Vasárnapi Ujság – 1900

1900-05-27 / 21. szám - Goldmark Károly (arczképpel) 345. oldal / Élet- és jellemrajzok - Mészáros Imre a m. kir. opera új igazgatója (arczképpel). K. J. 345. oldal / Élet- és jellemrajzok

19. SZÁM. 1900. 47. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI ÚJSÁG. 357 MÉSZÁROS IMRE, A MAGYAR KIRÁLYI OPERA ÚJ IGAZGATÓJA. Művészeti — s épen zenei — életünkben kevés az esemény. A dolgok rendesen mintegy maguktól folynak, lassan hömpölyögnek sza­bályozott medrükben. De egyik legelső művé­szeti intézetünk — az Opera — igazgatóválsá­gát már elvitathatatlanul nevezetes zenei ese­ménynek kell tekintenünk. A válságon szeren­csésen túlestünk; az évek során oly buzgón munkálkodott Svásdy Gyula nyugalomba vonult; az eleinte csak helyettese gyanánt működött Mészáros Imrét pedig a belügyminiszter végleg megerősítette az opera igazgatói tisztében. Itt valóban főleg a jelen nehéz körülmé­nyek közt­i ember kell a gátra, s csak elisme­réssel kell fogadnunk, hogy az intendáns, Nieg­levich István gróf, a zenés színművészet vezér­férfiául épen Mészáros Imrét kívánta kineveztetni. Operánk czímében nagy jelentő­sége van ennek a két jelzőnek : «ma­gyar» és «királyi», s a közóhajtásnak tettek eleget azzal, hogy a magyar operát magyar ember igazgatására bízták, a kinek alkalma volt az itthoni művészeti tényezőkkel és állapotok­kal alaposan megismerkedni s a ki az igazgatása alatt levő személyzetet nem tekintheti idegennek. Láttuk a múlt évtizedekben, hogy a nem ma­gyar operaigazgatók, ha tudtak is néhány szép előadást — a színházi nyelv kifejezése szerint — «kihozni», de királyi színház színvonalára emelni az intézetet nem voltak képesek, mert hiányzott belőlük a hozzánk tartozás érzése, s hiányzott a mi külön hazai viszonyaink ismerete. Azonfölül Mah­ler Gusztávban, főleg pedig Nikisch Arthurban a karnagy ambícziója ren­desen az igazgatóé fölé kerekedett. Ilyen disharmoniától nem félhetünk a mostani igazgatónál. Mészáros nem karnagy, nem is zeneszerző, őt tehát másnemű tekintetek le nem terelhe­tik egyenes útjáról, a­melyre becs­vágya, tettvágya és készültsége prae­destinálják. A közvélemény ezzel már hét évvel ezelőtt is tisztában volt, már akkor jelölte Mészárost az igazgatói polczra, mert látta szervező tehetségét s a czéltudatos munkában kifejtett erélyét és kitartását. Mé­száros Imréről a lexikon ma még nem mond­hatna ugyan többet, mint azt, hogy Pesten született 1800 szeptember 29-ikén, a hegedű­játékot a Nemzeti Zenedében oly jeles mesterek­nél tanulta, mint Huber Károly és Gobbi Alajos; mint serdülő ifjú került az operaház zenekarába s maradt ott mostanig; 1882-ben a Nemzeti Zenede tanára s 1899-ben helyettes igazgatója, 1887-ben pedig a Budapesti Filhar­móniai Társaság titkára, majd alelnöke volt; de tudni kell róla azt is, hogy e társaságot felvirá­goztatta, nyugdíj-egyesületét újjászervezte, a «Liszt Ferencz» művész-körbe új életet lehelt ; és, a­mi mindezeknél többet nyom a latban, bizalmasa és jobb keze volt Erkel Sándornak, a magyar kir. opera volt igazgatójának, a­ki 40 évet töltött el az intézet élén, éber szemmel látva emberek, művek és rendszerek sikerét és bukását, sajtónak és közönségnek változó han­gulatát. Mészáros erős értelme mindebből le tudja vonni a tanulságot. Különben is európai műveltségű, világlátott ember és szakmájában a tollnak hivatott forgatója, a­ki e­mellett tapintatosan is tud bánni embereivel a szemé­lyes érintkezésben. Ez még mind nem jelentene többet, mint az új igazgató jó szándékát. De a­kik ismerik Mészáros Imrét, azok a vasakarat, az erély, az akadályokon át segítő tetterő emberének ismerik őt. És ezért van jogunk sokat várni működésétől. Színházigazgatást energia nél­kül el sem lehet képzelni, kivált szakmára, nemzetiségre, stb. nézve oly sokféle és szá­zakra menő személyzet fölött, mint a mi operánké. E legnagyobb művészeti intézményünk gépe­zetéből ma nem egy alkatrész hiányzik, sok elkopott és megrozsdásodott. Helyrehozásuk nagy munka, nem egyetlen nap s nem is egy év feladata, de his­szük és reméljük, hogy ez a feladat az új operaigazgatóban emberére talált. K. I. GOLDMARK KÁROLY: Az élő zeneköltők egyik legjelesebbike, Gold­mark Károly, ki 1830 május 18-ikán született Keszthelyen, most ünnepelte élte hetvenedik évfordulóját. Hogy a világhírre jutott zeneköltő csak szü­letés szerint és érzésénél fogva magyar s mű­veiben annak a nemzetköziségnek képviselője, melyre a zene, természeténél fogva, művelőjét úgy is csábítja, — ennek főleg a régebbi idők magyar művészeti viszonyainak mostohasága az oka. A század első felében és közepe táján nagyobb zenei, vagy képzőművészeti tehetség Magyarországon kiképzése és érvényesülése számára talajt alig talált. Ennek a szomorú, ma már — hál' Istennek, — jobbra fordult állapotnak példája sok kiváló magyar szárma­zású zenész, pl. Hummel, Liszt, Joachim, stb. élete. Goldmark Károly azonban abban külön­bözött sok hasonló sorsú elődjétől, viszont abban egyezett meg a nagy Liszttel, hogy mű­vészetének és műveltségének nemzetközi jel­lege mellett is, érzelmei állandóan szülőföldje felé vonzották. Bizonysága ennek az is, hogy bár évtizedek óta külföldön, Ausztriában él, valahányszor magyar állampolgári joga lejár, ezt mindannyiszor megújítja. Goldmark élete a nehéz küzködés, lassú érvényesülés példája. Gyermekkora egyszerű környezetben telt el. Apja, mint zsidó kántor, hivatásánál fogva vallásos és zenekedvelő volt s ezek a tulajdonságok átöröklődtek a kis Gold­markba is. A­kik minden művészi jelenséget a környezet hatásából igyekeznek kimagyarázni, a «Sába királynő»-je keleties színű és ó-testa­mentomi ünnepélyességű hangidomainak ere­detét is oda, a keszthelyi zsinagóga falai közt fölhangzott dallamokig vezetik vissza. Ezeknek az egyszerű daloknak énekelgetésé­től az első nagy mű: a «Sába királynő»-jének előadásáig mily nagy utat tett meg Goldmark 1 Az apai házból, mely idővel szűk lett a benne felnövő huszonnégy gyermek számára,­­ csak­hamar idegenbe került a negyedik gyermek, Károly. Zenei tehetsége már nagyon korán, nyolcz éves korában megnyilatkozott, a­mikor már egy soproni hangversenyen ügyes hegedű­játékával feltűnést keltett. Itt, Sop­ronban kezdte meg a felcseperedett fiatal­ember is első komoly zenei tanulmányait, melyeket aztán ké­sőbb Bécsben folytatott. Különböző színházi zenekarokban működött,mint hegedűs, míg végre korában adhatott egy huszonhét éves hangversenyt Bécsben, mely nagy erkölcsi és anyagi sikerrel járt. A következő évben Pes­ten is hangversenyzett s a közönség tetszését megnyerte. Emek első kor­szakában Goldmark nagyobbára a kamara­zenét művelte. A és B-moll­ban írt kvartettjei, hegedű-suite-je e korból származnak és még ma nagyon kedveltek. Nem­sokára azon­os­ban túllépett a kamara-zene határain a híres «Szakuntala-nyitány» meg­írásával. E közben fáradhatatlan lelkesedés­sel dolgozott legsikerültebb alkotá­sán, a «Sába királynője» czímű ope­rán. «Sába királynője» az első munka, melyben Goldmark egyénisége teljes­ségében lépett a közönség elé. 1875 márczius 10-ikén adták először Bécs­ben s 1876 márczius 18-ikán Buda­pesten ezt az operát, mely rend­kívüli sikert aratott. A keletiesség­ «Sába királynő»-j­ének fő jellemvonása. Mindaz, a­mi a keleti természetet és embereket jellemzi: a színgazdagság és érzelmi túlhevültség, a titokzatos­ság és mélabú, a végletek gyors vál­tozása, mind az ebben az operában költői erővel vannak összhangba szedve. Három operát irt ezóta Goldmark, melyek közül mindegyik más-más jel­legű. A kelet után a germán hitrege mesevilága vonzotta, a Merlin», mely ezt az irány­változást képviseli, bár ép oly költői erő és zenei tudás terméke, mint a «Sába királynője», emennek sikerét még­se érte el. Merlin után Dickens egyik bájos karácsonyi meséjéhez,­ a «A házi tücsök »-höz irt zenét Goldmark. A ködös lovag-regevilág után az angol falusi élet idillikus képei ihlették meg. Legutolsó operája, «A hadi fogoly» a gyorslábú Akhilles s Briseis rabnő szerelmét tárgyalja s a görög világ levegőjét viszi színpadra. Goldmark sok­oldalúságának fényes bizonysága, hogy eme, az elődeitől annyira eltérő opera - témát is oly stílérzékkel és művészi tudással alkotta meg, hogy a «Sába királynője» mellett múzsá­jának ez is hosszú időkig fog minden európai színpadon dicsőséget szerezni. S remélhető, hogy nem záródik le vele Gold­mark műveinek fényes sorozata. Hetven év úgy látszik nem törte meg se testi erejét, se művészi lelkét. Gmundeni villájában teljes testi és lelki frisseségben tölti napjait s már az is köztudomású, hogy magányában egy új, már majdnem kész operán dolgozik, melynek a Goethe Götz von Berlichingen-je a tárgya. Születése napjának évfordulóját, május 18-át a budapesti Operaházban is megünnepelték a «Sába királynője» előadásával, mely alkalom­­­mal a közönség lelkesen emlékezett meg a kül­földön élő zeneszerzőről. MÉSZÁROS IMRE, Strelisky fényképe után.

Next