Vasárnapi Ujság – 1897

1897-08-08 / 32. szám - Petőfi. Emlékbeszéd: Bartók Lajos 522. oldal / Élet- és jellemrajzok

522 VASÁRNAPI U­JSÁG. 27. SZÁM. 1897. 44. ÉVFOLYAM. A várkapun belől kezdődik tulaj­donképen a vár. Itt van mindjárt az Alpár Ignácz építette hatalmas vármegyeház, mely előtt most már Petőfi szobra áll. A vár éjszaknyugati sarkán is­mét egy ódon tornyot látunk, mely a czéhek virágzása idején a lakatos-czéh tornya volt, ma raktárul szolgál. A várból az úgynevezett felső várba, mely a hegy csúcsán van, a Halott-utcza (Leichen­gassen) végéről 172 fokú fedett lépcső vezet föl. Ezen viszik föl a halottakat, mert a hegytetőn van a temető is, s azért nevezik Halott-utczá­nak. A vár legmagasabb pontján áll a gót-stylű ódon ág. ev. templom, mely még 1429-ben épült; tőszomszédja az ág. ev. gimnáziumnak szintén ódon épülete. A várból gyönyörű kilátás nyílik Fehéregyháza felé a csatamezőre. A vár alatt nyugat felé húzódik a Segesd köz­ségbe vezető Segesdi-utcza, melyben a szász parasztság zöme lakik sűrűn egymás mellé épí­tett apró, többnyire kétablakos, kékre, zöldre és sárgára meszelt házikókban. A magyarok, kik 1848 óta vándoroltak be, mert az előtt magyar embernek nem volt sza­bad Segesváron letelepednie, egészen külön vá­rosrészben a Goldbergen laknak, melyet ők Galberek-nek hivnak. A város lakosságának nagy része különben iparos, különösen számos takács, kalapos, timár és igen sok kádár van. A segesvári hordók már a régi időben is igen jó hírűek és keresettek voltak. A földmivelés csak a kukoricza-, komló-és szőlőtermesztésre terjed. A külső városré­szek női különösen a csipkeverést űzik szorgal­masan. Az általuk készített csipke egyik külön­legessége Segesvárnak. A vendégek sokat vásá­roltak belőle a szoborfölavató ünneplés napján. A­mi a lakosság nyelvét illeti, nagy számban vannak a szászok, kik után a románok követ­keznek. A magyarságot csak a hivatalnokok és a kis Galberek lakói képviselik néhány száz lé­lekkel. Az utczákon mindenütt német czégfelirások vannak, melyek között szemünkbe ötlöttek ilye­nek is: József László, Wilhelmine Nagy, "W. Szilágyi, melyek szomorú jelei a régebben bevándorolt magyar iparosok és kereskedők elszászosodásának. Ma azonban már mindenki tud a városban magyarul; a magyarosodásnak, melynek legmakacsabb kerékkötője a szász gymnasium és tanitóképző, erős támasza és előmozdítója az állami elemi fiú- és leányiskola, melynek czélszerűen berendezett pompás új épülete tavaly készült el, továbbá az Emke által mintaszerűen berendezett és fentartott kisdedóvó, melybe a szászok gyermekei is szá­mosan járnak. j „ Paur Géza fényképe után. A SEGESVÁRI PETŐFI-SZOBOR LELEPLEZÉSI ÜNNEPÉLYÉRŐL. — Bartók Lajos előadja ünnepi beszédét, P­E­T­Ő­F­I. Emlékbeszéd. Irta és Petőfi segesvári szobra leleplezési ünnepélyén elmondta Bartók Lajos. Gloria victis ! Dicsőség a legyőzötteknek! Ti győztetek, a­kik elestetek! S Tied az örök dicsőség, nemzet ébresztő költője, nép talprariasztó dalnoka harcz előtt, bajtársuk a csatatéren, osztályosok a halálban, közös sírban, föltámadásban, halhatatlanságban ! Nem Petőfi dicsősége öregbítéséről, h­anem a nemzetéről van szó. Szobor és ünnep már ahhoz nem tehet. Taroljon az idő körültünk mindent pusztává: Petőfi neve oly magasságban fog emel­kedni Európa nagy nemzetei előtt, mint Pompeius oszlopa az afrikai sivatagon. Igen, ez ünnep magasztossága onnan, hogy nem egy költő dicsőségét növeljük, a nagy szellem nagy tettei emlékét emelve örök érczből, hanem egy egész nemzet, az ezredéves magyar haza büszkesége ragyog föl a mai ünnepen, tudatában annak, hogy a művelt nyugat több ezeréves története lapjain a legtündöklőbb alakok közt a legelső sorban ott ragyog a mi Petőfi Sándorunk, a­ki itt halt meg, s itt áll halhatatlansága jelképében. Nem, nem a fiú Petőfi dicsőségének, az anya­nemzetnek örömnapja ez. És lelkesült örömünket a legmagasztosabb ünneppé varázsolja a hely, hol a nagy ember szentelt emlékének áldozunk. Idefönn «áll egy szobor, magas hegy tetején» . .. s odalenn, a közel sikon, halt hősi halált ő, a harcz mezején . . . Nagy szellemének remeklései már birták az or­szág bámuló tiszteletét. Márczius 15-ikén a láng­ész és bátorság dönthetlen erejével hatalmas alap­ját vetette meg függetlenségünk kivívásának, s ő a népszerűség legmagasb polczára emelkedék; boldog és istenük­ lehetett a Pyeridák szent ber­kében, a költészet és szerelem rózsaágyán; de ő, a fiatal házas, elhagyta szeretett hitvesét és eljött Erdély bérczei közé h­arczolni a szabadságért, meg­halni a hazáért. Az igaz, szép, nemes kultuszának szentelte éltét, és a harcz riadóját maga harsantván meg­ letevé öröklik­ szerző tollát, habozás nélkül kibontakozott a családi élet boldog öléből, hogy kezében karddal a csaták ágyúdöreje közt is vérbetüivel bizonyítsa szavainak szent igazságát, adjon példát azoknak, a kiket lantjának hangjával föllelkesített. Mert nála a költemény nem volt hazugság, — egy volt az életével, jellemével s tetteivel, és mindez igaz volt. Azért a legnagyobb költő, mert izrel­izre az. A szabadságharcz költőjével egy volt benne a honvéd. S a költő szobrától csak arasznyira a csatatér, hol a vele elhullt dicső bajnokok emléke áll. A szabadságért meghalni nem áldozat, de ő csak e halál gondolatában élt. És ama szent föld, hol vágya teljesült, a mit «gondolatában» kifejez, a mit jutalmul kért, hogy megáldhassa átkos éle­tét: «Ott essem el én! . .» És elesett, semmivé lett, egészen elenyészett, el­tűnt a hazáért és szabadságért vívott végső csatán, hogy örökké éljen mindenütt s egyetlen paránya se veszszen el soha. Itt, hol egy dicső élet hős halálban nyert meg­igazulást, a nagy Petőfi ártatlan lelke a mennyekbe szállt: az ő élete s halála fölötti ábrándozó elmél­kedés az ima magasztosságára emelkedik. * Nincs költő, kinél a bírálat oly egy lehetne a magasztalással, mint Petőfinél. E költőt csak a leg­szebb dicsénekben lehetne jellemezni. S jelleme oly egy népeével, hogy minden dicséret annak is szól. Volt világhírű dalnoka a hazának, volt a szabad­ságnak, volt a szerelemnek, kornak, a természet­nek, családi érzésnek; kitűnő egyikben a magas képzelet, másikban a mély gondolat és érzelem, harmadikban a csillogó humor, negyedikben a sö­tét gúny: — de nincs több oly bánya, mint Petőfi szíve, mely minden nemes érczet és minden drága­követ megtermett maga, dúsabban, mint a többiek, s még kifogyhatatlan egy igazgyöngyben, a tiszta erkölcsi épségben. Mert Petőfi jelleme és költészete a magyar nép maga, — innen szerfeletti nagysága és örökvolta. Ő az Alföldet, — a tiszta Magyarországot, — természeti bubáját, egyéni, önálló eredetiségét s a nép csodálatos épségét s őserényeit rögzité meg örökre, de nem bebalzsamozó holt mesterkéltség­gel, hanem költészetében élőn. És a népiességet emelte legmagasabbra ; — mintha az nem is volna művészet, annyira természetes ; — művészete ha­talmával a népajkon élő őserejű­ nyelvet irodalmivá jegeczesítette, hogy ragyogó kristályaiban gyönyör­ködjenek a nemzedékek. Műveinek hangja, eszméi előadása, a kedély el­ragadó üdesége oly tiszta, mint a tengerszem : azt hinnők, hogy fenekére látunk, de mélységébe nincs búvár, a­ki leszállhasson. Gondolatolvasáson töri fejét a század vége : itt mindenki tisztán olvassa a gondolatot soraiból, s az, összhangzó szépségében mindenkit magához emelve, mindig megmozgatja a nemesebb érzés húrjait. S nem a dölyf magaslatá­ról tekint az olvasóra. A legegyszerűbb nép fia s legbölcsebb tudós egyformán élvezi bűvös zengzete ellenállhatatlan varázsát. Olyan ő, mint a legenda csodatevő Krisztus képe, mely minden embernél, kicsinél és nagynál, egy fővel volt nagyobb, (mert az isteni ige előtt is egyformán hajolnak meg a népek milliói s fogadják meg tanítását,) — de na­gyobbá a keresztfa emelte, melyet viselt életében és mélyen kiszenvedett az emberiség szent eszméiért. A durva önkény törpe viadorai azt hiszik, hogy kéjelegve a hatalom kegymorzsáinak osztogatásá­ban, ők emelkedtek a dicsőség talapzatára, s a nem­zeteket igába hajtva, önmagokat emelték föl és ko­rukat tették nagygyá. De azon lelki óriások, a kik magukhoz, nemes lelkületök magasságához emel­nek milliókat: ezek az egyenlőség igaz apostolai! * Petőfi igéi 48-ig az ó-testamentomot jelentik ; 48 márczius 15-ikétől a magyar nemzet evangéliu­mát. S az első nemzetek első szellemei jöttek üd­vözölve elébe. Erkölcsi épségében rejlik fensősége, ez teszi legnagyobbá Petőfi költészetét. Ebből fa­kadt szabadság- és honszeretete s művészete, — az oroszláni, daczos erő : védni őseink szerzeményét, a hazát. Ez a legszentebb szó előttünk. S a magyar azért imádja ugy hazáját, mert ezek az ősök alkot­ták, ezért haltak, s ez temetőjök, — az ősök nagy­ságát pedig jól tudjuk, végtelen büszkék vagyunk rájok a múltból, s ezt követeljük a jelentől. Ez erkölcsi fensőség elismert, ez tett Európa legelső népei közé a nagy múltban s képezte szilárd alapját a birodalomnak, mely szent István koronája alá foglaltaték, s ez tette, hogy az ezredév nem az öreg­ség jubileuma, hanem a szilárd férfiasságé. Petőfi jelleme és élete példa nekünk, a népnek: e jellem tiszta forrás az eliszaposodott, romlott korban, hol a romlottság elvei már-már jogszabá­lyokat hirdettetnek. Ősbecsületessége, úgyszólván szegénységi fogadalma, nélkülözései, — és esz­méiért önfeláldozási készsége: ez erényeket kell Petőfi szellemében ünnepelni s az ünnepléssel meg­őrizni. Érzése, verse, tette, jelleme ugyanaz, s nem választhatni el a költő szárnyalását a hazafi törek­véseitől, s nem képzelhetni lantját élete nélkül, mint a napot sugara nélkül. A napnak vannak ho­mályos foltjai, lángelméknek karjaik : nála minden ép és fény, mert minden eszményi, semmi sem salak. A földdel csak egy pont köti össze: a haza földje, de ez nála a leglélekemelőbb eszmény. Ő mindazért együtt h­arczolt, a mi csak ideális ; s nincs ideál, mely valaha emberszívben fészkelt, hogy az ő szivéből elő ne zendült volna. Ezért ő a mi eszményünk, a költők eszményképe, a költők költője. Ezt nem volt képes sem a zsoltáros király, sem a caesari Róma ódaköltője, sem a keresztény lovagkor s az újabb századok dalnokai elérni: csak a modern demokráczia, népszabadság Petőfije. Az író, a ki tettekben, életben humanizmusban nem követi, remek tollal se h­arczol Petőfi táborá­ban. A ki ajkán szabadságot, nemzetet, férfias jel-

Next