Vasárnapi Ujság – 1897

1897-06-06 / 23. szám - P. Thewrewk Emil: A Kisfaludy-társaság félszázados fennállásának emlékére 366. oldal / Költemények

366 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 10. SZÍM. 1897. 44. ÉVFOLYAM. faludy Sándor és Csokonai, de ízlésök nem volt arányban tehetségükkel s nem annyira az egész nemzet, mint inkább egyes osztályok eszméit és érzelmeit fejezték ki. Az egész nemzet még csak alig ébredezett ájultságából. A magyar iroda­lomnak épen úgy hiányzott központja, mint a magyar társadalmi és politikai életnek. Az írók elszigetelve éltek egymástól, s az ország kettős fővárosa Buda és Pest épen nem volt egy szív­nek, a nemzet szivének, két kamarája. Ez időtájt, 1817-ben, egy még alig harmincz éves férfiú telepedett meg Pesten. Régi nemes család sarja, a­ki viharos gyermekséget és ifjú­ságot élt át. Születése anyja halálát okozza, ta­náraival összetűzve, a gymnasiumot kénytelen odahagyni, katonai iskolában növekedik, s mint gyalogezred hadnagya, majd főhadnagya részt vesz a franczia háborúban. Azonban néhány évi szolgálat után odahagyja a katonaságot, össze­tűz atyjával, s egy szerencsétlen szerelem sebeit hordozva szivében, Bécsbe megy, hogy folytassa festészeti tanulmányait. Csakhamar eltékozolja anyai örökségét, néhány évig ecsetével keresi kenyerét részint Bécsben, részint Német- és Olaszország nagyobb városaiban. Végre kifá­radva a nyomorral való küzdelemben, hazájába tér, hogy atyjával kibéküljön, de az tudni sem akar róla. Így jő Pestre, s a Magyar­ utczában egy becsületes csizmadiánál fogad szállást, ott tájképeket fest aquarellben, melyeket gazdája eladogat, s ha roszul megy az üzlet, mindketten nyomorognak. De a sors üldözte vándor nem­csak festő, hanem költő is. Sokat olvas és néha verseket és drámát ír, bár nem mutatja senkinek. Tulaj­donkép egy forrongó tehetség, a­ki nem tudja megtalálni útját, s magával és környeze­tével meghasonolva, bolyong a világon. Kön­­nyelműsége örvények felé vonja, de nemes ter­mészete megmenti; a csalódások sűrűn látogat­ják, de nem döntik le eszményeit, csak megéle­sítik szemét a maga és mások tévedései iránt; szenvedélyessége és makacssága el-elragadják, de büszkesége megtanítja tűrni és szenvedni; a magyar nemesből alig marad meg benne valami, hisz, mintegy kitaszítva rendje köréből, a nép közé vegyül és saját kezével keresi kenyerét, de híven emlékszik ősei s hazája elhanyatlott dicső­ségére s a magyar hazafiság fellengző álmai bo­ronganak lelkén. Végre egy véletlen fordulat útba igazítja s megnyitja pályáját. 1819 tavaszán Székesfehérvárott előadják egy régebben írt színi művét nagy tetszés mellett. A színtársulat Pestre jő s a fényes német színpadon ismétli ugyanazt, még zajosabb tetszést aratva. A festő felhagy ecsetével, egészen költő lesz s másfél év alatt mintegy hét színművet ír, a­melyek egyszerre híressé teszik nevét. 1822-ben az «Aurorát» alapítva, az újabb irodalom vezérévé emelkedik, a­ki körül a legtehetségesebb ifjú írók csoporto­sulnak. Kisfaludy Károly föllépte nemcsak irodalmi tekintetben volt nevezetes. A­miért Széchenyi később annyi sikerrel küzdött, hogy Budapest valósággal Magyarország fővárosa legyen, azt bizonyos tekintetben Kisfaludy Károly kezde­ményezte, a mennyiben «Aurorá »-jával s napon­ként növekedő társaival itt egy irodalmi köz­pontot tudott teremteni. Midőn Széchenyi meg­kezdette munkásságát, hogy a fővárost a magyar társadalmi, politikai és kereskedelmi élet köz­pontjává is tegye, fölkereste Kisfaludyt s mintegy szövetségét kérte. Reá vette, hogy egy politikai lapot alapítson, a­mely épen úgy közlönye legyen az újabb politikai eszméknek, mint az «Aurora» az irodalmiaknak. Az Aurora-kör lelkesült Széchenyi eszméiért, Kisfaludy öröm­mel fogadta a tervet, meg is akarta indítani az új lapot «Jelenkor» czíme alatt, de halála meg­gátolta benne s a megindítás barátaira maradt. Budapest az újabb időben rohamosan halad, de még mindenünnen Széchenyi nyomai intenek felénk, sőt maga a haladás is azt az irányt követi, a melyet ő kijelölt. Azonban Széchenyi, halhatatlan emlékei között járva, ne feledkez­zünk meg Kisfaludy Károlyról sem. Az élénk művészeti, irodalmi és tudományos élet, a­mely­nek központja Budapest, szoros kapcsolatban áll az ő emlékével is. «A kisded makk merész sudarba szökkent»; a szűk Aurora-kört összes szellemi életünk intézményeinek és társulatai­nak tág köre váltotta fel. A nagy hatás, melyet Kisfaludy Károly tár­saira s a közönségre tett, a nemzeti szellem hatása volt, mely benne élénkebben nyilatkozott, mint elődeiben. Költészete és «Aurorá»-ja, az eddigi irányok vívmányait egy nemzetibb irányba igyekezett olvasztani. Nemzetibbé tenni az ide­gen hatást s a nemzetit fejleszteni volt főtörek­vése. Költészetünkben a történelmi elem nála és körénél jelen meg először, mint a nemzeti szellem egyik fő forrása. Gyermekkorától kezdve szerette a magyar történelmet, később tanulmá­nyozta is. A külföld költészetében is kedveltebb olvasmányai voltak a romanticismus termékei, a­mely a nemzeti szellemből táplálkozik, mint a classicismuséi, mely attól megválni szeret. Színművei nagy részét a magyar történelemből merítette. Eleinte inkább csak külsőségeiben fogta fel ugyan történelmünket, de később be­hatolt szellemébe is. Még némely vígjátékának tárgya is történelmi. S a magyar színpad, mely eddig a selejtes német lovagdrámák átdolgozá­sában tüntette fel őseinket, költőibb és nemze­tibb irányt vett. A magyar történelmi beszélyt ő kezdeményezte. Örömest fordult a mondák felé is, hogy belőlük balladát írjon, és lyráján nem egyszer zendítette meg az ősi dicsőség és gyász emlékeit. «Aurorá»-jában a hazai törté­nelmet tárgyazó aczélmetszetű rajzokat hozott divatba, s két ifjú epikust: Vörösmartyt és Czuczort ő buzdította leginkább az ősi dicsőség megéneklésére s épen azokban az években, midőn a hazafiak a megyéken és országgyűlésen oly hévvel védték a megtámadott ősi alkotmányt. Kisfaludy Károly hatása alatt a történelmi elem fejlődése mind nagyobb arányokat vett költésze­tünkben, s midőn Széchenyi 1830-ban elkiáltotta, hogy Magyarország nem volt, hanem lesz, ne csüngjetek többé a múlton: a költők bár szívből üdvözölték a nagy reformert, még­sem fordultak el a múlttól, sőt azt a jövő egyik zálogának tekintették. Azt hitték, hogy Magyarország volt is, lesz is. A múlt dicsősége előttök épen olyan szent volt, mint a jövő é­s egyik kézzel a múltra, a másikkal a jövőre mutatva, lelkesítették a jelen küzdelmeit. Ez volt a nemzet hangulata is, a­melyet Vörösmarty «Szózata» fejezett ki legerőteljesebben s emelt tisztább lelkesedéssé. Azonban Kisfaludy Károly nemcsak a múlt, hanem a jelen tükrévé is igyekezett átváltoztatni költészetünket, a­mely igen­is elvonult az élet köz­napi benyomásaitól, s nem igen rajzolta a magyar társadalom típusait. Valóban, költőink inkább csak a lyrai tért művelték s elhanyagolták a drámai és elbeszélő költészet oly fajait, a­melyek a jelen élettel foglalkoznak. A vígjáték, beszély és regény majdnem parlagon hevertek s a ma­gyar közönség csekély becsű művek fordításai­val vagy átdolgozásával táplálkozott. Ide járult még az a körülmény, hogy költőink távol éltek a nagy­világ zajától, mint földbirtokosok falun, vagy mint tanárok, kis városban. Kisfaludy Ká­rolyt viharos ifjúsága korán az életbe ragadta; hányódott a haza különböző vidékein és nyo­morgott a külföld nagy városaiban, míg végre Pestre telepedett. Jobb napjaiban bejáratos volt a társadalom felsőbb köreibe, rossz napjaiban sűrűn érintkezett az alsó osztályokkal. Tapasz­talatokkal gazdagodott, a­melyeket könyvekből nem tanulhatni. Ismerni tanulta az embereket és a társadalmi viszonyokat. A szenvedések ér­zékenyebbé tették, de egyszersmind élesebb látóvá és bölcsebbé is. A könny és mosoly meg­tört fényében szemlélte a világot, saját és mások gyöngeségeit. Ily tapasztalatok birtokában, ily kedélyhangulattal senki sem volt alkalmasabb nála, hogy a magyar élet komikai rajzait tárja a közönség elé. S csakugyan vígjátékai és víg­be­szélyei, becsben és hatásban felülmúlták törté­nelmi drámáit és beszélyeit. Túlzás nélkül mondhatni, hogy ő a magyar vígjáték megala­pítója. Egy csoport magyar typust hozott a szín­padra és rajzolt beszélyeiben. Megnyíltak előt­tünk a magyar nagyúri kastélyok, nemesi kúriák, polgárházak és kunyhók, s az örök emberi gyön­geségek nemzeti sajátságaink jelmezében léptek fel. E nyomon a magyar vígjáték és regény tár­sadalmunkat nemcsak visszatükrözte, hanem bírálta is. Kölcsönhatás támadt az élet és költé­szet között, inkább kezdtünk éleményeinkből és az életből írni. Néhány évtized alatt számos jeles vagy épen kitűnő mű jelölte ez irány hatását. Mindezt a kor rohamos fejlődése is elősegítette ugyan, de a fejlődés első mozzanatának Kis­faludy Károly volt képviselője. A népi elem fejlesztésével is sokat ten Kis­faludy Károly költészetünknek nemzeti szellem­ben való megifjítására. Követte Kölcsey azon tanácsát, hogy a valóban nemzeti költészet szik­ráit a köznépi dalokban kell nyomozni. Lyrája ugyan általában véve a német iskolától vett benyomásokat igyekezett nemzetibb szellemben kifejezni, de törekedett a tiszta magyar dal felé is. A «Pipadal» és «Vigasztaló» ily törekvés szü­löttei. E mellett mintegy harminczhárom nép­dalt írt, a­melyek köztetszésben részesültek s közülök­ több széktében énekeltetett is. A mit Csokonai kezdett, azt Kisfaludy Károly, ha kevesebb eredetiséggel is, de több ízléssel foly­tatta, s a mi fő, beolvasztotta költői fejlődésünk műfolyamába. Ezóta a népi elem nemcsak mint feldolgozandó tárgy jelen meg költészetünkben, hanem mint fejlesztő eszme is, érzés, felfogás, műalkat, nyelv és rhythmus tekintetében. Elő­ször lyránk érzi e hatást, majd elbeszélő és drá­mai költészetünk, sőt műprózánk is. Költőink a népit és művészit összeolvasztva, nemzeti egyé­niségünk kifejezésére törekszenek. Vörösmarty, Kisfaludy Károly barátja, az Aurora-kör legna­gyobb tehetsége, még nagyobb érvényre emeli ez irányt. Nála a népi elem már nép­nemzetivé kezd válni. Nemcsak a népdalhoz fordul, hanem a népmeséhez, népmondához, a régi költészet hagyományaihoz is. A magyar költészet újra érintkezik mind­azzal, a­mitől elszakadott, de művészi vívmányok kíséretében, lerázza a klas­sikai és német iskolák jármát, de megnyílik az európai összes költészet behatásainak. S ekkor megjelennek Petőfi és Arany, amaz lírai költé­szetünket varázsolja egészen magyarrá, emez az epikait. Három évtized alatt megifjúlt költé­szetünk s a nemzeti irány teljes diadalra jutott. Íme a források, melyek költészetünket meg­ifjították, ime a nyomok, melyek Kisfaludy Ká­rolyhoz vezetnek, de egyszersmind elvezetnek azon nagy társadalmi és politikai mozgalomhoz is, a­mely egy pár évtized alatt a magyar társa­dalmat és államot újjá­szülte, mert társadalmi és politikai mozgalmaink szoros kapcsolatban voltak az irodalmiakkal s egymásra hatva dön­tötték el nemzetünk sorsát s alkották meg a mai, önálló Magyarországot. E nagy mozgalom eredményében ott ragyog Kisfaludy Károly mun­kássága, szelleme és dicsősége is. De emléke, élő emléke vagyunk mi is: a Kis­faludy-Társaság, mely folytatta munkásságát, fejlesztette irányát. Hisz itt foglalt helyet az az írói nemzedék, a­melyhez ő tartozott, valamint az arra következő is. Egy félszázad óta tagjai voltak Társaságunknak a magyar szépirodalom és széptan legkitűnőbb képviselői. Fájdalom, nincsenek többé sorainkban a legnagyobbak, azok a dicső férfiak, a­kik örök nyomokat hagy­tak költészetünkben. S mi, csekélyebb tehetsé­gek, a­kik helyöket elfoglaltuk, inkább csak hű­ségben és buzgóságban követhetjük őket. Nagy­nak lenni kevésnek adatott, de nemes és nagy czélokért küzdeni mindnyájunknak. A vezérek döntik el a csatát, de csak úgy, ha a sereg, a közvitézek híven és lelkesedve teljesítik köte­lességöket. Legyünk ebben méltók nagy előde­inkhez és Kisfaludy Károlyhoz, a­kinek nevében egyesültünk. A KISFALUDY-TÁRSASÁG, FÉLSZÁZADOS FENNÁLLÁSÁNAK ÜNNEPÉN. Itt van Kisfaludynk félszázados éltű családja! Együtt mindnyájan : régi meg új ivadék. Régi meg új érdem koszorúsai és az örökké ifjú lelkesedés szépszavu dalnokai. Szellemi nemzetség, nem vérbeli testi rokonság. Egy szív, egy lélek s a haza üdve a czél. Szép, igaz és jóért kel síkra e szellemi phalanx. S a nemes ízlésnek szenteli fegyvereit. Thewreit­k Emil. EGYVELEG. * Abessziniában mindinkább terjed az európai divat. Legújabban Menelik várkastélyára óriási zászlót tűztek ki az adovai győzelem évfordulója alkalmából. A zászlót Svájczban, St.-Gallenben ké­szítették s kitűzése előtt egyházi szertartással megáldották. * Aranytelepeket fedeztek föl az Alpesekben a Nagy-Venediger alpes-hegy déli lejtőjén. Már a régi időkben voltak kisebb aranybányák e környéken Bauris és Böckstein mellett, a folyókban is mostak aranyat, de a XVII-ik század óta megszűntek a munkálatok, mivel az eredmény kevés volt. Most állítólag elég gazdag aranyereket találtak.

Next