Vasárnapi Ujság – 1899

1899-12-10 / 50. szám - Huszárterem a párisi kiállitáson (képekkel). Szendrei János 834. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak

"827 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 51. SZÁM. 1899. 46. ÉVFOLYAM Az 1825. év megint változást jelent a divat fejlődésében. Ez időben nagy, széles karimájú, virággal gazdagon díszített kalapokat visel­tek. A váll valóságos szárnyakkal volt födve ujjak gyanánt s a derék feszesen, simán sző­rűit az erősen befűzött testhez. Ekkor találták ki a harang alakú szoknyát, a­mely oly rövid volt, hogy alig ért bokáig és szabadon láttatta a keskeny, hegyes c­ipőbe szorított lábat. A roppant bő ujjak sok ellenzés tárgyai vol­tak formátl­an­ságuk és kényelmetlenségük miatt, de sem az 1830-iki forradalom, sem az orlea­nista uralom nem tudta azokat eltüntetni a föld színéről. 1842 tájban ment ki a divatból a puffos ujjú derék és a harang alakú szoknya. Bukása tökéletes volt és állandó. Helyébe az ellentéte került s a hajdísz is lehetőleg sima és lapos lett. Még a nagy, széles karimájú kalapot is kiszorította a kis, karimátlan sapka. A derék olyan hosszú lett, a­milyen csak lehetett, a szoknya pedig egyenesen hullott a c­ipőről a lábakra. Az 1848-iki forradalom elsöpörte ezt a diva­tot is, s csak a második császárság állított helyébe újat. III. Napoleon udvara sok reményt fakasztott, sok fölkapaszkodónak nyitott útat s az első császárságban szerepelt családok utódai is újabb befolyásra tettek szert. Az udvar fény­űzése a divatnak is lendületet adott. És ekkor, rövid idővel Napoleon házassága után, visszanyerte egykori uralmát a krinolin. Ez nem oly igen régi dolog még: a mai nemzedékből is sokan emlékezhetnek még rá. Nem egyszerre, hanem lépésről-lépésre hódította meg a teret a krinolin. Eleinte csak egy lószőr alsószoknya szélesítette a ruhát, de aztán ez mind szélesebb lett, míg végre aztán óriási arányokat kezdett ölteni. Eljött az az idő, a­mikor a császárné szűknek találta a Tuilleriák ajtait. Ez a divat, a­mely a művészetben akkor föllendült bárok ízlésnek is megfelelt, nyilván a XV. Lajos kora­beli rokokónak utánzása volt. A krinolint nem sokára már nem lószőrpárna, hanem fém-abroncs tartotta széjjel s külön tudomány lett, krinolinban leülni, vagy tán­czolni. Eugénia császárné, mikor leült császár­néi díszben a trónra, felséges férjének ugyan kevés helye maradt ott. Az ő karcsú, nyúlánk, finom alakjának szépségét kétségkívül nagy mértékben emelte ez a ruha. A krinolin uralma 1867-ig tartott. Metter­nich­ Sándor Paula herczegnő, az akkori párisi osztrák-magyar nagykövet felesége volt, a­ki az irtóháborút megkezdte ellene és csakhamar el is pusztította, remélhetőleg örökre­ szabású, frakk-alakú derék, csipkézett Angolos szélű szoknya jött helyette divatba; színek tekinteté­ben is az egyszerű, diskrét szöveteket és dísze­ket kedvelték. A német háború után a divat terén is érvé­nyesült a párisi nők hazafisága. Egy évig gyászt viseltek, — különösen azok, a­kiknek jól állott a fekete ruha. Rövidre szabott derék, tunikás szoknya, hosszú köpönyeg, mind kisebb kalap, gyűrűkbe szoktatott haj: ezek voltak a gyász­­divat fő kellékei. Lassanként mindinkább nö­vekedett az uszály, a­mely méltóságos, ünne­pélyes megjelenésűvé tette a hölgyeket. Ekkor jöttek divatba a fodros kötények. A­mi ezután következett divat dolgában, az már mind sokkal újabb dolog, semhogy a mai olvasó, kivált ha hölgy, ne emlékeznék rá. Ebben a nem egészen száz évnyi időközben, melynek legtöbb divatját itt fölsoroltuk, benne van mondhatni a divat egész története. Mert teljesen újat e téren sem igen alkot az ízlés, csak a régit eleveníti föl újra meg újra s a rég­múlt motívumok fölhasználásával alakít újszerű formákat. A KAPONYAI ÜTKÖZET EMLÉKSZOBRA SZABADKÁN. Vörös K. fényképe után, a fejükön, a­melyből idővel lassanként kifejlődik magyar huszár­ csákó, lobogó ingújjaikból pedig a lengő mente formálódik ki idővel. Ez volt a Vágó eszméje, mert ezzel tudja csak igazán kimutatni azt, hogy nemcsak a «huszár» szót vette át minden nemzet a mi nyelvünkből, de ruházatát is a mi eredeti köntöseinkből for­málta s alakította át magának. A még nehéz öltözetű drótinges huszárok után rohanó Mátyás korabeli huszároknál már meglehetősen kifej­lődött a csákó, de még inkább a kurucz és labancz huszároknál, melyek a kép közepét fog­lalják el. Utánuk a párduczbőrös, majd ezop­fos Mária­ Terézia huszárok vágtatnak, kiknél már magas süveggé válik a csákó. A vágtatva elvonuló csapatot tarka huszárok tömege nézi, a­melyek között épen a középen áll a Nagy Napoleon, franczia huszárjaitól kör­nyezve, a­mint kalapjával üdvözli a huszárokat. A franczia huszárok mellett sorakozó oszlop­sorokban szakaszonként vannak képviselve a világ összes huszárjai. A szép festményen a tarka színekben pom­pázó uniformisokat olyan művészi kézzel olvasz­totta össze Vágó Pál, hogy semminemű zavar nem bántja a kép összhatását. P. G. MAGYAR HUSZÁRSÁG A PÁRISI VILÁGKIÁLLÍTÁSON. Az a nagyméretű festmény, a­mely a huszár­ság fejlődését és történetét fogja feltüntetni a párisi kiállítás magyarországi történelmi csar­nokában, immár elkészült. Örvendve mondhat­juk, hogy a vázlat, melyet már régebben bemu­tattunk, nagyszabású festmén­nyé nőtte ki magát. A munka előhaladása közben ugyanis a tarka uniformisok nagy gyűjteménye került a művészek rendelkezésére, melyek felhasználása még színgazdagabbá tette a már vázlatban is mozgalmasnak ígérkező művészi alkotást. A kép tárgyát és történetét egyik múltkori számunkban már ismertettük, ezúttal magával a festmén­nyel kívánunk foglalkozni. A kép két jeles festője, Vágó Pál és Pataky László épen kilencz héttel ezelőtt fogtak hozzá a nagy méretben való kivitelhez. Alkalmas mű­terem hiányában az épülő új országház jobb­szárnyában lévő nagyobb termet kapták meg ideiglenes műteremnek a 18 és fél méter hosszú s három és fél méternyi magas kép elkészítésére. A kép jobb sarkában alul tábori őrtűznél ül­hat huszár, mindnyájan a század eleji festői ruházatban, a tűztől megvilágított arczok között kiválik Simonyi óbester keményen kifent bajú­szával. Mintha a régi huszárcsínyekről beszélne s regélné elmúlt idők vitézi tetteit. Mögöttük abrakoló lovak hosszú sora húzódik végig a reggeli szürkületben, míg jobbra látunk egy lóhá­ton ülő őrszemet, a mint ügyel a messzeségbe. Az őrtűz füstcsóváját a magasba viszi a nyári szellő. Ez a Pataky László művészi ecsetjének a műve. Ugyancsak ő tőle van a kép alsó bal­sarkában domboldalon fölvert ménes, szilaj paripák színgazdag csoportja, melyet egy kék gatyás csikós kerget maga előtt. A magyar jel­lemvonás és természet kitűnő ismerete feltű­nően látszik a kép e részletén is. A magasban szétterjedt ködfelhőben megje­lenő rohanó huszárság viszont Vágó Pál zse­niális ecsetjét és komponáló tehetségét dicséri. A kép bal sarkán legelül a honfoglaló magya­rok rohanó lovas csapatjait látjuk; sisak van A KAPONYAI ÜTKÖZET EMLÉKSZOBRA, Az 1849-ik év márczius 5-ikén fényes győzel­met arattak a magyarok Gaál alezredes ve­zénylete alatt a Szabadka közelében elterülő «Kaponya» nevű térségen. Előtte való napon mintegy 4000 szerb ütött itt tábort 13 ágyúval, hogy Szabadkát megro­hanja, elpusztítsa. Gaal alezredes 3000 főnyi, különféle magyar csapatokból és szabadkai nemzetőrökből összeállított sereggel vonult ki az ellenség elé, a­mel­lyel Kaponyánál megüt­között. És a hiányosan felszerelt sereg teljes győze­delmet aratott, a szerbek megfutottak s két más ágyújokon kívül még a szerbek büszkesége, a 18 fontos «Csicsó» nevű ágyú is a magyarok kezébe került. Szabadka és vidéke pedig a fenyegető veszedelemtől megszabadult. Az ezen csatában elesett honvédek emlékére díszes emlékoszlopot emelt Szabadka város közönsége, melyet kegyeletes ünnepél­lyel deczember hó 3-ikán lepleztek le. Az emlékoszlop létesítésén különösen Mamusich Mátyás prépost-plébános buzgólkodott. A szabadkai nemzeti kaszinó előtti téren elhelyezett emlékoszlop mint­egy 15 méter magas, hatalmas talapzaton álló gúla. Tetején cserkoszorúzott ágyún turulmadár áll kiterjesztett szárnyakkal, csőrében kardot tartva.­­ Az emlékoszlopon a következő fel­iratok vannak: (Az éjszaki oldalon.) Kaponyán, 1849. márczius 5-én. A szabadságért vívott győzelmes ütközet h­ős vitézeinek, Szabadka megmentőinek. A győzelem félszázados emlékére, Szabadka szab. kir. város Törvényhatósága és közönsége, 1899. (A déli oldalon.) A győzelmes ütközetben részt­vettek , Gaál László alezredes vezénylete alatt. Az 5. honvédzászlóalj, a Ferencz Károly-ezred két szá­zada. A budai gránátos szakasz, bácskai «Fekete sipkások» Pál Antal vezérletével, zombori nemzet­őrök Putnik Béla alatt, Szabadkai nemzetőrök, vidéki segélycsapatok Czintala Antal alatt. Tüzér­ség Paganini József alatt. A 3. honvédhuszárság egy százada, nemzetőri lovasság. (A nyugati oldalon.) Mint ők, a hősök, a honért élni, halni tanuljatok ! (A keleti oldalon.) Tettek sugara átragyog időn, enyészeten. A leleplezési ünnepélyen, a nagy számmal összesereglett közönség sorában megjelentek a vármegye még életben levő régi honvédéi is, Leszkóczky István őrnagy vezetése alatt, ugyan­azzal a zászlóval, mely a kaponyai csatában is ott lobogott. Az ünnepélyt Schmausz Endre főispán nyi­totta meg rövid hazafias beszéddel a «Pest» szálló dísztermében. Innen a Teréz-templomba vonult az ünneplő sereg, a­hol Mamusich Mátyás prépost hálaadó istentiszteletet tartott. Majd az emlékoszlophoz mentek, melyet a prépost megáldott. A szabadkai dalegyesület elénekelte a «Szózatot», azután Békeffy Gyula ünnepi beszédet mondott, Csillag Károly doktor alkalmi ódáját szavalta el. Frankl István fő­gimnáziumi igazgató tartott még beszédet, mire a dalkör a Himnuszt énekelte el. S ezzel bevég­ződött a kegyeletes ünnepély.

Next