Vasárnapi Ujság – 1901

1901-04-14 / 15. szám - A football-sport nagyhete (képekkel). Speidl Zoltán 243. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekü közlemények

15. SZÁM. 1901. 48. ÉVFOLYAD. VASÁRNAPI UJSÁG. magyar mozgófényképek Pekár Gyulának és Kern Aurélnak «A táncz» czimű művéből. Ugyanazok a kinematogrammok ezek, termé­szetes nagyságban, a melyek nagy része a múlt héten elégett az «Uránia» laboratóriumában s a melyek helyett az Uránia most más képeket kénytelen anyagi erejét meghaladó költséggel készíteni. Az Uránia szkioptikonja az ilyen apró képet két-háromszoros nagyításban veti a fehér vá­szonfüggönyre. Egy másodpercz alatt körül­belül tíz ilyen kis kép fut el a szkioptikon len­cséje előtt, ennek megfelelően tehát a fehér függöny 3- 4 méteres képei egy másodpercz alatt 30­40 méternyi gyorsasággal, vagyis gyorsvonati sebességgel haladnak el a néző szeme előtt s így történik meg, hogy az egyik kép formája a másikra vetődve, a mozgás be­nyomását kelti. Az itt közlött mozgóképek igen jellemzők Pekár Gyula művére, melynek czélja a táncz kezdőkorától fogva a mai napig bemutatni a táncz fejlődését és az ifjúsággal megkedveltetni a legszebb tánczot: a magyar tánczot. Időrend szerint a görög tánczé az elsőség, amit Balogh Szidi, a magyar királyi Opera prima-ballerinája lejt el a kis Nirschy Emília pánsípjának hang­jai mellett. A hozzá való zenét, a Seikilos-dalt, Kern Aurél állította össze a Trallesben talált kövek zenejegyeiből. A második mozgókép a palotást ábrázolja. A négy pár most indul a tánczra, épen felvonul­nak. Az első pár trikós alakja, Kranner Rózsi tisztán felismerhető. Nem különben a többiek is, a­kik név szerint így következnek: Haupt­mann Ilka és Amália, Kranner Rózsi, Reisz Rózsi, Szabadosné Paula, Hajdú Margit, Dietz Tessa és Csapó Paula. A harmadik mozgókép a szatirikus csárdást mutatja. Pekár Gyula ugyanis, hogy megmu­tassa a különbséget az igazi csárdás közt és a mai divatú félszeg és rángatódzó csárdás közt, amazt Blaháné tánczával, emezt pedig három kiváló komikus-színészünkkel mutatja be. Ezek : Vendrey Nikó Linával, Hegedűs Bosnyáknéval és Szerémy Zoltán Berzétey Ilonával. Az épen maradt mozgóképrészlet épen azt a helyzetet mutatja, mikor Vendrey Nikó Linával kiment a kép területéről. A háttérben Badics Béla húzza a talp alá valót. Hogy a mozgóképek előállításáról is tájéko­zódást nyújtsunk, röviden leírjuk a gépeket, a­melyekkel a mozgókép előállítása történik. A gépek tervezője és alkalmazója: Zitkovszky Béla, az Uránia fényképésze, ki a féltve őrzött párisi és az Edison-társaság amerikai felvevő gépeinek ismerete nélkül önállóan oldotta meg a feladatot, hogy mikép vegyen fel tánczproduk­cziókról negatív mozgóképeket és ezekből a negatív lemezekből mikép állítsa elő a diapo­sitív mozgóképlemezeket. Tudnunk kell első sorban, hogy egy-egy mozgókép 1000—1500 apró képből van össze­téve, a­mint ezeket a képeket gyors egymásután­ban ugyanazon helyre vetítik, ebből keletkezik ugyanaz a mozgás, a­melyről a kinematogram­mot is fölvették. A fölvevő készülék ugyanolyan, mint más fényképészi camera obscura. Csakhogy ennek nyílt lencséje előtt keskeny nyílású korong mozog, a­mely hol beereszti a fényt, hol pedig betakarja a nyílást. Mikor a fényt beereszti, akkor nyugton áll az érzékeny celluloid lemez s míg betakarja a nyilást, addig az óragépezet elmozdítja a celluloid lemezt, hogy tiszta he­lyén új képet vehessen fel. Felvétel után nyom­ban a sötét kamarába kerül az érzékeny lemez, a­hol selyemmotollához hasonló kerékre csa­varják és előhívó folyadékban hengergetik mindaddig, míg a negatív kép látható lesz és fixáló szerekben áztatják, míg a negatív kép érzéketlenné válik a fény iránt. Ezután a 30­—60 méteres lemezt kifeszítik és megszárítják. Következik most a negatív lemezről a dia­pozitív lemezek elkészítése. E czélra szolgál Zitkovszky Bélának saját találmányú szerke­zete, melynek lényege abból áll, hogy a negatív és az érzékeny lemezt együtt húzza egy óra­szerkezet a gép azon részéhez, a­hol egy kinyíló ajtócska egyszerre három képnek megfelelő helyre engedi a fényt, hogy ismét bezáródjék és csak akkor nyíljék meg újra, mikor három képh­ossznyira tovább haladt a két lemez. A diapositív lemezeket most ismét úgy­ kell elő­hívni és fixálni, mint a­hogy a negatív leme­zeket. A műveletek tűzveszélyessége abban áll, hogy a celluloid lemezek rendkívül gyúléko­nyak, 60 fokos melegben már füstölögnek. A megejtett tűzvizsgálat alkalmával több kísér­letet tettek s kitű­nt, hogy a villamos lámpa sugárzó melege is már füstölögteti a celluloid­lemezt és lecsípve, eltörve az izzólámpa üveg­körtéjét a közelében levő lemezek lángra lob­bantak. A tűz helyétől nyolcz méternyi távol­ságban szárítás végett kifeszített lemezek egy­től-egyig elégtek. Ezek voltak az első magyar mozgófényképek. Ezt megelőzőleg, sem magyar géppel, sem ide­gennel kinematogramm-felvételek nálunk nem történtek. Lehettek akármilyen kitűnő színé­szeink, színésznőink, lehetett a magyar tánc, akármilyen eredeti és népéletünk akármilyen ér­dekes, minderről még­sem adhattunk fogalmat a külföldnek, míg az Uránia bele nem fogott a nagy munkába. Még pedig teljesen a maga erejéből. Csak az Uránia-egyesület elnöke, Molnár Viktor egynehány barátjával, az Uránia igazgatósági tagjaival áldozott pénzt, fáradtságot,hogy a fővá­rosnak legalább egy modern, tudományt nép­szerűsítő színháza legyen. Két esztendeig siker­rel küzdöttek, míg a múlt heti tűzeset, a­mely a laboratóriumi fölszerelést és mozgókép-rak­tárt 40,000 korona értékben tönkretette,­­— meg nem akasztotta nemes tevékenységüket. Ezt már ki nem bírják, s máris bizonytalan időre bezárták a színházat. A társadalomhoz fordult a színház vezetősége kérő szózatával, a­minek his­szük, hogy lesz is sikere. S—s. Görög táncz. Palotás táncz. Szatirikus csárdás. MOZGÓFÉNYKÉPEK AZ URÁNIA SZÍNHÁZ «TÁNCZ» CZIMŰ DARABJÁBÓL. 243 A FOOTBALL-SPORT NAGYHETE. A budapesti sport­körökre nézve a legutóbbi napok elég izgalmasak voltak, mikor a főváros ifjúságából alakult különböző sport­egyesületek mérkőztek az annyira divatossá lett football­versenyeken. Először a prágai «Szlavia» egye­sülettel szálltak síkra, mely egyike a legjobb labdarúgó csapatoknak, aztán pedig a húsvéti ünnepek alatt a sport hazájából, Angliából érkezett «Richmond association football club» válogatott csapatával. A magyar csapatok nem bírtak egyikkel sem, de sokat tanultak tőlü­k. A football-játék csak néhány éves minálunk. Pár esztendővel ezelőtt Wlassics közoktatás­ügyi miniszter a tanuló ifjúság edzésére elren­delte, hogy az egészséges játékokat gyakorol­ják. Ekkor bemutatták az általánosan szokásos torna és sport gyakorlatokat. Ezek közt nagy figyelmet keltett a football, mely a testet min­denféle mozgásban foglalkoztatja, s az ügyes­séget, éberséget, leleményességet fejleszti. Ez a játék hamar népszerűvé lett nálunk is. Ma az országban mindenfelé játs­szák, a fővárosban pedig oly mértékben, hogy a szabadban sétálók érdekében hatóságilag korlátozni kellett. A játék eszköze egy levegővel töltött labda, mely akkora, mint egy hevesi dinnye.Ehhez nem szabad kézzel nyúlni, csak lábbal. A játék czélja pedig az, hogy ezt a nagy, erős, de könnyű labdát berúgják az ellenség «várá»-nak kapu­ján. A játszók két csapatba állnak föl. Hogy mindenik könnyen megkülönböztethető legyen, a csapatok más-más színű zubbonyt viselnek. Kimérik a játszó helyet, mint a magyar métá­ban. Egyik részén az egyik fél, másikon a túlsó fél. Két kapu van, se széles. A kapuhoz oda illesztenek egy hálót, a­mitől a kapu olyan, mintha lugasnak készítették volna. Ha a labda a kapunak se fölötte, se mellette el nem röpül, hanem berúgják egyenesen a hálóba, az győze­lem. Angolul úgy hívják goal, így hívják nálunk is, de mondják már helyette széltében ezt is: «belőttünk». A­ki meghatározott idő alatt több goal-t csinál, azaz többször berúgta a labdát az ellenség kapujába, az a győztes. Nagy gyakorlottság, nagy ügyesség kell ehhez. Hogy a labda milyen irányba repüljön, tudni kell a rúgás módját. Ahhoz is érteni kell, hogy az ellenfél mikép alkalmatlankodjék, milyen fortélyokat használjon, mikép akadályozza, hogy a másiknak elég helye ne legyen a jó rúgásra. Lehetett a mostani versenyek alatt látni, hogy egyik angol hirtelen ráült a labdára, mely már az ő kapujuk közelében volt. Azalatt társai hozzá rohantak s lehetővé tették, hogy a baj­társ térdei közé szorítva elvigye a labdát sza­badabb helyre, ott aztán egy hatalmas rúgással visszalökték az ellenségnek. A küzdő feleknek egy-egy csapatja tizenegy főnyi. Ezek feloszol­nak különböző feladatok teljesítésére, mint a magyar métában. Van egy kapitány, a­ki vezé­nyel. Sok függ a kapustól, a­kinek a repülő láb-

Next