Vasárnapi Ujság – 1875

1875-07-18 / 29. szám - A muzeumokról. Pulszky Ferencz 454. oldal / Elmélkedések; Értekezések; fejtegetések

454 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 31. SZÁM. 1875. AUGUSZTUS 1. vidéken egyátalán szó lehet) vizet és élelmi­sze­reket sehol sem lehet találni. A khánság lakói műveletlen, barbár embe­rek; az orosz és persahadi foglyokkal borzasztó kegyetlenségeket szoktak elkövetni, s Vámbéry Ármin közép-ázsiai utazásainak leírásában haj­meresztő részletességgel mondja el, miként szakgatták ki a foglyok szemeit és hogyan hord­ták a kóbor turkomán lovasok a foglyok levá­gott fejeit a khán elébe zsákszámra. A főváros Khiva nem nagy hely s a sivár pusztaság közepette szép, termékeny vázon fekszik az Oxus torkolata közelében. A khán hadserege alig áll 1000 emberből, kik ócska kovás puskákkal vannak fölfegyverkezve. Ily gyarló haderő a jól fegyelmezett és kitűnő fegy­verekkel ellátott számosabb orosz hadsereg ellen természetesen képtelen volt Ivhivát megvédel­mezni s 1873-ban az oroszok meg is szállották azt s bár most még nem foglalták el véglegesen, félve Angolország fenyegetéseitől, de az orosz helyőrség ma is ott van Khivában. Mikor az orosz czár Svauffmann tábornok vezénylete alatt 1868—70-ben Közép-Ázsiába tekintélyes hadserget küldött, mely aztán Sza­markandot el is foglalta és Bokhara szivében az oroszok hatalmát megalapította. Wereschagin orosz festő is követte az expedicziót s a közép­ázsiai életből számos kitűnő jelenetet örökített meg hatalmas ecsetjével. A festmények a lon­doni 1872. évi nemzetközi kiállítás orosz csar­nokában voltak közszemlére kitéve s az itt közölt két rajz is ama képek után készült. Az egyik rajz, Wereschagin szerint, taskendi poli­tikusokat ábrázol, éktelenül rongyos öltözetben. Európai politikusaink aligha elfogadnák őket kollegáiknak. Hagyományos keleti nyugalom­mal tárgyalják ellenségtől megtámadott hazájuk ügyeit, melyeket azonban politizálásukkal nem tudtak jobbra fordítani. Második rajzunk a szamarkandi emirt tün­teti föl, a mint egy hatalmas, kisérteties musz­kafejben gyönyörködik, melyeket katonái hoztak neki ajándékba ügyességök és győzelmük bor­zasztó bizonyítékául. Közép-Ázsiában most is uralkodik az a szokás, hogy a katonák az elfogott vagy ütközet közben megölt ellenség fejét levág­ják és azt emírjöknek ajándékozzák. A hát­térben azok láthatók, kik a diadaljeleket hozzák, lassú mély hajlongásokkal üdvözölvén azokat, ki a keleti uralkodók szenvtelen közö­nyösségével nézi az ijesztő áldozatot s kísérői­nek alázatos arczait, melyeken Wereschagin bámulatosan tudta színezni a keleti nap sötétitő hatását. S. L. A muzeumokról. Pulszky Ferencztől. (Folytatás.) Könyvtárak már a XV. században kezeltet­tek önállólag, s külön e czélra emelt épületekben helyeztettek el, a mostani képtárak nagyobb­részint a mult században keletkeztek, a mennyi­ben mind Olaszországban, mind az Alpeseken tul a festmények, melyek a paloták termeit szerteszét díszítik, nagy csarnokokban pontosít­tattak össze. Az uj felállításnál azonban a sym­metria játszott főszerepet, oly annyira, hogy nem egy becses kép hol kisebbre fűrészeltetett, hol egy darabbal megtoldatott, hogy jobban illjék helyére, hol más képnek ellenfüggelékül szol­gált; ez akkor formatizálásnak neveztetett. Sok kép pusztult el ez időben, lomtárba vettetett s elveszett, mert nem tartatott elég diszesnek; sok átfestetett s restauráltatott, s ez által elvesz­tette eredeti typusát, mű­történelmi jellegét s műbecsét. A szobrok is ez időben a kertekből, termekből s lépcsőházakból a csarnokokba vitet­tek át; ezeket legnagyobbrészint már akkor ki­foldozták , átdolgozták s kicsiszolták, midőn csonka állapotban kiásva a fejedelmi s nagyúri lakokban állittattak fel. A természettudományi gyűjtemények is ekkor nyertek rendszeresebb alakot, miután Linnéé az első tudományos rend­szert megalapitotta s Buffon szép irálya által a műveltek figyelmét ez irányba terelte. A szörnyszülöttek lassan-lassan a lomtárakba ván­doroltak, a ritkaságok s unikumok pedig kitűnő polczaikról azon helyre mentek át, mely őket a rendszer szerint illette. Mind ez uj felállításoknál régi, más czélra készült épületek használtattak fel, elhagyott paloták, megszüntetett kolostorok, czéljokat vesztett középületek. Rómában Kelemen és Pius pápák a Vatikán egyik szárnyát alakiták át oly roppant muzeummá, hogy abban több régi szo­bor talált elhelyezést, mint Európa összes egyéb gyűjteményeiben.* Később a Kapitolium és La­teran termei is muzeumokká váltak. Florencz­ben a nagyherczegek a Pitti-palota királyi ter­meiben összpontosították festményeiknek s szob­raiknak egy részét, a másikat a Vasari által épített kormányhivatal-palota (Uffizi) legmaga­sabb emeletében, napjainkban pedig a Bargello, a Márk és az Onofrio kolostorok lettek a mű­emlékek díszes lakhelyei. Párisban a Louvre, Bécsben a felső s alsó Belvedere, Spanyolor­szágban az Escurial, Pétervárott az Eremitage, Drezdában a Grüne Gewölbe s a Japáni palota. Csak midőn a műkincsek kulturhistóriai meg­becsülése nem szorítkozott többé kizárólag a műtörténelemmel foglalkozó tudósokra, midőn Winckelmann nézetei a művelt osztályokat át­hatották, akkor keletkeztek az első épületek, melyek kizárólag azon czélból emeltettek, hogy a műemlékek s országos gyűjtemények bennök elhelyeztethessenek, ugyanazért már a terv ké­szítésénél a felállítás és világítás czélszerűsége szolgált kiindulási pontul, ilyenek a British és South Svensingtoni muzeum Londonban, a Studi­palota Nápolyban, a muzeumok Berlinben, Pé­tervárott s Pesten, a Glyptotheka, a két Pinako­theka s a bajor muzeum Münchenben, 3 leg­újabban azon fénypaloták, melyek már a legkö­zelebbi évtizedben Bécsnek legkitűnőbb diszei lesznek. E monumentális épületekbe s ra­gyogó termeikbe azonban az épitészek s dilet­tánsok nézete szerint, nem illenek bele megsé­t ®­rült szobrok s dombormű-töredékek, eltört dísz­edények és üvegek és sok oly éktelen tárgy, melynek mostani külső alakja nem felel meg tudományos és kulturtörténelm­i értékének, mert a műemlékek még jelenleg is nagyrészint a ter­mek diszitményeinek tekintetnek, s azért a restauratio szentségtelen keze, mely három szá­zad óta annyi emléket kivetkőztetett eredeti alakjából, még most is űzi kárhozatos mester­ségét, a műkincsek átidomításában. Alig van régi szoborgyüjtemény Európában, — némileg a British múzeum kivételével,** hol azóta, hogy Canova el nem fogadta a megbízást a Parthenon­i­o műveinek kiegészítésére, a görög társak nem ö­z o o restauráltatnak, — melyben nem akadnánk számos régi szobrokra újkori fejjel, kézzel s lábbal, sőt épen nem ritka azon eset is, hogy a fő is, a test is régi ugyan, csakhogy nem tartoz­tak egymáshoz s két különböző régi szobor ma­radványai, melyek értelem nélkül egyesíttettek. A British-múzeum egyébiránt más tekin­tetben is mintaszerű, s a gyűjtemények elrende­zésére s belbecsére nézve meghaladja a konti­nens múzeumait, melyektől főképen abban is különbözik, hogy ezek a régi műkamrákból ala­kultak, a fejedelmi ház magánbirtokához tartoz­nak, a civillistából nyerik dotációikat, gyarapodá­suk­­ szerint egyéni hajlamoknak s változó sze­szélynek van kitéve, sokszor egészen megakad, másszor csak egy bizonyos irányban létesül. A British-múzeum ellenben kezdettől fogva a nemzeti tulajdon jellegét viselte, a parlament­től húzta dotációját, igazgatása műértő kezekre volt bízva, az ellenőrzés egy állandó bizott­ságra. A műkincsek szaporítása e szerint terv­szerüleg történt, mi által a gyűjtemények össze­sége a tökélyt megközelíti, minthogy az angol parliament érezvén ezen közművelődési intézet nagyhatású befolyását a tudományosság emelé­sére s a műizlés nemesitésére, minden évben oly összeget szavaz meg számára, minőt máshol nem szoktak ily czélokra fordítani. A British muzeum rendes költségvetése évtizedek óta aránylag magas, a tavasi előirányzat szerint 1.020,610 ezüst forintra ment, ebben a tisztvi­selők fizetése 124,900 frttal, a könyvtár kataló­gusának kiegészítése 41,900 forinttal, a vételek 248,400 forinttal szerepelnek, s ha valamely rendkívüli eset fordul elő, hogy például vala­mely érdekes gyűjtemény megszerezhető, a * A reánk maradt félélet nagyságu s annál nagyobb ó-kori szobrok összes száma legfölebb 4000-re m­egyen, annyi sem, mit, az egy Aemilius Scaurus birtokában volt. ** Itt is a Toronley-gyüjtemény szobrai restaural­vák, s a Drezdából s Nápolyból ismeretes Symplegma, mely a Hermaphroditot ábrázolja, a­mint egy satyr öleléseitől menekülni igyekezik, értelmetlenül egy részeg satyrrá változott át. A közönség ízlését jellemzi, hogy a British múzeumban ezen eltorzított alak sok­szor rajzoltatik, a­mint azt többször tapasztaltam. parliament ezen költséget is mindig meg szokta szavazni. Igy vetettek meg régente Sir William Hamilton etruriai díszedényei, Townley szobrai, Lord Elgin márványai s a phigaliai dombor­művek, de az aeginai szoborcsoportozat meg­vételének alkalma elszalasztatott a franczia háborúk alatt. Ujabb időkben szereztettek meg Blacas herczeg vésett kövei, Castellani arany műemlékei, márványai s brenczai s a Farnese­palota római szobrai. Ezeken felül még neve­zetes ásatások is történnek a nemzet költségén, igy fedeztettek föl a lyciai emlékek, Ninive ki­rályi palotái, a Mausoleum, a cnidosi szobrok, Cyrene halottvárosai legújabban az Artemisium Ephesusban. Csak igy alakulhatott azon nagy­szerű gyűjtemény, melyben most Egyptom, Assyria, Görögország s kiválólag az athéni iskola művészete, a legnagyobb kiterjedésben képviseltetik. A római császáridők, a középkor s a barbár idők emlékei azonban kevésbbé számo­sak, de Christy, a franczia barlangok kutatója s a történelemelőtti emlékek legszerencsésebb gyűjtője szintén a British múzeumnak hagyo­mányozta híres gyűjteményét, mely azonban ideiglenesen máshol helyeztetett el, minthogy a monumentális épületbe többé bele nem fért, mely a műemlékeken kivül magában foglalja még a roppant terjedelmű pénzgyüjteményt, a rendkívül gazdag ásványtárt, a páratlan őslényi gyűjteményt, s az állattani muzeumot, mely a maga nemében legelső egész Európában. Itt van továbbá a rézmetszettár, egy tekintélyes kézirattár s végre Európának legjobban rende­zett, legszámosabban látogatott s valószinüleg leggazdagabb könyvtára. A parliament ugyan­azért elhatározta, hogy a természetrajzi gyűjte­mények egy külön muzeumba vitessenek át, hol a nagy csontvázgyüjtemény is valahára felállit­tathatik, mely eddig a British muzeum pinczéiben eldugva hevert, s igy megszavaztatott e czélra a szükséges költség, melyből a tavalyi évre 800,000 ezüst forint esett. A British muzeum e szerint kizárólag műemlékeknek lesz szen­telve s azon könyvtárnak, melyben minden ide­gen nemzeti irodalmának terményeit föllelheti. Az angolok egyébiránt azt találták, hogy még a British muzeum roppant műgyüjtemé­nyei sem elégségesek a művelődés történelmé­nek földeritésére, s egy válogatott fegyvertárt állítottak föl a Towerben, s a South Kensington muzeum gyűjteményeit szerezték össze, melyek most minden európai műiparmuzeumnak elér­hetetlen előképei. A mint a British muzeumban a klassikai nemzetek emlékeire fektettetett a fősuly, ugy ez South Kensingtonban a közép­kori s különösen az olasz műtörténelemre helyeztetett, olyannyira, hogy az olasz műtör­ténelem itt is részint eredetiekből, részint máso­latokból tanulmányozható. Itt látjuk Donatello, Luca della Robbia, Verrocchio, Michel Angello viasz és terra cotta mintáit, sőt néhány márvány­szobrát , elhiresedett remekműveknek gipsz­öntvényeit s minden nemzetnek műiparterem­téseit, minden korból. A mint a British muzeum kincseihez hozzá van csatolva a nagyszerű könyvtár, mely azoknak életet ad, ugy a South Kensingtoni muzeum kapcsolatban van egy minta-rajztanodával, mely 1850 óta az angol iparosok ízlésének nemesitésére szemlátomást hatott, ugy, hogy sok iparágban még a franczia választékosság is az angol szépség mellett má­sodhelyre szorult. Albert herczeg, Viktória királynő nagymű­veltségű férjének kezdeményezésére alakult a South Kensington múzeum, mely kiadványai, felolvasásai, a nagyobb iparvárosokban felállí­tott rajztanodák s időnkénti kiállítások által lassan-lassan az egész országra kiterjesztette hatását. Itt is, mint a British múzeumnál, kitűnő férfiak működnek mint őrök s tisztviselők, az előbbinél látjuk jelenleg Newtont, a hellén mű­vészet nagy ismerőjét, Birchet, az egyptologot, Poolet, a mumismatát, Francksot, a közép­kor­i történelemelőtti emlékek szorgalmas vizsgá­lóját; South Kensingtonban pedig Robinson működött, Owen Jones, Cole, Pollen, s egy kitűnően szervezett rajztanári kar. Az egész intézet negyedszázados fennállása alatt a leg­újabb kimutatások szerint tizenkét millió forint­nál valamivel többe került, beleértve az épü­letet, rajztanodát s administratiot, s az angol lapok azt tartják, hogy az ország soha czélsze­rű­bben s hasznosabban nem fektetett be ily ös­­szeget. A tavalyi költségvetés szerint a központi

Next