Vasárnapi Ujság – 1891

1891-09-06 / 36. szám - A pusztán. I. A puszta bölcse. II. Az elkárhozott. Irta Justh Zsigmond 578. oldal / Elbeszélések; genreképek - Fejes István: Mezőben 578. oldal / Költemények

584 VASARNAPI UJSÁG. 37. SZÁM. 1891. xxxviII. ÉVFOLYAM. Neve legismeretesebb mint nyelvtudósé, s nevezetesen szótáriróé. Páriz-Pápai óta nem volt irodalmunkban annyira elterjedt szótár, mint a Ballagié, melynek minden egyes új kiadása valódi új dolgozat lett. Nagyon elterjedt e mellett már ötven évvel ez­előtt kiadott, de azóta sok­szor átdolgozott magyar nyelvtana, melyet né­met ajkúak számára irt. Legbecsesebb nyelvé­szeti munkái azonban a «Magyar nyelv teljes szótára» czimű nagy műve, melyben az akadé­miai nagy szótár hiányait akarta pótolni s a «Magyar példabeszédek» czimű két kötetes gyűjteménye. Megemlítendő, hogy ő irta ma­gyar nyelven az első héber nyelvtant, s az első kereskedelmi műszótárt. Apróbb nyelvészeti dolgozatainak száma igen nagy s különösen érdekesek ezek között a legutóbbi két évtized alatt tartott akadémiai értekezései, melyekben főkép a «Magyar nyelvőr» által kezdett irány­nak általa túlzottnak tartott némely következte­téseit támadta meg, s melyek következtében az irodalmi közvélemény őt a «neológok» vezéré­nek tekintette. Irodalmi működésének másik nagy tere a theologia volt. Itt is vezérré emelkedett, különö­sen a 60-as évek végén s a 70-es évek kezdetén, midőn főkép a Révész Imre vezetése alatt álló debreczeni theologusokkal egész az elkeseredé­sig menő polémiát folytatott. Míg a nyelvészet terén Szarvas Gábor reformjaival szemben a meglevőhöz ragaszkodott, a theologiában megfor­dítva, ő volt a merész reformátor, ki, mint az egy­kori szabadelvű thübingai egyetem növendéke, a dogmák merevsége ellen küzdött, s nem egy oly tant hirdetett, melyet az orth­odoxok rémülve mondtak vakmerőnek. Mint a kecskeméti majd a budapesti evang. ref. theologia tanára 25 év alatt szabadelvű ifjúságot nevelt fel s megalkotta a «Protestáns egyesület»-et is, mely a szabadabb eszmék hirdetését és terjesztését tűzte ki felada­tul, de a mely anyagi nehézségek miatt még ed­dig nagy sikereket nem mutathatott fel. Sokkal tartósabb hatású volt azonban Ballaginak két egyházi irodalmi alkotása: a «Protestáns egy­házi és iskolai lapok» és a «Protestáns naptár», melyek mindegyike ma már több, mint 30 év óta áll fenn s a reformátusok egyházi életére nagy hatást gyakorol. Részben az ő buzgó mű­ködésének köszönhető legújabban a biblia új fordításának megkezdése is, valamint a protes­táns irodalmi társaság megalakulása. Sokat írt és cselekedett Ballagi a közoktatás­ügy érdekében is. Mint theologiai tanárnak és egyházi agitátornak működése szoros összeköt­tetésben állott az iskolaüg­gyel, de e mellett Eötvös József báró egyénisége is kiválóan hatott reá, mint a­ki már ifjúkori nehéz éveiben is leg­nagyobb pártolói közé tartozott. Jelentékenyebb önálló műve azonban ebben az irányban nem maradt fenn , de annál több magvas dolgozata jelent meg időnként, különösen a saját lapjá­ban. Kiválóan nevezetes azonban gyakorlati mű­ködése Budapest iskolaügyeinek vezetésénél, egyes bizottságokban s az állami tanítónőképző­intézet igazgató­tanácsában. Számos helyes reform keresztülvitele fűződik itt az ő nevéhez, jelesen a nőnevelés terén, s alig volt a tanítóság­nak olyan közügye, melyben ő is tevékeny részt ne vett volna. A protestáns népiskolák közös szervezetének első tervezete ő tőle származott s ő pendítette meg legelőször a rabbi-szeminárium létesítését, mint a zsidók magyarosodásának egyik fő feltételét. Sajátságos, hogy Ballagi, ki fiatal korában mérnöknek készült és sok időt töltött m­athema­tikai tanulmányokkal, működésének későbbi sza­kában soha se foglalkozott e tudományszakok­kal. Pedig sokoldalúsága ismeretes s a fentebb említett tudományokon kívül a művelődéstörté­nelem, nemzetgazdaság, földművelés és más tu­dományszakok kérdéseivel is foglalkozott. Mint Budapest főváros egyik legtevékenyebb bizott­sági tagja, részt vett jogi és közgazdasági értekez­leteken is, a szabadságharcz után anyagi jóllé­tének megalapítása végett volt földbérlő is , majd különböző üzletekben részvényes, egymás­után két nagy nyomdatársaság igazgató-taná­csosa, ellenzéki párti országgyűlési képviselő stb. egyszóval a tudományos foglalkozás mellett gyakorlati ember, s a közügyekben serényen és buzgón szereplő polgár. Lázas tevékenység, a természettől nyert agi­táló erő s bizonyos gyakorlati érzék volt szüksé­ges ahhoz, hogy Ballagi úr sok s egymástól an­­nyira különböző téren eredményes működést fejthetett ki. S kétségtelen, hogy mindez szokat­lan mértékben meg volt benne. Alacsony ter­metű, gyenge testalkatú ember volt, majdnem fölismerhető volt rajta az ifjú éveiben átszenve­dett nyomor; de mihelyt cselekedni kezdett, — pedig néma tétlenségben hosszú ideig nem ma­radhatott — vagy ha csak meg is szólalt, ideges mozgásba jött egész teste, szemei ragyogni kezd­tek s meglátszott rajta, hogy a tárgy nem maradt közönyös előtte. A lelkesedés, melylyel a földhöz ragadt zsidó fiú kiküzdötte magának az anyagi jóllét mellett az akadémiai tagságot, a királyi tanácsosi czímet s más kitüntetéseket, elragadta önmagát is, küzdött és fáradott, mert úgy­szólván szerelmes volt abba, a­mivel foglalkozott. Ezért van az, hogy ugyanaz a Ballagi, ki mathemati­kával kezdte meg tanulmányait: irodalmi s tár­sadalmi működésének tetőpontján, mintegy 20 évvel ez­előtt, főkép szenvedélyes egyházi refor­mátor s agitáló lett, s hogy czikkeinek mindegyi­kében, bármily eltérők is egymástól a tárgyalt kérdések, megtalálható a lendület, a szenvedély és az a hang, mely tanítványait annyira tudta lelkesíteni. Ez a lelkesedés emelte ki Ballagit alacsony sorsából, ez tartotta fönn a nehéz küz­delmek között oly hosszú ideig (mert hiszen mintegy 40 éves koráig folyvást a megélhetés gondjaival kellett küzdenie) s ez okozta, hogy a sors által szerencsére hosszúra nyújtott életének végső éveit is tevékenyen s alkotva élte át. Szép élet volt, tanulságos élet. Ha eljő is az az idő, midőn a nagyhírű tudós emléke az utó­kornál halványodni kezd : az önalkotta ember életének e ritka példája elegendő marad arra, hogy rokonszenvvel emlékezzenek meg arról a férfiúról, kit most annyi s oly igazi részvét kisért örök nyugalomra. Hiába, hiába­ s fejemet lehajtva Lábom elé nézek egy darab földhantra ; Nézem a földhantot, A mint kipattant­ott S egy tűhegynyi fűszál küzködik alatta... A földben a kis mag hogy csirába hajtott, Egy tűhegynyi fűszál törte át a hantot; Nézem, újra nézem S lelkem szálai érzem S vívom, újra vívom a magas égboltot ! FEJES ISTVÁN. MEZŐBEN. Járok a mezőben, ébredő mezőben, Kifáradt lélekkel, lecsüggesztett fővel, De szivemben vág­gyal, Olthatatlan lánggal, Szállni a magasba megifjult erővel! Sugarat szór reám a fényes ég­boltja, Illatot hint felém a virágok rojtja ; Itt bogárka reppen, Ott a vén sas lebben S száll magasra gyorsan, szárnyait kibontva, feláll a sas merészen, föl, a magas égnek, Utána szállam­! én is azért égek; Hajh! de mindhiába, Nem érek nyomába, Föld porába vonja lelkem a rabélet. Föld pora előttem, rögek itt körültem, Nem kelnek újra már miknek én örültem; Elbukott az eszme, Feltörő czél veszve, Hiába küzdöttem, hiába hevültem ! A PUSZTÁN. Hangulatok. Irta és barátjának, Feszty Árpádnak ajánlja Justh Zsigmond. II. Az elkárhozott. Augusztus vége felé az első ködös éjszaka párái ráfeküdtek a pusztaságra. Ködfelhőbe bo­rult minden; sötét, párás, de azért meleg éjszaka volt, a­melynek nedves levegője nagy messze­ségre elvitte a hangot. A végtelen ég felhői mintha csak mind a föld végtelen lapjára borultak volna. Innen-onnan gerlebúgás hallatszik . . . hon­nan e hang ily késő órákban ? Egyszer keletről hallatszik a búgás, majd dél­ről jő rá a felelet, mintha most közelednének egymáshoz, keresnék egymást. Csak búgnak, búgnak, míg egyszerre csak egy­másra talál a két dalos madár s elhallgat. Pár percznyi végtelen csend. . . majd megint Orosháza irányából hallik a búgás; ez is halad, közeledik, arra felé tart, a­merre az a másik kettő előbb elhallgatott. Majd elnémul ez is, s most már csak a pusz­taság síró, nesztelen zenéje terjed végtelen messzeségbe. A búgó gerlék a lópásztorok voltak. Igy ke­resik egymást, kihajtva Szabad­ Szent-Tornyáról a pusztára lovaikat, legeltetni. A gerlebúgást utánozva keresik egymást a puszta sötét csend­j­­ében. Mikor aztán vagy husz legény s vagy negyven ló összecsapódott, felgyújtják a puszta csilla­gát , a pásztortüzet, s körülterített subáikra he­veredve, pipaszó, dalolás közben átvirrasztják az éjszakát. Itt a csendes éjszakában, akkor, midőn a gyü­mölcs­fakasztó nyár haldoklik, s viszi-viszi ma­gával messze, ismeretlen tájakra a mezők virá­gait, dalos pacsirtáját, a végtelen csillagos kék égre ködfátyolt borít, ilyenkor új tavaszra nyit­nak reá, mert megszületik a szívük mélyén a mi népünk lelke, a dala, a­mely végig iramlik a pusztaságon és reáhajlik a szerelemtől beteg leány szívére. Virágot fakaszt belőle, s arany álmaival szövi körül, új tavaszt ígér neki, új ébredést, az akáczvirágok új nyilasát, a­melyek­nek édes illatánál ez álmok talán már­ való­sággá is válnak... Édes őszöm így dalolsz te nékünk új kikeletet a szívünkbe, így dalolsz új ébredésről, új szerelemről, így hiteted el nekünk ott a nagy tűz körül, hogy az első köd még nem vitte el magával a nyár aranyporát, még nem oszlatta el az utolsó tünde délibábot. . . * Egy éjszaka lementem közéjük. Úgy se tud­tam aludni, ablakomig hallatszott a nóta. Szöveg Miska viszi az első szólamot. Végig fekszik a subáján, kezét, napbarnított arczát behinti a pattogó tűz, mély hangja betölti a pusztát. A többi követi, mind dalol. Benne a dalban, hogy elmúlt a nyár, hogy hervad a le­vél, hogy csillag sem világít már soká a szivbe, hogy közeledik a fonókák, a csókok, a meleg ke­mencze nyara, a­mely megérleli azt a csókot,

Next