Vasárnapi Ujság – 1898

1898-10-16 / 42. szám - A villámvonat 727. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem és rokon

728 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 42. SZÁM. 1898. 45. ÉVFOLYAM. A villámvonatokon való utazás nem olyan drága, mint közönségesen gondolják. Igaz, hogy minden utasnak az első osztály menetjegyét kell megváltania s ezenkívül 20—30 százalékot fizetni a hálókocsi használatáért, végül távolabb menve, a vonat étkező­termében kénytelen az ember étkezni, de ezeket a külön kiadásokat tel­jesen megtéríti a gyorsaság. Budapestről Bécsbe 4, Belgrádba 6, Orsovára 9 óra alatt ér el az utas; egyetlen nap 3—4 országon futhat át. Ezért a villámvonatot ma már nemcsak gazdag urak használják, hanem üzletemberek is, a­kik legjobban tudják, hogy mindenek fölött legdrágább az idő. A villámvonat rendesen csak hét kocsiból áll, melyek egyike-másika különben sokkal nagyobb a rendesnél s a nemzetközi hálókocsi-társaság­nak a mi fővonalainkon nagyon ismeretes kocsijaihoz hasonlít, csakhogy azoknál dísze­sebb. A vasúttársaságok csak a gőzmozdonyokat, postakocsikat és csomagszállító-kocsit adják a vonathoz , ellenben a társaság adja az étkező­kocsit, konyhakert és élelmiszerek kamaráját tartalmazó kocsit, s végül két hálókocsit, melyek nappal valóságos szalonkocsik. Ez a két kocsi egymással összeköttetésben áll; a kocsi­ból kocsiba nyíló folyosón végig járható az egész vonat. Mindenik kocsi világosbarna deszkákból készült s bronzbetűs felirat van rajtuk. A kocsikon kívül a társaságnak külön személyzete is van, rendesen hét ember: vonatvezető, ki a számadásokat viszi s kinek az a étkező­terem végében külön irodája van, a főpinczér, ki piros mellényt és kék frakkot visel, két hálókocsi-felvigyázó, egy podgyászőr, a szakács és végül a kukta. A hálókocsik rendkívül kényelmesek és ízlé­sesek. Minden kocsiszakaszban csak két ágy van s azok közül is csak akkor használják a mási­kat, ha az első beleegyezik, vagy épen kívánja. A falakat aranyozott bőrszőnyegek borítják. Van a hálófülkékben az ágyakon kívül nagy, kényel­mes pamlag és minden szakasz szomszédságában külön kényelmes öltözőszoba tükörrel, mosdó­szekrén­nyel, fésűkkel, szappannal, kefékkel, türölközővel és vizesüvegekkel. A falak maha­góni fából vannak s a legkisebb bútorok is igen csinosak. Minden fülkében fenn és lenn szellőztető­ készülékek, fogasok és csomagtartó hálók, függönyök és más szükséges dolgok van­nak. Az ágy igen tiszta és egyszerűsége mellett is elegáns. Valósággal úgy érzi itt magát az utas, mintha fogadóban volna. Az ételt, ha kívánja, behozzák, a reggelit, melynek ára VU \ frank, rendesen a hálófülkékben szokták el­költeni. Még érdekesebbek a főző- és étkező-kocsik. A főző­kocsinak közepén van a jól megerősített vaskemencze; ennek oldalait szekrények borít­ják, melyekben a konyhaedények, asztali fehér­neműek s fűszerek vannak, elől pedig a tálaló­asztalok. A tűzhelyen csak két lyuk van, úgy, hogy az ételek elkészítése nagy ügyességet és gyorsaságot kíván, annyival inkább, mivel a kocsik, bár finom rugóik miatt simán járnak, de mégis folyton mozognak. Többnyire minden ételt külön előre készítenek el s a tűzhelyen rövid ideig tüzelnek. De mindamellett nagyon nehéz és sok gyakorlottságot kiván a szakács munkája, mert az utasok előkelőségéhez képest az étlapnak meglehetős változatosnak kell lennie. Ezért oly külön kocsija is van a vonat­nak, mely csupán kamarául szolgál. Oda idege­nek nem mehetnek be. A kamra­kocsinak nincs ablaka, csak feltoló-táblával ellátott nyílásai, mint a teherkocsiknak. Az ételek és italok egymástól elkülönített helyen vannak, hogy a pinczérek ételhez, italhoz hozzáférhessenek. Érdekes, hogy az könnyen italokat azon országok szerint csoportosítják, a­melyeken a vonat keresztül megy, hogy a városi hivatal­nokok nehézség nélkül vizsgálhassanak meg mindent. Németország utolsó állomásán például belép a fináncz, lezárja és lepecsételi a német­országi borokat és söröket tartalmazó szekrényt, kinyitja az osztrákot s azt megvámolja. Termé­szetes, hogy a vonat addig nem állhat; ez­­ eljárás közben tovább robog s a fináncz csak osztrák földön szállhat ki ismét. Élelmiszereket különben útközben is vesznek fel, de minden­kor táviratilag előre megrendelve. A kamarában nagy helyet foglal el a jégszekrény, mivel jeget és vizet e vonaton nagy mennyiségben használ­nak. Általában minden kis helyet igyekeznek felhasználni, még a kocsi mennyezetét is, mely­ről sonka, szalonna s más élelmiszerek csünge­nek le. Az ebédlő­terem olyan, mint a mi gyors­vonatainkon szokásos étkező-kocsik; azonban kissé tágasabb s mindenek fölött fényesebb. Nagy ablakaiból pompás a kilátás a vonat gyor­sasága következtében minden pillanatban vál­takozó környékekre. Az étkek olyanok, mint az első rangú fogadóban. Külön szoba van benne a kávézásra s esetleg társas mulatságokra , de a dohányzás sem okoz itt szemrontó füstöt, mivel a szellőztetésre nagy gondot fordítanak. Különben is, a­ki nem keresi a társaságot, visszavonulhat saját fülkéjébe, hol nappal el­tűnik az ágy s az egész kényelmes úri szobává alakul. Ily sok kényelemmel s lehető gyorsasággal utazhatik ma még az legnagyobb aránylag szűk erszényű ember is. Párisból Konstanti­nápolyba menni, tehát egész Európán át utazni s ezerféle vidéket meglátni, nem kerül egészen 3 napba sem s ezt az időt is fel lehet használni, mivel a kocsikban olvasni, irni, vagy bármi mást végezni egész kényelemmel lehet s az éjjeli ut sem meríti ki az utazó erejét, mint más vasutakon. MŰVÉSZEK ARCZKÉPEI. ERNSZT LAJOS MAGYAR TÖRTÉNETI KÉPGYŰJTEMÉNYÉBŐL. EGYVELEG. * Hamisított múmiák. A berlini királyi múzeum­ban lévő tizenhét egyiptomi király és királyné mú­miáját ezelőtt néhány esztendővel Alexandriában a német kormány egy millió frankon vásárolta. Most pedig kitűnt, hogy a múmiák jól sikerült hamisít­ványok, melyeket valami nemzetközi szédelgő-szö­vetkezet gyártott.

Next