Vasárnapi Ujság – 1876

1876-09-17 / 38. szám - Az őstörténelmi kiállitásból (54 kép) 38. szám / Hazai épitészet; emlékművek; régiségek - A statisztikai kongresszus kirándulása: A mehádiai Herkules-fürdő a Cserna-völgyben 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A statisztikai kongresszus kirándulása: Az Al-Dunán 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A statisztikai kongresszus kirándulása: Galambócz és Babakáj 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A statisztikai kongresszus kirándulása: Kazán-szoros Orsova fölött 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A statisztikai kongresszus kirándulása: Mehádiai fürdő 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A statisztikai kongresszus kirándulása: Orsovai kikötő 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A statisztikai kongresszus kirándulása: Római vizvezeték Orsova és Mehádia közt 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A statisztikai kongresszus kirándulása: Sétahely a Cserna-völgyben 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A statisztikai kongresszus kirándulása: Traján utja 38. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - A IX. statisztikai kongresszus tagjainak kirándulása (8 képpel) Balogh Kálmán 593. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekü közlemények - Az amerikai vadásztársaság (8 kép.) 38. szám / Vegyes tárgyuak; illusztrácziók elbeszélésekhez

594 87. SZÁM 1876. XXIII. ÉVFOLYAM. hatásos volt, hogy meg lehetett érteni, miként tá­maszthat az emberben az egyszerűség, midőn ez egész bájában fellép, költői érzéseket, s miként lelkesülhetünk an­nyira, hogy magasztosnak ta­láljuk azt, mit közönségesen oly egyhangúnak kéjizelünk. Azt hivők, hogy derült és meleg napunk lesz, s vendégeink láthatják majd alföldünk leg­meglepőbb tüneményét, a délibábot. Ebben csa­latkozunk, mert noha a h­ajnal tündérien jelent meg, a derült égboltozatot csakhamar fellegek kezdték elborítani, melyen át a­ nap sugarai csak itt-ott törhettek utat. Ekként,­­megfosztattunk ugyan annak lehetőségétől, hogy a délibáb látásán elmerengjünk, de másrészről kellemesen esett, hogy utunk alatt Orosházától Mezőhegye­sig a levegő hűvös volt. Orosházára reggeli 6 óra­kor érkezve meg, itt a­ helybeli főjegyző Rancsák János magyar, míg Győry Vilmos lelkész és ismert költő csinos franczia beszéddel üdvözölte a kongresszus tagjait. A mezőhegyesi kocsikon kívül a csanádme­gyei birtokosok kocsijai várták a vendégeket Orosházán, s harmadfél óra alatt Mezőhegyesre röpítették. A kocsin útitársaim egyike bécsi, a másika pedig harlemi volt. Utunk alatt Oros­háza és Tót-Komlós jól mivelt földein, tovább Károlyi grófnak a virágzó birtokain keresztül haladva, harlemi útitársam kérdezé: „Mikor fogunk már pusztát látni". „Folytonosan pusz­tákon utazunk" volt válaszom. A harlemi erre felkiáltott „Hiszen ez egészen ugy néz ki, mint Hollandia, csakhogy nálunk sok a víz , de­­ e majorok, a fák az utszéleken és a szántóföldek körül, a jól mivelt földek, a szép rétek, mind életre mutatnak, s hazámra emlékeztetnek." Ez a vélemény pedig nemcsak egy emberé, hanem ilyen volt a kongresszus összes tagjaié. Ezek még nem látták alföldünket, s azt mive­letlen területnek, részben mivel ketven sivatagnak képzelték, hol csak imitt-amott egy-egy gémes kút szolgál a szemnek nyugpontul, a siri csendet pedig legfeljebb a nádasok lakóinak hangjai szakítják meg. Átalános volt a meglepetés, hogy ezen talajon, mely hajdanában olyan, lehetett, milyennek ők azt még most is hitték, minden­hol igen előrehaladt polgárosodás kétségtelen nyomai láthatók. Meglepte a kongresszus tagjait az is, hogy a nép ezen­ a földön értelmes, va­gyonos, büszke és nemes. •— szóval a jólét és az erő érzete tünt ki minden lépten-nyomon. Mezőhegyesre­ érve, itt egybegyűlve találtuk Csanád megye küldöttségét, valamint a megyé­nek és Makó városának értelmiségét. A kongresszus tagjait Horváth ezredes, a mezőhegyesi uradalom katonai parancsnoka fogadta. Magas és erőteljes alak, jeles művelt­ségű férfiú, igazi mintaképe a magyar katoná­nak. Egyaránt beszél magyarul, francziául és németül. Rövid reggeli után a jelenlevők egy nagy téren gyűltek össze, hol a ménesek, majd pedig a gulyák festői csoportokban, egymásután előre hajtatva vonultak el az emelvényeken elhe­lyezkedett közönség előtt. Ez érdekes látvány után mely pár óra hosszat tartott, a csődöröket, a mint ezeken huszárok körüllovagoltak, tekin­tettük meg, s aztán ebédhez ültünk. Ebéd alkalmával Horváth ezredes magyar nyelven mondott felköszöntőt, kiemelve­ azon szerencsét, hogy a kongresszus tagjai kirándulási programmjába Mezőhegyest felvették; ezután éltette Csanád megye birtokosságát, melynek áldozatkészsége a vendégek méltó fogadását lehetővé tette, s végül a kongresszus tagjainak mondott isten hozottat, mit franczia nyelven ismételt. Ezután a pohárköszöntések valódi árja indult meg s kitűnt, hogy azokat nemcsak mi szeretjük, hanem e tekintetben a külföldiek nem maradnak hátunk megett. Faider (Belgium), Mayr (Németország), Levi (Anglia), Levaisseur (Francziaország), Keleti Károly, Tolnai a magyar államvasút igazgatója, Becker (Németország) Nagamasa (Japan), Körösi József budapesti statisztikus, Alfred Julien (Francziaország), Texeira de Vasconcellos (Portugal), Steinacker (Németország), Hegedűs S­ándor a „Hon" fő­munkatársa, stb. felköszöntői következtek egy­másután, az idő azonban a beszélőkedvnek véget vetett, s mindnyájan kocsira ü­ltü­nk, hogy minél sebesebben Orosházára visszahajtassunk. Korom­sötét felhők foglalták el az előttünk fekvő láthatárt, s mind magasabbra emelkedve és oldalt mind tovább terjedve vihar fenyegetett, de csak a gazdag talaj korommal vetekedő fe­kete pora, mely már menet is vastagon elle­pett bennünket, okozott némi kellemetlenséget, mig az esőből alig kaptunk valamit, mert ez elől elég korán fedél alá, innét pedig a vasúti kocsikhoz menekülhettünk, útnak indulva Arad felé, hol alkonyat után érkeztünk meg. Az aradi indóházban megérkezve, a kon­gresszus tagjai a szállásjegyen kívül megh­ívót kaptak estélyre a „fehér kereszthez" czímzett vendéglő termébe. A szállásjegyet a tagok nem vehették igénybe, minthogy a vonat indulása másnap reggeli öt órára lévén határozva, czél­szerűbbnek tartották az éjszakát a vasúti kocsikban tölteni; az estélyen azonban teljes számban megjelentünk, s a tágas szép teremben dúsan teritett asztaloknál helyet foglaltunk. A jó ételek, s különösen kitűnő borok mellett, me­lyek közül a ménesi fajok érdemelnek emlitést, a kocsizás, kivált pedig a por és eső által oko­zott fáradalmak csakhamar feledve lettek. Alig , hogy Atzél főispán a magyar királyt felköszön­tötte, a pohárköszöntések hosszú sora szakadat­lanul következett egymásután, melyek mind­egyike a magyar polgárosodás gyors előhaladá­sának, a magyar állameszme életrevalóságának, nemkülönben a magyar vendégszeretetnek elis­merése volt. Országunkban a polgárosodás nem mai keletű. Régi az, s hogy ez csakugyan így van, annak a történet évkönyveiben kitörölhetlen nyomai találhatók. Nagy királyunk, sz. István volt az, ki a keresztény intézmények meghono­sításával nemzetünket az európai népek család­jába beigtatta s már több mint ötszáz évvel ez­előtt karjaink voltak azon polgárosodásnak védelme­zői. Magyarország volt az, mely Konstantiná­polynak meghódítóját, II. Mohammedet diadal­mas útjában Nándorfehérvárnál feltartóztatta, s a törökök előhaladásának útjába hosszú időn át hatalmas akadályt vetett. Magyarország viszon­tagságos évek alatt, majd később, a bécsi kor­mány által a külfölddel szemközt következetesen fenntartott elszigetelés idejében, nem tarthatott ugyan lépést a többi európai nemzetek művelő­désének fejlődésével, de az alap, melyen polgá­rosodásunk nyugodott, jó volt 03 szilárd, s mihelyt az akadályok el voltak hárítva, egész erél­lyel gyorsan azon térre léphettünk, mely a polgárosodásért folyó küzdelemben számunkra nyitva áll. Nem új tehát a mi polgárosodásunk, hanem a réginek folytatása, s ha megfeszített erél­lyel küzdve, rövid idő alatt minden tekin­tetben elérünk oda, hol a többi európai nemze­tek ma állanak, ebben nagy része van azon tudatnak, hogy erőinket, melyek hosszú időn át pihentek, nem mindennapi eredmények kivívá­sára kell felhasználnunk. Az aradi lakoma 11 óra után ért véget, s midőn vonatunk 9-én reggel megindult, a sta­tisztikusok nagy része még aludt, csak akkor ébredve fel, midőn Temesvár felé közeledtünk. Temesvárt ezen alkalommal nem szállottunk ki, hanem tovább haladva, Vojteknél kelet fele fordultunk, s végtére Gattaján és Román-Bog­sánon keresztül Német-Bogsánba értünk, hol az osztrák államvaspályatársaság igazgatóságának küldöttei, élükön Zichy Hermann gróffal fogad­tak, s aztán keskeny hegyi pályára ültünk át, s csakhamar „Bründl" nevű mulatóhelyre jutot­tunk, hol villás reggelire volt terítve. Jóízű fala­tozás közben nem mulasztottak el gyönyörködni a hegyes-völgyes vidék tájképein. A hegyek nem magasak, de erdővel borítvák, a völgyek pedig szűkek, s az egész vidék kedves benyomást gyakorol. Reggeli után a vonatra ismét ráülve, a mind szűkebbé és vadabbá váló völgyben folytattuk utunkat, de ez egyszerre tágulni kezd, míg végtére elég tágas térségen állottunk meg, hol frissítőkkel szolgáltak, s tágas hegyi katlanban mélyen magunk alatt láttuk Resiczát, a körül­belül 5000 lakosú bányavárost cseréptetejü há­zaival, vashámoraival, gyáraival és füstölgő ké­ményeivel. Resicza az osztrák állam vaspályatársaság 39.5 Q­ mérföldnyi uradalmaihoz tartozik, me­lyekből 22.73 Q mérföld a társaság közvetlen birtokában van, mig a többi felett a földesúri haszonvételi jogokat gyakorolja. Más alka­lommal bővebben fogunk szólani Resiczáról és átalában az osztrák vaspályatársaság hasznos működéséről ezen a vidéken. Itt csak annyit említünk meg, hogy a társaság ezen uradalma­kat az államtól 11 millió forinton vette meg, s mióta birtokába kerültek, 14 millió forintot fek­tetett azokba beruházásokra, ugy hogy jelenlegi értékük 25 millió forint. Ezáltal a szóbanlevő uradalmak virágzó bányászati és gyártelepekké lettek, nemkülönben a földművelés nagy lendü­letet nyert, s jelenleg e területen sűrűbb a né­pesség mint Krassó és Temes megyék többi vidékein. Resiczán megtekintettük a kokszkészitést, a Bessemer-aczélöntést, a sinek, vaskerekek stb. gyártását, s miután az egész társaság kifáradt, a Strobl-kertben ebédhez ültünk, mely jó zene mellett kellemesen folyt le, még pedig számos pohárköszöntések között, melyekben ugy a kon­gresszus tagjai mint a resiczaiak lankadatlan buzgósággal vettek részt. Este felé volt már, midőn a hegyi pályán a kocsikban helyeinket elfoglaltuk, s egészen beal­konyodott, mialatt Német-Bogsánba érve, rendes vonatunkra felszállottunk. Utunkat Vojtek, s innét Baziás felé teljes setétségben folytattuk, s csak midőn már a Duna egész közelében voltunk, láthattuk ennek tükrét éji homályban. 11 óra volt északa midőn Baziá­son a reánk várakozó „Zrinyi" és „Radetzky" hajókra mentünk, hol Medgyaszay gőzh­ajó-tár­sasági főfelügyelő fogadott, s miután éjjeli nyugvó­helyeinket kiválasztottuk, a hajók fedélzetén az asztalokra rakott vacsorához fogtunk, s páratlan étvág­gyal elfogyasztottunk mindent, mit csak találtunk. Vacsora után a társaság egy része aludni ment, egy másik része azonban ébren maradt, beszélgetve egyről-másról, s elandalogva a Duna vizén, ennek partjain emelkedő hegyeken és az egész tájékon, melyet a szétszakadozó felhők közül előtű­nő hold c­sak homályosan világí­tott meg. A felkelő nap szemlélésére a tájék nem kedvező, mert a bazsági hegyek miatt azt csak akkor pillanthatni meg, midőn már magasan áll, s a kelő napnak szemlélhetését még kedve­zőtlenebbé tette azon körülmény, h­ogy keleten fekete fellegek borították a láthatárt. épen A két hajó 10-én reggeli 5 órakor indult meg, még pedig a kettő egymás mellett, híddal összekötve, melyen a két hajó közönsége egy­máshoz átjárhatott. Így haladtunk körülbelül egy óráig, midőn a Duna medre mindinkább szűkülni közel, s a fenéken levő sziklák a hajók járását veszélyessé tes­zik. Ekkor a hajókötelé­kek feloldatván, a két hajó egymásután haladt. Babakáj-nál kezdődik a dunai vidékek leg­fennségesebbike, mely bámulatra ragad, s ma­gasztosság által a rajnai vidékeket messze a meghaladja. A természetes szépségeket fokozzák regék, melyeknek emléke körüllengi az egyes helyeket. Érdekeltségünket emeli az, hogy hazánk történetének egy része azokhoz van kap­csolva. Tárgyat találhat itt úgy a lontos költé­szet, mint a komoly történetíró. Baziásnál megszűnik a televény (allutrium), s pala-, majd a krétaképződmények, jura- és neocom-mész, itt-ott serpentin, rhyolith és ne­vadit lép előtérbe. A vidék szépségét kivált mész­sziklák alkotják, melyek a Duna felé eső olda­lon meredekek, sőt több helyen egyenesen felfelé nyúló falakat képeznek; a kevésbé meredek helyek pedig, hol a szétmálló szirtek pora meg­maradhat, s hol a növények megtapadhatnak, szép lombú fákkal boritvák. Babakáj — mint képünkön látható — a Dunából magányosan álló szirtként emelkedik ki, melyről a monda azt regéli, hogy egy szép török nőt urának háreméből egy magyar ifjú megszöktetett, a janicsárok azonban a szöke­vényt utolérték, s ezen szirtre kitették, hogy megbánja cselekedetét. Ezen helytől kezdve a vizfenekén levő szir­tek által okozott örvények egész sora következik, azonban teljesen megbízva a kalauzokban és a hajó kormányosaiban, s tekintve Galambóczot, mely szerb parton fekszik, képünkön látható és a legszebb várromok egyike, elmerengünk majd­nem ötszáz év előtti küzdelmeinken. 1391-ben jutott e vár először a törökök kezébe, s azután többször változtatta urát, mig végtére Lazare­vics szerb fejedelem halálával állandóan a fél­hold uralma alatt maradt. Zsigmond király, hogy Galambóczot meghódíthassa, véle szemközt magyar parton Lászlóvárt építtette . II. Murád a szultán azonban erősebb volt, s Zsigmond király kísérlete véresen vezetett vissza. Ezen alkalom­mal ott a monda szerint —­ Rozgonyi Cze-