Vasárnapi Ujság – 1889

1889-03-03 / 9. szám - A görög naptár és időszámitása 140. oldal / Elmélkedések; értekezések; fejtegetések

Alig hogy visszatért, újra megkezdte fölolva­sásait, bejárván ugy Ausztria, mint Magyaror­ország nagyobb városait. S a mellett leírta e nagy utazását, mely német nyelven Bécsben Hölder Alfréd, magyarul Budapesten Ráth Mór kiadásában most van megjelenőben füzetenként. A csinos kiállítású füzeteket, melyekben a munka megjelen, még vonzóbbá teszik a hely­színen készült fényképi felvételek és vázlatok után készült számos fametszetek, melyek szem­léltető módon állítják elénk a Holub által bejárt vidékeket. Ez illusztrácziók közül néhányat mi is bemu­tatunk ez alkalommal. így a dél-afrikai kőszáli zergére tartott vadászatot a Szent-Lőrincz hegy sziklafokával; az expedicziónak Fekete János által vezetett tizenhat ökrös teherszállító kocsi­ját, a háttérben Grahamstown városával s annak vásárterével; az expedicziónak egy pihenő helyét, egy szép fekvésű folyóparton, erdő körében, sziklás hegyek tövében a fok­földi fennsíkon, s végre Holubnénak egy veszedelmes nyargalását éjszakának idején az e tájon igen gyakori zivatar alkalmával. A GÖRÖG NAPTÁR ÉS IDŐSZÁMÍTÁSA. Nagyobb naptárak a protestánsok és katholi­kusok kalendáriumán kívül rendesen az orosz­ és görögöt is tartalmazzák, de a legtöbb elégnek véli a régi Julián-naptárt adni ki a helyett. Igaz is, hogy a görög egyház hívei nem fogadták el a javított vagy Gergely-féle naptárt, hanem meg­tartották a régi Julián-félét, de azért a Julián­naptár, a vasárnapok és ünnepek katholikus megjelöléseivel, még­sem tekinthető a görög egyház, hanem legfeljebb csak az egyesült görö­gök naptárának. És ez a megkülönböztetés fontos mindenkire, a­ki mostanság az orosz viszo­nyokkal közvetve, vagy közvetlenül, foglalkozni kénytelen. Mert bár a keresztények legnagyobb három ünnepét, a karácsonyt, húsvétot és pün­kösdöt s még egy néhány Mária-ünnepet a római katholikus és a görög-keleti egyház közösen tartja meg, ha mindjárt különböző napokon is, de vannak ezeken kívül az orosz egyháznak egé­szen sajátságos ünnepei, és vasárnapjai sem min­den esetben vágnak össze elnevezésükben a mieinkkel. Orosz és katholikus naptár megegyezik pél­dául abban, hogy mindkettő 6 bőjtvasárnapot ismer s mindkettő pünkösd utáni, vagyis a szent­lélek leszállása utáni vasárnapokat számlál, de már a katholikus böjtvasárnapok elnevezései közül csak a hatodik, a római katholikusok vi­rágvasárnapja s a görög hitűek ág-vasárnapja azonos mindkét naptár szerint, és a pünkösd utáni vasárnapokat a görögök az úgynevezett böjt-triodiumig számítják, míg a katholikusokéi csak adventig terjednek. E szerint tehát az oro­szoknak és görögöknek nincsenek se advent-va­sárnapjaik, se vízkereszt utáni vasárnapjaik, va­­lamint nem ismerik a húsvét utáni vasárnapok katholikus megjelöléseit sem, a Quasimodot, Mi­sericordiát, Jubilatét stb. A görögök húsvét utáni első vasárnapja a Tamás-vasárnap, melyre következnek pünkösdig a tömjénhordó nők, a paralyzák­, a szamaritánus, a vak és a szent­atyák vasárnapjai. Ez utóbbi nevet viseli a Krisztus születését megelőző va­sárnap is. A húsvét előtti tizedik vasárnappal, mely az evangelium szerint az adószedő és fari­zeusról veszi nevét, kezdődik a triodiumnak mint istentiszteleti könyvnek használata, mig húsvét­tól pünkösdig a «pentecostarion» vagy ugyne­ PIHENŐ EGY DÉL-AFRIKAI FENSIKON TETT ÜT KÖZBEN. HOLUBNÉ ÉS HOLUB ÉJSZAKAI ZIVATARBAN, HOLUB EMIL DÉL-AFRIKAI UTAZÁSAIBÓL.

Next