Vasárnapi Ujság – 1893

1893-05-14 / 20. szám - Arany Jánosról. Dr. Borovszky Samu 333. oldal / Élet- és jellemrajzok - Arany János: Válasz Petőfi Sándornak 333. oldal / Költemények

20. SZÁM. 1893. 40. ÉVFOLYAM. S Arany akkor sem szorult másra, ha idegen nyelven kellett levelet írnia. Angolul, francziául­­ és olaszul egyforma könnyűséggel fogalmazott. A Dante születésének h­atszázados évfordulója alkalmával Florenczben 1865 május hóban tar­tott emlékünnepély rendező bizottsága Arany­hoz írt levelében óhajtását fejezte ki, hogy ez ünnepélyen Akadémiánk is képviseltesse magát s az ez alkalommal kiadandó albumba magyar munka is vétessék föl; az Akadémia elhatá­rozta, hogy Lukács Móricz tiszt, tagot kéri föl képviseletére, a Dante-album számára pedig Aranynak Dantéról írt költeményét küldi meg, több száz példány díszesen kiállított lenyomat­ban. Toldy Ferencz pedig megígérte, hogy a magyar Dante-irodalmat tárgyazó dolgozatot fog írni. Erről Arany sajátkezűleg írt olasz levélben értesítette a Dante-bizottság titkárát, Ghivizzani Gaetanót.­­ Első titoknoki jelentését Arany az 1865. évi ünnepélyes közgyűlésen tartotta. E beszédje, mely az akadémia évkönyveiben megjelent, hű tükre azon év munkásságának, mely Aranyt a titoknoki székbe szólította. Mily végtelen sze­rénység a bevezetésben s a beszéd befejezésében ! Amott kétségek mardossák, hogy a kép, melyet nyújtani akar, nem lesz elég hű s a szerinte tökéletlen rajz nem fog megfelelni az akadémia sokoldalú munkálkodásának; emitt a mérték legalsóbb fokára leszálló szerénység, midőn az akadémia halottja iránt rója le kegyeletét s Szalay Lászlóról emlékezik, «kinek elvesztése mint tisztviselőé is — úgymond — mennyire érzékeny csapás intézetünkre, semmi sem hir­deti hangosabban, mint épen az ellentét, hogy én állok megürült nyomán!» Tizenkét évig volt Arany az Akadémia főtit­kára. 1877-ben mind inkább érezvén egészsége hanyatlását, lemondott főtitkári hivataláról. Le­mondó levele a következőleg hangzik: Nagyméltóságú gróf Lónyay Menyhért elnök úrhoz , és a Magyar Tudományos Akadémiához intézett alá­­­zatos lemondó levele a bentírt főtitkárnak. Nagyméltóságú Gróf, Elnök Úr, Tekintetes Akadémia! Erőm hanyatlása mindinkább s napról-napra meg­győz arról, hogy a Tekintetes Akadémia iránt csak az által teljesíthetem már legjobb­an, kötelessége­met, ha a főtitkári hivatalról, melyet a T. Akadémia érdememen kivül rám ruházni kegyeskedett, vala­hára lemondok. Midőn — már csaknem tizenkét éve — a Tekin­tetes Akadémia bizalma által ösztönözve, a titoknoki állást elfoglalni merészeltem , gyöngeségim érzetében már akkor kijelentem, hogy szolgálatomat csupán kisegítőnek, rövid ideig tartó kísérletnek óhajtom vétetni, helyemet átengedendő avatottabbnak, mi­helyt a T. Akadémia bizalma ilyenben öszpontosul. A Tekintetes Akadémia kegyes elnézése és támoga­tása azonban lehetővé tette nekem e hivatalt mos­tanig folytatnom, miért legforróbb hálámat nyil­vánítom. Méltóztassék tehát a főtitkári választás iránt oly módon intézkedni, hogy szünidő után, az ülések megnyíltával, helyemet már utódom tölthesse be. Mély tisztelettel maradván Buda-Pesten, 1876. június 7-én Nagyméltóságod és a Tekintetes Akadémia alázatos szolgája Arany János, főtitkár. i * Az akadémia, mint tudva van, nem fogadta el Arany lemondását; helyettesítéséről gondosko­dott s egy évre szabadságot adott neki. Arany 1878-ban ismételte lemondását, melyet az aka­démia akkor sem fogadott el s még egy évre meg­hosszabbította szabadságát. 1879-ben harmad­ízben kérte fölmentetését a titkári hivataltól; az Akadémia akkor elfogadta lemondását,s minthogy kitűnt, hogy főtitkári fizetését, a­melyet az alap­szabályok 58. §-a élethossziglan biztosított neki, már a lefolyt két év alatt sem vette igénybe, és is­mételve kijelentette, hogy azt végleges visszalé­pése után sem fogja elfogadni, határoztatott, hogy legalább az akadémia palotájában általa elfoglalt lakásnak további megtartására kéressék föl s egyszersmind tiszteletbeli főtitkár czimével ruháztatott fel. De Arany rendeletében a lakást sem akarta ingyen. Vég­ezer forintot hagyott az Aka­démiának mintegy megtérítésül a haláláig élve­zett lakásért. Az akadémia ezzel az ezer forint­tal kezdte meg emlékszobrára az aláírást. Dr. BOROVSZKY SAMU. VASÁRNAPI ÚJSÁG. 333 ARANY JÁNOS ÉS PETŐFI SÁNDOR. Gyulai Páltól. A barátság, a mely a két költőt összefűzte, épen oly nemes volt, mint őszinte. Mily különb­ség köztök s egy eszme és érzés rokonszenvénél fogva mégis mily hévvel forrnak össze szíveik! Petőfi heves, szilaj ifjú, erélyes szellem, a kinek a daczban, küzdelemben mintegy kedve telik. Arany nyugodt férfiú, megtört erélyű, a ki kerüli a zajt s inkább magában évődik, mintsem küzdjön. Petőfi vakon hisz eszméiben, bízik önmagában, erőszakos, kíméletlen s ezt mintegy kötelességének, elvi szolgálatának hiszi, mit sem gondolva a világgal. Arany lelkén a kétely árnya borong, önbizalmatlan, kíméletes, enge­dékeny, s épen úgy lehangolja a világ, mint saját aggodalma. Petőfi a harag és a merengő szelídség, a düh és a méla ellágyulás közt hány­kódik, örül vagy búsul, szeret vagy gyűlöl, boldog vagy boldogtalan, de soha sincs nyugalma. Arany szintén mély fölindulások között él, de erőt vesz magán, csendes búskomolyságba merül s úgy bánatját, mint örömét humora mérsékli. Petőfi­nél egy a gondolat, érzés és tett; Arany a gon­dolatnál és érzésnél marad s csak a külső körül­mények nyomása alatt ér a tetthez. Petőfi az ifjúság tüzével, szenvedélyeivel vonzza magához az embereket. Arany a férfiúi erények tisztes méltóságával. S költészetükben is hasonló ellen­téteket találunk. Petőfi lyrikus, egészen alanyi, a­ki elbeszélő költeményeiben is alanyi érzéseit önti ki s mindig önmagát rajzolja. Arany epikus, tárgyilagos, a ki lyrai költeményeiben is majd­nem annyit merít a tárgyból, mint saját kedé­lyéből. Petőfi korának nemcsak költője akar lenni, hanem harczosa is egyszersmind, a ki lanttal és karddal ostromolja a társadalmi és politikai intézményeket. Arany inkább a múlt­ban él, mint a jelenben s inkább követni, raj­zolni akarja a világ folyását, mint vezérleni. Petőfi élénk, fogékony kedélye minden érintésre föllobban, minden benyomást dallá alakít, még a legröpkébb hangulatot is. Aranynak egészen meg kell telnie, hogy megáradjon köl­tészete s akkor sem mindig árad meg. Petőfi az önkéntesség ösztönével teremt s gyakran inkább csak homályos sejtelem vezeti, mint világos ön­tudat. Arany öntudatos művész, de mintha aggo­dalmassága néha megbénítaná önkéntességét. Petőfi hevesb, változatosb, festőibb, Arany csön­desebb, mélyebb, plasztikaibb. Petőfi izlése és szívnemessége nem mindig egyerejű képzelm­e szárnyalásával. Arany képzelme, ha talán lan­kad is, ízlése, érzelmi nemessége ugyanaz marad. Petőfi költészete az ifjúságé, Arany költészete az érett koré; amabban megtaláljuk az ifjúság soknemű bús és derült fölindulásait, eget ost­romló vágyát, édes csalálmait, gyönyörét, büsz­keségét, sőt hóbortjait is, emekben az élet egész komoly hangulatát, férfias küzdelmét, csalódá­sait, vigaszát, humorát és megnyugvását az er­kölcsi rend vaskényszerűségében. De ez ellentétek mellett is a naiv lélek és őszinte szív ugyanegy lángja lobogott bennök s a magyar népköltészet ugyanegy sugalmain lelkesültek. Ez mindent kiegyenlített, sőt jelle­mök és költészetük ellentéteinek némely oldala mintegy vonzotta őket egymáshoz. Arany gyö­nyörködött új barátja gazdag ifjúságában, mintha vissza akarná élni benne a magáét, mely rideg és hallgatag volt. Petőfi a tisztelet és sze­retet vegyes érzésével tekintett a komoly férfiúra, mert soha sem ismert tisztább szivet és neme­sebb egyszerűséget az övénél. Arany érezte, hogy Petőfi némely különc­ségei, ballépései bizonyos nagy eszme vagy érzés túlságai és kíméletesen ítélt róla. Petőfi büszke lelke meghajolt e sze­rény és gyöngéd szív előtt, mely semmit sem követelt tőle, de a szeretet egész melegét árasz­totta reá. Keveset hatottak egymás jellemére és költészetére, de mindkettő szerette egymásban azt, a­mi benne többé-kevésbbé hiányzott: Arany Petőfiben az erélyt, a szilaj hevet, édes kelle­met, friss színezetet, könnyed bájt; Petőfi Arany­ban a nemes nyugalmat, mély érzést, biztos és eleven rajzot, egyszerű fönséget. Soha semmi sem zavarta meg barátságukat. Petőfi, a­ki oly sok barátjával összezördült s néha csekély ok miatt, Aranyhoz mindvégig a legmelegebben ragaszkodott. Arany mindig úgy emlékezett arra az egy pár évre, melyeket a Petőfivel való ba­rátságban élt át, mint egy szép álomra. Költe­ményei között négy-öt vonatkozik a csatatéren minden nyom nélkül eltűnt barátjára. Kora büszkeségének nevezi, üstökösnek, melyet az élők nemzedéke csak egyszer lát s többé:*soha. Sírját nem tudni, hol van. Bizonyára ott min­den vércseppből új virág kel és több madár zeng ott a ligeten. Gyakran megjelen álmaiban, de esténkint ébren is hallja könnyű lépteit és fülébe cseng hangja. E bús emlék egy hosszú életen át folyvást kiséri. Harmincz év múlva is látja őt s úgy elmélkedik róla, mint a kit a hellén kor rég méthoszi alakká emelt volna, de így is varázs övezi emlékét; míg kortársait az idő aggítja, ő mindinkább ifjul, szelleméből semmi sem vész el, firól fira száll, mint egy közös eszme. Általá­ban Arany élete utolsó heteiben sokat emlegette Petőfit, meg akart jelenni szobra leleplezésének ünnepélyén, bár mindentől visszavonulva élt s rég óta nem vett részt se nyilvános, se magán­gyülekezetben. És épen azon nap reggelén lett rosszabbul s egy hét múlva épen azon déli órá­ban halt meg, melyben barátja érczszobra föl­emelkedett a Duna partján. De bár a sors oly korán elválasztotta őket egymástól, a magyar nemzet emlékezete örökre összefűzi költői alak­jukat, mint egy­kor ikerszülötteit, egymás kiegé­szítőit. Arany mint férfiú lépett a költői pályára, Petőfi költői munkássága a férfiúi kor küszöbén szakadt meg. Arany ifjúságát a Petőfié pótolja, a Petőfi férfikorát az Aranyé. A magyar ifjú ajkán mindig hangzani fognak Petőfi szerelmi és szabadságdalai; a férfiú Aranyból fogja me­ríteni az élet küzdelmeinek eszméit, érzéseit, fájdalmát és vigaszát. Petőfi költészetéből szá­zadokra kihangzik a kardok csattogása, a trom­bita hangja, az ágyúdörej, a diadal mámora. Arany költészetében a késő unokák is érezni fogják a hazafi könnyét, gyászát, bilincsét, a le­győzött Magyarország sóhaját és szenvedése erényeit. És mindkettő rajzaiban örökre fön­maradnak fajunk szellemi törekvései, nemzeti­­ vágyai, jellemző sajátságai, hogy az újabb nem­zedéket mintegy megóvják az elfajulástól. VÁLASZ PETŐFI SÁNDORNAK. Arany János költeménye. Zavarva lel­kem­, mint a bomlott czimbalom ; Örül a szívem és mégis sajog belé, Hányja-veti a hab , mert e nagy jutalom ? Petőfit barátul mégsem érdemelé. Hiszen pályadíjul ez volt kitűzve ... Szerencse, isteni jó szerencse nékem! Máskép szerény művem vetem vala tűzbe: Mert hogyan lett volna nyerni reménységem ? És mily sokat nyerek. Pusztán a pályabér Majd elhomályosít, midőn felém ragyog : De hát a ráadás ! Lelkem lelkéig ér Hogy drága jobb kezed osztályosa vagyok. S mi vagyok én, kérded. Egy népi sarjadék, Ki törzsömnek élek, érette, általa. Sorsa az én sorsom s ha dalra olvadok, Otthon leli magát a jaki mon dala. Akartam köréből el-kivándorolni. Jött a sors kereke és útfélre vágott S midőn visszafelé bujdokolnék, holmi Tüske közöl szedtem egynehány virágot. Jöttek a bo­gondok úti czimborának, Összebarátkoztunk, összeszoktunk szépen, Én koszorút fűztem, ők hamiskodának, Eltépték füzérem fél elkészültében. Végre kincset leltem : házi boldogságot, Mely annál becsesb, mert nem szükség őrzeni; És az Iza partján ama hű barátot* . . . Nem is mertem volna többet reményiem. Most, mintha ü­stökös csapna szűk lakomba, Éget és világit lelkemben leveled : Ő mondd meg nevemmel, ha fölkeres Tompa, Mily igen szeretlek téged s őt is veled. * Szilágyi István, Máramaros-Szigeten.

Next