Vasárnapi Ujság – 1875

1875-10-10 / 41. szám - Temetkezési népszokások. Varga János 642. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak - Ujvári Béla. Egy könyv olvasásakor 642. oldal / Költemények

642 VASARNAPI UJSAG: épült uj szinház kedvencze lehet a közön­ségnek, a­nélkül, hogy a nemzet áldozatá­ból alapitott régi kevésbbé kedves lenne az alapitó elő­tt. Rákosi Jenő­ sok jelét adta már annak, hogy jó remén­nyel nézzünk szinh­áz-igaz­gatói pályája elé. Embereket egy czélra működtetni, közös érdekbe vonni, lelkesí­teni tud, s ha fegyelmezni is képes lesz társulatát, sok valószínűség van rá, hogy jó igazgató lesz. Becsvágya van, s bizonyos, hogy a színműíró dicsősége mellett a jó szính­ázigazgatás babérai fognak annyit érni, mint a szerkesztőiek, s Rákosi való­színűleg nem kedve ellen lép a szerkesz­tőségi szobából az igazgatói irodába. Nagy felelőséggel járó, fáradságos és izgalmas pályára lép, melyen ha elismerést nyer, ugyancsak meg kell érdemelni. Midőn a közönséggel együtt, a legjobb kívána­tokkal üdvözöljük őt ez új pályán, egy­szersmind arczképét bemutatni is alka­lomszerűnek találjuk; különben is ifjabb irodalmunkban kiválóbb helyet foglal el, semhogy a közönség figyelmét meg ne érdemlené. Rákosi Jenő született Acsádon, Vas­megyében, 1848. november havában. Atyja gazdatiszt volt s több gyermeke mellett őt is a tudományos pályára szánta. Hat osztályt végzett részint Kőszegen, részint Sopronban a benedekrendiek gymnáziumá­ban. Szerencséjére a költői hajlamu ifjunak, Hollósy Jusztinián s még egy-két jeles tanár pártfogása mellett sikerült a soproni róm. kath. gymnáziumban a megindult p­r­o politikai mozgalmak nyomása alatt, magyar önképző társulatot alakítani az ifjúságnak, mert 1859-ig csak német nyelven dolgoz­gattak. Nem sokkal ezután azonban, a szülők kedvezőtlenebb viszonyai miatt gazdatiszt­nek ment s néhány évet töltött Somogy­megyében, de a gazdasági pályát már 1863-ban odahagyva Pestre jött, és sok küzdelem mellett sikerült neki az érettségi vizsgát is letenni, költői tanulmányait és munkálkodását is továbbfolytatni s nehéz munkával, (ügyvédeknél praktizálva) ön­magát is fenntartani. Költői becsvágya határozottan a szin­pad felé vonta s először 1865-ben lépett fel az irodalomban „Ötödik László" czimű­ drámával és „Aesopus"-sal, melyek egy, szerény kiállítású kötetben jelentek meg. Egy évvel azután színpadra került „Aeso­pus" s oly határozott sikert aratott a közönség előtt, hogy színészeink azon idő­tájban kevés darabban kaptak annyi tap­sot, mint e fiatal író első munkájában. Nem sokkal azután a Pesti Naplónak lett dolgozó társa, hol éles és eleven tollát kivált az esti lapokban kezdték figyelemre méltatni a politikai körök, s midőn ezek egyike, Ráth Mórral egyesülve, a ,,Reform" czimü deákpárti napilapot alapitotta, an­nak szerkesztésével Rákosi Jenőt bizták meg, ki e lapot a „Pesti Napló"-ból kivá­lásától kezdve egészen oda visszaolvadá­sáig (1869—1875) szerkesztette. Ez idő alatt változó sikerrel folytatta színműírói pályáját. A „Régi dal, régi gyűlölségről" czímű polgári dráma (mely vígjátéki jutalomra pályázva figyelemben részesült az akadémiánál) kevés tetszést nyert, de a koronázás idejében a budai népszínházban előadott alkalmi darabja ,,A szent korona varázsa" ismét életet muta­tott.­­ Közben Shakespeare fordításával is foglalkozott, s a magyar Shakespeareben négy szinmír jelent meg tőle, leginkább a vegyes fajok közül, s ezek a következők: „Felsült szerelmesek", „Windsori vigasszo­nyok", ,,A­hogy tetszik" és „Cymbeline". 1869-ben a Kisfaludy-társaság is tagjai sorába választotta a fiatal költőt, ki ott székét ,,Szép Ilonka" czimű­ drámai költe­ményének egy felvonásával foglalta el. Majd ismét egy akadémiai pályázatnál ré­szesült elismerésben ,,Rege a fattyú gyer­mekről" cz. drámája, melynek egy felvoná­sát „S­uperbus" cz. alatt a I­isfaludy-társa­ságban is bemutatta. E mű nem került szín­padra (valamint „Ötödik László" és „Szép Ilonka" sem,) de az utána következett négy darab mind ismerős a közönség előtt, szín­padról és nyomtatásban egyaránt. „Színre szint" történeti vígjáték, „Krakói barátok", „Ripacsos Pista dolmánya" népszínmű és a „Szerelem iskolája" czimű költői dráma. Mindezek — a népszínmű kivételével — akadémiai jutalmakért pályáztak s rende­sen a jutalmat nyert darabbal estek mér­legbe s költői tartalmak méltó dicséretben lőn kiemelve. E drámai művekben Rákosi még min­dig a forrongás állapotában mutatja be költői tehetségét. „Aesopus" egy pár jele­nete, „Hyperbus" nyitánya, a „Szinte szint" czimű darabnak alapeszméje, a „Szerelem iskolájá"-nak egy-két magán­beszéde oly tiszta költői termékek, hogy a többi részek felett messze kimagaslanak, s ez szolgál biztosítékul aziránt, hogy költői pályája tetőpontját még nem érte el. A mint a vegyes műfajok helyett a határozottabb tragikai vagy komikai alko­tások terére lép, shakespearei tanulmá­nyaiból erősebben kibontakozik, s az élethez közelebb keresi a költészetet: ennek for­rását tisztábban fogja feltalálni s eddigi sikereit még maradandóbb babérral fogja tetőzni. E művek s a hirlapirói pálya országo­san ismeretessé tették Rákosi nevét, s mint­hogy a szinház ügyeivel, igazgatási kérdé­sekkel sokszor foglalkozott czikkeiben: mind erősebbé lett az a vélemény, hogy a tevé­keny szinműiró, mint a bécsi Laube, méltó térül tekintené becsvágyának, ha egy szin­ház élére állhatna, mint igazgató. Z­o­o A népszinház felépülése ezt lehetségessé tette, s minthogy Latabár, Miklósy és Bo­kody társulatainak bukása után az épitő bizottság nem nagy bizalommal volt a vidéki igazgatók iránt, a pályázathirdetés mellőzésével, jobbnak látták Rákosit kérni fel, kinek szivós erélye, buzgó tettvágya, érdeklődést kelteni tudó mozgékonysága nem közönséges Ígéretet nyújtottak a bizott­ságnak, hogy az uj népszínháznak, jól szervezett társulattal, meg tudja teremteni közönségét s ezzel jövendőjét. Irodalmi összeköttetései egy egész fiatal szinműiró körrel, képessé teszik őt, hogy a népszín­házát eredeti darabokkal is elláthassa, s tős­gyökeres magyar érzése és törekvései, költői ízlése és önérzete nem fogják engedni, hogy mint az eddigi népszínházak nagy része, az uj intézet is a külföldi bohózatok aljasságait tekintse a mulattatás fő esz­közeiül. A szerződés három évre szól. Kívánjuk, hogy a három év alatt a népszinház élet­képességét bebizonyítsa, felvirágozzék s adjon a magyar közönségnek örömet, az uj igazgatónak és társulatának pedig minél állandóbb dicsőséget. D. J. 41. SZÁM. 1875. OKTÓBER 10. —­­ » Egy könyv olvasásakor. Ki porban görnyedél sok ezredéve, Emeld magasra fenkölt homlokod, Ki tévelygő valál az örök éjbe', Örülj, oh ember ! virrad hajnalod. Kezünkben már a kulcs a nagy talányra, A természet könyvéből olvasunk . . . Oh el! oszolj szét vak hit sűrű fátyla, Tudás! világíts s bizton haladunk. A Mindenséget valljuk mesterünknek, Léptünknek biztos ösvényt az mutat, S mig rajt' nyugaszszuk fegyverzett szemünket, A tévely nem jelölhet álutat, Hol eddig csak hivénk az éjszakába" Nappallá téve azt, — tudók vagyunk . . . Oh el! oszolj szét vak hit sürü fátyla, Tudás! világíts s bizton haladunk. „Erő csak ott lehet, a hol anyag van." — Igy áll világosan megirva itt — „Az őserő forgása ősanyagban Szüli az élet milliárdjait." Kit gyáva félelem hozott világra Isten! mi a regének átadunk . . . Oh el! oszolj szét vak hit sűrű fátyla, Tudás! világíts s bizton haladunk. . . . S szétfoszlik lelkünk képzelt túlvilága: A templom ódon íve megreped; Megszűnt a hívők „Deo glóriája" S az Esz­ül teremtési ünnepet. De megrezg szivünk: uj reményre, vágyra — Elnémul fönnen kérkedő szavunk . . . De el­ oszolj szét vak hit sűrű fátyla, Tudás! világíts s bizton haladunk. S a rom között... csak mindig ott bolyongunk Mennénk, de árnyak serge visszatart, S bár szól az ész : „a múltra semmi gondunk, A létező csupán a czél, a part": Szemünk jövőbe néz, de mindhiába, Remélni vágynánk újra s nem tudunk . . . Oh el! oszolj szét vak hit sarli fátyla, Tudás! világíts s bizton haladunk. El, el! hulljon le lelkünk rabbilincse, Dúljuk szét templomunknak romjait; A fényt az uj szövétnek lángja hintse S feledve lesz az ócska, lomha hit. Az Ősanyagnak szóljon Glóriája, Örök csak Ö, mi végesek vagyunk . . . Oh el! oszolj szét vak hit sűrű fátyla, Tudás! világits s bizton haladunk. „Örök csak Ő . . . istene önmagának; Öröktől van, nincs vége­ kezdete . . ." ' i • Es szédül elménk es a régi árnyak Suttogják: „Ó — hitednek Istene." A partnál zátony! Egy betű homálya S tudásunk foszlik . . . mit sem tudhatunk! Oh! n­e oszolj szét szent hit sűrű fátyla, Ragyogj fön égi fény — hivők vagyunk. Újvári Béla: Temetkezési népszokások. II. De jó, hogy a halott már semmit se tud a világról, mert ha végig nézhetné és hallgathatná azt a sok c­er­móniát, a­mitől őt még a halál sem menti meg, akkor talán újra halna meg , száz­szorosabb kínnal másodszor, mint először. Először is megfürösztik tetőtől talpig, meg­borotválják, s kicsinosítják a haját, bajuszát, akár csak leánynézőbe küldenék. A fürdő vizét, haj­hulladékot, a mosdó­szappanát pedig járatlan helyre szokás kiönteni, illetve elásni, mert a­ki azokba belelép, örökös sárgasága lesz. Az elásott szappan és haj azon­ban ritkán marad a helyén, mert az ilyen por­téka nagyon kapós dolog a javasasszonyoknál. Hathatós orvosság készül belőlük, s olyan bo­lond mindig akad, a­ki még jó pénzzel meg is fizeti. A fürdő után felöltözik a halott a vénasz­asszonyok jóvoltából. Kikerül az ünneplő lajbi a fiókos almáriumból, mellé a kékbeli nadrág, meg az ezüstgombos kislajbi. A félselemkendő-

Next