Vasárnapi Ujság – 1898
1898-10-16 / 42. szám - A villámvonat 727. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem és rokon
728 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 42. SZÁM. 1898. 45. ÉVFOLYAM. A villámvonatokon való utazás nem olyan drága, mint közönségesen gondolják. Igaz, hogy minden utasnak az első osztály menetjegyét kell megváltania s ezenkívül 20—30 százalékot fizetni a hálókocsi használatáért, végül távolabb menve, a vonat étkezőtermében kénytelen az ember étkezni, de ezeket a külön kiadásokat teljesen megtéríti a gyorsaság. Budapestről Bécsbe 4, Belgrádba 6, Orsovára 9 óra alatt ér el az utas; egyetlen nap 3—4 országon futhat át. Ezért a villámvonatot ma már nemcsak gazdag urak használják, hanem üzletemberek is, akik legjobban tudják, hogy mindenek fölött legdrágább az idő. A villámvonat rendesen csak hét kocsiból áll, melyek egyike-másika különben sokkal nagyobb a rendesnél s a nemzetközi hálókocsi-társaságnak a mi fővonalainkon nagyon ismeretes kocsijaihoz hasonlít, csakhogy azoknál díszesebb. A vasúttársaságok csak a gőzmozdonyokat, postakocsikat és csomagszállító-kocsit adják a vonathoz , ellenben a társaság adja az étkezőkocsit, konyhakert és élelmiszerek kamaráját tartalmazó kocsit, s végül két hálókocsit, melyek nappal valóságos szalonkocsik. Ez a két kocsi egymással összeköttetésben áll; a kocsiból kocsiba nyíló folyosón végig járható az egész vonat. Mindenik kocsi világosbarna deszkákból készült s bronzbetűs felirat van rajtuk. A kocsikon kívül a társaságnak külön személyzete is van, rendesen hét ember: vonatvezető, ki a számadásokat viszi s kinek az a étkezőterem végében külön irodája van, a főpinczér, ki piros mellényt és kék frakkot visel, két hálókocsi-felvigyázó, egy podgyászőr, a szakács és végül a kukta. A hálókocsik rendkívül kényelmesek és ízlésesek. Minden kocsiszakaszban csak két ágy van s azok közül is csak akkor használják a másikat, ha az első beleegyezik, vagy épen kívánja. A falakat aranyozott bőrszőnyegek borítják. Van a hálófülkékben az ágyakon kívül nagy, kényelmes pamlag és minden szakasz szomszédságában külön kényelmes öltözőszoba tükörrel, mosdószekrénnyel, fésűkkel, szappannal, kefékkel, türölközővel és vizesüvegekkel. A falak mahagóni fából vannak s a legkisebb bútorok is igen csinosak. Minden fülkében fenn és lenn szellőztető készülékek, fogasok és csomagtartó hálók, függönyök és más szükséges dolgok vannak. Az ágy igen tiszta és egyszerűsége mellett is elegáns. Valósággal úgy érzi itt magát az utas, mintha fogadóban volna. Az ételt, ha kívánja, behozzák, a reggelit, melynek ára VU \ frank, rendesen a hálófülkékben szokták elkölteni. Még érdekesebbek a főző- és étkező-kocsik. A főzőkocsinak közepén van a jól megerősített vaskemencze; ennek oldalait szekrények borítják, melyekben a konyhaedények, asztali fehérneműek s fűszerek vannak, elől pedig a tálalóasztalok. A tűzhelyen csak két lyuk van, úgy, hogy az ételek elkészítése nagy ügyességet és gyorsaságot kíván, annyival inkább, mivel a kocsik, bár finom rugóik miatt simán járnak, de mégis folyton mozognak. Többnyire minden ételt külön előre készítenek el s a tűzhelyen rövid ideig tüzelnek. De mindamellett nagyon nehéz és sok gyakorlottságot kiván a szakács munkája, mert az utasok előkelőségéhez képest az étlapnak meglehetős változatosnak kell lennie. Ezért oly külön kocsija is van a vonatnak, mely csupán kamarául szolgál. Oda idegenek nem mehetnek be. A kamrakocsinak nincs ablaka, csak feltoló-táblával ellátott nyílásai, mint a teherkocsiknak. Az ételek és italok egymástól elkülönített helyen vannak, hogy a pinczérek ételhez, italhoz hozzáférhessenek. Érdekes, hogy az könnyen italokat azon országok szerint csoportosítják, amelyeken a vonat keresztül megy, hogy a városi hivatalnokok nehézség nélkül vizsgálhassanak meg mindent. Németország utolsó állomásán például belép a fináncz, lezárja és lepecsételi a németországi borokat és söröket tartalmazó szekrényt, kinyitja az osztrákot s azt megvámolja. Természetes, hogy a vonat addig nem állhat; ez eljárás közben tovább robog s a fináncz csak osztrák földön szállhat ki ismét. Élelmiszereket különben útközben is vesznek fel, de mindenkor táviratilag előre megrendelve. A kamarában nagy helyet foglal el a jégszekrény, mivel jeget és vizet e vonaton nagy mennyiségben használnak. Általában minden kis helyet igyekeznek felhasználni, még a kocsi mennyezetét is, melyről sonka, szalonna s más élelmiszerek csüngenek le. Az ebédlőterem olyan, mint a mi gyorsvonatainkon szokásos étkező-kocsik; azonban kissé tágasabb s mindenek fölött fényesebb. Nagy ablakaiból pompás a kilátás a vonat gyorsasága következtében minden pillanatban váltakozó környékekre. Az étkek olyanok, mint az első rangú fogadóban. Külön szoba van benne a kávézásra s esetleg társas mulatságokra , de a dohányzás sem okoz itt szemrontó füstöt, mivel a szellőztetésre nagy gondot fordítanak. Különben is, aki nem keresi a társaságot, visszavonulhat saját fülkéjébe, hol nappal eltűnik az ágy s az egész kényelmes úri szobává alakul. Ily sok kényelemmel s lehető gyorsasággal utazhatik ma még az legnagyobb aránylag szűk erszényű ember is. Párisból Konstantinápolyba menni, tehát egész Európán át utazni s ezerféle vidéket meglátni, nem kerül egészen 3 napba sem s ezt az időt is fel lehet használni, mivel a kocsikban olvasni, irni, vagy bármi mást végezni egész kényelemmel lehet s az éjjeli ut sem meríti ki az utazó erejét, mint más vasutakon. MŰVÉSZEK ARCZKÉPEI. ERNSZT LAJOS MAGYAR TÖRTÉNETI KÉPGYŰJTEMÉNYÉBŐL. EGYVELEG. * Hamisított múmiák. A berlini királyi múzeumban lévő tizenhét egyiptomi király és királyné múmiáját ezelőtt néhány esztendővel Alexandriában a német kormány egy millió frankon vásárolta. Most pedig kitűnt, hogy a múmiák jól sikerült hamisítványok, melyeket valami nemzetközi szédelgő-szövetkezet gyártott.