Vasárnapi Ujság – 1890

1890-01-05 / 1. szám - Magyar emlékek Izmidben (képpel). Dr. Kúnos Ignácz 4. oldal / Általános nép- és országisme - Magyar levél Mexikóból. Bánó Jenő 4. oldal / Általános nép- és országisme

2. SZÁM. 1890. XXXVII. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI ÚJSÁG. 9. 8-ikán reggel 6 órakor indultam el Mexikóból vasúton, elbúcsúzva az állomáson Léderer és Mihalovics kedves honfitársaimtól. Vasuti utam 10 óráig tartott, s Eperanzán kiszállva, lóvasutra ültem, hogy ezzel Tehuacanba jussak. Tehua­cant este 7 órakor értem el. Itt a magam és szolgám részére két lovat, podgyászom szállítá­sához pedig két öszvért béreltem. Tehuacanban megismerkedtem Mejia tábor­nokkal, a volt mexikói hadügyminiszterrel, ki felszólított, hogy Haziendajáig (mely Tehuacan és Tecomavaca között fekszik) utazzunk együtt. A legnagyobb örömmel feleltem meg a kedves öreg ur kívánságának, így 12 órán át egymás mellett nyargalva, alkalmam volt Mexikó egyik legjelesebb és legismertebb, s egyúttal legked­veltebb emberének társaságát élvezhetni. Tehuacant éjjeli 2 órakor hagytuk el, és pedig­­ a legszebb holdvilág m­ellett. Hosszú ideig fény­lett szemeim előtt a hold által megvilágított Orizava égig nyúló, örök hóval telt csúcsa. Valódi tündérvilág! Délutáni 2 órakor értük el Mejia tábornok­­ telepét, hol alkalmam volt Mexikó egyik legna­gyobb czukornád-ültetvényét láthatni. Itt a ked­ves tábornok ebéddel látván el, — ölelkezések után bucsut vettünk egymástól s tovább folytatva utamat, este 6 órakor Tecomavacába értem. Ez kissé erős út volt: 22 begva vagyis körülbelől 5 mérföld. Tecomavacában egy kurtakorcsmában töltöm a második éjszakát. (Első éjszaka lovon ültem.) Második, illetve utazásom harmadik napjának estéjén Dommigellóba jutok, sokat szenvedve útközben a forróságtól. Negyedik éjszaka Huitro falucska egyik indián kocsmájának agyag­pal­lója szolgált nyugvó­helyem gyanánt, s három lágy tojás és néhány zöld paprika nyújtá étkemet. Ötödnap az állam fővárosát, Oaxakát értem el végre, hol a hotel Nationaléban egy bár elég primitív, de fáradt csontjaimnak eléggé megfe­lelő szobában találtam négy napi otthont. Oaxaka mintegy 36 ezer lakost számlál s igen szép völgyben terül el. Régi, de érdekes város. Oaxakában lovat, és nyerget vásároltam s új ösz­véreket béreltem folytatandó utamhoz, mert A Tehuacanban béreltek csak idáig voltak felvéve. Oaxakát 18-án reggel hagytam el, nem épen a legjobb egészségben. Igen különösen éreztem magamat, s előre láttam, hogy nagy fejfájásom s kedvetlenségem valami betegség előjele gya­nánt tekinthető. Nem is csalódtam. Már Okat­lanban — ezen napra kijelölt utamnak felén — annyira előfogott a láz, hogy kénytelen valék utamat félbeszakítani s egy becsületes indián kunyhójában délelőtti 11 órakor lefeküdni. No ez rettentő helyzet volt! Egyedül, ismeretlenül egy elhagyott helyen, idegen emberek között, bete­gen feküdni, minden orvosi segély nélkül, nem irigylendő mulatság, így gondoltam magamban. No Jenő, most nagy beteg leszel, s miután nincs segély, el fogsz nyomorultul pusztulni. Azt kép­zeltem, hogy kitört rajtam a sárgaláz, mely Mexikó egyes vidékeit néha meglátogatja. De hála az istennek, nem így történt. Megvolt a se­gély, megvolt az orvos, és pedig öreg indián gazdám alakjában. Az öreg, kit az isten áldjon meg minden javával, látva rajtam a rettentő láz nyomait, levetkőztetett csupaszra, s felgyűrt ka­rokkal úgy megmaszk­ozta egy erős szeszszel (catalannal) minden porczikámat, hogy a lázt egyszerre kidagasztotta testemből s beadva egy az indiánok által használt theát. oly izzadásba hozott, hogy én reggelre mintegy fürdőből éb­redezve fel, bár nagyon ellankadva, de teljesen egészségesnek éreztem magamat. Most még job­ban szeretem e népet, mint eddig. Ki tudja, ha jó indiánom nem segít rajtam, mivé fejlődött volna betegségem. Hogy mennyire kigyógyított e drasztikus kúra, eléggé bizonyítja az, hogy másnap lóra ülhettem, s Mihuatlanig 20 teguát vagyis 14 magyar mérföldet tettem meg. Mihuatlantól el­indulva, óriási hegyeken s erdőrengetegeken ke­resztül éjszakára St.­Miguelre jutok. Itt egy el­hagyatott, senki által nem lakott csárdában töl­töm függő ágyamon a hidegtől dideregve az éj­szakát, mert St.-Miguel 9000 láb magasan fek­szik. St.-Miguelből végre még 18 tegvára van Pluma de Hidalgo, illetve Don Carlos Halla, fél­honfitársam kávé­telepe. Halla ugyanis apai ágról magyar, a mennyi­ben a Haller grófok ivadéka, anyai ágról pedig cseh, a mennyiben a gróf Choteckektől szárma­zik. Könnyebb kiejtés végett elhagyva az «r» betűt és grófi czimet, Hallának hivatja magát. Miután az ut Pluma de Hidalgora óriási he­gyeken és szirteken, és nagyon veszélyes szűk ösvényeken vezet keresztül, csak lassan volt meg­tehető ; még­hozzá óriási zivatar­ért utal úgy, hogy «Cafetal Aleanzá»-t (minden egyes telepnek külön neve van — Halla-ét fenti nevén hívják, s az egész környéket Pluma de Hidalgonak) csak este 7 órakor érhettem el. Halla, kivel még Éjszak-Amerikából levele­zésben álltam, a legszivélyesebben fogadott, át­öleltük egymást s régi ismerősökként szorítunk kezet. Halla bevezetett ennek helyén fekvő la­kába, s azonnal bemutatott indián származású kedves és mivelt nejének s hét tagból álló csa­ládjának, illetve gyermekeinek, kiknek mind­egyike duzzad az egészségtől, s mind a mellett tanúskodik, hogy jövendő tartózkodási helyem­nek, bár a forró égöv alatt fekszik, az északi szé­lesség 16. és 15-ik foka között, igen egészséges levegője van. Most tehát itt vagyok végre valahára, s elkez­dem­ komolyan a munkát. Telepem szomszédja lesz a Halla telepének s lakásaink csak pár órá­nyi távolságban fognak egymástól feküdni. Az erdő, melyet Halla számomra kikeresett, s me­lyet pár nap múlva az indiánoktól potom áron, körülbelül 500—600 dollárért megveszünk, 1000 holdnál többet tesz s több százezer kávé­plánta termelésére alkalmas. Lakásom körülbe­lül 3000 láb magasságban leend, kilátással a csendes-óczeánra, melynek fehérlő hullámai, daczára a több mértföldnyi távolságnak, tisztán ide látszanak. Az erdőirtást deczemberben kezd­jük, s márczius-április hóban annyira leszek — legalább reménylem, — hogy 50—60 ezer plán­tát a faoskolából, melyet Halla úr részemre már­elkészített, átültethetek. Most irtani nem lehet még; mert az időjárás nem engedi, t. i. most vannak az esős hónapok; de a mint­a deczem­berrel a jó idő beáll, elkezdődik a fáradságos munka és pedig 12—15 indián favágó segélyével. Egy indián favágó fizetése naponként étkezés nélkül 25—30 centanor, vagyis mintegy 50—60 krajczár. A mint­ az erdővétel megtörtént, hozzákezdek Ellinger E. decz. 21-én fölvett fényképe után rajzolta Biczó Géza. A GYAPJU­ UTCZAI NÉMET SZÍNHÁZ NÉZŐTERE AZ ÉGÉS UTÁN.