Vasárnapi Ujság – 1896

1896-11-22 / 47. szám - A Svábhegy és a kábelvasút (képekkel). Jókai Mór 783. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak

784 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 46. szi*. 1896. 43. ÉVFOLYAM. És hogy mindebből valóság legyen, nem kell hozzá egyéb, mint egy olcsó, biztos és télen­nyáron használható közlekedési eszköz. Hát ez volna az általam fennirt kábelvasút. Ez egy olyan vasút, melyet egy szüntelen körben futó, gép által hajtott drótkötél tart örök mozgásban, ebbe a kötélbe kapaszkodnak meg a harapófogóikkal az egyesben futó vaggonok; ha a fogó szétnyílik, a kocsi egyszerre megáll, a kötél tovább szalad. Ennél nem fordulhat elő vasúti szerencsétlenség: ez nem gyulladhat ki, ez nem ugorhat ki a sínekből, ez még el sem gázolhat senkit, mert ugyanaz a fogó, mely a kötelet harapva, a kocsit futásba hozza, azzal a nyomással, mel­lyel a kötelet elereszti, a sín­falakhoz tapadva, a kocsit még hegynek alá fut­tában is rögtön megállítja. És aztán minő időnyerés! Az ember az Eskü­térről tizenkilencz percz alatt fenn van a sváb­hegyi templomtéren. És minő pénzkímélés! Az egész svábhegyi ekszpedíczió nem kerül többe, mint egy omni­buszjárás Pesten, így aztán otthonául vehetné az áldott levegőjű Svábhegyet a két legszegényebb osztálya is a fővárosi társadalomnak: a hivatalnok és a kézi­munkás. Ebből a szempontból üdvözlöm én a most tervezett budai kábelvasutat, mely a pesti par­tot, a Gellérthegyet, a Ráczvárost összekötné a budai hegyek délkeleti oldalával. Más oldalon ezt nem is lehetne létesíteni, annál az egyszerű oknál fogva, hogy ezen az oldalon van a sváb­hegyi vízvezeték főcsatornája, mely szintén A K­ÁBELVASÚT A GELLÉRT- ÉS NAPHEGY KÖZT. KÁBELVASÚTI KOOSI. A XOBEL-CSATORNA ÉPÍTÉSE. Paur Géza rajza. SINKERESZTEZÉSEK ÉS KITÉRŐK. A TERVEZETT BUDA

Next