Vasárnapi Ujság – 1875

1875-10-17 / 42. szám - Valence (Eredeti levél) Dr. Ballagi Aladár 666. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekü közlemények

666 VASÁRNAPI UJSÁG. 42. SZÁM. 1875. OKTÓBER 17. magyar izű alakításra, — hanem tényező lett abban is, hogy a szinház akkori kétségbeesett helyzetéből kiemelkedett. Az 1840-ben orszá­gossá lett szinház 16,000 frt subvenczió mellett 1842-ben annyira tönkre ment, hogy az orsz. választmányi igazgatóság megbukott, a subven­czión kivül elköltvén még a tőkéből is 28,000 frtot s kénytelen volt a színházat bérbe adni. Egy lapban nagy betűkkel ez állott: „A nemzeti színházat be kell csukni, mert közönsége nincs." Nem is volt. A hétköznapi jövedelem 40, a va­sárnapi 80 frt volt. Az aristokraczia nem bérelt páholyt, s egy grófnő, a­ki páholyt tartott, oly ritkaságnak tűnt föl Vör­smarty előtt, hogy verset is irt róla. Az uj igazgatás uj levegőt hozott a szín­padra, az akkori hangulatnak megfelelő szabad­elvű irányzat nyert kifejezést a színi deszkákon, ostorozva lettek a visszaélések, melyektől a nemzet immáron szabadulni vágyott, s mindjárt az első egy év alatt 28,000 frtot nyert a nemz. szinház bérlő igazgatója, 1845-ben pedig már azt írták a lapok, h­ogy „a nemzeti színházat tágítani kell, mert nem fér be a közönsége." Ez örvendetes lendület Bartaynak volt kö­szönhető, ki az irodalmat buzdította, a drámai erőket használni tudta. A „Tisztújítás," mely akadémiai díjat nyert, folyvást tele házat csi­nált, Ő maga is pályadíjt tűzött ki látványos színműre. Egyik versenymű a „Szökött katona" volt, mely nem nyert ugyan díjat, de annál na­gyobb sikere volt a színpadon. Nem sokára jött a „Két pisztoly." A nem-tele ház még nyáron is ritka volt. Két év múlva az országosan kinevezett főigazgató véget vetett ezen, már az üzérké­p o O­­ >­désbe menő rendszernek, mely a nemzeti szín­házat kivetkőztette volna jellegéből s a népszín­műveket vasárnapokra tartotta meg, mely intéz­kedés fenn is tartotta magát a legújabb ideig. A népszínművek még 1848 után is, a mikor a szinház csak gyengén subvenczionáltatott, igen sokáig csináltak tele házakat s jól jövedelmez­tek, s most legújabban is ez volt egyetlen műág, mely tiszta hasznot hajtott. „Annyi bizonyos —­ irja a népszínmű meg­teremtője, Szigligeti, a „Dráma és válfajai" czimü munkájában — hogy a népszínművek kezdetben egy bukófélben levő színháznak s vegyes ajkú és elemű közönségnek írattak. Czél­jukat elérték, mert a nem-magyar ajkú közön­séget is becsalták s aránylag legtöbbet jövedel­meztek, mert legkevesebbe kerültek. Kedvökért 30 év alatt alig szerződtettek néhány tagot (Füredi, Hegedüsné a népszínmű első virágko­rában, — Tamási, Blaháné a másodikban) s valamennyinek kiállítása nem került annyiba, mint egy operáé. A népszínműíró csupán saját és az előadók erejére támaszkodhatott. Bonyo­lódott s a helyzetek és jellemek által erősen kifejezett cselekményt állított elő, hogy a ma­gyarul nem értőt is tájékoztassa és mulattassa. Korszerű tárgyakat kellett választania, hogy érdekelni tudjon, s a magyar életet festenie, mely az akkori pesti közönség nagy része előtt ismeretlen volt s már sajátságosságánál fogva is vonzó volt. Azelőtt még a magyar bohózatok­hoz is német zenét irtak s gyönyörű népdalain­kat Pesten alig ismerték: a népszinmű divatba hozta, s igy a magyar zenének is kezdetleges, de jó szolgálatot tett. Az egyénítés felé töreke­dett; de kár, hogy az eszményitést csaknem egészen mellőzte. Nagyon természetes, élethű és népies akart lenni s e miatt lett gyakran nagyon is prózai." Tagadhatatlan , hogy népszinmű - irodal­munk, daczára, hogy a népszinmű czége alatt sok selejtes dolog csempésztetett be, mégis olyan, melyre méltán lehetünk büszkék. A ma­gyar természetes észjárás és jellem e vadvirága tele van bájjal, kellemmel s végtelen belátást enged abba a szellemi kincsbányába, mely még csak feltárva van, de kimerítve nincs, midőn a „Szökött katonának", mely száznál­­ több előadást ért s most 32 év múlva is vonzó és érdekes tudott maradni, ez utolsó előadásá­val a népszinmű elbúcsúzik a nemzeti színház­tól: vigye magával azt az óhajtásunkat, vajha az aggodalmat, mely távozását kiséri, minél előbb alaptalannak bizonyitsa, sőt a tágabb lég­körben, hova mostan indul, szárnyakat eresztve, föllengjen magasan s érdemeltesse meg az uj fészekkel, melybe most költözik, azt a szép nevet, mely homlokán ragyog. Valence. — Eredeti levél. — Midőn a Páris felől jövő utazó Valence-ba ér, s megtekinti a várost, azt véli, Spanyolor­szágba jutott. Nemcsak a lapos tetejű házak, s a ronda utczák, hanem kivált a szokások emlé­keztetnek a nap birodalmára. Valence kövecses utczáin a ház küszöbéről ingujjban beszélgetnek egymással a folytonosan pipázó férfiak, míg az asszonynép igazi falusiasan szemközti ablakok­ból minden tesz nélkül fecseg kicsinyes helyi dolgokról. Arczjáték, hadonázás, kiabálás, s a franczia nyelvnek csaknem oly érthetetlen pa­tois-ja, mint a languedoci, — ez a kísérője be­szélgetésüknek. Mindnyájuknak ultra-franczia vigkedélyök van, az­­ észak zord embere azt mondhatná, hogy mindnyájan illetlenek. A délvidék őrállói észak felé, valódi déliek, kik a házat csak az idő viszontagságai ellen o o emelt épületnek tartják, melyben esztelenség volna tartózkodni, mikor szép idő van. Ez az oka, hogy nyáron az egész város az utczákon van, vagy legközelebb az ajtó előtt lebegő vá­szonfüggöny által választva el az utczától. Maga a város, bogárhátú, szűk és tyúk­szemkeltő utczái daczára is kedves egy fészek, mely évről-évre szépül. A római uralom s a kö­zépkor ócska emlékei már csak környezetére szorultak, s az egykori körfalakból marad még legtöbb omladék: ócska öv az uj ruhán, az uj Valence-on. Félórányira esik a várostól a crussoli vár­rom, meredek sziklán, széleskörű, lőréses alváz­ral, s fent a meredek szirt csúcsán magas őrtoronynyal, melynek párja összedőlve nagy faldarabokban fekszik a fellegvár udvarán. Ide egy órai kinos úttal felvergődve, előttünk látjuk Ardéche és Drôme megyéket, a Rhone kies völgyét, melynek e romokkal szomorított szikla­orom mintegy koronáját képezi. Valence gyönyörű fekvését csak innét tudjuk megbecsülni. Nincsenek előttünk a zord Alpok, mint Lausanneban, hanem a­merre a szem lát, mindenütt síkság és mosolygó lankák, telve gyümölcsökkel és szőllőkkel. A város lá­bánál nyárfasor közt folyik a Rhône, melynek drótláncz-hidjához hófehér országút s három dűllőút vezet, ezüst szalagként tűnve föl a zöld 7 a tenyészet közepette. A várpincze ablakából egyenest oda látni a szép Championnet-térre, melynek közepén emelkedik a köztársaság ifjú tábornokának emlékszobra, a grenoblei Sappey műve. Ízléstelen állószobor: a czopfos tábornok pofoncsapott kalapját ormótlan nagy kezében tartja háta mögött, arcza a legközönségesebb mélázó arcz, minden kifejezés nélkül. Lefelé nézve a bástyafokról, lábunk alatt a kőfejtőket látjuk görnyedni súlyos napi mun­kájuk alatt. Oldalt esik Saint-Perray, a kocsmá­rosok étlapjain hires hegyoldalaival. A láthatárt a vivarais-i magas hegyek zárják be, melyeket a hanyatló nap vizsugarai aranyoznak meg. A nyugvó nappal szállva le a hegytetőről, eszenden értem vissza a városba. Valencenak kevés érdekes régi emléke van. Szent­ Appollón székesegyháza a XI. szá­zadban újra építtetett s 1095-ben, mikor az amiensi barát megrázó szónoklatára, a dies irae, dies illával, a pokol tüzével fenyegetett nép cso­portosan állt be keresztes-vitéznek s odaadta va­gyona jó­ részét az egyháznak, — nagy ünnepé­lyességgel fölszenteltetett. A templom másod­időszakbeli román ízlésben van építve, hasonlóan a csak tiz év előtt épitett kőtornya. De a székesegyház nem mint épitészeti mű nevezetes, hanem a főhajó második pilléréhez illesztett mellszobor által, mely VI. Pius pápát ábrázolja s Canova műve. A remek vésésű mell­kép alatt kicsiny domborművön : a pápa a ra­vatalon. VI. Pius pápát Duphot tábornok meggyil­koltatása után a direktórium Valenceba ho­zatta, ki ugyanitt, az u. n. kormánypalotában két hónap múlva meghalt 1799-ben. Mellszobra alatt néhány sornyi föliratot olvasunk, melynek ez az értelme: „Szive Francziaországban, teste Rómában, neve mindenütt;" ép oly túlzóan hízelgő, mint a minő méltánytalan az a másik, melyet az egriek Pyrker László érsek s velenczei patriarchának kívántak íratni Velenczében elte­metett teste fölé: „itt nyugszik egy szivtelen ember" s Egerben őrzött szive fölé: „itt nyugszik egy embertelen sziv." A székesegyház mellett a renaissance érde­kes maradványa, az u. n. Pendentis érdekes kivált alakjai tökélye, díszítései s finom kivitelű munkájánál fogva. Ez az ősrégi Mistral család ősi sírboltja. Meglátogattam a Nagy-utczában egy másik, XV. századi becses emléket. Ennek is a homlokzatán művészi faragványok, dombor­mivü alakok, s tarkabarba szobrocskák elragadó szép részletekkel tűnnek fel. Csak az a vesze­delem, hogy a XVII. században négy nagy fő, czopf- vagy kagylóizlés alakjában, illesztetett hozzá, melyek kihívó ellentétet képeznek a többi részletekkel. Megkérdeztem egy tisztességes úri ember­től, hogy hogy hívják ez épületet, azt felelte, hogy ez nem épület, ez a „koponyaház" s odébb ment. Aztán egy másikhoz fordultam, ki kérde­zősködésemre ezzel a válas­szal kedveskedett: „Ez volt a mi királyaink lakása Nagy Sándor császár idejében." Két állítás, bak­szarvval állva egymással szemközt! Azt hiszem, a valenceiek sokkal jobb szeretik s jobban értik a napon süt­kérezést, a dolce far nientét, mint a régészetet. Dr. Ballagi Aladár: A hétről. Erre az egy hétre három színházi ünnepély esik. A népszinmű kibúcsuzott a nemzeti­ szín­házból; a népszinház megnyilt és az operaház építési munkáját megkezdették. A legutolsó (pedig ez lesz valamikor a leghangosabb !) leg­nagyobb csendben történt meg. Mi, szegény nép nem is tudtunk róla semmit, hogy az első kapa­vágások megtörténtek, még­pedig egész ünne­pélyességgel. B. Podmaniczky Frigyes tette az első kapavágást, mint a nemzeti színháznak (tehát a mostani operának is) igazgatója, követte őt Ybl Miklós az építész, Ilofhauser Lajos az építési vállalkozó stb. Kiket értsünk ezek alatt a „satöbbik" alatt, azt meg nem mondhatjuk. Le­hetnek azok nevezetességek, de lehetnek a nap­számosok is. A többi lap is csak annyit tud, mi is csak annyit tudunk, hogy „stb." Oly csendben történt meg az egész, mintha csak átallották volna a közönségnek tudtára adni, hogy az ope­rának is palotát építenek. Pedig hát csakugyan palota lesz, még pedig ugyancsak szép. Szakér­tők azt állítják, hogy mint Fellnernek legkitűnőbb műve a budapesti népszínház, ugy­ani is az operaházban fogja remekét megalkotni. De ne beszéljünk még arról, a­mi lesz­szóljunk arról, a­mi már megvan. Midőn a népszínház épületét hatóságilag megvizsgálták, mindent tökéletesen rendben o­t­t találtak. A városi középítési bizottság, a köz­munkatanács és rendőrség részéről megjelent nagyszámú bizottságot Rákosi J­enő, az igazgató és Lipthay Béla b., a népszínházi bizottság el­nöke vezette, bejárták az egész épületet, beható szemlét tartottak annak minden része fölött s teljes elismeréssel nyilatkoztak mindenről. Ybl épitész, ki a rendőrség részéről volt jelen, kü­lönösen sok dicsérettel halmozta el Fellner urat. A gépészetről is csak dicséretest hallani. Egyik napi­lap (az „Ellenőr") következőleg szól róluk: „A sülyesztők ügyes és könnyű szerkezete átalánosan feltűnt, s midőn a nagyobb, közép és kisebb, egyszerű és dupla sülyesztők a hordá­rokat hol fel-, hol letüntették a színpadról s mindezt egy szempillantás tagjai egész megelégedéssel alatt, a bizottság veregették meg Galló vállait. A sok gépezet közül megemlítjük még a repülő­gépet, mely három embert egész könnyűséggel repít a színpad egyik oldaláról a másikra, s oly biztosság van mindegyik gépezet­nél, hogy maguk a bizottság tagjai majdnem kedvet éreztek felrepittetni magukat a levegőbe. A bizottság teljesen meg volt elégedve a gépe­zetekkel s elhatározta, hogy Gallót nemcsak az elismeréssel tünteti ki, hanem dicsérő oklevelet is állít ki részére." De hát csak nincs öröm üröm nélkül! ! S most a népszinház poharába olyan kézből került a keserű csepp, a­honnét alig lehetett várni. Soldosné asszony elbúcsúzván a nemzeti szín­háztól s annak egész személyzetétől, egész elér­zékenyülve és könyek között hagyta ott dicsősé­gének színhelyét. Pályatársai ezüst koszorút adtak neki emlékül s öltöző szobáját virágokkal diszitették fel. És­­ Soldosné e dicsőség után nem akar átmenni abba a szinházba, a­hol egye­düli királynője lenne a színpadnak. Már a nép­szinház megnyitó előadásaiban sem vesz részt,

Next