Vasárnapi Ujság – 1875

1875-10-17 / 42. szám - Baromfiudvar. Elmélkedés a szemléltető képekről (képpel) D. J. 659. oldal / Elmélkedések; Értekezések; fejtegetések - Temetkezési népszokások. Varga János 659. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak

Temetkezési népszokások. in. Az utolsó darab földdel, a mi eldobban a leeresztett koporsón, — elhangzik az utolsó jaj­szó is. Az özvegynek, a gyermekeknek még szabad egy keveset a gödör körül zokogni; leg­alább mig a ,,fütül való fa" le van a halom fejé­hez állitva; de már ha a „Szent Mihály lovát" nyélen fogva kiteszik az útból a halott­vivő legények , s megritkul a gödör körül a nép: ezeknél is véget ér a siralom. Az asszony aztán, vagy az ember, már a­melyik a párját kinnt hagyja a temetőben, kifi­zeti a soha ki nem elégithető ministráló gyere­keket, a­kik bizon nagyon szigorúan összeha­sonlítják a kapott hatost a keresztre és lo­bogóra kötött kendők értékével, s rendesen a kendő árával érő pénzt kunyerálnak. Aztán jönnek a koldusok a temetőkapuban, a­kik ugyan a halottas házhoz is ellátnak egy kis étel­maradékra, hanem azért itt is, pénzül is kiveszik a részüket. Igy küldi az isten a megszomorodott szivü özvegy elé a pénzügyi bajokat, hogy a fájdalom legfájóbb élét elvegye az élet ügye-baja. A temetőkapun kivül már nem igen szokás a siralmakat vinni; itt már a rokonság fölveszi a háziasság és vendégszeretet ruháját s nagyon megkívánja a halotti kiséret, hogy sok szives szóval, kinálgatással erőltessék a torra; mert az olyan asszony, a ki nagyon nem hí, nem is lát szivesen. — Ádám bácsi, hát aztán oda lásson kendtek. — No majd átnézünk egy kicsit. — Sára ángyó, — a Pistikát oda hozza kend aztán. — No bizon, kell is a gyerek emberek kö­zött, csak láb alatt lesz. Igy aztán rendesen az egész halott kiséret — minden ijastól-fijastól oda tart a halottas házhoz ; mert azt is nagyon föl szokás venni, ha valamelyik megveti az özvegynek a hivását. A szomorú háznál — mig a többiek a te­metőben járnak, rendesen marad egy-két „távol­ról való atyafi," a ki a sütést, főzést ellátja, s minél nagyobb volt a temetés, annál módosabb­nak kell lenni a tornak s nem egy jóm­ódu gazda temetésének olyan tora szakad, hogy gyakran az esküvője se volt hozzá fogható. Sok helyt vágnak egy ökröt, vagy legalább is üszőt, s még a legszegényebbje se lehet el a­nélkül, hogy legalább egy ürü, mészárszékre ne kerüljön. A bort pedig nem kancsóval szokás összeszedni, hanem az akótól kezdődik a számítás. Mire a kísérők aztán visszatérnek, már a fölforgatott székek, asztalok szépen rendbe rakva, szakadásig megterhelve várják a vendégeket; a kik mindenek előtt kalapjukat az ajtófélfához ütik azzal a jó kívánsággal, hogy: „a ki most kint maradt, az ide soha be ne találjon." Ki tudja:­­ némelyik szegény atyánkfia nem abban üdvözül-e, hogy azon az ajtón végre örökre megtalálta a vissza nem vezető kijáratot?! Asztal előtt még szokásban van a mosako­dás, a­mely nélkül senki se fog ételt a kezébe, hacsak sárgaságba nem akar esni. Azt a szörnyű betegséget pedig veszedelmesebbnek tartja a magyar ember, mint a fekete halált,­­ vagy a harmadnapos hideglelést. A tor­ vacsora hajdanában hagyományos paprikás hússal kezdődött, mely mellől a márto­gatni való, ruganyos bélü fehér kenyér amúgy frissen, —­ soha se hiányzott. Ma azonban — pálinkával kezdődik; ezzel a folyó tűzzel, a mi az ördög konyháján készül, s a­mi a magyar embernek is már ugy az ínye alá nőtt, hogy nemcsak a reggeli, de déli és esteli asztali áldá­oo­­­sát is pálinkával módositja. Csoda lesz, ha a miatyánkba azt nem fűzi bele, hogy „minden­napi pálinkánkat" adjad nekünk ma. Ilyen előzmény után aztán már az első tál étel nagy jókedvben találja a vendégeket, s egyik-másik komámuram, sógoruram olyan czif­rán köszönti föl a szegény megboldogultat, hogy bizony szegény aligha köszönné meg, ha tehetsé­gében állana. A vége felé aztán meghangosodik a szo­morú vigasság, s egyik-másik énekes asszony rágyújt a „kánai menyegző" nótájára, mely­nek melódiája arra is alkalmatos, hogy az ember elkurjantsa magát mellette. Különösen azok a strófák benne, a­melyek­ben János és Magdolna nagy jókedvét énekeli meg a régi századokból való poéta. „János látja, hogy nem kínálják, őt a sor italból kihagyják, Kapja kondért, haladásért Csak iszik a menyasszonyért Kánán menyegzőbe." Még nagyobb derültséget okoz aztán, mi­kor János apostol tánczba perdül és „Ugy megforgatta Magdolnát, Mind széjjel szórta a kontyát Kánán menyegzőbe." Ez a régi „kánán menyegző" nótája, már többször volt a „Vasárnapi Újság" olvasói­nak bemutatva. Az egész kedélyes leírása annak, mikor Jézus tanitványaival Kánán városába beszállott s ott egy lakodalmi alkalmatosság­hoz Máriával és tanitványaival vendégül hiva­tott s itt „Első csodáját mutatta Vizet borrá változtatta." Az egész költemény tele van víg epizódok­kal s dallama — épen Szegeden, honnét e „menyegző dalt" ismerem — csak olyan kedélyes, mint a szövege; s hogy-hogy nem: olyan polgár­jogot nyert a temetési torokban, hogy a hol egy dalos-szent-asszony van (igy nevezik a Mária­társulat éneklő asszonyait) ott a „kánai me­nyegző dala" sem hiányozhatik. A dalos asszony azonban épen csak kezdi a nótát; — a folytatás aztán elragad a többire is, s tart az éneklése addig, míg „sor-ivás"-ra van bor az asztalon. Arra pedig szokott lenni elég, mert nem is ritka tér az, a hol öt-tiz akó bor csöpög el a busuló halottsiratók közt; s az se ritka dolog, hogy nem csak bátyámuram, komámuram, — de isten bocsá', még néném asszony is támaszfával botorkál haza a szomorú­ságból. Sok szép szokás kivesztét sajnáltuk meg már e lapokban; — de ha ennek a most ismer­tetett szokásnak kiveszne az utolja, — bizony azt mondanánk rá, hogy az istennek hála legyen érte! Varga János: 1­ 659 Baromfi-udvar. (Elmélkedés a szemléltető képekről.) Az angol utazók azt szokták mondani,­­­­ hogy nincs érdektelen hely, ha érdekes cicerone vezeti az embert. És igazuk van. Minden lát­vány annyit ér, a­mennyit ért az ember belőle. Azt hiszem, hogy érdekes kalauz mellett még az elemi iskola is érdekes. Természetesen az elemi iskola alatt nem magát az épületet — a tantermet és falait — értem, hanem az egész tantermet, tanítójával, növendékeivel, felszere­lésével s egész életével együtt. Nem olyan isko­lát értek, a minőbe mi jártunk — annak idejé­ben , ámbár az is érdekes volt. Mai napig is jól emlékszem arra a vigyázó gyermekre, a­kinek joga volt mindenkit felírni a táblára, a lármá­zók és helytelenkedők sorába; joga volt a kályha mellé állítani, ha épen akarta: féllábra is; vagy kitérdeltetni a szoba közepére mezíte­len térdre s ha épen kihoztuk a sodrából; joga volt kukoriczaszemet, vagy borsószemet is tenni térdünk alá stb. Szóval nagyon hatalmas gyer­mek volt: mindnyájunknak az volt az eszmény­képe. Most is emlékszem még rá, a­mint a pál­czát a fejünk tetejére illesztette, hogy hárman­négyen kénytelenek voltunk egyenesen ülni, mint a gyertyaszál, mert ha a fejünkön végig nyújtott pálcza leesett, kaptunk mindannyian „tenyeres"-t, vagy (a mint a költői néven nevez­tük) „sótalan pogácsát", de olyant, hogy harmad­napig sajgott belé a tenyerünk. Szerencsétlen volt az olyan nyúlánk fiú, a­kinek mind a két oldalán apró szomszédjai voltak, mert azok akármennyire nyújtózkodtak is, hogy a pálcza a fejükön megtámaszkodjék: utoljára is kifárad­tak s a középső hosszú fiú ülhetett egyenesen, mint a gyertyaszál: a pálcza mégis leesett az ő fejéről, a mint a két szomszéd megmozdult! akkor pedig egy lelekzet alatt jött az itélet és végrehajtás. Hanem ez akkor volt, sok együtt, ma már az iskola egészen más­ egyébbel Akkor egy rozzant tábla volt az egész fel­szerelés, meg a tanító vonalzója, melyet akkor „lineá"-nak neveztünk, s azzal kaptuk a jobb kezünk öt ujja végére a „körmös"-t, ha csúful találtunk inni, vagy­ elcseppentettük a tintát, s irtunk aztán sajgó körmökkel, remegő kézzel még csúfabban, s ha az elcseppentett tinta addig csak „malacz" volt, a „körmös" után valóságos „disznó"-nak is beillett. De hát ez mind akkor volt; ma már az iskola egészen más képet mutat. A jó falusi emberek, ha most bemennek egy jól berendezett iskolába, annyi mindent találnak ott, mint egy kis múzeumban. Ott van­nak a fali olvasó táblák, a földabroszok, a szá­moló­gép, a természetrajzi ábrák, állatok, növé­nyek és ásványok képeivel; a természettani képek a legátalánosabban használt gépek rajzai­val; ott van a természetrajzi gyűjtemény s a természettani szertár, no meg a könyvtár, még­pedig kettő: egyik az iskolás gyermekek, másik a tanító számára, mert hát a jó tanító is holtig tanul, nem csak a jó pap. Mire való mind ez a sok furcsa portéka? — kérdezték tőlem már sokan és sokszor. A­mely iskolában jól használja a tanító mindezt a sok „furcsa portéká"-t, ott könnyű a válasz, mert csak enny­iből áll: eredj és lásd meg ma­gad, mikor a tanító tanít s megtudod, mire való! Szorosan véve mind­ez az egész felszerelés csak egyetlen egy oktatási elv megvalósítására szükséges, s ez az elv azt parancsolja a tanító­nak: „ne taníts semmit szóval, ha magát a tárgyat is megmutathatod." Mennyire tudja ezt az elvet minden ember. Sőt bizonyosan­­ ezen kezdődött (s ma is ezen kezdődik minden háznál) a tanítás is az egész világon: mégis századok kellettek, míg az iskolában életbe léptették azt, a­mit minden ember gyakorol. Jól tudjuk, hogy a­mit mástól hallunk, felényit ér, mint a­mit magunk láttunk. Mesélő dajkánk százszor elbeszélte mindnyá­junknak a „griffmadár" meg a „hétfejű sár­kány" formáját és történetét: még­sem tudunk róla századrésznyit sem, mint arról az elefánt­ról, vagy struczmadárról, melyet egyszer lát­tunk életünkben. A tanításnál ezt az eljárást, mikor mindent megmutatunk a gyermeknek valóságban is, a­mit csak lehet, szemléltetésnek nevezi a neve­léstudomány s a szemléltetésnek — közönsége­sen szólva — az a főczélja, hogy az ember ököl­lel fogható­lag megmagyarázzon a gyermek­nek mindent, a­mit csak lehetséges. Igen, mert a szemléltetésnek nem csak a látás szolgál, hanem mind az öt érzékünk s jól mondják a nevelők, hogy az ismeretnek a gyermek fejecskéjébe vezető öt kapuja van: az öt érzék. Szegény, szerencsétlen gyermek, a­kinél valamelyik kapu zárva marad és sem nevelés, sem gyógyítás fel nem nyithatja! Nem szólok a vakokról, siketek­ről, azok szerencsétlenségét könnyű felfogni. De nézd meg azt a gyermeket, a­ki örökölt bajok, vagy egymásután következő meghűlések miatt állandó náthában szenved s meg fogod látni, hogy egyik érzékének megbénulása mily hátrányos rá nézve: sem illatot, sem ros­­szagot nem érez, s láthatólag bambább, mint ép szag­lású társai. Nagy baj azonban — a szemléltetést illető­leg — a tanítóra nézve, hogy bár sok mindent,

Next