Santerre s néhány községi őr kiséretében a forradalmi térre — a mai Place de la Con­corde — vezettetett. Itt várta Capet Lajost a guillotine, mely csak kilencz hó óta kezdte volt meg áldásos működését, s gyors hírnévre juttatá nem feltalálóját, ki egy Schmitt nevü német mechanikus volt, sem első mintája alko­tóját, Louis párisi sebészt, hanem azt, ki első inditványozá,­s pedig philanthrop szempont­ból, a nemzetgyűlés előtt behozatalát, Guil­lotin orvost, kinek nevét a nagy forradalom e nemzeti instrumentuma öröklé. XVI. La­jost kilencz hó múlva neje, Marie Antoinette követte; mindketten a régi Magdolna teme­tőbe vitettek s ott nyugodtak 1815-ig, mi­kor hamvaikat St.-Denisbe szálliták örök nyughelyre , ideiglenes sirjok helyének megjelölésére pedig az 1826-ban bevégzett, antik síremlék jellegével bíró Chapelle Expiatoiret emelték. Később az Orleans és Bourbon családok több sarja találta meg hánykódás s szerencsétlenségekkel teljes élet után a nyugalmat St.­Denis csendes kriptájában, ezek közt XVIII. Lajos a res­tauráczió első királya, ki gyenge, észtehetség nélküli uralkodó volt, s elveszése csak utód-

Next