Vasárnapi Ujság – 1887

1887-02-06 / 6. szám - Oroszország hadereje (képpel) -á-f 98. oldal / Általános nép- és országisme

fi. SZÁM. 1887. xxxiv. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI ÚJSÁG. 99 nem teljes, és — a­mi nagyon fontos körülmény — azonnal kivonulhatnak. Látszólag jelentéktelen, de mégis időrabló mozgósítási intézkedés az orosz hadseregnél a fegyvereknek utolsó pillanatra fentartott kiéle­sítése, a töltények bezsírozása s a kétszersült­készletek előállítása is. Ugyanis úgy a csapatok­nál, mint a fegyvertárakban található fegyverek életlenek, illetőleg az utolsó háború után eltom­píttattak. 1876 őszén csak egy gyalogezrednek, holott zászlóaljonként egy köszörűkő állott ren­delkezésére, hat napi idő kellett a fegyverek ki­élesítéséhez, a­mi állott 18,850 szuronyból, 22 kardból és 72—83 tessákból. A töltények bezsí­rozásához 1876-ban minden ezrednek tiz napra volt szüksége; a nyolcz napi kétszersült-készlet előállításához pedig, legkedvezőbb esetben is, ha­t. i. elegendő kemencze áll rendelkezésre, csak­nem 14 nap szükséges. Az 1876-iki mozgósításnál az operáló csapa­toknak két , egész három hétre volt szüksé­gük, hogy teljesen mozgósítva legyenek, s csak decz. 10-én kezdődtek a csapatszállítások Bessz­arábiába. Az eleintén csak 180,000 főnyi operáló hadsereg mozgósítása és felvonulása tehát va­lami két hetet vett igénybe. Ha most fontolóra ves­szük, hogy Oroszor­szágnak egy vagy két európai hatalom ellen vi­selendő olyan háborújában, a­milyen küszöbön áll, legalább is négyszer-ötször ekkora csapat­létszámról lehet szó, — 820,000 emberre szá­mítva az első vonalon operáló orosz hadsereget, — akkor némi biztossággal lehet fölvenni, hogy az első vonalú orosz hadsereg felvonulása a nyu­gati határon, jobb szárny: négy-öt hadtest, Kowno-Vilna; czentrum: öt-hat hadtest, Varsó; balszárny: négy-öt hadtest, Volhynia, s egy tar­taléksereg a vitebszk-szmolenszki vonalon és Mohilevnél, — legalább is négy-öt hetet kell hogy igénybe vegyen. Számításba van itt véve az a kö­rülmény is, hogy a birodalom nyugati részén levő számos vasutvonalak, t. i. a pétervár-var­sói, moszkva-varsói, kurszk-lublini, továbbá vilna-virrballeni, bjalosztok-grajevói, varsó-mlé­a­vai, szkjernyevicze-alexandrovói, varsó-czent­szochovi stb. elágazások ujabban két vágányúak s a csapatok gyorsabb szállítását teszik lehetővé, mint 1876-ban, délfelé történt, s hogy a már bé­kében is a vilnai, varsói és kiewi kerületekben állomásozó hét-nyolcz hadtestnek a mozgósí­tási rendelet után aránylag kevés időre van szü­k­ségök a stratégiai felvonuláshoz. Így áll Oroszország katonai ereje ma. Mind­amellett nevetséges némely­­ lapoknak túlzó hí­resztelése az orosz hadsereg számerejéről, an­­nyival inkább, mivel épen az utóbbi időben Oroszország nevezetes redukcziókat eszközölt tényleges állományában. Így különböző módo­kon 863,000-nyi békeállományát 756,000-re szállította le, évi pót­kontingensét pedig 230,000-ről 190,000-re. Csakhogy a­mit így számban vesztett, azt a csapatok jobb fegyverzése és ki­képzése által pótolta helyre. Így különösen a lovasságnál, melynek gyökeres rendszerváltoz­tatással igyekezett taktikai jelentőségét emelni. E rendszerváltoztatás alapgondolata, hogy a mint már Miklós czár tervezte, a lovasság egy­úttal mint lovas gyalogság is alkalmaztas­sék. Ez intézkedés czélszerűségét a hadi tör­ténelem több példával bizonyítja: Minden hadsereg, melynek a gyalogsági harczban is ki­képzett tekintélyes számú lovasság áll rendelke­zésére, megelőzheti az ellenséget fontos pozicziók megszállásában s ezáltal nagyobb hadtestek mű­ködésének szilárd támaszpontot nyújthat. Midőn az utolsó franczia-porosz háborúban Mac Mahon 1870 augusztusában ismeretes oldalmenetét Rheimsből Bethelen át Metzbe végre akarta hajtani, a szász lovasságnak volt első sorban kö­szönhető, mely a francziák útjában álló Busancyt gyalogsági tűzzel védelmezte, hogy a német had­sereg a Maasnál idejekorán megérkezhetett, hogy az oldalmenetet meggátolja. Másfelől ha a po­rosz lovasság 1870 aug. 16-án jobban ki lett volna képezve a gyalogsági tűzharczra, Bazaine viszavonulását Metzből Verdunbe talán cseké­lyebb veszteséggel tartóztathatta volna fel. Oroszországban tehát ujabban mindinkább tért foglalt az a meggyőződés, hogy a lovasság szerepe nem szabad hogy tisztán a felderítési és biztosítási szolgálatra szorítkozzék, hanem hi­vatva van magasabb rendű feladatokat is önállóan keresztülvinni, ha t. i. egyidejűleg mint gyalogság van fölszerelve, kiképezve és alkalmazva. Azért 1882-ben egy ukáz adatott ki, melynek értelmé­ben a sorhad 14 ulánus- és 14 huszárezrede ugyanannyi dragonyos-ezreddé len átváltoztatva, a mi által a dragonyos-ezredek száma 46-ra emel­kedett. Ez intézkedésnek mély szervezeti és taktikai szempontok szolgáltak alapul. Míg ugyanis a huszár- és ulánus-ezredek csak a lovas h­arczra voltak kiképezve, s karddal, pikákkal, revolverrel és karabélyokkal fegyverezve, addig a dragonyosok az orosz gyalogság kitűnő és messzehordó Berdan-fegyvereit kapták, bőven el vannak látva lőszerekkel, s békében a gyalogsági harczban, a czéllövésben és össztűzben gyako­roltatnak 1200 lépes távolságig. Egyidejűleg e rendszabál­lyal elrendelték 14 dragonyos-had­osztály felállítását, melyek mindenike dragonyos-ezredből, egy doni, uráli vagy három oren­burgi kozákezredből és két lovas-ütegből áll, utóbbi összesen 12 nyolcz, és 6 kilencz címteres ágyúval. E 14 dragonyos-h­adosztály mindeniké­nek összes ereje 2566 lovasból és 1­­1 ágyúból áll. A lovasok közül 1392 a harczban gyaloglábon alkalmazható. E 14 dragonyos-hadosztályon kívül az orosz hadseregnek rendes lovassága még három testőr­lovas-hadosztály s egy doni kozák-hadosztály, a Kaukázusban pedig három kaukázusi lovas­hadosztály. Ez utóbbiak azonban egy európai harcztéren aligha jönnek számításba. Minden dragonyos és kozák 40 töltényt és minden ágyú 75 lövedéket visz magával, s ezenkívül a lőszer­kocsik még minden ember számára 100—120 töltényt, minden ágyúhoz 116 lövedéket visznek utánuk, így a 14 dragonyos-h­adosztály mind­össze 38,668 lovasból és 180 ágyúból álló erőt képvisel. A lovasok közül­­ 0,880 mint gyalog­ság is alkalmazható. Fölösleges bonczolgatni, minő nagy előnyökkel járhat háború esetén ez a rendszer. A fegyverrel ellátott és jó lovas-tüzérségtől támogatott lovas­ság gyalogság nélkül is önállóan nagyobb diver­ziókat tehet, s nagy tömegekben léphet föl az ellenség háta mögött, megsemmisítheti tárait, etappe-jait, elvághatja vasúti vonalait. Egy 20—30,000 emberből álló lovasság elszánt fellé­pése különböző ponton feltartóztathatja az ellen­ség csapatjainak összpontosítását. 1883 aug. 18-án elrendeltetett továbbá a dra­gonyos-hadosztályok lényeges keretszaporítása is. Minden ezrednek négy fennálló keretjét hatra emelték fel. Ez az egész fegyvernemnél 112 lo­vasszázad-szaporulást jelent. A fejenkénti szá­jjorulat még nem számítható ki, mert az átalakí­tás még csak ez évben lesz teljesen befejezve, de mindenesetre jelentékeny lesz. Az említett 15 lovas-hadosztály közül 10 áll épen az orosz birodalom nyugati határán, és pe­dig öt hadosztály a német, négy hadosztály az osztrák-galicziai s egy a román határon. Három más hadosztály délnyugaton az osztrák-román határ felől s kettő Oroszország belsejében van. De az öt utóbb említett nagy vasúti vonalak mellett van elosztva, úgy hogy néhány nap alatt a nyugati határra vezethető. E szerint az orosz hadsereg háború esetén egyelőre öt-hat dra­gonyos-hadosztál­lyal léphetne át­ Galicziába. A­mi az orosz hadsereg ujabb felszerelését és egyenruházatát illeti, a jelenlegi c­ár trónralépte után kevéssel, 1884 novemberében lett kiadva a hadsereg új felszerelését czélzó rendelet. Ebben az intézkedésben részint a takarékosság volt a vezér szempont, részint pedig az, hogy szín, forma, szabás és jelvények nemzetiesebbekké tétessenek. Lényegesebb változások ebben, hogy a kabát, mely sötétzöld vagy sötétkék, két soros kapoc­csal van ellátva gomb helyett, s nem nagyon szoros, hanem inkább blúzhoz hasonlít. Továbbá, hogy minden érczanyag mellőzve van s még a czimerek és számok is csak olajszínben vannak felnyomva. A nadrágokat is rövidítették úgy a legénységnél mint a tiszteknél, s most mindig a csizmában hordják. Fekete báránybőr sipka a kettős sassal és kokárdával borítja a főt. A kardot a vállra vetett zsinóron csüggve hord­ják, a­mi kikerülh­etővé teszi a kellemetlen csör­gést, s a tisztek és őrmesterek a kabáthoz színes gyapjú tábori övet a többi legénység pedig szijat kaptak. Csak a testőrezredeket nem érintették e kevéssé harczias és egyhangú egyenruházat szabályai. Vessünk végül egy tekintetet Oroszország erődítvényeire is. Eltekintve a Kaukázus és Orosz-Ázsia megerősített helyeitől, három főcso­port tűnik szemünkbe. A finn tengeröböl parterő­dítései, a nyugat felőli szárazföldi erődítvények, és a Fekete-tenger parterődítései. Szent-Pétervár maga nincs megerősítve, mert a szigeti fekvésű Péter-Pál-erőd magas gránit­falaival a város közepén fekszik, s így annak védelménél nem jő számításba. Nem egyéb ez egy politikai reduitnél, mely a téli palotával szemközt ugyanazt a szerepet játs­sza, mint az Angyalvár a Vatikánnal szemben. A finn tengeröböl vízi útja, a­mint Szent-Pétervár felé közeledünk, mind szűkebb lesz. Kronstadt szigeténél alig 1000 láb széles csator­nát képez, melynek mindkét felén hatalmas véd­művek emelkednek, jobbra Eisbank és Ivronslot, balra Alexander, Peter, Mencsikoff, és néhány kisebb erőd, két-három emeletes kaszamatákkal. Nagy tengeri gátak kényszerítenek itt ez erődök mellett való elvitorlázásra az ágyuk lőtávolában. Az egész erődítési vonal 24 kilométer. Az öreg Wyborg, melyet az oroszok mindig hiában ostro­moltak, mig 1710-ben Apraxin bevette, a fővá­rost egy Finnlandban kikötött ellenség ellen van hivatva fedezni. Nyugat felől Oroszországot három erődítési vonal fedezi, a Visztuláé, a nyemen-bohr-bugi és a düna-berezina-dnyepri vonal. A Visztula azonban velünk szemben nem fedez, sőt inkább utánszállítási vonal. A Visztula-vonal három erődöt foglal magá­ban: Novo-Georgijevszket, Varsót és Ivangorodot. Az előbb nevezett elsőrangú erődítvény. Varsót az Alexander-c­itadella uralja és 15 erőd fedezi, melyek közül 11 két sorban a bal, négy a jobb oldalán fekszik a Visztulának. A Dnyeprnek a Visztulába ömlésénél fekvő Ivangorod szilárd támaszpont a felső Visztulánál. Erős hídfő bizto­sítja a folyón átkelést. A nyemen-bobri és bugi vonal három erődített helyet mutat fel: Kornót, Gom­ondsot és Brest-Litovszkot. Ivovno városa a Nyemen és Vilije közti folyam­szögletben fekszik s egyike a nyugati Oroszország legjelentékenyebb góczainak. Legújabb időben készült erődítése mindenekelőtt a königsbergi s vilna-szentpétervári nagy vasutat zárja. Go­m­onds a Bohrnál a königsberg-bjelosztoki pálya zárpontja. Brest-Litovszk egy nyugaton, délen és keleten többnyire mocsarakkal fedezett erőd a Muchavecz és Bug összefolyásánál. A duna-berezina-dnyepri vonal az egymás­­­tól távol fekvő Dünamüinde, Dünaburg, Bobruisk és Iviev pontokból áll. Dünaburg a Düna jobb partján felette fontos­­ vasúti csomópont s egyike Oroszország legerősebb helyeinek. Bobruisk (50 mértföldre Dünaburgtól és 43-ra Kievtől) a Berezinánál fekszik és a brest-szmolenszki katonai utat s a minsk-gomeli vasutat zárja. Kiev maga nem erősített hely, de a magasan fekvő Pecserszk-czitadella által van védve. Különleges helyzete van a romániai ha­tárral szemben a Dnyesztrnél fekvő Bendernek, mely a jassú-odesszai és galacz-odesszai vasu­ta­kat zárja. A Fekete-tenger parterődítéseinél Ocsakor, Sebasztopol és Kérésről van szó. Odessza, Odesza néhány parti üteggel van erősítve, melyek a várost ellenséges hajó által való lövetés ellen védik. Ocsakovnak fontos katonai van. Itt feküdt Herodot idejében Alector, múltja görög erőd. A török uralom alatt a tatár Ocsakov egyike volt a legfontosabb erődöknek, a­melyet végre Potemkin alatt az oroszok bevettek. Az angol­franczia hajók által való bombáztatás után 1855-ben az oroszok feladták. Újabban mégis pánczélü­tegekkel utólag meg lett erősítve. Sze­basztopol­is 1855-dik évi pusztulása előtt egyike volt a világ legnagyobbszerű hadi kikötőinek. Azóta az északi oldalon fenmaradt erődökhöz még újabbak jöttek, ugy hogy e hely ismét nagy katonai jelentőségre emelkedett. Kereset végre a krími háborúban a földdel egyenlővé tették, de újra fölemelkedett romjaiból. Négy kilométer­nyire fekszik a várostól délre, 85 méterre a ten­ger fölött, s hosszú erődjeivel uralja az azovi tengerbe való áthajózást. —a—/. EGYVELEG. * Csolnakkal mind gyakrabban merészkednek a nyilt tengerre. Közelebb a csak 43/1 tonna sulyu o Homeward Bound» tette meg az utat szerencsésen Nataltól Londonig. A csolnakon három norvég em­ber ült, kik a csolnakot a Narancs-államban, Harris­smithben készítették s Natálba, mely innen még 250 angol mérföldre van, kocsin szállították. A csolnak posta­ szállítmányt is hozott Fokföldről Angliába.

Next