Vasárnapi Ujság – 1880

1880-12-05 / 49. szám - Pestalozzi a gyermekek közt (képpel) 797. oldal / Élet- és jellemrajzok - Az albán partokról. Portyázás a tengeren 49. szám / Időszerű illusztrácziók - Mise a szabad ég alatt a zágrábi Jelasics-téren 1880. nov. 19-én 49. szám / Időszerű illusztrácziók - Pestalozzi a gyermekek közt. (Grob K. festménye) 49. szám / Műtárgyak - Szerelem vándorai. (Greguss János rajza) 49. szám / Műtárgyak - A gőzház (52 kép) 49. szám / Vegyes tárgyuak; illusztrácziók elbeszélésekhez

798 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 47. SZÁM. 1880. xxvii. F.VMILYAM. lehet ma, midőn az ő elvei diadalra jutottak, óriásilag csalódik. Az ő módszere egy csodás szigetke volt az ellenkező nézetek és megcsonto­sult rendszerek sivatagán; kiinduló pont az ujabb paedagogiának; szellemi szikra, mely nagy világosságot gerjesztett s roppant terje­delmű világító anyagot segített lángra gyújtani; nem több, nem is kevesebb. A hálát, mel­lyel az emberiség Pestalozzi­nak, a nagy kezdeményezőnek tartozik, ne csök­kentse az, ha ma, vázlatos képet rajzolva az ő működéséről, azt oly sajátságosnak, a mai nézetektől és módszerektől annyira elütőnek fogjuk találni, hogy itt-ott szinte mosolyognunk kell rajta. Ötven évig tartó nevelői pályája két dolog­ban volt a leggazdagabb : magára nézve a zúgo­lódás nélkül, sőt örömmel viselt nélkülözések­ben, és a maga körül gyűjtött gyermekek foly­tonos formájában. Neuhof-tól kezdve, a hol 1775-ben szegény­házat alapított, melyben «kol­dus módra élt a gyermekekkel, hogy őket mint embereket élni tanítsa» — egész Nfertenig, hol 1825-ben, mint csaknem nyolczvan éves agg, az élet fáradt vándora lépett le a tevékenység szin­padáról. Mig a fonó kerekek s rokkák pörögtek s a felnőttek kézi munkákkal foglalkoztak a neuhofi szegényházban, Pestalozzi a gyermekeket taní­totta, s oly beszédgyakorlatot folytatott velők, melyekbe a ki hallotta majd belesiketült. Még zajosabban ment a dolog Stanz-ban (Unterwal­den kantonban) a hajdani Orsolya apácza-zárda fölhagyott ódon épületében, a hol 1798-ban kö­zel nyolczvan apátlan és anyátlan, irtózatosan elárvult, négytől tiz éves koldusgyerekeket gyűj­tött maga körül s a szegény porontyok legnyo­morultabbikát is apai szeretettel és anyai gond­dal fogadva, a kisebbeket nyakán csüggni vagy ölébe csimpajkozni engedve, a nagyobbak lár­máját és neveletlenségét türelemmel szenvedve, velük jót tenni soha el nem fáradt. Itt alkal­mazta először a lancasteri módszert, gyermeke­ket gyermekek által taníttatva, vagy ugyanazt a­­ szótagot, szót, mondatot, valamennyi gyermek által együtt ismételtetve. Fáradalmas és változatos iskolamesteri éle­tének közelebbi állomása Burgdorf volt, Bern kantonban. Legderekabb s leghívebb tanítványai egyikének Ramsauer Jánosnak köszönjük, hogy Pestalozzi ottani iskolájáról s tanítás- és eljárás­módjáról világos és pártatlan képet leírunk. A modern tanítónak, — bármennyire esküdjék is a mester szavára — haja is égnek áll, ha e képre tekint. Nem volt ott rendes tanterv, vagy órabeosztás; az összes oktatás rajzolásból, szá­molásból és beszédgyakorlatokból állott, s Pes­talozzi oly kevéssé tartotta magát valamely megállapított rendhez, hogy többnyire két-három óra hosszant is mindig ugyanazt tette, a­mit elkezdett. «Sem olvastunk, sem irtunk — beszéli Ramsauer — s annálfogva a gyermekeknek nem is volt sem lrkájuk, sem olvasókönyvük. A rajzo­láshoz sem voltak minták, csak palatábla és vö­rös kréta, s míg Pestalozzi egyes tételeket a természetrajzból beszédgyakorlatokul előmon­dott, azalatt nekünk rajzolni kellett; de mit? — a mit akartunk. De nem tudtunk mit raj­zolni, azért az egyik ember­ figurákat, a má­sik házakat vagy fákat, a harmadik vonalakat rajzolt, a­mint épen eszébe jutott kinek-kinek. Pestalozzi nem is nézte meg soha, hogy ki mit rajzolt vagy inkább mázolt, de a ruháján, kivált a kabátujj­án mindeniknek meglátszott a vörös kréta-törlés. A számoláshoz minden két gyermeknek egy vastag papírra húzott táblács­kája volt, melyen négyszögű rekeszekben pontok voltak, a­melyeket számlálni, összeszámolni, kivonni, egymással összesorozni vagy osztani volt a teendőnk. Minthogy azonban Pestalozzi a gyermekekkel sorban vagy elő- vagy után­mondatott, de soha sem kérdezett, soha feladato­kat nem adott, annálfogva ezek a magukban véve helyes gyakorlatok sem sok hasznot hajtot­tak. Annyi türelme nem is volt, hogy valamit is­mételtessen vagy keresztkérdéseket tegyen, s rop­pant buzgóságában nem is igen látszott az egyes tanulóval törődni. A legjobb, a­mit tőle kaptunk, a beszédgyakorlatok voltak, kivált a melyeket az iskolaszoba tárgyaihoz kötött, s a melyek valódi szemléltetéssel voltak összekötve. A szoba papír­szőnyege nagyon régi és rongyos volt, s gyakran két-három óra hosszant kellett e falak előtt állanunk, s a rájuk festett alakokról és rajtuk levő lyukakról, azok alakja, száma, helyzete és színe felől kellett beszélnünk, mondatokba foglalva a látottakat és észlelteket. Akkor így szólott: «Fiuk! (a lányokat sohasem szólította), mit láttok?» — Felelet: «Nyílást (lyukat) a falon». Pestalozzi: «Helyes. Mondjátok utánam: A falszőnyegen lyukat látok; hosszúkás lyukat látok a falszőnyegen; a lyuk mögött a falat látom; a hosszú, keskeny lyuk mögött a falat látom» s igy tovább a végetlenig. Kevésbbé czélszerüek voltak a természet­rajzból vett beszédgyakorlatok, melyeket ő elő­mondott nekünk, mialattt mi rajzolgattunk, a­mit akartunk. Pl. igy: «Hü­llők: Csúszó hüllők; mászó hüllők», stb.Ezekből egy szót sem értet­tünk, mert a tárgyakat sem természetben, sem képből nem ismertük, sem ő egy szót is meg nem magyarázott s a mellett oly éneklő hangon beszélt s oly hadarva, de egyszersmind oly rémitően kiabálva, hogy ha mi utána mondtuk is, ő azt nem hallhatta, de nem is figyelt reánk, helyesen mondjuk-e?» Mikor Ramsauer tizenkét éves volt, Pesta­lozzi akkor vagy harmincz gyermekből, fiúból és leányból álló osztályt bízott rá, a­kiket han­goztatásra, olvasásra, számolásra és rajzo­lásra kellett tanítania; de hogy mikép járjon el, erre Pestalozzi a fiatal tanítónak semmi utasí­tást nem adott, azt magától kelle kitalálnia. A mellett «asztalterítő» czimet is kapott s e czim alatt mindenféle házi munkát kelle végez­nie : fát hasogatnia, fűtenie, söprenie stb. Mikor pedig ifjúvá serdült, akkor Pestalozzi magántit­kárává tette, a mi szintén nem volt könnyű hi­vatal, mert naponkint hajnali három órától ha­tig leveleket kelle írni a mester diktálására. Ilyenforma volt a Pestalozzi iskolája Ster­tenben is, a­hol még egyéb bajok is voltak: a tanítók közti viszály, a külső tanító világ ellen­séges indulata az egész Svájczban, azonkívül pörök és egyebek. Mikor a híres Raumer Károly 1809-ben, az akkor már nagy hírre kapott isko­lát a Merész Károly által épített ódon várkas­télyban meglátogatta, Pestalozzit tanítványai közt ,a legelhanyagoltabb öltözetben, kopott szürke kabátban, mellény nélkül, bokáig lecsú­szott harisnyákban, borzas, fésületlen tömött hosszú hajjal, majdnem ijesztő alaknak­ találta. S mint külsejét, ép oly cinikus módon hanya­golta el mindazt is, a­mit a műveltség arisztok­ratikus kalmázának nevezett. Sőt dicsekedett vele, hogy harmincz év óta könyvet nem olva­sott ; Ramsauer is úgy festi őt mint a könyvek ellenségét, a ki dühbe jött, ha egy tanítót kezé­ben könyvvel talált a tanítványai között; ilyen­kor egy szót se szólva sietett ki az iskolából s keményen becsapta maga után az ajtót. Az alatta álló tanítóknak szigorúan megtiltotta, hogy könyveket vagy hírlapokat olvassanak. Hibátla­nul irni sem tudott; a helyesírást hajpornak ne­vezte, a­mit minden boltban lehet vásárolni. Maga is bevallja: «helyesen sem olvasni, sem irni, sem számolni nem tudtam». Nem csoda, hogy a­mit maga nem tudott, arra másokat sem vezethetett; de az volt az elve, hogy «a­ki gon­dolkodni tud, az beszélni s irni is tud ; a ki be­csületes, az tudja magát jól viselni is». S mindezen, és sok más h­ibái és fogyatko­zásai mellett is, melyeket élesebben és leplezet­lenebbül senki föl nem tárt, mint önmaga, kü­lönböző írásaiban: mégis mily ember, mily nevelő volt ez a Pestalozzi! Csak sötétbarna szemeibe kellett nézni, melyek mély redőkkel barázdált homloka alatt majd szelíden és nyájasan, majd tüzesen csil­logtak, egész valójának lángelmüsége annyira megragadott, hogy mellette egészen megfeled­keztünk hosszas szenvedésektől s meghiusult reményektől ványadt arczvonásainak rútságá­ról. Többnyire nehézkes és tehetetlen kifejezés­módja irataiban, mindazok tanúsága szerint, kik őt személyesen ismerték, távolról sem gya­nittatja, mennyire lebilincselő, meggyőző, sőt ellenállhatatlan tudott lenni élő szóval! Ezzel nyert meg oly szellemeket, mint Fichte, Német­ország legszomorúbb helyzetében a nemzeti nevelés újjászülése eszméjének. Raumer Károly azt vallja róla, hogy lehetetlen valami meghatób­bat képzelni, mint mikor Pestalozzi egész élete sóvárgó vágyáról beszél, valamit segíthetni a szegény nép nyomorán; s Ritter Károly is egész tisztelettel szól róla és jelentőségéről, ki vele huzamos időn át naponként érintkezett. Ép oly összhangzólag szólnak róla egykori, minden másban oly különböző segédei és tanítványai, a kik nem győzik eléggé magasztalni szent buz­galmát, határtalan odaadó és magáról megfe­ledkező szeretetét, erejét és kitartását, melylyel eszméinek élni tudott, a nélkül, hogy bármi fáradságtól s önáldozattól visszariadt volna; s végre szelleme függetlenségét és fideségét, mely­lyel a pihenés és élvezés minden gondolatát tá­vol tudta tartani magától. Pestalozzi buzgalmáról, melylyel ember­szerető s népbaráti eszméinek propagandát tudott csinálni, két jellemző példát beszél el Ramsauer. 1814-ben az öreg Esterházy herczeg láto­gatta meg Ifertent. Pestalozzi fel- s alászaladgált az egész házban, kiáltozva: «Ramsauer, hol vagy Ramsauer ? Jere hamar, legjobb tanítvá­nyaiddal — a testgyakorlatban, rajzolásban, számvetésben, alaktanban —­ jere csak a vörös­h­ázba (a­hol a herczeg szállva volt); itt van egy rendkívül fontos, rengeteg gazdag ember, a­ki­nek sok ezer jobbágya van Magyarországon és Ausztriában, az bizonyosan ingyeniskolákat fog állítani jobbágygyerekei számára, ha őt ügyünk­nek megnyerhetjük­. Ramsauer valami tizenöt növendéket vitt magával a vendéglőbe s Pesta­lozzi e szavakkal mutatta be őt a berczegnek: «Ez a tanítójuk ezeknek a gyermekeknek, egy fiatal ember, ki ezelőtt tizenöt évvel, más szegé­nyekkel együtt vándorolt ki Appenzel kanton­ból, s hozzám jött s tőlem kapta tehetségeinek megfelelő elemi oktatását. Most önálló tanító. Ebből láthatja herczegséged, hogy a szegény gyermekekben is csak annyi, gyakran még több tehetség rejlik mint a leggazdagabbakban, csak hogy ritkán fejtetik ki módszeresen. Ezért igen fontos a népiskolák czélszerű berendezése. Ő jobban meg fogja h­erczegségednek mutatni, mi­kép járunk el; addig is magamat ajánlom­. Erre Ramsauer elkezdte kérdezni a növen­dékeket, beszélt, magyarázott, rekedtre kiabálta magát, csakhogy a herczeget a dolog jóvoltáról meggyőzze. Egy óra múlva visszatért Pestalozzi s a herczeg teljes megelégedését fejezte ki előtte a hallottak fölött. Mikor eltávoztak, Pesta­lozzi így szólt Ramsauerhez: «Ördög adta, nem tudom, mi bajom van, a karom egészen meg van dagadva.» Hát az volt a dolog, hogy mikor bementek, a vörös ház nagy kapukulcsá­ban erősen megütötte a karját —­ de örömében és buzgalmában akkor mindjárt észre sem vette s nem érezte a fájdalmat. Mikor ugyanazon évben a porosz király Neufchatelben járt, Pestalozzi súlyos beteg volt; mindamellett Ramsauerrel a királyhoz vezettette magát, hogy megköszönje neki a népoktatás ügyében kifejtett jóindulatu buzgal­mát. Odamenő útjában több izben elájult a nagy gyöngeségtől és kimerültségtől; ugy hogy Ram­sauernek le kelle­tt emelnie a szekérből, hogy valami házba vihesse; s mikor rá akarta beszélni, hogy térjenek vissza. «Nem, — mondá a hetven éves agg, — látnom kell a királyt, beszélnem kell vele; s ha látogatásom a királynál, Poroszor­szágban csak egy gyermeknek is jobb nevelést eszközöl, gazdagon meg leszek jutalmazva.» Hihetetlenül munkás és fáradalmas élete legnagyobb részét Pestalozzi a legnyomasztóbb szegénységben töltötte; s mégis, mikor 1825-ben Nfertenből Neuhofba pihenni visszavonult, ezt mondá: «Igazán, ugy érzem,mintha e visszavo­nulással életemnek vetnék véget, annyira fáj az nekem!» Pestalozzinak egykor oly hires iskolája, melybe az egész világból özönlöttek a növendé­kek, s melyből Madridba, Nápolyba és Szent-Pétervárra is küldött tanítókat, — nem maradt fenn utána, míg pl. a hallei intézetek ma is fenn­állnak s áldásosan működnek. Talán az ennek az oka, mert Pestalozzi, vallásos néz­etében in­kább a Rousseau, mint Franke szelleme által volt áthatva. De valamint 1811-ben, intézetének szigorú megvizsgálása után a sváj­czi Tagsatzung, a nagy pedagóg iránt szűkebb hazája elismerő háláját fejezte ki, ugy őt nemcsak a németek, hanem az összes mivelt nemzetek hálás elisme­se illeti meg, — mert az ő érdeme, hogy minde­nütt diadalmaskodott s átalánossá vált az a meg­győződés, hogy minden népnevelésnek a házi­­ nevelésből és minden oktatásnak a szemléltetésből kell kiindulnia. — á—r—

Next