Vasárnapi Ujság – 1872

1872-10-27 / 43. szám - Benza Ida 43. szám / Arczképek, Hazaiak - Benza Ida (arczkép) E. L. 525. oldal / Élet- és jellemrajzok - Szent-Kereszt 43. szám / Táj- és uti-képek, Hazaiak - Kiköltözés Elzászból 43. szám / Történelmi képek - Öt hét léghajón: A Rubeho 43. szám / Vegyes tárgyuak. Térképek és tervrajzok

Tizenkilencedik évfolyam. Előfizetési feltételek a Vasárnapi Újság és Politikai Újdonságok együtt: Egész évre 10 frt. — Fél évre 5 frt. Csupán Vasárnapi Újság: Egész évre 6 frt. Fél évre 3 frt. — Csupán Politikai Újdonságok: Egész évre 5 frt. — Fél évre 2 frt. 50 kr. Hirdetési dijak, a Vasárnapi U­jság és Politika! Újdonságokat illetőleg: Egy négyszer halálozott petit sor, vagy annak helye, egyszeri igtatásnál 10 krajczárba, háromszori vagy többszöri igtatásnál csak 7 krajczárba számíttatik. — Kiadó-hivatalunk számára hirdetményeket elfogad Bécsben: Oppelik Alajos, Wollzeile Nr. 22. és K­aasenstein és Vogler, Wollzeile Nr. 9. — Bélyeg-dij, külön minden igtatás után 30 krajczár. A múzsák egyik elkényeztetett kedven­czét mutatjuk be olvasóinknak ez arcz­képben. A mai korban, az anyagilag ter­jedő és a nagy művészek s valódi mű­vészet hanyatlási korában, midőn minden csak a pillanatnyi hatásra van számítva, s a művészet rovására oly sok visszaélés történik, midőn a másodrangú tehetsé­gek egész raja lepi el a színpad deszkáit s uralkodik a lámpa-világon, midőn az énekművészetet már oly köznapi szem­pontból tekintik, hogy csak egy kis hang, csinos színpadi alak legyen — a többi ma­gától jó: valóságos esemény­nek kell tartanunk a művé­szet világában, ha valódi mű­vészettel találkozunk, mely a néma hangjegyekből a költő legbensőbb gondolatait tudja leolvasni s a középszerűségek által eddig vagy hibásan elő­adott, vagy rejtve hagyott szépségeket a teremtő művész szellemében tünteti föl. A mai kor énekesei és énekesnői közt már csak ritka kivételek azok, kik a természettől nyert hangadományt egyesítni tud­ják a költői felfogással s mű­vészi kivitellel, kik életet tud­nak lehelni az ének-szavakba, kikben a gondolkodó szinész s teremtő és alakító művész egyesül az énekessel, ellentét­ben azok nagy számával, kik­nek a művészet csak lelketlen mesterség és pénzkereset, kik üres hatásvadászattal és mo­dorossággal rontják a jó izlést s kivetkőztetik a művészetet egyszerű fönségéből. Hazánk eddig sem volt szegénynek mondható úgyne­vezett világművészekben, egy Liszt, Joachim s mások élő példák erre; de ezek működése eddig leginkább külföldön nyilvánult s dicsőségüknek csak árnyékát vetették hazánkra. Annál őszintébb öröm­mel kell tehát üdvözölnünk, ha egy va­lódi hivatott hazai művésznő körünkbe jő, hogy tehetségével hazai művészetünket szolgálja. Benza Ida, jó emlékezetben élő néhai buffónk Benza Károly leánya, született Pesten, 1848-ban. Bár hazánk teréin­duló harcz üvöltött akkor, az ő bölcsőjét a múzsák állták körül: a dal és a humor múzsái, képviselve atyja személyében, ki már kisded korában észrevéve leányában a művészet égi szikráját, lelkiismeretes gonddal éleszté s ápolá azt, s az első ének­oktatásban is maga részesité leányát. 1863-ben a család Bécsbe költözvén, Benza Ida az akkori legjelesebb bécsi ének­tanároknál Proch, Salvi, Bochholz-Falconi asszonynál a császári opera-iskolában foly­tatta tanulmányait s nyerte magasabb ki­képeztetését. Leginkább Bochholz-Falconi asszony volt az, ki helyes úton fejlesztette tehetségét s vezette őt be a művészet ma­gasabb titkaiba. 1865-ben Bécsben lépett föl először Gounod ,,Faust"-jában mint Siebel. De te­hetsége lassanként tért hódítván, rövid időn már a legnagyobb szerepeket éne­kelé, minők Selika az „Afrikai nő"-ben, Margit „Faust"-ban s egyik legnagyobb alkotása Iphigenia Aulisban s Glucktól, ro­hamban hóditá meg a bécsi közönséget, melynek csakhamar kedvenczévé lön. — 1868-ban Olaszországba ment, s a milanói Scala-szinházban lépett föl Verdi „Don Carlos"-ában mint Eboli herczegnő s Mar­chetti „Ruy Blas"-jában mint királyné, a zene iránt ugy is fogékony ola­szokat valóságos lelkesedésre ragadván. Innen körútra in­dult; meglátogatta Reggiot, Florenczet, Triesztet, Paduát, Bergamót s Lissabont; körútja valóságos diadalmenet volt. 1870-ben Turinban éne­kelt , de hirtelen rekedtség lepte meg, ugy hogy hangjá­nak félévi pihenésre volt szük­sége. Felüdülvén, Pesten éne­kelte Valentinét a „Hugonot­ták"-ban. Mindenki emlékszik még, mikép emelte érvényre Meyerbeer­e nagyszabású alak­ját: a közönség lelkesedéssel határos tetszésnyilatkozatok­kal kísérte egész előadását, mely sokáig feledhetlen lesz közönségünk előtt. Pesti szereplése után ak­kori szerződési helyére Sz.­Pétervárra utazott az operai idényre, de itteni diadalai kö­zepette súlyos csapás érte. Atyját, kihez a leány és tanít­vány kettős ragaszkodása, sze­retet és hála kötötte, elra­gadta a halál. Másrészt a hi­deg orosz éghajlat következté­ben hangjára ismét makacs rekedtség nehezült, mely kép­telenné tette a további éneklésre, s melynek folytán utólag pihenésre volt szüksége. A mult nyarat Badenben és Emsben töltötte, hol hangja csaknem teljesen helyreállván, most Pesten nemzeti színházunknál van szerződtetve mint rendes tag. BENZA IDA.

Next