Vasárnapi Ujság – 1903

1903-02-22 / 8. szám - Egy nagy jóltevő halála (arczképpel) 123. oldal / Élet- és jellemrajzok

8. SZÁM. 1903. 50. ÉVFOLYAM. Órakor jelent meg a költő, a kit dörgő éljenzés foga­dott. Somló Sándor igazgató a Nemzeti Szinház nevében köszöntötte lelkesen és átadta az intézet koszorúját A többi küldöttségek is rövid beszédek kíséretében nyújtották át a koszorúkat. Jókai e megszólítással kezdte válaszát: «Szeret­teim!» A költészet— úgymond többek között—­ Isten legszebb adom­­ánya. Egy a költőknek szóló jós­latra hivatkozott, hogy a költő addig él, a­míg köl­tészete él. Azért sietnek a költők oly korán meg­halni. Ő még él és itt van. Hosszú élettel ajándé­kozta meg a sors. «De olyan napokért, a­milyen a mai, érdemes volt életben maradnom. Ez a nap föltámaszt ben­nem minden erőt; ez a szeretet arra ösztönöz, hogy tovább haladjak eddigi pályámon, tovább folytassam a munkát a szinház, az irodalom, a ma­gyar közönség szolgálatában». Taps, éljenzés hangzott a színpad minden részé­ben. Ekkor érkezett a színpadra Bezerédj Viktor miniszteri tanácsos, a­ki Széll Kálmán üdvözlő­levelét adta át az ünnepeltnek. A miniszterelnök ebben az iratban rendkívül melegen üdvözli Jókait az egész nemzettel együtt. Jókai kezet szorított és beszélgetett a jelenvol­takkal. Náday Ferencz elmondta, hogy az «Arany ember»-ben Krisztyán szerepét most 99-ikszer játssza, egyszer betegsége miatt nem játszhatta. Erre megszólalt a rendező csöngettyűje, mely az előadás kezdetét jelentette. Jókai a nézőtérre ment, egy földszinti páholyba. A közönség hosszan tartó köszöntése fogadta. Az ünneplést az első felvonás után folytatták. A tapsokra Jókai lement a szín­padra a­hová újra bevitték a koszorúkat és a kül­döttségek is félkörbe álltak. A függöny szétnyílta­kor a festői csoport közepén fogadta Jókai a közön­ség tüntetését. A második felvonás után a páholyá­ból hajolt ki, hogy a közönség ováczióját megkö­szönje. A harmadik felvonás végén ismét a szín­padon jelent meg a szereplő színészekkel együtt s tízszer kellett újra meg újra megjelennie. Az a Arany ember» századik előadása most is oly frisseséggel hatott, mint mikor első előadásai­ban gyönyörködött a közönség. Az előadás kifogás­talan volt. Jászai Mari, Török Irma, Fáy Szeréna, Náday, Vizváryné, Gabányi, Abonyi, Zsetényi, Eg­ressy Ákos, Pál­fi (a czímszerepben) és valamennyi kisebb szereplő is a legjavát adta annak, a­mire képes. Az igazgatóság pedig külön díszes színlapot osztatott ki a közönség közt; az 1884-iki deczember 3-iki első előadás színlapját. Jókai az ünnep alkalmából a következő sorokat tette közzé : A hetvennyolczadik és a századik. Legnagyobb örömöm és megnyugasztalásom a mai emlékezetes napon az, hogy e nagy késő születésnapomon író­társaim új nemzedéke ugyanazzal a szeretettel vesz körül, a­mivel a régi. És hogy az új közönség, mely költői művemet mai nap századik előadásban fogadja, irántam most is a réginek a hagyományosa. Kiváló adománya Istennek a költői tehetség. De nehéz jóslat van hozzá kötve. «Élsz, a­míg költé­szeted él . Hogyne sietnének a költők meghalni ? Hogyne borulnék le én az irgalmas Isten előtt, a­ki megengedte, hogy még éljek. És a költészetnek éljek. Hogy a születésem napján ne a magát túlélt, de az újjá elevenült iró új évét ünnepelhessem. De ezt azoknak köszönhetem, a kik annyira szeretnek. Addig éljek, a­mig mind szeretnek. — Budapest, 1903 február 19. — T­r. Jókai Mór. 1­ 923 EGY NAGY JÓLTEVŐ HALÁLA. (Negyedfél milliós alapítvány.) A jótékonyságnak hozott ritka nagy alapít­ván­nyal állított emléket magának a főváros egyik most elhunyt agg polgára, ki már régen visszavonult az élet tevékenységétől s utóbbi éveiben csakis legközelebbi környezetével volt érintkezésben. Wechselmann építőmester a jóltevő, ki három Ignácz fővárosi millió négy­százezer koronát hagyott alapítványul a nép­iskolai tanítók és tanítónők nyugdíjintézeté­nek és a vakok intézetének. Február 17- 18-ika közti éjjel halt meg 75 éves korában. Leg­jobb barátjának, Havel Lipót budapesti épí­tésznek hagyta hátra levélben végső akaratát, mellékelve a nagy összeget, részint készpénz­ben, részint értékpapírokban. Havel azonnal átadta az alapítványt Wlassics közoktatásügyi miniszternek, a­kit az elhunyt levelében arra kér, hogy az alapítványt állami kezelés alá vegye, abból a népiskolai tanítók és tanítónők nyugdíjintézetére 2 millió koronát, a vakok intézetére 1 millió 400.000 koronát fordítson. A kamatokat az alapító halálának évfordulóján os­szák ki. Mint izraelita vallású, akkép intéz­kedett, hogy az alapítvány felerészben izraeli­ták, felerészben pedig más vallásúak javára fordíttassék. Wechselmann már régebben foglalkozott az alapítvány tervével, egy ízben­­ Wlassics minisz­tertől is tanácsot kért, hogy mikép intézkedhet­nek feltűnés nélkül. Alapító szándékát közölte Havel Lipóttal is, ki több mint negyven évig volt alkalmazva építészeti irodájában. De Havel nem is sejtette, mily nagy összegről van szó. Az alapítvány megtételét elhalasztotta haláláig. Wechselmann Ignácz idegen származású volt. Porosz-Sziléziában, Nikolájban született 1828-ban, teljesen szegény szülőktől. A mű­egyetemet Bécsben és Berlinben végezte és Förster bécsi építész-tanár irodájában nyert munkát. Förster építette Pesten a dohány­utczai zsinagógát s ennek felügyeletével Wech­selmannt bízta meg; így került 1856-ban a magyar fővárosba, a­hol le is telepedett s a­hol a később megindult nagy építkezéseknél egyik fő részes volt. Épített nagy gőzmalmo­kat, főúri palotákat, bérházakat. Mint jóhírű és rendezett anyagi körülményeiről is jól ismert építővel, szövetkezett vele Ybl Miklós mű­építész. ki építési terveinek kivitelét sok­szor rábízta, így pl. a vámpalotánál, a budai várkert hatalmas kiépítésénél. Wechselmann általában a legelső építkezéseknél volt elfog­lalva sokáig. Vagyona nőttön nőtt. Ő maga egyszerűen élt, nejével, Neuschloss Károly is­mert fővárosi építési vállalkozó leányával, Zsófiával. Gyermekök nincs. A munkától 1883-ban vonult vissza, mert betegeskedni kezdett. Irodáját átadta Havel Lipótnak. Szem­baj is meglepte. 1889-ben egyik szeme világát elvesztette s másik szeme elvesztésétől is félt. Ez a baja érlelte meg benne azt a nemes ter­vet, hogy vagyonának egy részét a vakoknak hagyja. Nagyon szerette a tanítókat is és sok­szor mondotta, hogy különb sorsot érdemelné­nek a nemzet napszámosai. Havel barátjához irt levelében mondja : «Én nagyon megszeret­tem szép új hazámat s a­mennyire csekélysé­gemtől telik, enyhíteni akarok a szegény ma­gyar tanítóság sorsán.» Az építések körül szer­zett érdemeiért a király a harmadosztályú vas­koronarenddel tüntette ki s lovagi rangra emelte. Utolsó éveit nagy elvonultságban töltötte. Megromlott látása következtében olvasnia sem lehetett s felolvasót tartott maga mellett, hogy értesülhessen a világ folyásáról, a város esemé­nyeiről és fejlődéséről. A nagy összeg, melyet alapítványul hagyott, nem merítette ki vagyonát. Nejéről, rokonairól bőségesen gondoskodott. Emberbaráti szerete­tét, jó szivét pedig hosszú idők multán is hálá­san fogja emlegetni a kegyelet. I­­ I Mai és társa fényképe után. WECHSELMANN IGNÁCZ. IRODALOM ÉS MŰVÉSZET. Az a hatalmas harmadik. E czímet viselő leg­újabb regényében Gárdonyi Géza, a­ki eddig két történeti regényével aratott nagyobb sikert, a mai társadalom lélektani elemzésen alapuló rajzára veti a súlyt. Egy csalódott, a világgal meghasonlott férfit a véletlen összehoz egy gyöngéd lelkű, szép leán­nyal, kölcsönösen felismerik egymásban a lelki rokonsá­got s mély, tiszta szerelem fűzi őket össze. Törvény szerint azonban nem lehetnek egymáséi, mert a férfinak van már felesége, a­ki bár szerencsétlenné tette, hűtlenül elhagyta, a bíróság mégse választja el tőle. A leány erre, nem törődve a világ ítéletével, törvény nélkül is élettársává lesz a férfinak, de csak lelkileg, mert nem szabad, hogy gyermekük legyen, a­ki valaha szemükre lobbanthatná törvénytelen származását. E tárgynak, mint látni való, megvan­nak a maga veszedelmei, de Gárdonyi finom tapin­tattal dolgozta fel s példát nyújtott arra, hogy a kényes tárgyat is meg lehet írni a nélkül, hogy a finnyás érzést is megbotránkoztatná az író s a realizmus mégsem szenved sérelmet. A regény első felében egyszerű eszközökkel és mégis érde­kesen írja le a két zárkózott, tartózkodó, büszke lélek közeledését, szerelmük kivirágzását, második felében pedig belső küzdelmüket önmaguk, vérük ellen; e küzdelem rajzában nagy művészi hatást ér el a férfi forró, fel-fellázadó vágyának s a nő sze­líd, de önmagán s a férfin mindig uralkodó tartóz­kodásának szembeállításával. Részletesen csak ez a

Next