Vasárnapi Ujság – 1896
1896-11-22 / 47. szám - A Svábhegy és a kábelvasút (képekkel). Jókai Mór 783. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak
784 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 46. szi*. 1896. 43. ÉVFOLYAM. És hogy mindebből valóság legyen, nem kell hozzá egyéb, mint egy olcsó, biztos és télennyáron használható közlekedési eszköz. Hát ez volna az általam fennirt kábelvasút. Ez egy olyan vasút, melyet egy szüntelen körben futó, gép által hajtott drótkötél tart örök mozgásban, ebbe a kötélbe kapaszkodnak meg a harapófogóikkal az egyesben futó vaggonok; ha a fogó szétnyílik, a kocsi egyszerre megáll, a kötél tovább szalad. Ennél nem fordulhat elő vasúti szerencsétlenség: ez nem gyulladhat ki, ez nem ugorhat ki a sínekből, ez még el sem gázolhat senkit, mert ugyanaz a fogó, mely a kötelet harapva, a kocsit futásba hozza, azzal a nyomással, mellyel a kötelet elereszti, a sínfalakhoz tapadva, a kocsit még hegynek alá futtában is rögtön megállítja. És aztán minő időnyerés! Az ember az Eskütérről tizenkilencz percz alatt fenn van a svábhegyi templomtéren. És minő pénzkímélés! Az egész svábhegyi ekszpedíczió nem kerül többe, mint egy omnibuszjárás Pesten, így aztán otthonául vehetné az áldott levegőjű Svábhegyet a két legszegényebb osztálya is a fővárosi társadalomnak: a hivatalnok és a kézimunkás. Ebből a szempontból üdvözlöm én a most tervezett budai kábelvasutat, mely a pesti partot, a Gellérthegyet, a Ráczvárost összekötné a budai hegyek délkeleti oldalával. Más oldalon ezt nem is lehetne létesíteni, annál az egyszerű oknál fogva, hogy ezen az oldalon van a svábhegyi vízvezeték főcsatornája, mely szintén A KÁBELVASÚT A GELLÉRT- ÉS NAPHEGY KÖZT. KÁBELVASÚTI KOOSI. A XOBEL-CSATORNA ÉPÍTÉSE. Paur Géza rajza. SINKERESZTEZÉSEK ÉS KITÉRŐK. A TERVEZETT BUDA