Vasárnapi Ujság – 1874

1874-10-25 / 43. szám - A csendes tengeri vaspályán. I. II. (3 képpel) S. L. 679. oldal / Általános nép- és országisme

680 XXI. ÉVFOLYAM. — 40. SZÁM: vasúttársulataink fognak-e valaha próbát tenni azokkal? Az utas jelenleg Új-Yorktól San­ Fran­ciscóig 100 dollárt (200 frtot) fizet, és ez árért 100 fontnyi podgyászt vihet magával. Régebben a kényelmetlen posta­kocsikkal majdnem három­annyiba került az út, s azonkívül 25 fonton fölül minden font málha után egy dollárt kellett fizetni. A csöndes-tengeri vaspálya, miként az előre képzelhető volt, a kelet-ázsiai kereskedés jelentékeny részét máris kezébe ragadta. A Khinából és Japánból jövő gőzhajók theát, se­lyemgubókat és gabnaféléket hoznak San­ Fran­ciscóba; Kalifornia és Nevada pedig nemes érczszállitmán­nyal s különféle gyümölcsökkel s más ottani terményekkel látja el a vasutat. Véletlenül ugy történt, hogy e nagyszerű vasút megnyitása után hat hónappal még egy másik hatalmas világforgalmi eszköz is adatott át a közhasználatnak. Ez ujabb közlekedési ut a Suezi csatorna volt s nemsokára ezután, 1871-ben, a Mont-Cenis-n át vezető vaspálya is elkészült. Igy tehát rövid idő alatt három hatalmas emberi mű fejeztetett be, a melyek mind arra szolgálnak, hogy a világforgalom útját megnehezítő akadályokat le­rombolhassák. Simonin franczia mér­nök, ki 1868-ban Új-Yorkból San-Franciscóba utazott, igen érdekesen írta le akkor még kényelmetlenséggel és vesződ­séggel összekötött nagy útját. Ugyanis akkor a pálya még nem lévén egészen elkészülve, valami 1000 ang. mérföldnyi területet úgynevezett átszál­lító kocsin (Overland-coatch) kellett hátrahagynia. Egy ily utazás roppant kényelmetlen­ségét alig lehet elképzelni; szerencse, hogy azok, legalább ezen az útvonalon, már csak a múlt emlékei közé tartoznak. Simonia Washingtonból Bal­timoreba, onnan Philadelphiá­ba és Pittsburgba utazott. Ez utóbbi város bátran nevezhető Észak-Amerika Manchesteré­nek és Birminghamjának. A gyárkémények, kovácsműhe­lyek, vasöntödék, üveghuták, petroleumfinomító gyártele­pek, rézöntödék füstje borongó fátyolt képez a város fölött, míg a város egész környékén hatalmas kőszénbányák van­nak művelés alatt. Ez a hely valami száz év előtt csak egy­szerű katonai állomás volt; akkor Francziaországhoz tar­tozott és Duquesne-erődnek nevezték; most az Egyesült­ Államok egyik legvirágzóbb, legiparűzőbb városa. Vidéke igen termékeny s a város a Monongahela és Alleghany folyók egybeszakadásánál fek­szik, melyek itt az Ohio folyót, a mély medrü és regényes partu Ohiót képezik, melyet a francziák „Szép folyónak" (La Belle Riviére) neveztek. Hogy mily hatal­mas lendületet adnak a nagy folyók a belföldi kereskedésnek, Pittsburg példája eléggé bizo­nyítja! Az Új-Orleansból kiinduló hajók a Mississippin és Ohión egészen Pittsburgig jö­hetnek átrakodás nélkül. E viziút egész hossza 2025 ang. mérföld, tehát körülbelől akkora, mint Marseille-ből Alexandriáig. Amerika még a vaspályákon való utazás tekintetében is a szabadság földje. Minden kocsira elől és hátul kartámaszok vannak alkal­mazva és az utazók e karfákhoz támaszkodva tetszések szerint könyökölhetnek és hajolhat­nak ki a vonatról s járhatnak-kelhetnek egyik kocsiból a másikba, természetesen kiki a maga felelősségére és veszélyére. Ott mindenki egye­düli védelmezője önmagának, mert az állam­nak és a társulatoknak kisebb gondjuk és na­gyobb annál, hogy az utazókat szabad mozdu­lataikban korlátozzák. A vonatok teljes gőz­erővel sokszor népes városok utczáin robognak végig s csakis a mozdonyon hirtelen megrázott csengettyű hangja inti a járó­kelőket némi óvatosságra. A pálya­udvarokon mindenki tet­szése szerint járhat föl s alá, keresztül-kasul mehet a vágányokon és a kocsikat is rendre járhatja; senki sem kérdi, hogy mit keres vagy mit akar. Ott nincs eltiltva, mint nálunk, a szülőknek és rokonoknak, hogy a távozókat a kocsi ajtajáig kisérjék s utolsó perczig ott maradjanak velők, mig a gőz működni kezd. Különben ezt a szabadságot mindenki szereti ott; első sorban maguk az utasok — és vajjon a vasutak nem az ő kedvökért vannak-e főképen? Tizenkét órai menet után Simonia már Chicagóban volt, melyet lakói méltán nevezhet­nek „Nyugot királynőjének", noha e czimet Cincinnati, a „Disznóváros" (Porcopolis) is ma­gának szeretné tulajdonítani. A város, mely a Michigan-tó partján terül el, tudvalevőleg 1871. októberében, a jelentéktelenebb városré­szek kivételével majdnem teljesen porrá égett s s azóta még egyszer szintén óriási tűzvész dult­­ területén, de alig három év letelte alatt mint megifjult phoenix-madár kelt ki hamvaiból és most még szebb és gazdagabb, mint valaha volt. Chicago mintegy hivatva látszik arra, hogy a világ egyik legelső kereskedelmi piacza legyen. A hús- és gabonakereskedésben máris első helyen áll az egész föld kerekségén. Ki ne ismerné már ma, legalább hallomásból, Chicago legnagyobb nevezetességeit: óriási vágóhidjait és húsbesózó telepeit, a tó alatt készült nagy­szerű alagútját, vízvezetékét, gyönyörű sétá­nyait, állatkertjét, parkjait és e­l­e­vat­or­jai­t vagyis roppant terjedelmű emeletes gabona­raktárait ?_ Simonint főleg a check-ek (vasúti pod­gyászjegyek) intézménye lepte meg, a­melynek jótéteményeit különösen Chicagóban tapasz­talta. „Két napot töltöttünk Chicagóban," — írja utazónk. — „A Sherman-ho­te­l­ben vol­tunk szállva, a nyugat egyik legnagyobbszerű szállodájában, melynek ötemeletes óriási hom­lokzatai négy utczára tekintenek. Podgyá­szainkat, melyeket Baltimore-ban adtunk föl, itt azonnal kiszolgáltatták. Az amerikai vas­utakon a málhák és podgyászok néha eltéved­nek ugyan eredeti rendeltetésük irányából, de azért soha el nem vesznek. A bőrtáskának, kézi tarisznyának vagy bármi egyébnek fogan­tyújába bőrszíjat akasztanak s ezen sárgaréz­lemez függ, melyen egy szám és ama vaspálya neve van följegyezve, a melyen az illető utazni szándékozik. Az utas kezébe is hasonló bárczát adnak; ezt Amerikában check-nek (olvasd: csekk) nevezik s az nem egyéb, mint egy való­ságos fizetési utalvány. Ekkor azt mondják, hogy a podgyász utalványozva van és ezzel az utas mehet bátran világgá és barangol­öd o hat két-három évig, vagy a meddig neki tet­szik. Ennek a kis lemeznek az előmutatására málháit bármikor kikaphatja ott, a­hová azok utalványozva voltak. E rend­szert a szállodák is elfogadták ama podgyászokra nézve, a­melyeket az utasok náluk leté­teményben hagynak. Ily mó­don egyszer hat hónapig hagy­tam podgyászaimat Új-York­ban. Visszatértemkor sértet­lenül találtam azokat, csak épen hogy néhány molynak sikerült azok belsejébe fura­kodni, melyek aztán ruháim között kényelmesen tanyát ütöttek. Különben a check­eknek még más előnyük is van az amerikai vasutakon. Az utas megérkezésekor, ha maga restelli málhája kikérésével bibelődni, átadja bárczáját egy vasúti szolgának, kifizeti neki az ily szolgálatokért járó csekély összeget, mire a szolga rendre nézegeti a kocsikat s rövid fél óra alatt már ott van minden holmival a megneve­zett szállodában." Ez fölmenti az utast a várakozás, pénz­ügyőrökkel és hordárokkal való vesződés unalmaitól, melyek nálunk felé gyakran jutnak osztályrészéül. — Khinai szinház Ameriká­ban. A „mennyei birodalomnak" Amerikába elszármazott fiai köze­lebbről San-Franciskóban, Kali­fornia állam fővárosában egy nagy színházat nyitottak meg, a­mely­ben 1800 néző fér el. Az egyik darab, melyet a khinai színészek az uj színházban eljátszodtak, este fél 8 órakor kezdődött s másnap délutáni 3 óráig tartott. A jel­mezek és diszitmények igen szé­pek voltak, — irja egy ottani lap, — s fölvonások közben az igaz­gató theával, szivarokkal és szi­varkákkal vendégelte meg türel­mes közönségét. — A madarak és a kholera. Hogy a madarak kerülik-e a kholera által meglá­togatott vidékeket, nagy vita tárgyát képezi jelen­leg az angol tudományos lapokban. Egyik lapnak egy levelező azt írja, hogy midőn Carisbrooke la­kóit, Wight szigetén, 1848-ban a kholera megti­zedelte, azon a vidéken, mig a járvány tartott, egyetlen fecske és veréb sem volt látható.­­ A pénz és egészség közti különbséget valaki úgy határozta meg, hogy a pénzt inkább irigylik, de kevésbbé élvezik; az egészséget kevésbbé irigylik, de inkább élvezik; az egészségnek az elő­nye abból is kitűnik, hogy a legszegényebb ember sem válnék meg pénzért tőle ; de a leggazdagabb ember is szívesen oda­adná minden vagyonát, hogy egészséget nyerhessen rajta. — Egy keleti hagyomány azt tartja, hogy midőn az első ember­pár bukása után a Sátán kilé­pett a paradicsom kertjéből, a jobb lába nyomából vereshagymák keltek ki, a bal lába nyomából fok­hagymák. Egyve­leg. Pullm­aim-féle vasúti szalonkocsi belseje. Szalonkocsi, Mlóhel­lyé átalakítva.

Next