Vasárnapi Ujság – 1899

1899-06-25 / 26. szám - Morelli Gusztáv (arczképpel és képekkel) 432. oldal / Élet- és jellemrajzok

432 Végül megjegyzendő még, hogy eme sikerült alkotás minden munkáját a legnagyobbaktól a legapróbbakig csupán és kizárólag magyar em­berek csinálták. VASARNAPI UJSÁG, 26. SZÁM. 1899. 46. ÉVFOLYAM. MORELLI GUSZTÁV. Az iparművészeti iskolában június 19-ikén családias ünnepet tartottak azon érdemes férfiú tiszteletére, ki nagy munkásságáról és művészi tehetségéről nemcsak tanártársai, hanem a nagy magyar közönség előtt is régóta ismeretes. A «Vasárnapi Ujság»-nak is hozzá kell járulni az ünnepléshez. Művészi dolgozótársainak egyik jelese Morelli Gusztáv, a derék fametsző mű­vész, és az iparművé­szeti iskola tanára. Ne­gyed százada, hogy a Magyarországon épen az ő működésével vi­rágzásra jutott famet­sző művészetet mint tanár tanítja, sokáig a mintarajztanodában, majd az iparművészeti iskolában. A fametszés a sok­szorosító művészetek előkelő ága, mely rézkarczolás, kőbe vé­­­sés, és czinkográfia mellett a festészet, szob­rászat alkotásait ismer­teti meg a nagy közön­séggel. Tolmács, köz­vetítő, mely hogy hű legyen, művészi érzékre van szüksége, holott mind arra, a­mit előad, a­mit másolatban kö­zöl, csak aczél vésővel és egy darab kemény­fával rendelkezik, vésővel rajzol, árnyé­­­kol, de a kemény pusz­pángfa csak úgy en­gedelmeskedik, ha mű­vészetre termett kéz vezeti a finom, hegyes kis vésőt, szarkalábakat különben fogunk látni és esetlen rová­sokat. A sokszorosító mű­vészetnek ez az ága már régen virágzik a külföl­dön. Nálunk csak lassan bírt meghonosodni. A magyar könyvekhez, a magyar lapokhoz hos­­szú ideig külföldön ké­szítették az illusztrá­cziókat. A «Vasárnapi Újság» is, mikor megin­dult, külföldre volt kénytelen fordulni ké­pei végett. Itthon még csak próbálkoztak a fa­metszéssel. De az irodalom ennek az iparművé­szetnek is utat tört, és Huszka, Rusz, Pollák, meg többen fametsző műhelyeket állítottak föl, a­hol meg is lehetett tanulni a fametszést. Morelli szintén itthon Budapesten kezdett tanulni, majd a külföldi elsőrendű műintézetekben fejlesztette korán feltűnt képességeit. Az olasz nevű művész tősgyökeres magyar ember, kinek szülei még a német Pesten is ma­gyarok voltak. A fiúk különböző életpályát vá­lasztottak, így az egyik nagyon ismert gége­orvos , a másik kereskedő, a harmadik, Morelli Gusztáv, művészi hajlamait követte. 1848 február 15-én Pesten született. A fába metszést gyermekkorában kezdte tanulni, még akkor talán remény nélkül is arra, hogy ez a foglal­kozás minálunk a művészethez vezet, hiszen a képzőművészet is akkor még, úgyszólva, bölcső­korát élte. Mielőtt még huszadik évét elérte volna, sok olyan képet metszett ki, melyek tehetsége megítélését biztossá tették. 1868-ban kezdett önállón dolgozni, s elkészítette báró Orbán Balázs «A székelyföld leírása» czimű munkájához az illusztrácziókat s ez időben jelentek meg első metszetei a­­'Vasárnapi Újság»-ban. Állami ösztöndíjat nyert, hogy kül­földön tovább képezze magát. Elment Párisba, a fametszésnek igazi otthonába, 1870-ben pe­dig — a franczia-német háború kitörvén — Londonba, a­hol az illusztráló fametszéshez oly kitűnő rajzolók és metszők egyesülnek. Aztán a régi, hagyományos könyvkereskedő és könyvnyomtató német városban, Lipcsében fej­lesztette máris előrehaladott képzettségét. Buda­pestre 1872-ben jött vissza, s azóta tolmá­csolója itt művészeinknek, s ettől kezdve a «Vasárnapi Ujság»-ban is mind sűrűbben talál­kozik vele a magyar közönség. Metszeteket tőle önálló aláírással már 1866 óta találunk. Ez időből valók a «Honvéd­album» és a «Koronázási album» is, melyek képeinek nagy részét Morelli vésője készítette. Munkácsy fiatalkori rajzai után is többet met­szett. Következtek a többi magyar művészek rajzai és képei, Petőfi első illusztrált kiadásá­hoz ötven kép, díszmunkák, állami értékpapí­rok metszései. Mindezek nyilvánvalóvá tették, hogy a fametszésnek oly hivatott művelője dol­gozik köztünk, a­ki a legnemesebb sokszorosító művészetnek, mely országszerte és a nép közt terjeszti a művészek alkotásait, hasznos szolgá­latokat tehet. Az 1873-ban szervezett mintarajz­iskolában a közoktatásügyi miniszter tehát külön osztályt állított a fametszésnek, s annak vezetésével Morellit bízta meg. Ezóta rendsze­res és avatott felügyelet alatt lehet tanulni Magyarországon is a fametszés művészetét, s ennek hatása csakhamar meg is látszott. Okta­tói elfoglaltsága Morellit nem vonta el addigi munkásságától, sőt tevékenységét megbízható tanítványok közreműködésével nagyobb körre is kiterjeszthette. A díszművek közt alig jelenik meg egy is, melyben tőle való, vagy a vezetése alatt álló műintézetből kikerült metszetekkel ne talál­koznánk. Petőfi második díszkiadásához ismét újabb illusztrácziókat készített. Az 1885-ik évi országos kiállítás diplomája is ő tőle került ki. Szép és tiszta metszet Zichy Mihály két nagy képe — «1848» és «1867» -melyet a nagy illusztrátor eredeti rajzai után készített. Néhai Rudolf trónörökös védnöksége alatt megindulván az «Osztrák-magyar monarchia írásban és kép­ben» nagy vállalat, en­nek magyar köteteihez az illusztrácziókat mind Morelli műintézete ké­szíti. Eddig már 1400 ezek száma, a magyar fametsző művészet fé­nyes sorozata. 1889-ben ismét nagyobb kör­utat tett külföldön, hogy megismerje a szakjabeli műintézeteket és a szí­nes nyomású famet­szést itthon gyümöl­csöztesse. Egyik feltűnő műve Feszty Árpád «A ma­gyarok bejövetele» czí­mű nagy körképének ötödfél méter hosszú metszete,páratlan nagy­ságú és finom kivitelű sokszorosítások mesteri munkája. Érdemei mél­tó elismerését nem is nélkülözi a művész. Hazai és külföldi kiál­lításokon sok kitünte­tés érte, s az iparmű­vészeti iskolában is ő nyerte a szakmájába tartozó oktatás irányí­tását és tanítását. A tőle való 1895-ből a magyar kir. posta szá­mára készített tízféle szines levelező lap, négy színben, melyek a maguk nemében el­sők voltak hazánkban. További művei: Nádler Róbert vizfestménye után «A budai királyi várpalota» 36 centimé­ter magas és 23 centi­méter széles szines fa­metszet, 6 szinben. Az ezredévi országos kiállítás három okleve­lének fametszetei és pedig : Vágó Pál és Benczúr Béla rajza után. Azonkívül 230 ki­állítási pavillon rajzá­nak fametszete. Jókai Mór «Csataképek a ma­gyar szabadságh­arcz­ból» czimű könyvéhez Kimnach László 68 raj­zának fametszete, melyek a Franklin-Társulat­nak egy diszkiadványában fognak megjelenni; a műbarátok által kiadott «Magyar Műkincsek» czímű műhöz több kisebb-nagyobb fametszet, a «Lotz-album» részére 21 fametszet, stb. Folytonos munka, szorgalom, siker elismerése volt tehát, mikor június 19-én a legközelebbről ismerők, a pályatársak, az iparművészeti iskola tanári kara gyűlt össze, hogy nagyrabecsülését fejezze ki a művész iránt, s emléktárgy átadá­sával emlékeztesse a szeretetre és serkentse a java erejében levő művészt a további ernyedet­len munkásságra. Tanítványai, kik közül már­is annyian váltak a hazai fametsző művészet valódi művelőivé, lelkesen visszhangozták Fittler Ka­millnak, az iparművészeti iskola igazgatójának üdvözlő szavait. A BÁNHIDAI TURUL-SZOBOR. Donáth Gyula szoborműve. Erdélyi fényképe után.

Next