Vasárnapi Ujság – 1872

1872-08-04 / 31. szám - Eredeti levél az északsarki expeditióról. Dr. Kepes Gyula 378. oldal / Eredeti levelezések

Vállalkozó szellemű férfiak féltették ma­gukban, hogy az északi sarkot elérik; ok­vetetlenül meg akarnak győződni afelől, hogy vájjon csakugyan létezik-e nyilt sark­tenger avagy nem? s ezenkívül még oda is törekesznek, hogy a sark­tengernek eddig­elé ismeretlen részeit a Spitzbergi szi­getek és Novaja-Zemblja közt nyugaton és a Wrangel-föld között keleten átvizsgálják, s végre, hogy — a­mennyire a körülmények megengedik, — a lehető legmesszebbre ha­tolhassanak föl észak felé. Jelenleg három nagyobbszerű expedíczió igyekszik e czélok valamelyikét, s ha lehet, mindegyikét elérni. Kettőjük nem keveseb­bet, mint azt a czélt tű­zte maga elé, hogy egészen a sarkig nyomuljon. Hall, észak­amerikai hajóskapitány a múlt év nyarán indult el az Egyesült­ Államokból. Pavy Oktáv, egy franczia, csak az idén májusban vitorlázott el Kaliforniából, hogy a Behring­uton át a sarki tengerbe jusson s ez irány­ban egész a sarkig hatoljon. Végre a har­madik, mely minket legközelebbről érdekel, mert hazánk és nemzetünk is részt vesz benne, nemcsak anyagi áldozatokkal, hanem szellemileg is egy képviselője által, az osz­trák-magyar expedíczió Payer és Weyprecht vezetése alatt, ez évi jan. 13-kán indult ki Bremerhafenből a „Tegetthoff'' nevű gőzö­sön. Ezek már nem oly idealisták és nem táplálnak oly vérmes reményeket, hogy magát a sarkot akarják elérni; megeléged­nek, ha Novaja-Zemblját körül­hajózhatják s a sark-tengernek még eddigelé teljesen ismeretlen keleti részét, ha lehetséges, egé­szen a Behring-útig bejárhatják és átvizs­gálhatják. Az expediczió vezérei: Payer Gyula fő­hadnagy, ki annak főleg tudományos irányát képviseli és Weyprecht osztrák tengerész­tiszt, a­ki a hajó vezényletével van meg­bízva; már az 1870 iki második német expe­diczióban is részt vettek s a tudományos bizottságnak voltak tagjai. A „Germania" visszatérése után abbeli meggyőződésük, hogy a Spitzbergi szigetektől keletre fekvő tenger sokkal járhatóbb hajózási utat képez, mint átalában hinni szokták, arra birta őket, hogy eme hiedelm­ek helyes voltát saját ta­pasztalatukkal bizonyitsák be. E meglehe­tősen merész utazásra, oly tengeren, melyet még a czethalászok sem ismernek, egy olyan vitorlás nagy bárkát szereztek maguknak, milyenek Norvégia északi részén használat­ban vannak; legénységök hét emberből állt, oda értve a kormányost is. A „Jeges­medve", — így nevezték el bárkájukat, — útnak in­dult. Jóslatuk valónak bizonyult be. Miután a Spitzbergeket délen megkerülték, nemcsak hogy szabadon hajókázhattak az utóbbi szi­getek és a Novaja-Zemblja közt elterülő terjedelmes vízmedenczében, hanem szept. 1-jén az északi szélességnek körülbelől a 78-dik fokához és 40-dik perczéhez érkezve, maguk előtt szintén teljesen jégmentes ten­gert láttak végtelen távolra elterülni! Az Öböl-folyamnak, az Atlanti-óczeán e hatal­mas forró­ égövi áramlatának hatása, mely oly nevezetes befolyást gyakorol északi és keleti Európa égalji viszonyaira, még e leg­távolabbi jégvidékeken is érezhető. Az első benyomás, melyet e szabad tenger láttára Payer és Weyprecht érezhettek, az a tudat vala, hogy e perczben a legjobb és legbizto­sabb ut áll nyitva előttök a sark felé, s e véleményeket maga dr. Petermann is ma­gáévá tette. De hosszasabb utazásra nem voltak fölszerelve; tehát vissza kelle térniök amaz élénk óhajtással, hogy vajha most tett fontos fölfedezéseket egy teljesen fölkészült expedíczióval egészíthetnék ki! A merész utasok visszaérkezésük után siettek nagy horderejű fölfedezéseket a tu­dós világgal megismertetni, s ide vonatkozó nézeteiket bőven kifejtve a nevezetesebb föld­rajzi társulatoknak megküldeni. Az eszme, főleg Németország déli részében, meleg pár­tolásra talált. A tudomány terén vívandó e nemes verseny-küzdelemben Ausztria és Magyarország sem akart el­maradni a világ tengeri nagyhatalmasságaitól. A jelentékeny összeg, melyet az állam egy szervezendő északsarki expediczió költségeire adott, egy nyilvános aláirás magvát képezé, mely iránt a birodalom mindkét felében oly nagy érde­keltség nyilvánult, hogy rövid idő alatt 200,000 forint gyűlt össze. E szép ered­mény előteremtésében legtöbb érdeme van Zichy Ödön grófnak, ki maga is 45,000 frtot irt alá e czélra. Bremerhafen kikötőjé­ben egy 220 tonna hordképességü gőzöst épitettek és szereltek föl, mely szükség ese­tén vitorla segélyével is képes lesz tovább haladni, s az egész hajó ugy van tervezve, hogy a csekélyebb mélységű vizeken is aka­dálytalanul járhasson. A gőzgép 95 lóerőre készült. A hajó három évre van ellátva élelmi­szerekkel és egyéb uti készletekkel. Az expedíczió eddigi terve szerint az első év a már tavaly meglátogatott vízmedencze meg­vizsgálására leend szentelve a Spitzbergi szigetek és Novaja-Zemblja között, s a telet a Tajmur-öbölben vagy a Cseljuszkin-fok (az oroszok Szevero-Vosztoknoi foka) körül szándékoznak tölteni, mely nemcsak a szi­bériai partnak, hanem az egész óvilágnak is a legészakibb pontja. A második évet a Cseljuszkin-fok és az Új - szibériai sziget­csoport közt elterülő tér átkutatására fogják fordítani; végre a harmadik évben Új-Szi­bériától a Behring-szorosig szándékoznak hatolni, eddigelé teljesen ismeretlen vidéken. Az expedíczió, mint mondottuk, nem ringatja magát ideális álmokban; sem a nyilt sarktenger, sem a Behring-ut elérését nem reméli teljes biztonsággal, noha főczélja épen ez volna; de bizván a szibériai folyók melegebb vizében, melynek hatása nyáron hihetőleg messze északra kiterjed és a ten­ger jegét megolvasztja, reméli, hogy az Ázsiától északra fekvő ismeretlen vidékre mélyen behatolhat. Annyi valószínű, hogy az expedicziónak a Cseljuszkinosok körül kegyetlen harczokat kellene a jéggel vivnia. Ha, mi elég sajnos lenne,­ az expedicziónak a harmadik nyáron sem a Behring-utat elérni, sem pedig azon át visszatérni nem sikerülne, nem maradna egyéb hátra, mint a hajót elhagyni és csó­nakokon Szibériába, s onnan hol vizén, hol szárazon Európába utazni. Elindulás előtt az expediczió összes tag­jai egy térítvény aláírása mellett önkényt lemondottak minden fölkeresési expediczió­ról az esetre, ha nem sikerülne 1874. őszén visszatérniök. Ez pedig azért történt, hogy e nemzeti vállalat nemes pártfogóinak ne­hogy új költségeket okozzanak, miként ez Angliában történt, a Franklin-expedícziók idejében, melyek az államnak és egyeseknek 70 millió tallérjába kerültek. Payer legutóbbi levele szerint a „Tegebt­hofF­ 1 (így nevezik az expedíczió hajóját,) július 14-kén, vasárnap reggel volt elindu­landó Tromsőböl, hova ugyan e hó 3-dikán éjjel érkezett meg. Ezután úgy el lesznek zárva a czivilizált világtól, hogy csak vélet­lenül kaphatunk róluk vagy tőlök tudó­sítást. Végül még néhány szót az expedíczió tagjairól! A kis társaságban az osztrák-ma­gyar birodalom valamennyi nyelve képvi­selve van: magyar, német, szláv, olasz — de a hajó nyelve az olasz. Hogy a vezérekkel mily szerencsés választást tett a vállalat, mondanunk is fölösleges. Weyprecht az osztrák tengerészet egyik legkitűnőbb tisztje, míg Payer már az egész világ előtt ismere­tes, mint jeles hegymászó és sarkvidéki utazó. A két nevezetes férfi arczképét első rajzunk tünteti föl. Második rajzunkon Pa­yer főhadnagy látható tökéletes ,,sarkvidéki toilette"-ben s a mint látszik, máris annyira otthonos e rideg tájakon, mintha ott is csak az európai havasok csúcsán vagy­ jégmezőin járkálna; a lábai előtt heverő bozontos fehér medve, ugy látszik, hatalmas ellenére talált benne. Az expediczió egyetlen magyar tagja, dr. Kepes Gyula honvéd dandárorvos, megígérte, hogy lapunkat a kis uti társaság élményeiről koronként, a mikor t. i. a levélküldésre alka­lom nyilik, tudósítani fogja. Első levele, melyet Tromsőböl jul. 13-án éjfélkor, épen elindulása előtt, irt lapunk szerkesztőjének, már megérkezett s alább egész terjedelmé­ben veszik olvasóink. Solmi Lajos: Eredeti levél az északsarki expediczióról. Tromsö (Norvégia), julius 13. T. szerkesztő ur! Levelét épen most kapom, midőn a „Tegett­hoff­" gépe már füttetik, és a sors a borzasztó ismeretlenbe vezet; sajnálom, hogy előbb nem érkezett, sok érdekest írhattam volna ed­dig is. Most már annyi időt sem vehetek magamnak, hogy pár perezre a városba mehessek, szükségle­teimet bevásárolni; e sorokat egy csajkásnak aka­rom átadni, nem tudva, elérkezik-e rendeltetése helyére. . . Az osztrák-magyar expedíczió czélja minde­nekelőtt sarkvidéki tudományos kutatások. Ideális czélja: az észak-keleti átmenetet meg­kísérteni, s a Behring-utig hatolni. Három század előtt a hollandi Barentz kisértette meg ezt először, a ki eszményének martyrja is lett, sajnálatra méltó módon veszvén el. Maradványait mult nyáron Carlsen norvég i czetszigonyász fedezte föl, ki a jelen expedicziónál rozmár-vadász minőségében (Wallrossjäger) működik. Utunk Tromsőtől Novaja-Zemblja felé vezet, innen a Cseljusskin-fok­ot akarjuk elérni, és ez lenne az első téli állomás (még eddig senki sem érte el); a 2-dik nyáron az­ uj-szibériai partok mellett, (a­hol tudományos kutatások tétetnek, ugy szin­tén népismerek is, szamojédok, tungusok, csuk­csok, jakutok lakván e vidéket,) a Wrangel-földig, itt lenne — ha lehetséges, — a második telelés; — harmadik nyáron a Behring-utat, azután Chi­nát, Japánt érintve, a Suez-csatornán haza. Könnyen lehetséges, hogy hajónkat elveszít­jük, azon esetben vagy csolnakon valamely szibé­riai folyón át, vagy pedig Szibérián át gyalog térünk haza. Elérjük-e vagy nem a Behring-utat, az a sors könyvében van megírva, mi mindnyájan el vagyunk határozva, és csak sikerrel kívánunk visszatérni. Mennyit lehet itt kutatni! A Csel­juszkin-fok északi csúcsától kezdve a Kolyma folyam torkolatáig még ember soha sem volt! Közöttünk a legnagyobb egyetértés uralkodik, viszály nem fordulhat elő, testvérek, bajtársak vagyunk. _ Az expediczió tagjai: Parancsnok: Weyprecht tengerész­tiszt, a legkitűnőbbek egyike, elhatá­rozott, komoly és tudományos képzettségű egyén. Mintha a sors is sarkvidéki expediczió parancs­nokául szemelte volna ki. Nemkülönben Payer, a száraz­földön teendő utazások parancsnoka. Csekély személyem mint orvos vesz részt az expediczióban. Brosch első tiszt, Orel második, Krisch gépész, Lusina kormányos mester, Carlsen

Next