Vasárnapi Ujság – 1877

1877-04-01 / 13. szám - A husvéti pirostojások. Rónaszéki 202. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekü közlemények - Kossuth az arczképeiről 202. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekü közlemények

202 VAS­ARN­API UJSÁG. 12. SZÁM. 1877. XXIV. ÉVFOLYAM. Mi csak hódolunk és — hallgatunk. De minden nagy hódolatunk mellett sem tagadhatunk el egy szörnyű nagy hibát, melyet az isteni művésznőben, legmélyebb sajnálko­zásunkra, felfedeznünk fegyvertelen szem nél­kül is sikerült. Igen nagy hiba. Hiányzik benne valami, hogy a mi szemünkben tökéletes művésznő legyen. „Mi hiányozhatik Pattiban ?" — fogja kér­deni a megbotránykozott olvasó. „Nem elég szép talán?" — Oh, szebb a barna angyaloknál. — „Talán a szeme?" — Dehogy! hiszen ehhez a szemhez az „ökör­szemű" Juno tekintete valóságos pislogás, afféle, a­mit a miskolczi kocsonya tett közmondá­sossá. — „Hát ? a termete?" — Szent isten, dehogy az­ hisz erről a hajlékony, légies, csupa­ideg termetről a szilfidek vehetnének mintát. — „Csak nem a hangja ?" — Dehogy, dehogy! hiszen ez, a­miben utolérhetetlen. — „Tehát a játéka, taglejtése, mozgása, arczjátéka?" — Nem, nem! Ezekkel a hang nélkül is a legna­gyobb művésznőknek volna egyike. Énekelne a kezével, lábával, szemével, minden izével. „Hát akkor mi az a nagy hiba?" — Az, hogy nem — magyar. * Még egy esztendőben se jutott ki Buda­pestnek olyan busás osztályrész a zene­ élvezet­ből, mint ez idén. Alig van világhírű művész, a­ki meg ne fordult volna fővárosunkban ez év alatt. Itt volt Wilt asszony, a bécsi opera párat­lan­ erejű hang felett rendelkező soprán énekes­nője , Donadio az ő üvegstaccatóival; Nils­son a svéd csalogány, ki, ha Patti a verőfényes nap, ő a holdvilágos éj; itt volt Ehnn kisasszony, Labatt és Hablavetz, a bayreuthi Wagner-ünne­pélyek hősei,— aztán itt volt Wieniawszky, Sa­rasate a hegedűjével, Popper a gordonkájával, Menter Zsófia a zongorájával, és hallottuk Lisz­tet, a zongorák királyát zongorán és ötszáz tag­ból álló ének- és zenekar élén. Nem kevesebb mint ötvenhét hangversenyben volt részünk ez idén. Tele volt a levegő aeolhárfa-hanggal s most itt van Patti,­­ egy sereg művés­szel, Nicolini-val, Strozzi-­al stb. Nem sokára meg­halljuk Trebelli kisasszonyt a nemzeti színpa­don, a páratlan alténekesnőt, majd a jövő hónapban Gerster Etelkát, a magyar énekesnőt, ki most kocsiszámra aratja külföldön a babé­rokat,­­ aztán megint Donadiot, majd végre júniusban Lucca Paulinát, a­ki még Pattinak és Nilssonnak is erős konkurrencziát csinál. Úristen! mennyi hangjegy! Úristen! adj e tömérdek hangjegyhez ele­gendő bankjegyet nekünk! Junius Brutus: A húsvéti pirostojások. A keresztyénség minden felekezeténél már régesrégtől fogva dívik az a szokás, hogy a hús­véti ünnep másodnapján festett, hímes tojással ajándékozzák meg egymást az ismerősök, bará­tok, rokonok, kiváltképen a gyermekek azok, kiknek ebben legnagyobb részük van­. Ha a krónikában lapozgatunk, úgy találjuk,hogy a tojás már réges régen majd minden népnél jelentékeny szerepet játszott. A legrégibb történet előtti idők mondái szerint az egész mindenség a világtojásból (Welter) keletkezett. Már az~ indok vallása.L £ £eut könyvében a Wédában is nagy szerepet játszik a tojás, s mint jelképi ékesség ott található az ős­régi egyiptomi sírokon, nemkülönben a zsidó zsinagógákban s a török mecsetekben, — sőt még maga a keresztyén egyház is fontos helyet jelölt ki számára; nem tekintette ugyan a terem­tés, hanem inkább a megváltás jelképének. A Germánia éjszaki részén lakó ó­szászok a tojást a természet újraébredő éltének jelképéül tekinték, és a világosság, illetőleg a istennőjének a szűz Osterá­nak tavaszi tavasz ünne­pélyein tojással ajándékozták meg egymást. Hasonlót hittek és tettek az ó­korban az Ázsia belsejében lakó persák is újévek beköszöntével — mely mindig a tavasz első napjával kezdődött — a kosünnepély (Nev­ruz Hamnal) alkalmával. Tudva lévő dolog az is, hogy a keresztyén vallás buzgó, fáradhatatlan terjesztői is minde­nütt, a­hol megjelentek, hogy az új isteni val­lást hirdessék, a régi nemzeti hagyományaikhoz szívósan ragaszkodó népek szokásaihoz alkal­mazkodtak és sokat tartottak meg azokból, a­mennyire azok a keresztyén vallás szellemével össze nem ütköztek. E tapintatos eljárásnak köszönhető egy részben a keresztyénség gyors, nagymérvű elterjedése. Természetes azonban, hogy e népszokások csakhamar keresztyén mezbe öltöztek, és a pogány szokások hova­tovább mind inkább és inkább háttérbe szorul­tak s lassan-lassan eltünedeztek. Németországban régente a húsvét nem volt más, mint a pogány istennő Ostrea tiszteletére szentelt ünnep, sőt a húsvétot is (a keresztyén egyház értelmében véve) ez istennő után nevez­ték el Oster-nek, Ostrea ünnepének. De nemcsak Európa éjszaki, hanem déli részében is nagy szerepet játszott a húsvéti tojás. Itt e nevezetes ünnep megüneplésére al­kalmat nyújtott a dioszkárok, Castor és Pollux születésnapja, kiknek ez ünnepnapon tojással áldoztak. A rege ugyanis azt mondja hogy azon tojásból származtak, a melyet róluk, Leda mint hattyú költött ki. E nap nagy ünnepélyes­ségekkel volt összekötve: versenyfutás, birkó­zás és más egyéb mulatságokkal. A legnagyobb pályadíj egy arany vagy ezüst tojás volt. A szobákban, mezőkön, kertekben eldugták húsvéti nyul tojását s tréfa, bohóskodás s míg a zene hangjai közt keresték elő. A keresztyénség is adoptálta e tréfás tojáskeresést, s még most is civik ez kivált a németeknél, sőt még azon babonás tréfás hit sem halt ki egészen, hogy az a hajadon, ki a kertben a jól eldugott koronával ékített húsvéti pirostojást legelőször s megleli, az még ugyanazon év folytán férjhez megy, vagy legalább is megtartja kézfogóját. A tojásfestés eredete­­ a régi korban gyö­kerezik. A zsidók már Gózen földjén való tar­tózkodásuk alkalmával ismerték, és a puska­ünnep alkalmával mindig kedvesen látott ven­dége volt asztaluknak. A festés vereshagyma­héjjal igen könnyen volt eszközölhető. Hogy e szokás innen szivárgott át a keresz­tyénség húsvéti ünnepébe is, az több mint való­színű. Itt azonban sokkal nagyobb jelentősége volt, a­mennyiben nemcsak egyszerűen befes­tették, hanem reá festették egyszersmind Krisz­tus kínszenvedéseinek minden jelvényeit is : a keresztet, a szögeket, a fájdalom nyilával átszúrt vérző szivet; — vagy a bárányi békesség zászlójával, galambot, pálmaágat stb. a Mind oly jelvények, melyeknek jelentősége magától értetődik. A húsvéti tojásnak van azonban még egy más, sokkal mélyebb értelmű jelképi jelentősége is. A tojás tudniillik (a régi pogány népek nézete szerint is) képe egy még csírájában eltemetett, majdan keletkezendő uj életnek, jelképe továbbá a sirba zárt s feltámadása által a sir hatalmát megtörő istenembernek, nemkülönben egykori feltámadásunk és porladozó testünk újjászüle­tésének is. A keresztyénség későbbi századaiban a tojás a papok, segédlelkészek és egyházi szol­gák egyik jövadelmli forrását képezte .A husvét táján köteles volt minden hivő a reá kivetett tojás-mennyiséget papjának átszolgáltatni, ellen­kező esetben törvényes úton hajtották be rajta e különös adónemet. Így például a reformáczió első éveiben Szászországban és Magdeburg váro­sában, melyek lakói áttértek az uj hitre s volt lelkészeiknek vonakodtak az őket illető tojás­mennyiséget átszolgáltatni, beekzekválták a tojásadót. A­mi a húsvéti piros tojásokhoz kötött nagy örömöt illeti, a keresztyén egyházban, ennek oka a régibb időkben szokásos szigorú böjti parancsokban kereshető. Ismert dolog ugyanis, hogy régebben a 40 napi böjt tartama alatt meg volt tiltva nemcsak a húsételek élve­zete, hanem a tej, vaj, sajt és tojás is, ez utóbbi kiváltképen nagy tápereje miatt, sőt még a tojás árulása is el volt tiltva ez idő alatt. Nagyon természetes tehát, hogy a húsvéti ünne­pek megérkezésének mindenki a legnagyobb örömmel nézett elébe, s a szív repesve várta ezt, s az öröm általános volt a hivők közt, hogy az ízletes, tápláló, s ép ezért oly rendkívül kedvelt eledelt ismét élvezhetik. Innen igen könnyen megmagyarázható, hogy mi volt az oka annak, hogy e korban épen a tojás volt az a kedves ajándék, mel­lyel egy­másnak kedveskedtek, s a­mely szokás még napjainkig is fenmaradt. 1550-ben Gyula pápa megengedte, hogy a tojás a böjti ételek közé fölvétessék, a hivők nem csekély örömére. A tojás-koc­czantás kiváltképen a magyar­országi ó­hitü ifjúságnál divik nagyban, és jó előjelnek tekintetik, ha valakinek húsvéti szen­telt tojása e közben épen marad. Az a nevezetes szerep, a melyet a tojás mindenütt és minden időben játszott s játszik még korunkban is, nem tulajdonitható egyedül azon szymbolikus jelentőségnek, melylyel föl­ruháztatott, hanem roppant hasznavehetőségé­nek is. A tojás és a tojásételek már a régi kor­ban az étkezés egyik legfőbb tárgyát képez­ték. A római inyenczek nem is képzelhettek lakomát főtt tojás nélkül. „Ab ovo ad malum" i (a tojástól az almáig), ez a példaszó is megerő­síti ezt, s Latiumban például minden valamire való ebéd tojással kezdődött s almával vég­ződött. Mint hajdan, ugy most is a világ legked­venczebb ételei közt foglal helyet a tojás. — Itt is azonban, mint sok egyébben — a mi kedves czopfos chinai testvéreinknek egészen más, el­térő, bizar ízlése van. Ők szintén felette ked­velik a tojást, de hogy mennél pikánsabb legyen, a földbe ássák s ott hagyják két hónapon át, mig tökéletesen megrohad, s vagy ezt, vagy pedig már egészen kotlós tojásokat használnak kedvencz nemzeti eledelük készítésénél. Hja! valahány ház, annyi szokás ! Még mai napság sincs hossza­ vége az örömnek a pirostojások napján, ép úgy mint egykor a dioszkárok ünnepe alkalmával a régi Róma falai közt. Rónaszéki, Kossuth az arczképeiről. Madarász Viktor újévkor megküldötte Kos­suthnak Petőfi halálát ábrázoló képének olaj­színnyomatát nagy alakban, s ez alkalommal kifejezvén óhaját, hogy szeretné lefesteni Kos­suth arczképét, egy nagyobb alakú fényképet kért Kossuthtól. Kossuth most megküldötte Madarásznak a kért képet, a következő érdekes levél kíséretében: Collegno (al Baraccone) márczius 14. 1877. Uram Barátom! Igen igen kedves meglepetésben részesített Ön nagy művészi becsű ajándékával. Fogadja legjobb, legőszintébb köszönete­met, melynek kijelentésével azért késtem ekko­rig, mivel a kívánt fénykép elküldése nálam, megvallom, nem könnyű feladat volt. Nekem hóbortjaim közé tartozik, hogy arczom „megörökítése" ellen különös ellenszen­vet érezek; el annyira, hogy hacsak absolute kényszerítve nem vagyok reá, én nem bírom magamat semmi „posírozásokra" elszánni. Még az én jó fiaim is h­iában unszoltak évek óta, hogy vegyem kedvükért igénybe a Nap chemiai sugarait. Nem tettem, mert jól vagy roszul, de nekem úgy látszik, hogy ez alatt mindig egy kis hiú gyarlóság rejlik, a­mi nem jól áll a férfinak. Aztán magasabb alapja is van nálam ez ellenszenvnek. Ha én művész volnék (fájdalom nem vagyok), én soha sem vesztegetném agyam prometheusi szikráját arra, hogy akármely halandó ember romlékony arczvonásait feltart­sam az utókor számára, hanem igyekezném vonásokat találni fel (a­mint Ön művész keze „Petőfi halálánál" tevé), melyek az eszmének

Next