Vasárnapi Ujság – 1875

1875-10-17 / 42. szám - Török sírkápolna (képpel) Erődi Béla 662. oldal / Általános nép- és országisme

662 42 SZÁM. 1875 OKTÓBE­R 17. de még sem mindent vihet be az iskolába a maga természetes mivoltában, a miről neki tani­tani kell. Hanem segit magán ugy mint Maho­met, nem­ jött a hegy: oda ment Mahomet. A tanító is kénytelen tanitványait számtalanszor kivezetni a tanteremből az életbe, a természetbe vagy az iskolai kertbe és faiskolába, vagy épen ki a mezőre, szántóföldre, szőllőbe és erdőbe is, csupán azért az egy okért, hogy a gyermek ne csak halljon, hanem lásson is, és ököllel fogha­tólag megértsen mindent, a­mit tanul. De ha utoljára is mindig mindent valóság­ban nem adhat is a tanító a gyermek kezébe, azért mégis segíthet magán, ha jó és ha képek állnak rendelkezésére, melyeket a gyermekek érdekkel szemlélnek. Nem kell bántani azt a tanítót, ha iskolájába a szükséges jó tanszerek sorában a képeket is beviszi, mert a szemléltető képek fontosságát nem lehet eléggé kiemelni annak, a­ki látta, hogy egy ügyes tanító minő hasznát tudja azoknak venni. A szemléltető képek sorában nemcsak Ma­gyarországon, hanem talán a külföldön is párat­lanul áll az a gyűjtemény, melyet a közoktatási minisztérium ad ki, s melynek fele már megje­lent, másik fele pedig már készül s valószínűleg nemsokára közre lesz bocsátva. E vállalatot Gönczy Pál tervezte és pedig olyanformán, hogy legkitűnőbb művészeink vegyenek benne részt, a­mi több oldalról is érdekessé tette a kitűnő gyűjteményt. A módszeres összeállítás, melyet a tanitás czéljai követelnek, itt-ott módosult ugyan a művészi szempontok miatt, de el nem veszett. S a veszteségért gazdagon kárpótol, tanítót és növendéket egyaránt, az aesthetikai hatás, melyet e képek keltenek. Az a husz szép szinezett kép, mely eddig megjelent, ugy van rajzolva, nyomatva és színezve, hogy tiz-tizenöt belől­e valóságos magyarországi életkép, mely megszólalásig hiven tükrözi az életet a növendék előtt, s mig érdeklődését megragadja az élethű­ség, kedélyét meglopja a művészi hatás, mert a szép mindenkor hat, s bármily lassan és titkon, de örökké működik és alakít. Nem tudjuk eléggé méltányolni azt a szives készséget, mel­lyel művészeink e képek kiállí­tására vállalkoztak. Oly kevés van nálunk egy­házban és iskolában, sőt minden téren, a­mi aesthetikailag képezné ifjuságunkat, hogy e képek valóságos eseményül tekinthetők iskoláink s talán társadalmunk életében. Régi, mindenna­pivá vált görög mondás, hogy a szép jó is, s a kettő együtt jár; de nálunk a szépet elhanyagol­ták, s az aesthetikai képzésre igen keveset adtak. A görög szellemet ritka országban emlegették ö ö O­t többször, mint nálunk; de a görög nevelés­mód gyakorlati életbeléptetését elhanyagolták. Edzeni a testet, gyakorolni az észt; nemesí­teni a jellemet, edzeni az akaraterőt; emelni az erkölcsi érzést, s művelni a kedélyt; s ezt mind együtt és egyszerre, iskolában és társa­dalomban, magán körben és közéletben: ez az igazi nevelés. Ekkor sok testi erőt és sok lelki finomságot érünk el: amazt a tornával, emezt a művészettel. Ennek egyik legelhanyagoltabb részét is pótolni fogja a szemléltető képek gyűjteménye, mert az iskolai oktatásban az igaz és jó mellett a szépnek ez lesz egyik legfőbb képviselője. Midőn e gyűjteményt ajánlani akartuk az elemi iskolák figyelmébe, egyúttal bemutatjuk annak egyik legszebb lapját Székely Ber­talantól, mely a magyarországi „baromfiudvart" vagyis „házi m­ajorság"-ot ábrázolja. A puly­káktól a kis csirkékig, a ludaktól a galambokig é­­s úgyszólván minden egyes alak külön megfigye­­­lés eredménye. Az a változatosság e szárnyasok állásában, helyzetében, s az a kifejező helyzet, melyben mindegyiknek, úgyszólván, a benső világa is tisztán visszatükröződik, mutatja, hogy Székely Bertalan tanulmány tárgyává tette ezt a tért is, mielőtt munkájához ült, s a baromfiak boncztana mellé a majorsági ,,lélektan"-t is el­leste, hogy hat-hét pulykát ugyanannyi jellemző kifejezéssel vessen papírra. Valamint az egész gyűjteményhez, ugy ehhez a képhez is egészen képzett és művelt tanító kell, hogy méltányolni és kellően kimenteni képes legyen. Nem tekint­vén oktatástani szempontból, a kép maga szól magáért, s hogy az eredeti színezett lap mily kedves kis költői darabja az életnek, azt min­denki képzelheti, a­ki ismeri Székely művészi ecsetjét és fáradhatatlan műgondját. D. J. Török sírkápolna. A­ki török földön megfordult, bizon­nyal érdeklődéssel látogatta meg a török sírkápol­nákat (türbe) is, melyek egészen sajátságos jel­legűek. Minden nagyobb török imaház mellett, rendesen annak udvarában, láthatók a sirká­polnák, melyekben az imaház alapítója, vagy valamely szent életű férfi földi maradványai nyugszanak. De nemcsak az imaházak mellett, hanem külön is találunk elég türbét, melyek némelyike építészeti tekintetben is megérdemli a megtekintést. A türbék különösen Sztambulban igen nagy számban találtatnak, s az utasokon kívül ájtatos igazhivők is nagy számmal látogatják. A türbék nem épülnek meghatározott styl­ben, hanem az építész ízlésétől függ azok épí­tése, de a berendezés mindeniknél ugyanaz marad. A türbének legelső és határozó jellege a koporsó (szanduk), mely üres és a halottnak állásához és korához képest különféleképen van feldiszitve. A koporsó alatt, a földben, kifalazott sírboltban nyugszik a halott s a koporsó csak külső dísze, megjelölése a helynek, mely alatt a halott örök álmát alus­sza. A türbe egyéb tár­gyai a függőlámpák, a koporsók körül felállított nagy viaszgyertyák, az állványokra elhelyezett korán-példányok és majdnem minden tü­rbében látható egy sarokban a nagy álló óra. Az órák járására a türbe őre vigyáz fel, s az igazhivők, kik a türbe előtt elhaladnak, betekintenek annak ablakán és az ott levő óra szerint igazítják zseb­órájukat. Erre pedig Törökországban gyakran szükség van, mert az időszámítás a hold szerint történvén, s a nap­lemente elhatározó levén az időjárásra, az órákat mindennap kell igazítani. Ez a papok tiszte, kik a közhelyeken felállított óráknak őrei és szabályozói. Minden türbe mel­lett rendesen közkutak is vannak, hol mindenki ingyen kap ivóvizet. E kutak rendesen nyolcz­szög alakban vannak épitve és kioszkhoz hasonlí­tanak, melynek vasrácsaihoz érczcsészék vannak lánczolva. A kut fülkéjében egy őr tartózkodik, a ki a csészéket vizzel tölti meg, mihelyt kiürül­tek. E vizosztás ott valódi jótétemény a szegé­nyebb járó­kelőknek, mert különben minden ital vizet pénzen kell megvenni. E jótétemény a halott lelki üdvéért történik. A nevezetesebb türbék mellett szegény­konyhák (imaret) is vannak felállítva, hol minden vallás és nemzeti különbség nélkül mindenki ingyen részesülhet táplálékban. Sztambulban naponként 30,000 embert látnak el étellel a szegény­konyhákban. Nevezetesebb türbék Sztambulban a II. Mohammed, Sahzádé, I. Szulejman, II. Szelim, Validé Terkhan Szultán, III. Musztafa, Abdul Hamid, II. Mahmud, Szultán Abdul Medsid és a Szultán Abdul Aziz most épült türbéje. II. Mohammed türbéje (1481.) az általa épített imaház szomszédságában épült sokszögű kápolna, középen a koporsóval, gyertyákkal és korán­ mondásokkal diszitve. Itt őrzik a prófé­tának egy fogát is, melyet a bedri ütközetben ütöttek ki ellenei. I. Szulejmán türbéje(1566.) szintén az általa épített pompás dsámi mellett van; nyolczszögű díszes épület különféle színű márványból és dí­szes kupolával, mely négy fehér márvány- és négy porphyr-oszlopon nyugszik. A kupola bol­tozata színes arabeszkekkel van tarkítva. E tü­rbében nyugosznak I. Szulejman, és két utódja II. Szulejman és II. Ahmed és az előbbinek leányai. A koporsók gazdag hímzésekkel és drága sálokkal vannak boritva s turbánokkal és forgókkal vannak diszitve. Mikor az igazhivők o o imádkozni jönnek e türbébe, a koporsók fejénél és lábánál tizenkét nagy gyertyát gyújtanak meg. A ki Sztambulban a pompás Aja Szófia dsám­it (nagy imaház) megszemléli, annak déli udvarában találja a II. Szelim által 1575-ben épített sírkápolnát, melyben az alapítón kívül az ő neje : Nur Banu (Világosság asszonya), fia III. Murád, öc­cse III. Mohammed és az általa meg­gyilkolt tizenkilencz ifjú herczeg és a szintén ő általa féltékenységből kivégeztetett fia Mahmud nyugosznak. A gyönyörű, fehér­ márvány sirká­polna belseje igen díszesen van berendezve. A testvérgyilkosnak bárson­nyal beterített és gyé­mántos föveggel ékített koporsója körül a tizen­kilencz herczegnek egyszerű fehér turbánnal jelölt koporsói láthatók. III. Mohammed e tür­bébe 1602-ben temettetett el. II. Mahmud türbéje (1833) az Égett-Oszlop szomszédságában van. II. Mahmud, a janicsárok eltörlője, abban a sorsban részesült, hogy sírká­polnája épen azon téren épült, hol a féktelen katonai kasztra épen az utolsó csapást mérte. Beláthatlan messzeségben csak fü­stbarnította romokat láthatni, melyeknek helyén hajdan pom­pás janicsárlaktanyák állottak ; de mióta e katona kasztot (1826) eltörölte Mahmud, azóta e romo­kat bántatlanul hagyták, csak sirkápolnát raktak köveiből Mahmudnak, ki őket elpusztította. E türbe legszebb egész Sztambulban. Köralaku és kupolás épület fehér márványból rakva, ko­rinthusi pilaszterekkel diszitve s hét aranyozott rácsos ablakon át nyeri világosságát. A szultán koporsója a leggazdagabb himzésü bíbor bársony takaróval van befödve, melyre keresztben a leg­drágább sálok vannak takarva; a fejénél gyé­mánt forgós fez áll. Körülötte fekszik neje, öt leánya és nővére. A szultán és nejének koporsó­ját gyöngyházzal kirakott rács zárja el s tömör ezüst gyertyatartókban nagy viaszgyertyák és korán-állványok láthatók. A falak körül is több állványon, gyönyörű kéziratban, több korán van felnyitva odalánczolva. A könyvekhez nem szabad hozzá nyúlni, mert szent példányoknak tartják. E türbét még Mah­­mud életében építették és a porta fermanjával mindenki meglátogathatja, de az őr egyszerű borravaló előtt is megnyitja a csínnal és fényűzéssel berendezett türbe ajtait. Az uralkodók türbéi után meg kell emlé­­­­­­­keznem a szent férfiak türbéiről, melyek nemcsak Sztambulban, hanem vidékszerte is több helyütt találhatók. Ezek is ugy vannak berendezve, csakhogy a sírboltból a rácsozattal ellátott ab­lakig egy bádogból készült szócső vezet fel. E sirokat az igazhivők nagy számmal látogatják s ott imájukat elvégezik. A szócsőn pedig, midőn imájukat elvégezték, Jahut mormognak az alvó szentnek fülébe, hogy Allah előtt közbenjárójuk legyen. De betegek, nyomorékok és ínségesek, vagy fogadalmukat teljesítő igazhivők is, gyak­ran távol vidékekről felkeresik e türbéket, ott végezik ájtatosságukat, a betegek és ínségesek pedig javulásért könyörögnek. Mielőtt fogadal­mukat elvégezték, egy szalagot kötnek az ablak­rácsra, jeléül annak, hogy itt jártak és szavukat beváltották; a betegek e szalagot azon ruhada­rabjukból szakítják le, melyet betegségük alatt testükön viseltek. Azt hiszik ugyanis, hogy ez által megszabadulnak a bajtól. Az ablakrácsról százával lelógó rongydarabok és czafrangok porral belépve, esőtől és naptól megfakulva, nagyon sajátságos képet tüntetnek fel a szemlé­lőnek, főleg ha e furcsa disznók értelmét nem tudja. Pár évvel ezelőtt, midőn a lóvonatú vasutat épitették Konstantinápolyban s azt az új hídtól a tengerpart mentében vezették Besiktas felé, több szentnek türbéjét kellett lerontani, mint­hogy a tervbe vett vasút útjába estek. A fana­tikus nép e kegyeletlen tett miatt annyira fel­zúdult, hogy a szentek sírjait profán kezekkel feldúlni kezdő kőművesek ellen támadást inté­zett s ezek csak fegyveres erő mellett végezhet­ték munkájukat. Erő­di Béla Az Egyesült­ Államok hírlapjai. Az észak-amerikai Egyesült-Államokban — legújabb ottani adatok szerint — jelenleg 7736 hírlap és folyóirat jelenik meg. Ezek közül 1086 Új-York államban, 707 Pennsylvániában, 642 Illinoisban és 537 Ohió­ ban lát napvilágot. E hírlapok közül 7301 az Unió uralkodó nyelvén, vagyis angolul van írva, 338 németül, ez utóbbiak közül 59 Pennsylvániában, 51 Új-York államban, 40 Ohióban, 28 Illinoisban, 27 Wis­consinban, a többi pedig elszórtan a többi álla­mokban jelenik meg. Franczia nyelvű hirlap 27 van, melyek közül 12 Louisianában, 5 Új-York államban, 3 Massachusettsben (ezek franczia­kanadai lapok), 2 Kaliforniában, egy-egy Illi­noisban, Minnesotában, Vermontban és Rhode­ Islandban. A franczia „Tour du Monde" melynek egyik legutóbbi számából ez összeállítást átvet­tük, hozzá­teszi, hogy az amerikai statisztikai kimutatás az ottani franczia hírlapok számát kevésre teszi, mert közelebbről a nyugati álla­mokban még három vagy négy franczia és kanadai hírlap indult meg. Ezek: a „Courrier de l'Ouest" St. Louisban Missouri államban, a „Pionier" Michiganban és egy uj lap Chica­góban.

Next