Vasárnapi Ujság – 1873

1873-01-05 / 1. szám - Hol és mikor kezdődik az ujév. S. L. 6. oldal / Természettudomány; ipar; gazdaság és rokon - „Itt születtem én ezen a tájon” 6. oldal / Történelem; régiségek és rokon tárgyak

ö­ redékes mondatrészekkel adta tudtul, hogy­­ itt Petőfi olyasmit mond, a­m­iről 1863-ban sajtó utján nem tanácsos, sőt nem is lehet nyilatkozni. Ezen felül még a nevezett gyűjtemény nem is terjedt el annyira, mint a költőhöz és nemzetéhez méltó lett volna. Közöljük tehát ez utolsó, érdekes dolgoza­tot most, ez, ugy szólván, ünnepi alkalom­mal az eredeti szöveg szerint, hadd jelle­mezze benne Petőfi mind azokat, kik neki az életben legdrágábbak voltak, íme itt következik: Született Zoltán fiam deczember 15. 1848. déli tizenkét órakor, Debreczenben, a harm­in­czad­ utczában, Ormós szabó házában, az utczára nyíló kapu melletti szobában. Szeptemberben beállván katonának, felesé­gemet szüleihez vittem Erdődre, de az ottani la­kás később az oláh lázadás miatt nem lévén eléggé biztos, Debreczenbe szállitom őt, hol zász­lóaljammal feküdtem. így érte szegény fiamat az a szerencsétlenség, hogy Debreczenben született. Debrczenben és a mi több: pénteki napon. Azaz: jobban mondva „pénteki napon és a mi több Debreczenben!" mert Debreczen még a pénteknél is­­ é­rtdelmesebb,­elannyira, hogy ha a magyar függetlenség balul üt ki, azt nem másnak köszönhetjük, hanem annak, hogy Debreczenben kiáltatott ki. Micsoda gondolat is volt az, egy n­ézet függetlenségét olyan városban proklamálni, hol a házak kapujára ez van írva:,,A­ki bejön az udvarra, teg­ye be az ajtót, mert kimegy a disznó." Legalább ann­ak a háznak a kapuján, a­hol fiam született, ez állott. De­czember 14-ken este Tacitusról beszél­gettem feleségemmel, midőn hirtelen roszul lett. Egész másnap délig a legirtózatosabb kínokat szenvedte, miknek visszagondolása most is meg­rázkódtatja lelkimet; már eszem ágában sem volt, hogy a s­­ülést túl fogja élni szegényke, mert különben is oly kics­i, vékony és gyönge, vagy legalább ennek látszik, hogy a szellő is könnyen elbánhatnék vele. Fiam is oly gyön­ge, oly rideg, oly kicsiny, mondhatnám oly alaktalan volt, hogy az első pillanatban halvas­­ü­letettnek véltem. Har­madnapos korában megbetegedett s a betegség még inkább elcsigázta; de nem sokára fölgyó­gyult, s azután folyvást szemlátomást gyarapodott. Nem sokára megkereszteltet­em Zoltánnak. Keresztapja Arany János, a világ egyik legna­gyobb költője s legbecsületesebb embere, kereszt­anyja Arany Jánosné, a­mily egyszerű asszony, oly jó feleség és anya. Én is, Juliska is végtelenül örültünk fiam születésén, de bizonyára legnagyobb öröme volt ezen az én boldogult jó szüleimnek. Apám azt írta Pestről, deczember 20-kán: „Szeretett gyer­mekeim, először is csak állandó egészséget kivánok az istentül szeretett Zoltánomnak és Juliskámnak és neki­d, Sándorom. Megkaptam leveledet, lelki örömet énette­m, ugy szinte édes anyád is, hogy az isten békeségesen megszabadította kedves Julis­kánkat a szülés mellett. Ezután is kivánuk fris egészséget az ártatlan Zoltánomnak, hogy nagyra nőjön. Ugyan 20-án örömemben hozattam egy itcze bort és poharat emeltem,hogy még nekem is lehet unokámról beszélni. Örömemben Gyurin­ak is vet­tem egy meszely bort, mint régi szolgádnak, fiam. Csókolunk szeretett gyermekeim. Zoltánnak kardot kell szerezni, mert különös esztendőben született, hogy minden kis gyermek oldalán kardot kell látnunk. Eddig különös vágyásom volt a harczra, de már most két annyi van, hogy kedves uno­kám született . . . Csak az isten egészséget adjon, nem maradok itthon." Anyám ezt írta e sorok után: „Kedves szeretetteim, bocsássatok meg, hogy az öreg annyi bohóságot irt. Nagy öröm lepte meg őket, hogy megmaradt életek mind Juliskának, mind Zoltánnak. Kívánnék addig élni, míg az ajkaimhoz szorítanám, és egy meleg csókkal illetném kedves unokámat." Szegény anyámnak nem teljesedett e kiván­sága; meghalt, mielőtt láthatta volna. Csaknem utolsó szava is az volt: „Hát én már nem láthatom az én kedves kis unokámat!" Apám a tél folytán egyszer Pestről Debre­czenbe szökött, s ott látta Zoltánt s határtalan gyönyöre telt benne. Onnan visszament ism­ét Pe­tre s nem sokára bekövetkezett haláláig be­szédének kedvencz és fő tárgya volt unokája, s halálos ágyán, mikor már beszélni nem tudott, karjait ugy mozgatta, mintha kis gyermeket ringatja, ezzel akarván tudtára adni anyámnak, hogy a kis unokáról gondolkodik. Oh fiam, ha felnősz, légy tisztelettel és sze­retettel e két szent öreg emléke iránt, kik enge­met oly végtelenül szerettek, s kik tégedet is, ha meg nem halnak vala, oly végtelenül szerettek volna, mint csak szerethet anyád és apád! — Eleinte nagyon jó gyermek volt fiam. Két összetett karos szalmaszék volt az ágya, a ott ha elálmosodott, minden ringatás nélkül szépen el­al­utt; de később Vörösmarty­né és Vahot Sándorné mindig ölbe vette és hurczolta, s ez által úgy megszokta a ringatást, hogy azóta néha példa nélküli vesződségekkel lehet csak elaltatni. Más bajunk is volt vele mingyárt születése után, az, hogy semmi szín alatt sem akart szopni néhány hétig. Mindig elfáradt az egész háznép, míg vala­hogy nagy­ nehezen a szájába tukmálhattuk az emlőt. Hat hétig anyja szoptatta, de miután én januáriusban Erdélybe mentem a hadsereghez, szegénynek a busulás miatt megromlott és elfo­gyott a feje, s ekkor dajkakézre került fiam. Első dajkája egy pár nap múlva elment a katonák után, második dajkája valami egy hónapig szop­tatta , aztán megbetegedvén elment, a harmadik máig szoptatja. Első bravourja az volt fiamnak, hogy két hetes korában fölült az ágyán. E testgyakorlat annyira megtetszett neki, hogy aztán folyvást practizálta. Persze csak néha sikerült neki, s akkor is oly fáradsággal, hogy elvörösödött és elkékült bele. Az utazást már két hónapos korában meg­kezdte. Februáriusban Szalontára ment anyjával Arany Jánosékhoz, s ott maradtak májusig, mi­kor én megjöttem a hadseregtől. Onnan Pestre ment velem s Pestről, az orosz beütéskor, júli­usban ide jött Mező-Berénybe, hol most vagyunk. „Itt születtem én, ezen a tájon!" Ez a Félegyházán írt gyönyörű költe­ménye Petőfinek annyira elfogulttá tett sok embert, hogy még máig is csak nehezen akarják átengedni a dicsőséget Kis-Körösnek. ,,Ez a város születésem helye" — zengi Petőfi Félegyházán, s a félegyházi ember büszkén néz városára, melyet Petőfi szülő­helye gyanánt szeretett tekinteni. Szebe­rényi Lajos még most is emlegeti ("Ma­gyarország és a nagyvilág" 1872-diki 52-dik szám), hogy Félegyházán olyan embe­reket ismert, a­kik jól emlékeztek rá, hogy Petőfi az ő városukban született, sőt egyik még arra is jól emlékszik, melyik lovakat fogták a hámba, hogy a kis Sándort Kis-Kőrösre vigyék keresztelni, mert akkor ná­luk szolgált. Csak Petőfi öreg keresztapjának a mult nyáron hit alatt tett vallomása oszlatta el minden kételyét. Szeberényi tanuló­társa volt Petőfinek, bár nem egy osztályba jár­tak. Sokat is foglalkozott Petőfi életével, de úgy látszik nem elég erős értékű író az adatok értékét illetőleg. Beszédek, mondá­sok, a szécsényi beteg öreg keresztapa val­lomása fontosabb neki, mint a kiskőrösi vá­rosi jegyzőkönyv hivatalos adata, a mely világosan tanusitja, hogy Petőfi apja, fia szü­letésekor épen kiskőrösi árendás volt. Hogy Petőfi a K­is-Kunságot tartotta és vallotta szülőföldjének, azon nincs mit csodálni. Pe­tőfi nem az egyetlen, nem az első, de nem is utolsó költő, a ki nem azt a helyet tekinti szülőföldének, a­hol épen a napot meglátta, hanem azt, a melyhez — Arany szavaival élve — emlékezete köti legelső végét fona­lának, midőn először útnak erede." Petőfi szülőinek kis­kunsági lakásaira emlékezett, s minthogy Kis-Koros különben is Pestme­gyének a kiskun terület közepébe ékelődő részén fekszik, bátran írhatta 1848. május 25-dikén Bankós Károlynak, hogy az ország­gyűlési követségért csak szülőfölde ajtaján Kis-Kunságban kopogtat stb. Hát az nem természetes-e, hogy a féktelen szellemű ifjú költő nem mereng el az idegen ajkú Kis-Kőrös emlékén, melyn­ek lakói csaknem ki­zárólag polgári jogok nélkül élő pestme­gyei parasztok voltak, hanem a szabad Kis-Kunság népéhez csatolta őt szelleme és költészete iránya, mert azon túl emlékei sem haladtak. Mindez régen tisztába volt már hozva az irodalomban s a szécsényi aggastyán val­lomása csak olyasminek elkésett bizonyi­tása, a mi felől senkinek alapos oka nem volt többé kételkedni. Egyúttal megemlitjü­k még azt is, hogy Petőfinek „Szülőföldemen 11 czimü ismert szép költeménye először csak egy versszaknyi tö­redék embryójában fogamzott meg s abból fejlett ki később, más alakot öltve s a me­rengő hangulatot emelő szép refram­ által is tökélyesülve. E versszak, mely ez első dol­gozásban is tisztán érezteti költője ecsetét, s magában is oly szép, hogy a közlést meg­érdemli, Petőfi kézirati hagyományai közt így hangzik: „Most először vagyok itten, Husz év óta, hol születtem, Ugy menék el mint kis gyermek És mint férfi ugy jöttem meg. Itt az alföld, a lapályos, Közepében áll a város, Ali merengő nyugalmában, Messze földön egy magában." Szolgáljon e versszak egyszersmind azok­nak is helyreigazító adat gyanánt, a­kik még most is azt hitték, hogy Petőfi csak genie-je vak ösztöne után indulva, lelkiis­meretesebb műgond nélkül szokta írni hal­hatatlan költeményeit. Hol é s mikor kezdődik az újév? Mikor az ó­év utolsó és az újév első napján boldogságot és szerencsét kívánunk rokonainknak és jó barátainknak, részint élő szóval, részint levélben, a még távolabb levőknek pedig csak úgy gondolatban, ezt többnyire mindnyájan abban a hiedelemben tes­szük, hogy ugyanakkor legtá­volabb levő jó embereink is ugyanily érzelmekkel gondolnak ránk. Pedig a dolog nem ugy van, kik a csillagászati és természettani földrajzban kissé járatosak, jól tudják, hogy az oly helyeken, a­melyek több hosszúsági fok távolra esnek egymás­tól, igen különböző időben van dél vagy éjfél; így például Washington (Észak-Amerika) és Berlin közt egész negyednapi különbség áll fenn az időszámítás tekintetében. Ellenben az oly he­lyeken, melyek ugyanazon délvonal alatt feküsz­nek, ugyanegy pillanatban van dél vagy éjfél, tehát óráik, föltéve, ha jól járnak, egy időben mutatják a delet és az éjfélt , a napnak minden óráját. Például Rómában épen akkor van dél vagy éjfél, vagy egy, két, három óra, mikor Velenczé­ben, Lipcsében, Stralsundban, Nápolyban ugyan­akkor, a­mikor Linzben (a Duna mellett), Prágá­ban és Stettinben. Kairóban (Egyiptom) akkor van dél, mikor Szt.­Péte­rvárott és Odessában; Algírnak ugyanegy napszaka van Genffel stb. Tehát ha északról délnek vagy megfordítva egyenes irányban utazunk, a nap különböző szakai közt semmi eltérést nem találunk, akármilyen távolra mentünk is. Ellenkezőleg áll a dolog, ha keletnek nyugatnak, vagy megfordítva, egyenes vonalon haladunk. Oroszországnak például rop­pant nagy terjedelme van nyugatról kelet felé, s ezért mikor Varsóban túléli 12 óra van, akkor Szt. • Pétervárott 37 perczczdl mult el dél, Jekaterinen­burgban (az Ural-hegységben) 2­2 óra van dél­után, a Jenissei torkolatánál Szibériában 4­ óra délután, a Léna folyam torkolatánál 6 óra dél­után, a Behring-szorosnál éji 11 óra van. Ha tehát e különbségeket tekintetbe ves­­szük, önkénytelenül is az a k­érdés merül föl elménkben: „Vajjon helyesen cselekszünk-e, mi­kor az évszázadok elején az évek­t jelző számok végére 0-t és nem 1-et teszünk, és így például 1600 vagy 1601, 1700 vagy 1701, 1800 vagy 1801-e az illető évszázadok valódi kezdete?" Épen igy kérdhetjük, hogy tul­ajdonképen mikor és hol kezdődik valamely nap, például 1873. január 1-eje és a föld kerekségén hol és melyik percznél kell a keltezést (dátum) kezdenünk? Hol hangzanék el az első harangszó, mely az év kezdetét jelezni fogni, ha földünkön keleti és

Next