Vasárnapi Ujság – 1903

1903-04-12 / 15. szám - A «Turul» léghajó katasztrófája: A léghajó nehány perczczel az indulás előtt. - Egy másodperczczel a gázgyárhoz ütődés előtt. - A lezuhant «Turul» 15. szám / Időszerü illusztrácziók

242 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 15. SZÁM. 1903. IO. ÉVFOLYAM. kedhetik fel. Olyan praktikus kezd már lenni a léghajó szerkezete, a felszállás és a leszállás módja, hogy mind kevesebb és kevesebb a sze­rencsétlenségek perczentje. Persze még mindig sokkal veszélyesebb rajta az utazás, mint a gyorsvonaton, de hiszen minden kutatás áldo­zatot kiván s azonkívül szerencsétlenség min­denütt történhetik. A léghajó fölszereléséhez kétféle dolog tarto­zik. A felszerelés egyik része a léghajó kezelé­séhez, a fel- és leszálláshoz, az emelkedéshez és sülyedéshez való. A fölszerelés másik része a tudományos észleléseket szolgálja. A léghajó vezetésének eszközei aránylag egy­szerűek. Homokos zsákok teszik a túlsúlyt, ebből annyit lehet kidobni, a­mennyi szüksé­ges, azután zsinóron járó szelep a gáz lassú kieresztésére, továbbá egy zsinór, a­mel­lyel fel lehet tépni a ballon szövetének egyik szele­tét, hogy a gáz azonnal teljesen eltávozzék, ha szükséges. Ezek a legfontosabb berendezések. Tolnaynak van egy kitűnő újítása is a leszállás megkönnyítésére, t. i. a léggömb hajója alatt kötélen a gömb nagyságához képest 50—60, vagy 100—200 kilogrammos súly függ le, mintegy 50 méternyire. Ha a gömb le akar szállni, akkor először ez a suly ütközik a földhöz s ütődésével a gömb sebes leszállása egyszerre meglassúdik s egész csendesen érke­zik a Föld felszínére. Ebben a pillanatban a hajó vezetője megrántja a felszakító zsinórt s a gömb teljesen kiürülve hull alá. Ez nagyon gyorssá, biztossá és kellemessé teszi a leszál­lást ,s nagyjában elejét veszi az ilyenkor történ­hető szerencsétlenségeknek; sőt még olyan kis kellemetlenségek sem történhetnek, mint a­milyent egyik képünk mutat. Ha a felhasított ballon teljesen kiürült, akkor összeszedik és bepakolják saját kosarába s vo­naton visszaküldik az állomásra. Fenn a magasban az utazás alatt nagyon kevéssé úr a léghajós az ő hajóján. Viszi azt a szót, a­hogy akarja, legfeljebb az alsóbb és fel­sőbb légáramlások különböző irányát használ­hatja tetszés szerint, a­míg van kellő gáz és kellő homok. Igen nagy fontosságú azonban a léghajó tudományos felszerelése is. A régi felszállások meteorológiai eredményei közül különösen a hőmérsékletek meghatározásai voltak nagyon bizonytalanok, mert a hőmérőt nem lehetett a Nap sugarai ellen kellőleg védelmezni. Assmann találta fel a módját, hogy miképen lehet a hőmérőket a sugárzástól megóvni s általában úgy felszerelni, hogy az csakugyan az ott levő levegő hőmérsékletét mutassa meg. Erre a czélra a hőmérőt kis házba helyezzük, a­melyen keresztül óragéppel hajtott propeller­kerék rendkívül gyors légáramlást vezet át. Röviden úgy mondhatjuk, hogy a hőmérőt szel­lőztetjük. Mindig más és más, sok száz köb­méter levegővel hozzuk érintkezésbe s így a hőmérő házában nem képes sem a ház, sem a hőmérő magas hőmérsékletre felmelegedni. A­mióta ezek a hőmérők vannak használat­ban, egészen megváltozott a levegő magasabb rétegeinek állapotáról alkotott képzeletünk. Roppant alacsony hőmérsékletek vannak nagy, 10—15 kilométer magasságokban, különösen tavasz végén és nyár elején. A magas levegő­rétegek épen májusban a leghidegebbek s talán innen származik a májusi derűit éjszakák ve­szedelmes, fagyos jellege. Észleltek már május­ban Finnország felett —90 ° C­-t is s ez eddig a legalacsonyabb, természetes úton keletkezett hőmérséklet volt, a­mit valaha hőmérő mu­tatott. Nagyon érdekes, hogy még rendkívül nagy magasságokban is az évszakok szerint mily na­gyon változik a levegő hőmérséklete; még 10 kilométer magasságban is 12 ° hőmérséklet­különbség van a tavasz és az ősz hőmérséklete között. Legmelegebb ugyanis a levegő ilyen nagy magasságokban épen ősz utolján. Igen érdekesek a léghajóról végzett felhő­tanulmányok is. A felhőkről sok szép fény­képet is készítettek. A léghajóból a Föld fel­színe úgy látszik, mint valami térkép, a­melyet majd eltakarnak a felhők, majd újra kibukkanik azoknak rései közül. Nehéz ilyesmit fotografálni, mert a gépet lefelé kell irányítani, a­mi szokat­lan s nehezen érthető képeket fog szolgáltatni, de a tudományra nézve igen jelentősek ezek a képek. Minden léghajós azt mondja, hogy a térképeken sokkal jobban fel lehet ismerni a hegyeket, völgyeket, mint így a léghajó madár­távlatából. Egyik képünkön részben felhődara­bokkal takarva látszik a Föld felszíne. Általában rendkívül fontos és érdekes ered­ményeket szolgáltattak az eddigi ballon-észle­lések. A hálózat azonban folyton gyarapodik, mindig több és több helyen szállnak fel lég­hajók a hónapok első csütörtökjein s lassankint meg fogjuk ismerni a magasabb régiók tüne­ményeit s a tudomány ismét óriási lépéssel halad előre. A vakmerő kutatók ezen a téren is úgy, mint a tudomány egyéb terein is, töméntelen ve­szélynek vannak kitéve. Most hallottuk Hédin Svent, a­ki majd a szörnyű sivatagon, majd rettentő magasságokban madár nem látta terü­leten hódított a tudománynak; sokan az éjszaki és déli sark fagyos halálával szállnak szembe tudományos czélokért; ismét mások alattomos gyilkosokkal, az ember ellenségeinek egyik leg­veszedelmesebbikével, a baczillusokkal tesznek napról-napra életveszélyes kísérleteket; mások villámokat szóró pokolgépeken szabadítják el a természet hatalmas erőit, hogy azoknak nyil­vánulásait tanulmányozzák; de alig egy-két hónapja, hogy a Balaton jegén nagy veszede­lembe került egyik fiatal tudósunk buzgó kuta­tásai közben — mindenütt, mindenfelé a tudo­mány ragyogó fáklyája után rohanunk, sok­szor nem félve a legnagyobb veszedelemtől sem. Ch. Strelisiig fényképe itt in. Ordódy Pál. A «Turul» néhány másodperczczel az indulás előtt. A «Turul» egy másodperczczel a gázgyárhoz ütődése előtt. 7 lezuhant «Turul», a­mint a gyárudvaron összeszedik. Pillantafelvételek a ,, Turul" léghajó legutóbbi (április 3-iki) felszállásáról. A «TURUL» KATASZTRÓFÁJA. Véres, halált hozó utat tett a Magyar Aero-Club «Turul» nevű léghajója a múlt héten, április 2-ikán. A nemzetközi egyidejű meteorológiai felszállásra indult reggel ha 9-kor a lipótvárosi gázgyár udva­ráról két vezetővel, ifj. Tolnay Lajos meteoroló­gus és Král Sándor tűzérfő­ h­adnagy kapitányokkal s a tudomány és sport iránt érdeklődő két utassal, Ordódy Pállal és Kubik Gyulával. A viharos szél nekivitte az induló ballont a gazo­merter tetejének, és a­mikor a vezetők a ballont ki­ürítették, még néhány épület tetején meghurczolva a kosarat, ledobta léghajójukat a szomszéd gépgyár udvarába. Egyikőjük, Ordódy Pál még azon éjjel meghalt, Kubik Gyula és Král Sándor súlyosan, Tolnay Lajos pedig könnyebben megsérülve kerül­tek haza. Legutóbbi számunkban már megemlékeztünk a véres szerencsétlenségről, most néhány fotográfiai felvételt mutatunk be olvasóinknak, a­melyek a helyszínen készültek. Az első kép a Turult mutatja az indulás előtt néhány pillanattal, a másik köz­vetlen a gazométerhez való ütődés előtt egy másod­perczc­el, a harmadik pedig a feltépett és földön elterült Turult a gépgyár udvarán. A második képen (a­melyet Ordódy leánykájá­nak jelen volt nevelőnője vett fel) látható alak a kosár bal sarkán Ordódy. Ez az egyetlen olyan fénykép, a­mely közvetlen a szerencsétlenség pilla­nata előtt vétetett föl. A másik két fényképet Kar­váczy Zsigmond meteorológiai intézeti tisztviselő vette föl, a ki mint az Aero-klub háznagya minden fölszállásnál jelen szokott lenni. A szerencsétlenség széles körben s kivált sport­körökben keltett fájdalmas szenzácziót, annál is inkább, mert felszállásoknál léghajó-szerencsétlen­ség csak a legritkább esetek közé tartozik. Ordódy Pál, ki a baleset áldozata lett, 1853-ban született; a hasonnevű egykori közmunka és közle­kedésügyi miniszternek fia volt. Zürichben techni­kát és a bécsi mezőgazdasági főiskolában gazdasá­got tanult. Majd fogalmazó lett a földmívelés-, ipar-és kereskedelemügyi minisztériumban. Egy ideig képviselő is volt s a szabadelvűpárt hívei sorába tartozott. Atyja halála után komárommegyei csa­ládi birtokán gazdálkodott. Halálát nején, született Ehrenfeld Ilonán kívül két leánya gyászolja: Lili, a­ki nemrég ment nőül gróf Csáky Károly honvéd­huszár századoshoz, gróf Csáky Albin főrendiházi elnök fiához, s a tizennégyéves Magda. IRODALOM ÉS MŰVÉSZET. Magyar Remekírók. A Franklin-Társulat ez irodalmunkban páratlannak mondható nagyszabású vállalatából most a harmadik öt kötetes sorozat jelent meg. Az egyik ezek közül Vörösmarty munkáinak harmadik kötete, mely a költő négy drámai művét adja, a többi a sorozatok eddig meg­jelent részében még nem szerepelt írókat mutat be. Köztük van nemzeti irodalmunk és nyel-

Next